Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Hmm, ensiksi tuli mieleen, että on tarkistettettava kalenterista, että joko huhtikuu on alkanut... ::)

Mutta paljon kysymyksiä kyseinen rahtaushanke tuo mieleen, ennen kuin tulee lisää infoa julki (nythän Finstan sivuilla ei ole asiasta mainittu vielä mitään). Tässä nyt muutama tärkein: kuinka suuret muutokset Kontioon tehdään, että se on kykeneväinen öljyntorjuntaan vaiko öljynkeräämiseen - sekin kumpaan tarkoitukseen sitä olisi tuleva käyttää - ja vaativatko muutokset sitä, että Kontion tuleva jäänmurtokausi on tavallista lyhyempi, eli lähdetäänkö telakalle jo alkukeväästä? Jos siihen tehtäisiin runkoon rakenteellisia muutoksia, mikä pitäisi oleman edellytys lähteä edes koko hankkeeseen, niin viehän se kuukausia, jos siis aiotaan olla valmiudessa keskikesällä...

Ja onko sen tuleva sijoituspaikka edelleen Nokalla vai jossain muualla? Rahaa sopimuksesta tulee kyllä perustettavan valtion OY:n kassaan, mutta ellei mitään vakavaa tapahdu, niin siellähän sitä seisotaan vaan kaijassa normaaliin tapaan, riippuen tietysti siitä, että 24h valmiuden takia miehistöä pitäisi oleman Etelä-Suomessa asuvia lukuun ottamatta aluksella normaalia enemmän.

Ilmeisesti myös Kontion muuntaminen väliaikaiseksi oil recovery alukseksi on ollut halvempaa kuin vastaavien muutosten tekeminen Fennicalle, vai onko Fennican ja Nordican DP-järjestelmien päivitys ollut syynä sekä teknisesti että varallisesti, ettei tuota vaihtoehtoa enää edes olla mietitty...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

4 milj. euroa on sen verran pieni summa ettei sillä suuria modifikaatioita kai Finstan matematiikankaan mukaan rahoiteta.

Toivottavasti siksi, että Otso-luokan murto-ominaisuudet ovat perustuneet liukkaaseen ja onnistuneeseen runkoon.

Se on helppo pilata; kaksipotkurisena modofioitu Kontio olisi todella onneton (kankeahan se on nytkin).

Avomeriominaisuudet ei juuri Urho-luokasta poikkea; vastamereen nää perinteiset jyrkkine keuloineen on vispilöitä parempia; muutoin karmeita.

Syväyttä Kontiolla noihin oil recovery hommiin on aika paljon min. noin 7m ja DP kyllä helpottaisi hommaa.

Täkille kai joku tankki kerättyä öljyä varten?

Eipä tämä hääppöinen ratkaisu ole, mutta saadaan sanoa "suurelle yleisölle" että jotakin on tehty.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Niin tuo ajatus väliaikaisesta keräyssäiliöstä peräkannella olisi tietysti halvin vaihtoehto, mikä myöskään ei vaikuttaisi jäänmurto-ominaisuuksiin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Nyt on Finstalla tiedotetta aiheesta:

"FINSTASHIP JA EUROOPAN MERITURVALLISUUSVIRASTO SOPIMUKSEEN ÖLJYNTORJUNTAPALVELUSTA

Finstaship ja Euroopan meriturvallisuusvirasto (EMSA, European Maritime Safety Agency) ovat allekirjoittaneet Pohjoisen Itämeren öljyntorjuntavalmiutta ja -työtä koskevan sopimuksen. Sopimus on pituudeltaan kolmevuotinen, minkä lisäksi on sovittu kolmen vuoden optiosta.

Sopimuksen mukainen öljyntorjunnan valmiuspalvelu ja mahdollisesti tarvittava öljyntorjunta toteutetaan jäänmurtaja Kontiolla. Palvelu on ympärivuotista, ja se alkaa 1.7.2010. Jäänmurtaja Kontio palvelee myös tämän jälkeen jäänmurtotehtävissä aikaisempien vuosien tapaan.

Suunnittelutyöt jäänmurtaja Kontion varustamiseksi EMSAn öljyntorjunta-alukseksi alkavat välittömästi. Itse muutostyöt toteutetaan pääosin jäänmurtokauden päätyttyä.

