Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#150
Tuon Cirruksen tiedotteen mukaan Nordica oli siis yksi M7-A Development Projectin installation vesseleistä, ja ainakin OSL:n spottilistan* mukaan Ocean Scotsman on merkitty olevan Noble Lynda Bossler -rigin huoltoaluksena (tiedotteen mukaan "...The Noble Lynda Bossler rig has arrived at Chevron's L11-A production platform for the drilling of the L11-13 well into the prognosed southern extension of the L8-D gas field..."). Eli ilmeisesti on ollut muissa Cirruksen töissä...

* Ocean Scotsman     6760     525     
         
Fixed to Cirrus Energy until 20/12   Cirrus Energy - Supporting Noble Lynda Bossler   03/09   20/12
   + Opts


Nyt muuten mainittiin samaisella OSL:n sivustolla, ettei Cirrus vieläkään voi rahdata tuota installation PSV:tä (withdrawn 4.12.)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Juttelin oletettavasti jotakin rahtauksista tietävän normannin kanssa ja totesimme seuraavaa:

-valmistuessaan olivat toki monilta ominaisuuksiltaan ainutalaatuisia, mutta niitä ei osattu ainakaan rahtauksissa koskaan hyödyntää

-kaikki tuntevat alukset, mutta eivät FMA:ta, Finstashipiä tai GDV:ta

-kaikesta huolimatta alukset ovat saaneet viime vuosina huonoa feedbackia, johtuen mm. seuraavista:

-vanhentunut DP (ADP) paljon ongelmia, paljon offhirea (ei hyvä maineen kannalta)

-kraanaongelmat ovat kaikkien tiedossa virheetöntä kraanaa ei ole olemassakkaan, mutta liika on liikaa
(sian säkissä ostaneiden tulisi tehdä eskot ja erota toimestaan tai erottaa)

-kaiken huipuksi tilataan MacGregorin kraana, huh huh sanoisin eikö niistä Fennican ja Nordican luotsinostureista ja cherrypickereistä olla mitään opittu

-uusi DP Fennicaan ja Nordicaan OK, mutta viisi vuotta liian myöhään, maine on helppo menettää, mutta vaikea saada takaisin

-henkilökunta OK ja pääosin kielitaitokin OK, mutta tilat auttamatta vanhentuneet, liian vähän petipaikkoja ja huonot yleiset tilat
(vaikka ne 1993 OK olivatkin, muut lyövät ne 100-0 nykyään)

-ainut hlökuntaongelma lienee huono palvelutaso tietyiltä osin esim. ei pyykkäriä
(kuulostaa pieneltä detaljilta, mutta yllättävää kyllä monet rahtaajat kuuntelevat riggereitään)

-construction/ROV alukset toimivat pääosin pidemmillä chartereilla, eivät spotmarkkinoilla, tietysti jos ne eivät kenellekään kelpaa pakko ne on spot-markkinoilla pitää

-ilmeiseti response konttorista asiakkaiden toiveisiin ja kysymyksiin ei tarvittavalla tasolla

-talvimerenkulun ja EU-rahoituksen (Botnica) aiheuttamat rajoitukset rahtauksille

-vanhuus; Pohjanmeri on täynnä 2000-luvun aluksia ja lisää tulee

Tässä jotakin, mutta jos uutta joskus suunnitellaan; otettakoon suunnitelmissa huomioon max. 15 aktiivista vuotta offshoressa.


"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

http://www.seacommand.fi/hallinto/hallitus

(scrollaa alalaitaan 26.11.2008)

SLPL:n luottamusmieskin kiertoon ja sopimusneuvottelut meneillään.

Eipä tossa SLPL:n jäsenten suhteen ole kuin kyse lähteekö 75%:a vai 100%:a muihin offshorevarustamoihin.


"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

LainaaEipä tossa SLPL:n jäsenten suhteen ole kuin kyse lähteekö 75%:a vai 100%:a muihin offshorevarustamoihin.

Kuka nyt lintukodosta lähtisi...... ;)
Mutta asiaan eli veikkaisin, että jos ei ulkomaisiin offshorevarustamoihin niin ainakin liiton vaihto saattaisi olla jo paikallaan. SMU ottaa päällystöä mielellään ja hoitaa asioita.....no yleensä hoitavat asioita toisin kuin SLPL ei tee mitään.

Janne Koskinen

Mielenkiintoinen kysymys miten uudet DP-tsydeemit ja uudet kraanat maksetaan; yhtiö tekee 2008 usean miljoonan tappion ja raha on piukassa. 2009 on viimeinen vuosi, jolloin valtio takaa tappiot ja yhtiö ei ole konkurssilainsäädännön piirissä. Toisaalta jos oltaisiin järkeviä, niin nyt kannattaisi tehdä konkurssi ja päästä menneisyyden taakoista. Uudet sopimukset erikseen jäänmurrolle ja offshorealuksille yms. tai jos halutaan eroon offshoresta voitaisiin päästä eroon vastuista em. hankintojen suhteen. Mitähän muuten Nordea rahoitus tekee vanhojen kraanojen suhteen, jolta ne liisattu? Benjihyppykraanoiksi Aleksanterinkadun konttorin katolle.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#155
Vitsipalstalta:

http://www.sovereign-publications.com/finstaship.htm

"FINSTASHIP - Unique technology, extensive experience and uncompromising expertise"

Eli kukaan muu maailmassa ei osaa mitään, jos näin olisi 100% maailman offshore-laivastosta olisi Finstashipin managementissa
(tyypillistä muuten sama ajatusmalli suomalaisille muutenkin, miksi meillä sitten on yksi maailman pienimmistä kauppalaivastoista).

"Finstaship aims to be a significant player and offer a wide range of services based on high quality vessels, equipment and maritime personnel with extensive arctic experience, using owned or chartered vessels. Finstaship's strengths in the offshore market are its expertise in arctic conditions and its ice-strengthened multipurpose vessels. "

Equipment=tyhjä ruosteinen ahteritäkki ja kraana joka toimii joskus ja jouluna.

"In 2007, Finstaship entered into a contract with Shell in order to further strengthen its position and repute as arctic navigation professionals. Shell employs two vessel chartered from Finstaship for the towage, moorage, ice management and maintenance of oil drilling platforms in the Beaufort Sea off the northern coast of Alaska. Due to its unique ice conditions, the area is considered one of the most difficult areas to navigate in the world. The project continues in 2009."

Eipä taida jatkua.

"Customer-focus and high quality services are important elements which Finstaship wants furthermore actively develop in close co-operation with existing and new customers. As response to the customer requirements, Finstaship will start modernisation of its fleet in 2008."

Eipä taida alkaa.

"They all are excellent for DP work, all kinds of marine operations and in harsh icy conditions for towing for merchant vessels or offering ice management services for petroleum market segment operating in arctic regions."

Excellent for DP work=15-20 päivää per vuosi offhiressa DP-laitteiston kaaduttua, huoltosopimus Kongsbergin kanssa irtisanottu joskus 1990-luvulla.

"In the North Sea the aim remains to be one of the heavy weights in the industry, and internationally, a major player in arctic offshore duties such as ice management, deep waters, subsea- and construction related activities.

Based on extensive market knowledge and maritime experience within the offshore industry, Finstaship will continuously seek for profitable investments in areas closely related to the core business. The aim is to ensure that our Client contracts the most suitable vessel for their needs."

Extensive market knowledge=käyty pari kertaa offshoremessuilla Pietarissa, Stavangerissa ja Aberdeenissa.



"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Laitetaan nyt tämäkin koskien Alaska-spekulaatioita:

http://www.petroleumnews.com/newsbulletin/225247547.html

eli Shell hakee lupaa 2009 ainoastaan yhdelle drill unitille. Oletettavasti vähemmän breikereitä ja todennäköisesti sellaisia, joiden nimi on maalattu kyrillisin kirjaimin.

Tosin epävarmaa saavatko lupaa laisinkaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Eilisen Kauppalehden paperiversion mukaan osa rahtaajista on jättänyt laskut maksamatta, mutta Stasi elää toivossa että laskut maksetaan. Toivo taitaa kuitenkin olla varsin ohut tällä kertaa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

LainaaEilisen Kauppalehden paperiversion mukaan osa rahtaajista on jättänyt laskut maksamatta, mutta Stasi elää toivossa että laskut maksetaan. Toivo taitaa kuitenkin olla varsin ohut tällä kertaa.

Miten mahtaa käydä koko Varustamoleikkikoulun kun 3 moulinexia makaa spotmarkkinoilla tyhjänpanttina henkilökunta kotiutettuna ja ainoastaan yksi hinaaja tekee töitä lapissa joten äkkiä mietittynä niin kassan pohja alkaa varmasti häämöttää hyvin pian jos siellä nyt yleensä on mitään koskaan ollutkaan.
Ei yhden hinaajan tuloilla ruokita 8 joutilasta.

Pekka Laakso

#159
En yhtään ihmettele, etteivät kaikki olisi maksaneet laskujaan, kun ottaa huomioon millaisia keikkoja niillä on ollut esim. syksyn aikana - mainitsenpa esimerkkeinä Cirruksen surkuhupaisen Ijmuidenin tapauksen sekä Fennican "riginsiirron" Norjanmerellä...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Haglandin listoilta poimittua:

Fennica on poistettu sieltä tänään. Merkitseekö kenties jotain seuraavista:

- Tulee lähiviikkoina jäänmurtoon

- Lähtee telakalle, DP-päivitys jne. Normaalisti lukisi kyllä Maintenance noissa spot-listoissa...

- Niin toivoton tapaus, että on päätetty makuuttaa pidemmäksi aikaa ja siksi poistettu listalta.

http://www.haglandoffshore.com/Default.aspx?PageId=1
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#161
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 02.01.2009, 11:10:31
Haglandin listoilta poimittua:

Fennica on poistettu sieltä tänään. Merkitseekö kenties jotain seuraavista:

- Tulee lähiviikkoina jäänmurtoon

- Lähtee telakalle, DP-päivitys jne. Normaalisti lukisi kyllä Maintenance noissa spot-listoissa...

- Niin toivoton tapaus, että on päätetty makuuttaa pidemmäksi aikaa ja siksi poistettu listalta.

http://www.haglandoffshore.com/Default.aspx?PageId=1

Ymmärtääkseni (saatan olla väärässäkin) olis tulossa jäänmurtoon ja nimenomaan Fennica, koska sen kraana on halvin ottaa pois (30 tn vs. 160 tn muissa).
Kontio ehtinee kuitenkin ennen, mutta Fennica ois lähdössä murtoon ennen Urho-luokkaa. Sinällään ymmärrettävää; Katajanokalla ei taida olla ajoporukkaa kuin max. kahteen murtajaan.

Telakkaan kai keväämmällä, jos Stasi saa jostain rahaa siihen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

http://www.haglandoffshore.com/

Fennica on takaisin listoilla.

En tiedä aivan tarkkaan mitä on tekeillä, mutta pitäisi tulla jäänmurtoon ennen Urho-luokkaa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 02.01.2009, 14:22:22 Telakkaan kai keväämmällä, jos Stasi saa jostain rahaa siihen.
Nordica viedään kuitenkin jo nyt telakalle, ja minnepä muuallekaan kuin Hampuriin. (Lähteenä taas Hagland.) Arvelinkin näin käyvän, sillä Stasi on pitkään ilmoittanut Nordican "saatavuuden" päättyvän 10. päivä ja Fennican normaalin ympäripyöreästi 15. päivä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#164
Uudet saatavuuspäivämäärät päivitetty juuri (tänäänhän Nordican pitäisi juuri lähteä kohti Hampurin telakkaa...)

Päivitetty 9.1.2009
...
Botnica   MSV   9.1.2009      North Sea
Nordica   MSV   noin 15.4.2009   15.1.2010   North Sea
Fennica   MSV   10.5.2009   15.1.2010   North Sea
Seili   MSV   24.11.2008      Baltic Sea


Nordican telakoinnista mainitaan myös seuraavaa spotlistoilla:
Nordica     ROV/Construction     28560     234     1100     2     Yard / Drydock approx 6 weeks     22.02.09     Hamburg
http://www.offshore.no/Prosjekter/offpos.aspx

Joten ajan puitteissa sille jää noin 1,5 kk varaa, kenties mahdollisesti varattu jäänmurtoon maaliskuuksi?

Fennican kohdalla päivämäärä voisi tuoda mieleen, että telakointi on huhti-toukokuussa.

Muuten tämä vuosi toistaiseksi vapaa, eli esimerkiksi mitään Alaskan keikkaa ei tule.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.