Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

#556
Greenpeace on protestoinut jälleen Fennicaa vastaan, tällä kertaa Portlandissa kun alus on ollut lähdössä telakalta.

LINKKI
SUOMEKSI
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

#557
Arctia saa sitten etsiä Fennicalle ja Nordicalle uutta keikkaa:

http://yle.fi/uutiset/shell_lopettaa_oljynetsinnan_arktisilla_vesilla_alaskan_edustalla/8336366

Rahtaus kuitnekin voimassa ensi vuoden (2016)?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 28.09.2015, 11:07:16
Arctia saa sitten etisiä Fennicalle ja Nordicalle uutta keikkaa:

http://yle.fi/uutiset/shell_lopettaa_oljynetsinnan_arktisilla_vesilla_alaskan_edustalla/8336366

Rahtaus kuitnekin voimassa ensi vuoden (2016)?

Kuten muistelinkin:

http://www.hs.fi/talous/a1443405038644?ref=hs-art-new-8

"Arctia Shippingillä ja Shellillä on toistaiseksi voimassa oleva puitesopimus, ja jäänmurtajien Nordican ja Fennican vuokraustilaus on voimassa ensi vuoden loppuun.

"Emme arvioi tällä olevan vaikutusta tilaukseen. Pitkäaikaisia vaikutuksia on vaikea arvioida näin pian", toteaa toimitusjohtaja Tero Vauraste.

"Uskomme ja toivomme, että kumppanuus jatkuu jossain muodossa", hän toteaa."

Haastavaa on 22-ja 23-vuotta vanhojen (anno 2016) laivojen, joilla on lisäksi moninkertainen bunkkerinkulutus myynti varsinkaan suliin vesiin aikana, jolloin kilpailijoiden uutta kalustoa on "lepässä" pilvin pimein.

http://www.vikingsupply.com/ourfleet

Tor II palaamassa Alaskasta eikä kai Sakhaliniakaan arktiseksi alueeksi lasketa? joten ei VSS:kään arktiset businekset jatku? (ja Vidarinkin sopimus katkolla ensi vuonna Sakhalinilla).

Saattaa tosin Shell ensi vuonna jonnekin lähettää, mutta pitäisin Shellin jatkoa epävarmana ellei sitten rahdata 1990-luvun malliin reilusti tappiolla?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

http://yle.fi/uutiset/shellin_vetaytyminen_alaskasta_iso_takaisku_suomalaisille_jaanmurtajille__suoria_tappioita_ei_nakopiirissa/8336924

"Shellin maanantainen ilmoitus on kuitenkin ollut karvas pala Arctia Shippingille, vaikka sitä ei julkisuuteen suoraan myönnetä. Yhteistyö Shellin kanssa on parantanut merkittävästi Arctia Shippingin kaluston käyttöastetta ja nostanut liikevaihtoa.

– Kyllä tällä on ollut merkittävä rooli meidän liikevaihdossamme, Vauraste myöntää."

Botnica on tainnut viettää koko kesän Paljassaaressa?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#560
Eikös Janne muista yhtään viime vuoden tilannetta, Alaskassa ei ollut porauslupia, joten molemmat makasivat varusteltavina eri puolella Suomea, lopulta sitten Raumalla vähän pidempään. Jos ei muuta löydy, niin noin voisi tapahtua myös ensi kesäkaudella.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Muistan toki viime vuoden; Fennicalla taisi olla lyhyt keikka Gröönlannissa.

Epäilemättä rahtaukset jatkuvat 2016 Raumalla maaten tai muuten?

Koitin kurkottaa vuoteen 2017 ja siitä eteenpäin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama


Janne Koskinen

#563
Jos nyt arvata saa niin 2016 makaavat Fennica ja Nordica "Shellin piikkiin" koko kesän Raumalla.

Coast Guard rahtaukseen en usko enkä mihinkään kannattavaan rahtaukseen arktisten alueiden ulkopuolella kaikin puolin vanhentuneille offshore-aluksille. Arktisille alueille en usko kenenkään "major playerin" lähtevän lähiaikoina. Toki joku pennitön onnenonkija saattaa ilmaantua (tyyppiä Falklandin "löydöt" ja pörssivedätys), mutta näiltä saattaa se halpakin rahti jäädä saamatta.