"Pidämme tätä sopimusta tärkeänä uuden, innovatiivisen ajattelun läpimurtona. Tulevaisuudessa tarvitsemme aluksia, jotka soveltuvat mitä erilaisimpiin työtehtäviin, kantamaan entistä laajemmin jäänmurtoon ja muuhun erityiskäyttöön sopivien alusten poistot ja kustannukset. Tämä on erinomainen esimerkki sellaisesta ajattelusta, Finstashipin toimitusjohtaja Tero Vauraste toteaa."

EMSAn tehtävänä on mm. tarjota EU:n jäsenvaltioille lisäkapasiteettia öljyntorjuntaan. Jäsenvaltiot vastaavat itse aluevesiensä öljyntorjunnasta, mutta onnettomuustilanteissa EMSAn öljyntorjunta-alukset ovat niiden käytettävissä, jos tapahtuman laajuus ylittää jäsenvaltion omat resurssit. Tällöin EMSAn alukset työskentelevät kyseisen maan öljyntorjunta-organisaation alaisuudessa.

EMSAlla on Itämeren lisäksi öljyntorjunta-aluksia valmiudessa Atlantin ja Välimeren aluksilla. "


http://www.finstaship.fi/fi/?c=2&d=2009.11.18
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Täytyy toivoa ettei Kontiota lopullisesti pilata; 4 milj. euroa kuulostaa vähältä; maksaako EMSA muutostyöt?

Olisin kyllä ottanut Fennican "alustaksi" varsinkaan kun sen tulevaisuus offshorealuksena ei näytä kovin hyvältä.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Shipgaz valottaa enemmän:

"The European Maritime Safety Agency (EMSA) has entered an agreement to add the Finnish icebreaker Kontio to its readiness fleet of oil recovery vessels. Kontio has a tank capacity of 2,033 cbm of recovered oil. Wintertime the vessel will be dedicated to ice-breaking for approximately 130–140 days. The remaining part of the year she will be based in Helsinki with her crew placed on stand-by. During the icebreaking season the oil recovery equipment of Kontio will be stored in the port of Oulu. Kontio will be modified for EMSA duty and is expected to enter operational service during the second half of 2010."

Ilmeisesti keräisi bunkkeritankkeihin: "tank capacity of 2,033 cbm of recovered oil"

" During the icebreaking season the oil recovery equipment of Kontio will be stored in the port of Oulu."

Parempihan 2033 mottiakin kuin ei mitään; tosin bunkkeria tarvinnee olla osassa niissäkin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Nordica tulossa ylöspäin, vaiko saanut jatkohommia Ghanasta? Marinetrafficin mukaan:

Draught: 7.8 m
Destination: TEMA_GHANA
ETA: 2009-11-22 09:00
Info Received: 2009-11-22 14:11
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#322
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 27.11.2009, 01:34:20
Nordica tulossa ylöspäin, vaiko saanut jatkohommia Ghanasta? Marinetrafficin mukaan:

Draught: 7.8 m
Destination: TEMA_GHANA
ETA: 2009-11-22 09:00
Info Received: 2009-11-22 14:11


Tappiolla saa aina hommia jostakin.

Tässä lienee kuitenkin "crew change" kyseessä; Ghana on yksi harvoja L-Afrikan maita missä se onnistuu suht hyvin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Ceconin osarista:

"Other highlights
• Mobilisation of vessel for the two Angolan campaigns
• Physical installation of pipe laying in Angola completed"

http://dynamic.protu.no/pictures/203/files/Consolidated%20Interim%20Financial%20Report%20Q3%20-%2030-09-2009.pdf

Ei tuolla ainakaan mainita mitään Ghanan projektista ja news tai investor relations ei valaise enempää.

Ceconin kamat on demobilisoimatta ja ihme jos ne päällä tehtäisi muiden hommia.

Kaikesta voidaan tietysti sopia hyvässä hengessä, varsinkin kun Terje Petter näyttää antaneen anteeksi suomalaisten brutaalisuuden.
(Liekö tällä kertaa peritty rahtaus helläkätisemmin vai jätetty kokonaan perimättä?)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#324
Oliskohan sittenkin pitänyt ostaa Ceconin osakkeita?:

"Investor Relations              
                   
    
Cecon ASA, 5+5 year time charter letter of intent signed with Expro Group for Well Intervention work for Cecon's first newbuild vessel.

