Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

#165
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 09.01.2009, 10:53:53

Joten ajan puitteissa sille jää noin 1,5 kk varaa, kenties mahdollisesti varattu jäänmurtoon maaliskuuksi?


Nordican kraanan poisto maksaa jotain 250000-350000 euroa ja asennus saman verran nostureineen yms. eli se kai tuodoon murtoon ainoastaan pakon edessä; tosin ennen Botnicaa. Ilmeisesti Urho-luokka lähtee ennen Nordicaa ja Voima ennen Botnicaa (Suomenlahti).

Fennican suhteen päästään telakkaan suht puhtaalla pohjalla jäänmurron jälkeen (säästöä puhdistuskustannuksissa) ja jos Aquamasterista lentää öljyt pihalle sitä ei tarvitse hätäkorjata (ellei kova jäätalvi; kaikki murtajat tarpeen), vaan ottaa Urho-luokan murtaja tilalle ja lähettää odottelemaan  telakointia.

Voitais lyödä vetoa vaikka Ladbrokers:ssa pysyykö Aquamastereiden öljyt tänä vuonna sisällä ja montako viikkoa.

Oma veikkaus kolme viikkoa pysyy öljyt sisässä.

Botnicalla näyttää aika surkealta; viime syksyn Edinburgh makuutukseen oli syynä CATtien haalaus ennen monivuotista Qatarin rahtausta; mihin se kaatui ei ole tiedossani; tainnut maata jo kohta neljä kuukautta ja vilkaisu spottilistoihin kertoo , että muitakin ROV/construction aluksia uudempia suuremmalla ahteritäkillä ja enemmillä petipaikoilla on tarjolla. Viime vuotiset Botnican rahtaukset oli lähinnä DP-1/0-luokan "säälikeikkoja" ja öljyn hinnan hiipuminen ei hyvää lupaa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Näköjään nyt kun Stasi on ilmoittanut nuo uudet päivämäärät, ovat sekä Fennica että Nordica poistettu heti tuolta offshore.no/JGO Offshoren spottilistoilta. Haglandilla näkyvät vielä... Ja AIS:mukaan Nordica on lähtenyt Arendalista.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Jotain tapahtumassa Botnicalle, ja Nordicallekin keikkaa kevätkesäksi? ???

Finstan uudet saatavuudet:

Päivitetty 27.1.2009
...
Botnica   MSV   20.4.2009      North Sea
Nordica   MSV   noin 15.7.2009   15.1.2010   North Sea


http://www.finstaship.fi/

Brokerien listoilla ei kuitenkaan mainittu vielä mitään uutta...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Nordica matkaa ilmeisesti Ekvaattorin toiselle puolelle?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

LainaaNordica matkaa ilmeisesti Ekvaattorin toiselle puolelle?

Kuulemma iki-ihanaan Angolaan............... ;D

Pekka Laakso

Botnica poistunut nyt Haglandin ja offshore.no/JGO Offshoren spottilistoilta. Stasilla yhä sama saatavuuspäivämäärä huhtikuun loppupuolelta. Jotain tapahtumassa? ???
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#171
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2009-02-07,104:4:592095,1:0:0:0:0:0:

Tuntuu jotenkin vanhentuneelta uutiselta, kolme murtajaahan on murtamassa.

Ja Nordicalla kai jotakin tiedossa, Angolaan?

En vieläkään ymmärrä tätä moulinex-intoa, laskelmieni mukaan moulinex-toiminnalla on tehty tappiota min. yhden uuden perinnemurtajan hinnan verran.

Kaikki hokevat moulinexin olevan edullisempi kuin perinteisen, vaikka uuden perinteisen hintaa ei ole kysytty.

Onneksi Siperia (lue lama) opettaa!!

Koskahan vuosikertomus 2008 julkaistaan, niin päästään lukemaan huippurahtausten figuurit?

Edelleen kaipaisin figuureja siitä kuinka halvalla ne 1990-luvulla rahdattiin.

Liike-elämän Sulo Vilenit vauhdissa (paitsi että Sulo osti halvalla, mutta nämä myyvät):

"Finstashipin mukaan sopimuksen keston pitäisi olla vähintään 15-vuotinen, jotta kalustoa voitaisiin uusia."