Kaiken kaikkiaan massiivinen offshorealusten rakennusbuumi (esim. supply-aluksissa 55% ylitarjonta Pohjanmerellä) ja uusien menetelmien = fracking tulo aiheuttavat sen että markkinaa on vaikea ennustaa ja epäilisin ettei lähimpään viiteen vuoteen tilanne juuri parane. 23000 menetettyä öljyalan työpaikkaa Norjassa ja 63000 Britanniassa (arvio) ja oletettavasti joku alan suurista (en tarkoita öljy-yhtiötä vaan "construction companya") kaatuu tai vähintäänkin fuusioituu lähiaaikoina (riippuen pankkien kärsivällisyydestä) . Aika montaa laivaa (suurinta osaa) myydään tappiolla (otettu MKL:sta mallia muuallakin) ainoastaan markkinoilla ollakseen. 35% Subsea7:n marine crew:sta potkastu kenturalle (esimerkki). Voittoa tehdään ainoastaan vanhoilla aikarahtauksilla, kaikki uudet tappiolla.

Pahoin pelkään että ollaan VLCC/ULCC rahtausten tiellä, jossa 1973 (Suezin avauksen jälkeen)-2010 taisi olla viisi voitollista vuotta ja 32 tappiollista vuotta.

http://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures

Vikingit 6500 GBP dayratella, en keksi miten tolla voi tehdä rahaa? Pari vuotta sitten oltiin punnissakin kuusinumeroisissa lukemissa. Toki AHTS laivalla jos jollekin laivakohtainen maine on tärkeä.

Eiköhän Arctiankin suhteen nähdä jonkinmoiset "Northpointit"?  ;)

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Niin, ja tuossa pitää ottaa huomioon sekin, että jopa VSS on tullut siihen tulokseen, että on parempi makuuttaa 3/5 supply aluksistaan (PSV).
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#565
Vaikka Frej onkin perinteinen murtaja, niin mainitaanpa, että Frej oli Sjöfartsverketin mukaan ollut loppukesästä tutkimustöissä Huippuvuorilla yhdessä Odenin kanssa. Nyt molemmat ovat tulossa Norjan rannikolla takaisin Ruotsiin, mutta runkomuotonsa vuoksi Frej kulkee kuin aito Hurtigrutenin matkustajalaiva saaristo-ja vuonoväyliä pitkin. Lisäksi Norjan länsi-ja lounaisrannikolle on luvattu huonoa säätä täksi päiväksi ja huomiseksi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#566
Viimeksi Atle/Urho-sarjan murtaja taisi käydä noilla leveysasteilla 80-luvulla ("Ymer-80"-ekspeditio). Sieltä tultiinkin suoraan telakalle korjailemaan jäävaurioita...

On se kyllä hienoa, miten Suomi "maailman johtavana arktisena valtiona" (tjms.) panostaa tutkimukseen. Arandakaan ei taida olla vähään aikaan poistunut Itämereltä, eikä meiltä ole liioin lähetetty "oikeaa jäänmurtajaa" pohjoiseen tukemaan tutkimustyötä. Tuossahan voisi olla markkinarako Fennicalle ja Nordicalle, sillä Oden ei ehdi kaikkialle ja Norjalaisten nykyiset tutkimustyössä käytetyt laivat (Lance ja Svalbard) eivät pääse kovinkaan pitkälle jäihin.

Tuolla Frej'n ja Odenin matkalla tutkittiin ihan mielenkiintoisia asioita, mm. jäänmurtajien miehistöön kohdistuvien värähtelyjen mahdollisia terveysvaikutuksia:

http://polar.se/expedition/oatrc-2015/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#567
Onhan Aranda käynyt ruotsalaisten tiimoilta Skagerrakissa ja Kattegatin pohjoisosissa jo useampaan otteeseen, mutta muuten olet oikeassa, että ei sen kauempana...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#568
Nyt Frej kököttää Stavangerin telakka-alueella, sama paikka, jossa Otsoa mitä ilmeisemmin varusteltiin kesällä. Tosin sillä on lähtoennakko jo täksi illaksi, joten veikkaan, että jättää mukana olleen helikopterin tuonne, ja kenties muun matkavarustuksen demobilisointi tehdään samalla. Oden sen sijaan jatkaa matkaansa kohti Helsingborgia.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Fennica ja Nordica palaavat Suomeen Luoteisväylää pitkin. Kuinka moni muu jäänmurtaja on kulkenut sekä Koillis- että Luoteisväylän läpi?

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kauppalehti-option-parivaljakko-palasi-hyisille-vesille/ByRBd62D
All information and details given in good faith but not guaranteed!