Arendal, 2 December 2009

Expro AX-S Technology Limited (Expro), a subsidiary of Expro International Group Holding (UK), has signed a Letter of  Intent with Cecon ASA to agree, subject to contract, a 5+5 year charter of its first newbuild VS4220 vessel to be used as a work platform for Expro's state-of-the-art Subsea Well Intervention system AX-S(TM).

Expro is developing a new generation deepwater well intervention system with a unique tooling package to be deployed from a mono hull vessel. Expro's step-changing subsea well intervention system - AX-S(TM) - will break new ground in the oil and gas industry when it comes to the market,bringing efficient riser-less well intervention in up to 10,000ft of water. Thereby increasing recoverable reserves and production from deepwater wells.

The market potential for this product is expected to be high with requirements for a number of vessels in the years to
come.

Through the Letter of Intent, Expro has selected Cecon ASA as its vessel partner, not only for this first letter of intent
contract, but also to develop further vessel opportunities.

Cecon ASA will provide its first vessel of the VS 4220 class, presently being built at Davie Yards in Quebec, Canada, as a platform for this new and innovative Well Intervention System. Cecon ASA has obtained attractive commercial conditions with incentives linked to utilization on this long term charter, expected to start in April 2010.

Cecon will also provide marine operation services in connection with the operations.


For further information, contact Cecon CEO Terje P. Tellefsen, +47 47 67 28 88
or CFO Ivar Halvorsen, +47 48 13 22 45
or Expro Group General Councel John McAlister, Tel +44 118 952 8323

******************************
Expro is a world leader in well flow management services with over 4000 employees in more than 50 countries. Annual revenue in 2008 was USD 1.25bn. Expro is a leading provider of services and products that measure, improve, control and process flow from high-value oil and gas wells.
See www.exprogroup.com for further details."

Grattis Terje Petter!

Voi sitten noista Afrikan hommista tippua murusia Arctia Shippingille ennen seuraavien uudisrakennusten valmistumista.

EDIT: Koitin muutama kuukausi sitten tankata Ceconia, mutta Oslo børs ei löydä ticker Cecon haulla mitään samoin ei Nordea tai Nordnet, vaikka pitäisi olla noteerattu osake:

"Name                           1 Week   1 Month   6 Month   1 Year   5 Year
Cecon ASA CECON:OSL   +23.57%   +47.23%   +73.00%   -42.33%   --
Oslo All-Share                      -1.12%   -0.59%   +15.67%   +10.22%   --

Jossakin kuitenkin käydään kauppaa, koska kurssi noussut +73% puolessa vuodessa ja FT:n mukaan eilen 2,50 NOK; nyt 3,60 NOK.
Onnittelut niille, jotka tekivät pikavoiton!

Vinkiksi voin antaa: Ostakaa aina moulinexin rahdanneen firman osakkeita, koska ne rahdataan poikkeuksetta niin halvalla =30-50% level yleisestä tasosta, että rahtaajalla ei yksinkertaisesti voi mennä huonosti; voitatte varmasti.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#325
Joo, Arendaliin palaavat purkamaan Ceconin kamat ja kait odottelemaan tulevaa:

NORDICA

Ship Photos: 4
Upload a photo
Vessel's DetailsFlag: Finland
Ship Type: Unspecified
Status: Underway
Speed/Course: 12.9 kn / 58˚
Length x Breadth: 116 m X 26 m
Draught: 7.8 m
Destination: EYDEHAVN
ETA: 2009-12-11 06:00 (UTC)
Received (144): 0h 1min 34s ago
(AIS source: Digimap, Guernsey)


http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=230275000

Edit: Saapui iltapäivällä Arendalin Eydehavniin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Ollaankos Nordican kraanaa poistamassa?:

"Fartøy i havn
Anløpnr    Fartøy    Fortøyningssted                     Ankomst              Dato             Tid

2533    UGLEN    EYDEHAVN HOVEDKAI                            14.12.2009    12.00

2530    NORDICA    NYMO                                                    10.12.2009    14.00
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Fennica on juuri nyt koeajolla Airistolla. Marinetrafficista tai aboaisista voi seurailla tilannetta. Naantalin listassa tosin ei uutta tietoa mahdollisesta lähdöstä...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#328
Nyt Fennica sitten lähti Turun saaristossa kohti pohjoista. Eli menee kai johonkin satamaan odottelemaan käskyä. Tai sitten suoraan jäänmurtoon. Katsellaan.

http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?MMSI=230245000
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mika Peltonen