Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

http://gcaptain.com/tor-viking-gains-work-eastern-asia/

LainaaViking Supply Ships' 84 meter ice-class supply vessel/tug Tor Viking has just been chartered for an 11 month job off eastern Asia with an undisclosed oil major according to a statement today.

Sakhalinille?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 17.06.2014, 16:57:46
http://gcaptain.com/tor-viking-gains-work-eastern-asia/

Sakhalinille?

Sopivasti juuri kun "murtovelvoite" Itämerellä päättyi. Saa nähdä suuntaako kolmaskin sinne ensi vuonna?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Botnican matka Karan merelle jatkuu vihdoin; next stop Hammerfest. Karan merellä jäät ilmeisesti sulaneet normaalia hitaammin?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Esa Saaristo


Juhani Mehto

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Taitaa Botnica olla taas työtön...

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2014/09/19/energiajatit-luopuivat-arktisista-porauksista-pakotteiden-vuoksi/201413063/12?pos=tuoreimmat

Arctian sivujen mukaan Fennica ja Nordica on työllistetty vuoteen 2017 asti. Alaska kutsuu taas ensi kesänä?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Balder Viking on suuntaamassa Jäämerelle/Koillisväylälle näin alkuun Murmanskin kautta.

VSS chartering positions mukaan:
Balder Viking   Gazprom Neft Shelf LLC   All Duties incl. Icebreaking   08.03.2015 - Aberdeen   15.04.2015 - Aberdeen

http://www.vikingsupply.com/event/doLink/FAMID/283322
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#547
GP jo aktiivinen arktisten alueiden suhteen:

https://www.savethearctic.org/fi/live?utm_campaign=FI%20Arctic%20PG&utm_source=openspace&utm_medium=referral&utm_term=gpfiopenspace&utm_content=20150407_gpfiopenspace

Kuusi aktivistia on kiivennyt Polar Pioneer lautalle.

http://www.deepwater.com/Documents/RigSpecs/Polar%20Pioneer.pdf

Lienee uusi tuttavuus Arktiksella?

http://www.theguardian.com/environment/2015/apr/07/greenpeace-activists-board-arctic-bound-oil-rig

Nordica on saapunut DP-trialeista? ETS huomenna klo. 12.00?

Fennica lienee jo matkalla "kentille"? ("SOUTH FOR ORDERS")

Tähän vuodenaikaan Luoteisväylä ei liene vielä käytössä, joten Panaman kautta taittunee mtm:n taival?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Fennica saanut siipeensä:

http://gcaptain.com/shell-icebreaker-msv-fennica-damaged-in-alaska-report/#.VZwn0_ntlBd

http://arctia.fi/Etusivu?id=102&uid=1178

LainaaJäänmurtaja Fennicalle suoritetaan parhaillaan huoltotöitä Dutch Harbourin satamassa.

Fennica sai vedenalaisen runkovaurion Unalaskan lahdella toistaiseksi tuntemattomasta syystä. Tapahtumasta ei aiheutunut mitään päästöjä ympäristöön, vaaraa ihmishengille tai vahinkoa muulle omaisuudelle.

Painolastitankkiin tulleen vuodon johdosta alus palasi 3.7. Dutch Harbouriin, jossa sukeltajat tarkastivat aluksen. Tarkastajien tekemien huomioiden perusteella laadittiin huoltosuunnitelma, jonka toteuttamisen jälkeen alus on siirtyy operointialueelle Alaskan vesillä, kertoo Arctia Offshoren liiketoimintajohtaja Hannu Ylärinne.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Tietämättä sen tarkemmin vaurion sijainnista ja "muodosta" on vaikea sanoa mitään, mutta paikan päällä ammattimies kyllä näkee heti, onko repeämä seurausta törmäyksestä vaikkapa johonkin vedenalaiseen esineeseen vai onko hitsaussauma vanhuuttaan revennyt kovassa merenkäynnissä. Toivottavasti saavat korjattua vian ilman telakointia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

ADN:n artikkelissa on spekulointia siitä, mihin Fennica on törmännyt:

LainaaUnalaska Mayor Shirley Marquardt said some marine pilots in Dutch Harbor suspect the ship may have been damaged by underwater debris, possibly left over from World War II -- a common threat in the rugged region that might not show up on charts until ships are gouged or massive anchors haul up waste.

