Gabriella törmännyt Sea Pooliin

Aloittaja Janne Koskinen, 12.01.2022, 17:24:27

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

#15
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 13.01.2022, 14:10:15
Tavallista matkustajaa saattaa ihmetyttää seikka, että korjaukseen menee aikaa
viikkokaupalla ja että työtä ei nopeammin saa tehdyksi.
Laivan henkilökunnalle tulee lisäksi "pakkloloma".
Millään telakalla ei ole varaa pitää miehitystä paikalla vain siksi, että joku kenties
satama-altaassa vähän törmäilee.

Vastaan tähän vaikka olisin kieltämättä voinut tiivistää viestejäni eli Johanna Boijer-Svahnströmin mukaan telakointi venyy, koska varaosien saantiin menee aikaa. Peltihommat hoituisi parissa päivässä, mutta 30-v vanhaa tekniikkaa ei ole varastossa vaan sitä joudutaan tekemään yksittäiskappaleina tilauksesta. Kun nykytekniikkaa eli uusi koneistonohjausjärjestelmä (Kongsberg) integroidaan 30-v vanhaa kroaattitekniikkaan, niin on monta mahdollisuutta mennä vikaan. Kongsberg on muistaakseni ostanut Nor Controllin. Astreassa (Norjassa rakennetussa) oli Nor Controllin automaatio, jota kutsuttiin "no-controlliksi". (Norskit ei tykänneet.)

Edit: Höblän mukaan on mahdollista että korjaukset pystytään tekemään nykyisellä kaijapaikalla Skattalla?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Arto Papunen

Niin nyt aika täyttä telakoilla ja hankalaa varmaan saada aikaa näin kiireellä.

Cinderella päässyt telakka-altaasta pois kun katselen marinetrafficia ja olisi ehkä lauantaina Tukholmassa jos sitä haluttaisiin käyttää. Noh vuoden hiljaisin aika, kilpailijakin vähentänyt vuorojaan myös Symphonylla Serenaden makuutuksen lisäksi. Noh toisaalta Cinderella voisi jokusen uudenkin matkustajan saada reitille kun olisi eri laiva kuin normaalisti.

Tauno Hermola

Jos jo nyt tiedetään, että tarvitaan varaosia automaatiojärjestelmään, kai se merkitsee sitä, että jotain selkeästi vikaantunut. Tuskin sitä, että "Kun nykytekniikkaa eli uusi koneistonohjausjärjestelmä (Kongsberg) integroidaan 30-v vanhaa kroaattitekniikkaan, niin on monta mahdollisuutta mennä vikaan" voidaan korjata tilaamalla suoralta kädeltä varaosia? ::).

Arto Papunen

Ja Cinderella tilalle, joka muutenkin olisi seissyt 3.2 saakka, nyt tuuraa 8.2 asti.

Mikko-Oskari Koski

Minkähänlainen rahdinkuljetusvalmius Cinderellalla mahtaa olla? Matkustajaliikenteen takiahan tuota tuurausta ei missään tapauksessa tehdä, olihan Gabriellallakin turmareissulla Vikingin oman ilmoituksen mukaan kyydissä noin sata (100) matkustajaa. Siis useita satoja alle kannattavuuskipurajan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pete Lehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 14.01.2022, 12:27:49
Minkähänlainen rahdinkuljetusvalmius Cinderellalla mahtaa olla?

Tämä Cinderellan autokansi tuntuu puhuttavan aina joka käänteessä, mutta internetistäkin on tosi vaikea löytää kuvia joista voisi selventää mikä ongelma. Cinderellahan on kuitenkin tuurannut Amorellaakin, ja ajoi toissa(?) kesänä Turkuun ylimääräisenä laivana juurikin rahdin tarpeeseen. Olisiko Hel-Sto välillä muka niin paljon rahtia ettei mahtuisi kyytiin, epäilen. Ja jos olen väärässä, niin sittenhän alus tulee ihan oikeasti tarpeeseen. Ilman vara-alusta kyseisellä välillä seilaa vain Symphony kolmella vuorolla viikossa.

Arto Papunen

Cinderellalla eikö se sen 760 lastimetriä ole kun Gabriellalla 900. Ehkä se nyt tässä riittää kun ei ole kovin sesonki. (Eikö siellä Gabriellalla ollut 200 kuitenkin eikä 100.)

Tosin ihmetyttää, että Tallink laittoi Symphonyn ajelemaan tiettyinä päivinä laivan aina toisesta kaupungistä ja aiheuttaa sen, että rahdille on kapasiteettia parhaimmillaan kahden laivan edestä ja välillä ei lainkaan kun oletin, että tuota kannattaa liikennöidä jos liikennöidään, että kummallakin varustamolla on laiva aina eri kaupungissa toisiinsa nähden.

Pete Lehto

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 14.01.2022, 13:20:33
Tosin ihmetyttää, että Tallink laittoi Symphonyn ajelemaan tiettyinä päivinä laivan aina toisesta kaupungistä ja aiheuttaa sen, että rahdille on kapasiteettia parhaimmillaan kahden laivan edestä ja välillä ei lainkaan kun oletin, että tuota kannattaa liikennöidä jos liikennöidään, että kummallakin varustamolla on laiva aina eri kaupungissa toisiinsa nähden.

Lauantain risteilijät pitänee saada takaisin Helsinkiin. Myös rahdilla on tapeita, tarvetta voi olla säännöllisyydelle, tai tiettyinä päivinä enemmän liikennettä tiettyyn suuntaan.

Hannu Sarell

Gabriella matkalla Turun kautta Naantaliin huomen illaksi.

Tuomas Honkala

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 13.01.2022, 07:41:35
Höblän mukaan Kongsbergiin oltu yhteydessä. Milloinkahan ko. laivaan vaihdettu Kongsbergin "control system"?

Asennettu 1992

Arto Papunen

Näköjään Helsinki-Tukholma meni edelle Cinderellan normiristeilyistä ja se jatkaa linjalla 17.2 asti. Meni ainakin Whiskymässa 10, 11 och 12/2 risteilyt sitten pois Cinderellalta jolleivät samaa teemaa saa siirrettyä Helsingin linjalle..

Jussi Mäkelä

Ja viikko lisää Cinderellaa. Cinderella korvaa Gabriellan Helsinki-Tukholma-liikenteessä 24.2.2022 asti.

Hannu Sarell

Gabriella nyt ulkona telakalta (Baltic Queen meni tilalle). Eli nuo rungon vauriot kai korjattu. Nyt sitten odotellaan jotain muita osia?

Janne Koskinen

Kongsbergin osia odotellessa aloitus siirtynyt.

Allas Sea Pooliin vauriot kartoitettu ja näyttää siltä ettei ainakaan kaikkia toimintoja saada auki ensi kesänä. Mm. saunoissa suuria rakenteellisia vaurioita.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jussi Viljanen

#29
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 29.01.2022, 19:07:49
Kongsbergin osia odotellessa aloitus siirtynyt.

onpas juttu
eiköhän tänäänkin pari dronea kuvasi,tai ainakin 2 havaitsin