Ilmeisesti 15v. sopimus mahdollistaisi taas pään hakkaamisen vuonon kylkeen.

Jos hommassa edettäisiin ns. liike-elämän  logiikalla, niin tappiollisesta offshore-toiminnasta luovuttaisiin ja fokus laitettaisiin sinne missä ollaan hyviä eli jäänmurtoon. Kun moulinexien rahtausta ei kerran osata niin typerää roikkua markkinoilla seinäruusuna.

Toisaalta jos LVM maksaa murrosta ylihintaa, niin kyseessä on valtion subventio, joka vääristää kilpailua.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Nordican ilmeinen Angolan keikka näkyy nyt Haglandin Term Fixtures -listalla:

10.02.2009   SUBSEA   
Nordica
      
Ship Name:    Nordica
Type:    SUBSEA
DP:    III
Built:    
BHP:    20000
Bollard Pull:    234
Deck Area:    1050
Design:    
Length:    116
Breadth:    
DWT:    
   Cecon    ROV / Survey / Light Construction    70 days    RNR


http://www.haglandoffshore.com/LongTerm.aspx?PageId=3

Jos tuo 70 päivää pitää kutinsa Stasin ilmoittaman heinäkuun lopun kanssa, lienee aluksen lähtö eteläisemmille vesille joskus kevätkuukausien aikana...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Saatavuuspäivämäärät päivitetty jälleen:

Päivitetty 2.3.2009

Botnica   MSV   3.3.2009      North Sea
Nordica   MSV   noin 1.4.2009   30.4.2009   North Sea
Fennica   MSV   1.4.2009   15.1.2010   North Sea
Seili   MSV   3.3.2009      Baltic Sea


Tuosta voitaneen päätellä, että Botnica odottelee yhä tulevaa Leithissä, ja Nordicalla on huhtikuu vapaana ennen Angolaan matkaamista. Maaliskuun tilanteesta en osaa sanoa, kunhan lähtee Hampurista, olisikohan kuitenkin stand-by tilassa jos tarvitaan vielä yksi murtaja... Joka tapauksessa AIS mukaan Nordica siirrettiin juuri uivalta telakalta laituriin eli Hampurin käynti on lähestymässä loppuaan.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Ja jotain uutta telakoinneista, jotain aiemminkin tiedettyä sekä hienoja sanoja Jannelle luettavaksi:

"FINSTASHIP INVESTOI VAHVASTI OFFSHORE-ALUKSIINSA

Finstaship panostaa vahvasti offshore-aluksiensa, MSV Botnican, Fennican ja Nordican, kilpailukykyyn lähitulevaisuudessa. Aluksiin tehdään telakointien yhteydessä mittavia korjauksia ja modifikaatioita, jotta alukset myös jatkossa säilyttävät asemansa offshore-markkinoilla edustaen alan teknistä huippua.

Uudistusten sarjan aloitti MSV Nordica, jonka telakointi on juuri päättynyt. Telakoinnin yhteydessä aluksen koko DP-järjestelmä (Dynamic Positioning) uusittiin viimeisimmällä Kongsberg K-POS DP-22 / K-Chief 700 -järjestelmällä.

MSV Fennican DP-järjestelmien uusiminen tehdään vastaavasti aluksen telakoinnin yhteydessä marraskuussa. Tällöin vaihdetaan myös Aquamastereiden potkurilaitteiden kääntökehän laakerit.

Seuraavana projektina on Nordican ja Botnican nykyisten päänostureiden korvaaminen uusilla MacGregor Hydramarine AS:n toimittamilla nostureilla, jotka mahdollistavat operoinnin nykyistä syvemmissä vesissä. Nosturit soveltuvat paremmin arktisilla vesillä tapahtuvaan offshore-työhön."


Tiedote löytyy: http://www.finstaship.fi/fi/?c=2
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 18.03.2009, 06:19:51
. Tällöin vaihdetaan myös Aquamastereiden potkurilaitteiden kääntökehän laakerit.


