Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#675
Aker Arcticin tuoreimmassa lehdessä on juttu Suomen ja Ruotsin uudesta jäänmurtajaprojektista. Kolmesta mallikokein tutkitusta propulsiovaihtoehdosta jatkokehitykseen valittiin Polariksesta tuttu kolmen ruoripotkurin ratkaisu.

https://akerarctic.fi/en/publications/arctic-passion-news-22-2-2021/

edit: BLRT Yards julkaisi pari valokuvaa Arctian jäänmurtajista kuivatelakassa:

https://blrtyards.com/en/news-list/finnish-icebreakers-return-to-service/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#677
Sjöfartsverket eli Ruotsin merenkulkulaitos on julkaissut konseptikuvan uudesta jäänmurtajasta:

https://sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/har-ar-sveriges-nya-isbrytare/

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Jotenkin tutun näköinen. ;) Mutta erittäin hyvä että tämä etenee, varsinkin Ruotsin puolella uudistamisella alkaa olla kiire, kun siellä ainoa Atle-luokkaa nuorempi värkki on sekin vuodelta 1988. Jännitävää nähdä saadaanko tästä alustyypistä sitten uusi Atle/Urho-luokka sillä, että Suomi tilaa omia samanlaisia...

Tuomas Romu

#679
Viipurin telakka "voitti" lopulta tuon toisen 21900M2-tyyppisen jäänmurtajan rakentamisen:

https://sudostroenie.info/novosti/34637.html

Aiemmin telakka oli haluton jättämään tarjousta, koska tilaajan asettama maksimihinta katsottiin liian alhaiseksi.

edit: Jopa Kommersant epäilee, että Viipurin telakka pakotettiin ottamaan tilaus, jonka todelliset rakennuskustannukset ovat huomattavasti tarjoushintaa korkeammat. Niin ikään epäillään, että laivaa ei saada toimitettua luvatussa aikataulussa telakan tilauskannan takia. Ratkaisuksi esitetään Venäjällä viime aikoina kaavailtua "hajautettua telakkaa", jossa lohkoja tilataan alihankintana esimerkiksi Yantarilta Kaliningradista tai Lotokselta Astrakhanista.

https://www.kommersant.ru/amp/5051256
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#680
Ukrainalle myyty jäävahvistettu tutkimusalus RRS James Clark Ross on saanut uuden nimen: Noosfera* (Ноосфера). Englanninkielinen käännös nimelle on "noosphere"; olisiko suomenkielinen vastine paremman puutteessa "noosfääri"? Hyvä nimi.

https://www.rbc.ua/rus/news/ukraina-pereimenovala-kuplennyy-britanii-1635520955.html

(* suora siirrekirjaintaminen ukrainankielisestä nimestä; jatkossa käytän sitä nimeä, joka päätyy virallisiin kansainvälisiin tietokantoihin)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Väylältäkin tuli lyhyt tiedote uudesta jäänmurtajaprojektista:

Uuden jäänmurtajan suunnittelu etenee

Suunnitelman mukaan, siihen tulee kolme ruoripotkurilaitetta ja se kykenee avustamaan aluksia Itämeren ankarissa jääolosuhteissa, yli 30 metrin levyistä ränniä avaten. Myös murtajan ympäristöystävällisyyteen kiinnitetään huomiota.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kanadan rannikkovartiosto on ostanut Kaspianmereltä Mangystau-2 -nimisen matalakulkuisen jäätämurtavan hinaajan:

Canadian Coast Guard announces an addition to the southern icebreaking fleet with the purchase of light icebreaker from Atlantic Towing Limited

Alus on yksi viidestä Aker Arcticin suunnittelemasta Kaspianmeren öljykenttien huoltoaluksesta ja se on rakennettu vuonna 2010 Romaniassa.

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Venäjän uusin ydinkäyttöinen jäänmurtaja, Sibir, on tällä hetkellä merikokeilla Suomenlahdella. 60 megawatin jäänmurtaja kuuluu samaan sarjaan jo valmistuneen Arktikan kanssa ja on lajissaan maailman suurin ja tehokkain.

Russia Begins Sea Trials for Largest, Most Powerful Nuclear Icebreaker

Hollantilainen Royal Niestern Sander -telakka on laskenut vesille matalakulkuisen jäätämurtavan "walk-to-work"-aluksen. Sahalinin öljykentille tarkoitetun aluksen suunnitteluun on osallistunut myös suomalainen Aker Arctic ja sen ruoripotkurit on toimittanut raumalainen Steerprop.

YouTube: Make the Wave | Amazing Ship Launch Icebreaker NABIL at Royal Niestern Sander Shipyard Delfzijl / NL
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 19.11.2021, 07:25:09
Venäjän uusin ydinkäyttöinen jäänmurtaja, Sibir, on tällä hetkellä merikokeilla Suomenlahdella. 60 megawatin jäänmurtaja kuuluu samaan sarjaan jo valmistuneen Arktikan kanssa ja on lajissaan maailman suurin ja tehokkain.
Harvinaista herkkua Suomenlahden pohjukassa, kun Pietarissa vielä huollettavana ollut Arktikakin on siirtynyt Suomenlahdelle koeajolle. Joten siellä on nyt kaksi uutta ydinkäyttöistä jäänmurtajaa koeajoilla yhtäaikaa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 24.11.2021, 17:40:14
Harvinaista herkkua Suomenlahden pohjukassa, kun Pietarissa vielä huollettavana ollut Arktikakin on siirtynyt Suomenlahdelle koeajolle. Joten siellä on nyt kaksi uutta ydinkäyttöistä jäänmurtajaa koeajoilla yhtäaikaa.

Tästä onkin jo video YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=xQTMhLgWzIA

On kyllä komea keula-aalto!
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#687
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 24.11.2021, 17:40:14
Harvinaista herkkua Suomenlahden pohjukassa, kun Pietarissa vielä huollettavana ollut Arktikakin on siirtynyt Suomenlahdelle koeajolle. Joten siellä on nyt kaksi uutta ydinkäyttöistä jäänmurtajaa koeajoilla yhtäaikaa.
Sibir palasi koeajoiltaan takaisin telakan rantaan tiistaiaamuna, ja nyt taasen Arktika näyttää saaneen koeajonsa hyväksyttyä, sillä se jatkaa suoraan koeajoilta matkaansa kohti Karanmerta. (AIS määränpää toistaiseksi Sabetta. EDIT: Päivittynyt sittemmin Murmanskiksi.)

https://thebarentsobserver.com/en/2021/12/more-icebreakers-coming-aid-russian-arctic-ships-need
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, olisi Sibir luovutusvalmiina kuun puolivälissä, ja pääsisi aloittamaan jäänmurrossa Karanmerellä tammikuun alussa. Tällä välin sen pitäisi käydä ensi viikon lopulla vielä yksillä koeajoilla.

""Hopefully, Baltiysky Zavod will remedy them within 8-10 days. That has been scheduled at least. Additional sea trials are to begin on December 10 and to last for 3-5 days, according to the programme. On December 15, if things go to plan, we can commence paperwork and then embark on the passage (to the Kara Sea - Ed.)", said Vyacheslav Ruksha."

https://portnews.ru/top_news/322126/

Arktika taasen ohitti Skagenin tänään aamuyöllä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Vaikka tässä viestiketjussa katsommekin lähinnä tulevaisuuteen, Suomen johtavat jäänmurron historiantutkijat Sahari ja Matala ovat perehtyneet kansainvälisen tiedonvaihdon merkitykseen historiallisten suomalaisten, ruotsalaisten ja yhdysvaltalaisten jäänmurtajien kehityksessä. Aihe saattaa alkuun kuulostaa kuivakalta, mutta tarina on silti mielenkiintoinen ja sisältää muun muassa kuvan K. Albin Johansonin "Into"-jäänmurtajakonseptista, josta myöhemmin tuli Voima:

Of a titan, winds and power: Transnational development of the icebreaker, 1890-1954
All information and details given in good faith but not guaranteed!