Once, a concrete mixing truck was pulled up, she said. Pilots have said massive anchors abandoned on the sea floor with flukes and shanks several feet long could have caused the Fennica's gashing, she said.

She said the crew of the National Oceanic and Atmospheric Administration vessel Fairweather, a hydrographic survey ship in Dutch Harbor as part of an effort to update nautical charts in the region, has agreed to survey the area where the damage may have occurred. That work is supposed to begin Wednesday, she said.

"Pilots are going, 'What the heck is down there?' " she said.

Pilots have told her the damage is a thin slice "like you were opening up a can," she said.

"There is nothing on the charts (on the route)," Marquardt said. "It surprised everyone. They thought it was the anchor getting caught on something."

Rick Entenmann, president of the Alaska Marine Pilots for the Western Alaska region based in Dutch Harbor, said the U.S. Coast Guard is investigating the incident.

He said seasoned pilot Rick Murphy was piloting the Fennica when it was damaged. Murphy was traveling Tuesday and not available for comment.

Entenmann said the damage occurred as the ship was transiting past the east side of Hog Island. The area is commonly traveled, but a few feet this way or that can make all the difference. He said he's certain the pilot won't be found at fault.

"He should have had 10 or 11 feet under his keel," he said. "This is one of those things. It's not on the chart."

"Who knows what's down there," Entenmann said. "It could be something from some vessel back in day, but it's got to be a pretty good-sized thing to be sticking up 9 to 11 feet above the bottom. We're just curious as hell to see what it is."

https://www.adn.com/article/20150707/icebreaker-key-shells-arctic-drilling-program-damaged-returns-port

Tästä saa sellaisen käsityksen, että vaurio olisi aluksen pohjassa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Fennican reitiltä löytyi tuntematon matalikko:

http://www.adn.com/article/20150709/shoal-discovered-area-where-shell-ship-gouged

LainaaThe U.S. Coast Guard announced Thursday that hydrographic surveyors discovered a previously uncharted shoal in the area where a key ice-handling ship for Shell's Arctic drilling program was gouged last Friday.

But the Coast Guard is not yet saying exactly what gashed the Fennica's hull.

...

A sea depth that was supposed to be about 45 feet in that area is now 21 feet shallower than previously thought, he said.

...

What exactly caused the tear is unknown, said Entenmann.

"It could have been a sharp rock, an anchor with barnacles on it, who knows," he said.

Muualla on myös uutisoitu, että vaurio olisi paapuurin puoleisessa painolastitankissa numero neljä, joka on kaksoispohjatankki. Tämä tukisi teoriaa, että Fennica olisi ajanut merkitsemättömän matalikon yli ja siellä olisi ollut joku kivi tai vanha ankkuri, joka tuon metrisen repeämän olisi pohjaan raapaissut.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Arktisilla alueilla on luotaukset vuodelta 1840 tai niitä ei ole lainkaan. Gröönlannissa kävin paikassa minne ei ollut karttaa tai ENC-aineistoa laisinkaan. Pienin skaala kartassa oli suunnilleen koko kirottu saari, joka alueelta oli. Luonnollisesti luotsiakaan ei ollut saatavilla. Parien saatujen koordinaattien avulla ja tuurilla saavuttiin satamaan. Sataman nimi vaikean kirjoitusasun vuoksi ei muistissani.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Muistan itsekin nähneeni arktisten alueiden merikorteissa valkoisia alueita, joiden halki kulki yksittäisistä luotauksista muodostuva jono. Eräässä (muistaakseni) Karanmeren merikortissa oli matalikon kohdalla huomautus, että siihen on uponnut jäänmurtaja vuonna 1941, mutta kenelläkään ei oikein ole käsitystä missä raato makaa. Matalimmassa kohdassa oli merikortin mukaan vain 1.6 metriä vettä.

Saa nähdä, ilmestyykö Alaskan merikortteihin tämän jälkeen "Fennica shoal"... :>
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Reittivalinnan suhteen jotkut ovat kriittisiä:

http://fuelfix.com/blog/2015/07/10/damaged-arctic-icebreakers-route-questioned/

Tuntematta survey-dataa, routeing oppaita yms. ko. alueelta en ota kantaa reittivalintaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama