Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso tänään kello 07:55:48 »
Mikäli Pilotonlineen ja PortTrafficiin on uskominen (kuin myös tuleviin jäärajoituksiin), niin seuraava jäänmurtaja lähtee piakkoin.
Kontiolla lukee AIS:ssa määränpäänä jo Kokkola.

Virallinen tiedote Kontiosta:

https://www.arctia.fi/uutiset/kontio-jaanmurtoon-peramerelle-2.html

"Kontio miehistöineen suuntaa ensin kohti Kokkolaa, jossa se avaa satamaan johtavan väylän ja avustaa saapuvaa suurikokoista laivaa. Kokkolasta Kontio jatkaa Perämerelle Tornion, Kemin ja Oulun alueille, missä jäänmurtaja Otso on jo operoimassa."

Onkin muuten aika melkoinen bulkkeri tuo KSL Seoul. Sopisi sinne keväällä aktiiviseen Suurimmat laivat -topiciin.

https://www.vesselfinder.com/vessels/KSL-SEOUL-IMO-9723502-MMSI-477699900
2
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Nummijoki 08.12.2021, 22:30:31  »
Kun viime päivien säät ovat olleet kovia pakkasia etelää myöten, niin maallikko ihmettelee ettei jo useampikin murtaja olisi jo lähtenyt Perämerelle. Varsinkin kun tiedetään, että Perämeri jäätyy matemaattisella varmuudella näihin aikoihin.

Eli nyt pihistellään muutamien päivien kanssa ja sitten keväällä ollaan stand by viikkotolkulla jos vielä tulisi jäätä. Muistuttaa vähän eräiden autoilijoiden renkaiden vaihtoa eli syksyllä lykätään ja keväällä ajetaan kuivilla teillä, jos vaikka yhtenä päivänä tulisi lunta jne.

Ei Perämerelläkään ole jäätä vielä kuin rannoilla. Mutta toki veden lämpötila näillä pakkasilla laskee, joten tämä antaa mahdollisuuden siihen, että voi tulla kunnon jäätalvi, jos vain pakkasjaksoja riittää tästä eteenpäinkin.

Yksi syy murtajien ehkä verkkaiselta vaikuttavaan liikkeellelähtöön on siinäkin, että Perämerellä lähdetään nykyään liikennerajoituksissa suoraan lukemasta 2000 dwt ja 11.12. alkaen jäävät jo jääluokan II alukset pois Tornion ja Raahen väliltä. On toisin sanoen valittu linja, ettei murtajia lähetetä kesälaivoja varten töihin ensinkään vaan vasta sitä mukaa, kun jääolosuhteisiin (ainakin teoriassa) rakennetut kauppa-aluksetkin alkavat tarvita avustusta.
3
Muut alukset / Vs: Almirante Storni tulessa
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 08.12.2021, 16:13:44  »
Tilanne jatkuu edelleen, ja Ruotsi on pyytänyt sammutusapua Norjalta. Paikalla on jo kaksi Ruotsin rajavartiolaitoksen suurimman alusluokan alusta ruiskuttamassa vettä koko ajan.

Sjöfartstidningen toisella kotimaisella
4
Ex-Lunni on lähtenyt hinauksessa viimeiselle matkalleen. Nimestä on typistetty puolet kirjaimista ja kotipaikka vaihtunut Basseterreksi.

https://fleetphoto.ru/photo/370421/?vid=17162


Pitkä hinaus on edennyt jo Suezin läpi ja eta Alangiin on 18.12.
5
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Uusin viesti kirjoittanut Jussi Laine 08.12.2021, 14:54:21  »
Mikäli Pilotonlineen ja PortTrafficiin on uskominen (kuin myös tuleviin jäärajoituksiin), niin seuraava jäänmurtaja lähtee piakkoin.

Kun viime päivien säät ovat olleet kovia pakkasia etelää myöten, niin maallikko ihmettelee ettei jo useampikin murtaja olisi jo lähtenyt Perämerelle. Varsinkin kun tiedetään, että Perämeri jäätyy matemaattisella varmuudella näihin aikoihin.

Eli nyt pihistellään muutamien päivien kanssa ja sitten keväällä ollaan stand by viikkotolkulla jos vielä tulisi jäätä. Muistuttaa vähän eräiden autoilijoiden renkaiden vaihtoa eli syksyllä lykätään ja keväällä ajetaan kuivilla teillä, jos vaikka yhtenä päivänä tulisi lunta jne.

Håkansin Zeus on seissyt koko kesän Turussa. Ilmeisesti sillä on ollut sopimus päällä joko Ruotsin tai Suomen valtiolta. Luulisi, että maksaja laittaisi sen jo liikkeelle.
6
Matkustaja-autolautat / Vs: Ålandstrafiken
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 08.12.2021, 13:56:26  »
Fedjefjord on tosiaan hankittu maakuntahallituksen lautta-armaadaan.
https://alandsradio.ax/nyheter/lr-koper-norsk-farja-36-miljoner?fbclid=IwAR09UrTV53qFdtq-ODgMy1fESAwebVbzXR00hT5_5GK22YWURj6ZqupETqk

Tämä ei ole erityisen hyvä uutinen siinä mielessä, että Ahvenanmaalle tarvittaisiin lähitulevaisuudessa uusia lauttoja, jotka edustaisivat saaristoliikenteessä tämän ajan uutta ajattelua. Kaikki kunnia Fedjefjordille, mutta se on kuitenkin jo 20-vuotias alus, ja edustaa aiotulla reitillään Kustavin ja Åvan välillä korkeintaan kaksisuuntaisuutta uutena innovaationa.
7
Jatuli lähti eilen kohti Singaporea.
8
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 08.12.2021, 09:34:34  »
Mikäli Pilotonlineen ja PortTrafficiin on uskominen (kuin myös tuleviin jäärajoituksiin), niin seuraava jäänmurtaja lähtee piakkoin.
9
Matkustaja-autolautat / Vs: Stena Line avaa Nynäshamn–Hanko-linjan
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 07.12.2021, 23:13:27  »
Varmasti juuri näin, Ruotsin päässä satama on Nynäshamnin Norvik, missä ei sielläkään ole mitään terminaalia.
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Stena Line avaa Nynäshamn–Hanko-linjan
« Uusin viesti kirjoittanut Jussi Laine 07.12.2021, 20:55:55  »
Hangötidningenin haastattelema Stenan pohjoisen Itämeren liikennejohtaja vahvistaa lehdelle, että reitti avataan matkustajille toukokuussa – varmaankin siis samalla kun liikenne muuttuu päivittäiseksi: https://www.hangotidningen.fi/article/svenskt-rederi-satsar-pa-ny-farjerutt-mellan-finland-och-sverige/
Tarkoitetaan varmaan matkustajia omilla henkilöautoilla eli ei autottomia matkustajia, sillä Hangossahan ei ole mitään terminaalia. Se vähän mitä oli aikoinaan Superfasteille on purettu. Ennen koronaa oli automatkustajia Paldiskiin.

Hangossa on 5 peräporttipaikkaa eli vilkkaimpina päivinä satama on täyskäytössä, jos Stenan laiva seisoo satamassa koko päivän.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10