Tiedote löytyy: http://www.finstaship.fi/fi/?c=2

Mielenkiintoista, kuulin kääntökehän laakerien toimitusajaksi 36kk eli saatu halvat harakiriosat.

Taisin olla väärässä mehujen sisälläpysymisen suhteen, näyttää skulaavan vieläkin.

Kommenttina sanoisin, että ainahan voi investoida, investoinnin järkevyys on sitten toinen juttu.

Näyttää se uusi nosturi komealta Arendalissa; saa GDV komeita kuvia.

Botnica on tainnut roikkua spot-listoilla kohta 6 kk ilman hommia.

Odotellen vuosikertomusta 2008 ja komeita rahtausfiguureita :).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#176
Juttelin juuri erään brokerin kanssa; totesi ettei tänä vuonna Pohjanmerellä ala esim. ainoatakaan "major pipelay projectia" (pienempiä kylläkin) totesi ettei Finstashipin aluksille tod. näk. ole cargo transfer hommia kummempaa tiedossa. Kiva varmaan tehdä DP-III luokan aluksella DP-0 luokan hommia. Halvemmalla pääsisi kun töijäisi kaikki Puolanlaituriin. Ton Angolan rahtauksen dayrate on tosi naurettava. Eikö siellä Keilaniemessä ole olemassa sisäisiä hälytyskelloja? Kannattaisi myöntää ettei hommaa osata ja ainoa mitä offshorella tehdään on tappiota joka ikinen päivä veronmaksajille.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 18.03.2009, 06:19:51
MSV Fennican DP-järjestelmien uusiminen tehdään vastaavasti aluksen telakoinnin yhteydessä marraskuussa.


Tiedote löytyy: http://www.finstaship.fi/fi/?c=2

Taisi olla vuonna 2006, kun Kongsberg lähetti asiakkailleen kirjeen, jossa totesi ettei ADP 70X järjestelmään enää taata osien saatavuutta.

Vanha sanonta oli, että tuurilla ne laivatkin seilaa.

Oliskohan uusi sanonta: tuurilla ne Stasin laivatkin DP:ssä pysyy.

Toisaalta eipä tolla DP-järjestelmän toimivuudella Arendalissa kaijassa paljon merkitystä ole.

Toki trainerillä ei voi leikkiä, jos järjestelmä kaatuu.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama


Janne Koskinen

#179
http://www.smu.fi/viestinta/nettijutut/monitoimimurtaja_fennica/

Toivossa on hyvä elää.

"Off-shore -bisnes on maailmalla nousussa ja uusille aluksille on noususuhdanteen alkaessa varmasti tilausta. "

Sangen omalaatuinen näkemys, ainakin Nordea on toista mieltä.

http://www.lloydslist.com/ll/news/tough-year-ahead-for-support-vessels-as-demand-falls/1237300213223.htm;jsessionid=3A81FBBCDB40E35917E8135988EC2E8B

"Tough year ahead for support vessels as demand falls
perjantai 20 maaliskuu 2009

OWNERS of offshore support vessels operating in the North Sea face a tough year and low charter rates for their ships, according to Norwegian analysts, writes Martyn Wingrove.

Nordea forecasts that day rates for anchor handlers and platform supply vessels working off northwest Europe will be far below the rates secured last year due to a drop in demand."

Tai sitten Stasilla on hallussaan salaista markkinatietoa, josta DOF tai Trico eivät ole tietoisia:

http://www.lloydslist.com/ll/news/viewArticle.htm?articleId=20017622819&src=rss

"Weak North Sea spot market to drag down DOF Subsea results
Martyn Wingrove - perjantai 27 helmikuu 2009

NORWEGIAN offshore vessel owner DOF is expecting a weak financial result from its subsea vessel affiliate this quarter.

DOF Subsea, which operates most of its 10 ships on long-term charters will have three vessels operating in the weak North Sea spot market this quarter, said DOF."

http://seekingalpha.com/article/123609-trico-marine-services-inc-q4-2008-earnings-call-transcript

"2 Mar 2009 ... The spot market in the North Sea for both anchor handlers and PSVs is very, very weak. It's almost hard to find a berth in the North Sea."






"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama