Jäänmurtokausi 2005-2006

Aloittaja Väyrysen Antti, 27.10.2005, 17:48:30

« edellinen - seuraava »

Globab

  Veikkasin sitte väärin. Ei ole nimittäin pahemmin tainneet jäät ahtautua kun paatit on pysyneet pääosin aikataulussaan. Näin ainakin 1A ja 1A Super-luokan matkustajalaivat. Rahtilaivojen ongelmista en kyllä juuri mitään tiedä... ::)

Pekka Laakso

Kymen Sanomat kertoo tänään, että Saimaan kanava aiotaan avata liikenteellä aiottua huhtikuun alkua myöhemmin. Tämän mukaan Protector avaisi kanavan todennäköisesti toisena pääsiäispäivänä eli 17. huhtikuuta, mutta tarkemmin ajankohta täsmentyy vasta lähiviikkojen aikana. Liikennetoimialan päällikön Jukka Väisäsen mukaan syynä kanavan avaamisajankohdan viivästymiseen on Suomenlahden jäätilanne.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Erik Naarajärvi

Lainaus käyttäjältä: Erik Naarajärvi - 18.03.2006, 09:45:06
No niin odotellaan... Pitäis lähtee illalla Isabellalla miniristeilylle, eli takaisin pyhänä 19.50 (siis aikataulun mukaan). Juna lähtee 20.50 ja E-lippu on ostettuna.  ::) Toivon mukaan ei pahasti olla myöhässä... :thumb:
Ihan ajallaan tultiin. Lauantaina Isa tuli kymmenisen minuuttia myöhässä, mutta siinäpä ne myöhäsymiset sitten olikin.

Lainaus käyttäjältä: Joonas Pitko - 18.03.2006, 15:03:03
Lainaus käyttäjältä: Mikko Tuominen - 18.03.2006, 12:36:15
Eipä sitä laivalla ollessa edes huomannut, että alus kulkee jäissä parhaillaan...
  Ei huomaa helposti jos ei ole hytti 2.kannella keulassa... Ahtojäissä ja ahtautuneen ja päällekkäin kasaantuneen jään alueella esim. Suomenlahdella huomaa kyllä muutenkin, esimerkiksi Serenadella vuoden 2003 Helmikuussa kannen 9 keulassa olevassa hytissäkin ryminän ja ajoittaisen helinän kyllä huomasi.
Meillä oli hytti 6 kannella keulassa, ja kyllä siellä tiesi ihan riittävän hyvin koska ollaan jäissä. Ruotsin puolella ei niinkään, mutta 'koko' rännin ajan Affenanmaalta Turkuun kävi tasainen kolina. Eipä tuo minua juuri kiusannut, mutta kaverit vähän valitti...

Ari-Jukka Perkiomaki

Scandica lopettaa ilmeisesti jäänmurron tältä talvelta ja palaa väylänhoitotöihin. Näinollen Kalmarin salmen pohjoisosassa avustaa ainoastaan Danbjörn.

Pekka Laakso

Sisu näkyy olleen AIS tietojen mukaan tänään Skattalla. Aluksella on mitä ilmeisemmin miehistönvaihto, varsinkin kun ne pidetään joko tiistaisin tai torstaisin. ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tero Reingoldt

Apu kävi tänään miehistönvaihdossa Raumalla. Lähti hieman klo 14 jälkeen takaisin työtehtäviin.
Se on meri nyt sitten kaukana...

Ari-Jukka Perkiomaki

#141
Ruotsin tv uutisissa oli tänään pieni raportti jäänmurrosta. Videopätkässä näkyy Baltica ja haastatellaan Ymerin kapteenia.
Linkki uutisiin: http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=30929&a=342607
"Kelaa" lähetys 25:20 min kohdalle. Pitäis avautua suoraan Internet Exploderiin ja pyöriä siinä "media playerissä" tai toimii hyvin ilmeisesti myös RealPlayerillä?

Pekka Laakso

#142
Ja nyt Fennicakin on käymässä Skattalla, bunkraamassa varmaankin.

Rederi Ab TransAtlanticin positiolistalla on nyt taas uutta tietoa Vikingeistä. Vidarin rahtauksen päättymispäivämäärää on nyt lykätty lisää, nyt huhtikuun alkuun, eli jäätilanne täällä nähdään yhä sen verran pahaksi, että Vidariakin tarvitaan vielä. :) Lisäksi Balder Vikingillä ei näytäkään olevan nyt mitään keikkaa tiedossa, joten se on makaamassa Aberdeenissa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

#143
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 17.03.2006, 22:41:33
Tekla ykkönen on joutunut ensimmäisen kerran Kotkassa liikennöintinsä aikana jättämään Haapasaaren reissut väliin. Toistaiseksi viimeisellä matkallaan Sapokan ja Haapasaaren välillä Tekla I oli lähtenyt Haapasaaresta kuuden aikaan illalla ja päässyt Sapokkaan viiden aikaan aamulla. Matkustajat on siis päässeet yön kestävälle miniristeilylle läpi jäisen Kotkan saariston, oi jospa oisin saanut olla muukaanaa... ;D Tekla on saanut Kymen Sanomien jutun mukaan vain kerran avustusta Viikarilta tänä talvena, kun Jäänmurtajat ei ole kiireiltään ehtineet.

Taas pääsee Teklalla Haapasaareenkin, kiitos Viikarin avaaman väylän. Väylä ehti olla ummessa viikon verran. ANKKURI

Ari-Jukka Perkiomaki

Baltica on siirtymässä jäänmurtoon ja väylänhoitoon Kalmarille.Taitaa olla merimerkit saanut kyytiä siellä jäistä. Kalmarin salmesta on sitten tulossa Danbjörn Ahvenanmerelle ensi yön aikana. Nyt olisi kenties ainutlaatuinen tilaisuus kuvata Danbjörn jäänmurrossa Ahvenanmerellä. Toivottavastri joku forumilainen saisi Danbjörnin Ahvenanmerellä kuvattua :thumb:

Mikko Pousi

#145
Jäänmurtokaudelle näyttäisi tulevan jatkoa vielä hyvän tovin verran.
Kansainvälisen sääpalvelun 15 päivän ennusteen mukaan esim. Helsingissä pakkaset näyttäisivät jatkuvan pääsääntöisesti vielä tulevien kahden viikon ajan. Huhtikuun alkupuolelle luvataan jopa kylmenevää. Mikäli aurinko pysyttelee piilossa suurimman osan aikaa, niinkuin
ennusteessa luvataan jäät vain vahvistuvat pitkälle huhtikuun puolelle. Näyttäisi siis olevan tiedossa myöhäinen kevät.
...ja katamaraani/kantosiipi-firmoissa pureskellaan kynsiä parhaillaan  ;D

Linkki


Linkkiä lyhennetty

Pekka Laakso

#146
AISLiven mukaan Ymer on ollut lähestulkoon Kokkolan satama-alueella. Onko se muuten ollut siellä päin yleistä, että ruotsalaismurtaja käväisee suomalaisessa satamassa tai aivan siinä sataman tuntumassa? Lukuun ottamatta tietysti nyt näitä tänä talvena rahdattuja Frejtä ja Vidaria.

Täällä alempana murtajat ovat jakautuneet kivasti omille toiminta-alueilleen: Voima odottelee tehtäviä Kaunissaaren edustalla taskussa lähellä Haminan väylää, Fennica Helsingin edustalla ja Sisu odottelee heikompia jäälaivoja (mm. RMS Saimaata) lähellä Koverharia.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

#147
Kyllä sitä toisinaan tapahtuu, että ruotsalaismurtajat avustavat aivan "kiintojäänreunalle" Merenkurkun satamissa Vaasaan,Kokkolaan ja Pietarsaareen. Leudompina talvinahan ruotsalaismurtajat ovat melkein kokonaan hoitaneet Merenkurkun ja Vaasaan liikenteen. Luulisin että yksi syy on myös, että kaikki Vaasan/Uumajan pohjoispuolelle menevät alukset käyttävät samaa "Nordvalenin" väylää lähempänä Uumajaa, oli sitten suuntana satama Suomessa tai Ruotsissa.(Lähempänä Vaasan saaristoa/Suomen rannikkoa on matalikoita, jotka yksinkertaisesti kierretään Nordvalenin kautta).
Kovana jäätalvena 2003 Fennica käväisi muutaman kerran Uumajan edustalla. Samaisena talvena myös Otso tai Kontio avustivat Raahen ja Luulajan liikennettä. Tämä johtui paljon siitä, että "rautatehtaiden" välillä Raahesta Luulajaan oli paljon poikittaisliikennettä.
Uusimman jääkartan mukaan Frej ja Ymer olisivat vaihtaneet sijaintia. Eli Ymer avustaa nyt Suomen puolella Perämeren eteläosassa sekä Kokkolaan ja Pietarsaareen. Frej on tullut Uumajaan-Husum-Örnskölsvik akselille. Luulisin tämän johtuvan ruotsalisten "kierrätyksestä" eli murtajat ovat vaihtaneet töitä, jolloin käyttötunnit/avustusmäärät tasaantuvat? Ihmettelen suuresti miten Oden pärjää lähes yksin Piteån, Luulajan sekä Karlsborgin avustuksista. Lisäksi Skellefteåånkin luulisi olevan keikkoja? Luulisi Balder Vikingiä tarvittavan jos se on juuri nyt nyt ilman Offshore keikkaa :o
Danbjörniä ei ainakaan vielä näy Ahvenanmeren AIS:ssa, mutta kyllä sen pitäisi sinne olla menossa, jos on uskominen sjöfartsverketiin... :thumb:

Kimmo Rantanen

#148
Voima avasi eilen väylän Kotkaan, jolloin se kävi Kukourin edustalla kääntymässä. Tänään aamulla Arctic Sea juuttui ahtojäihin Orrengrundin edustalla. Merellä oli ollut paha sumu ja Voima piti kutsua hätiin. Puolenpäivän aikaan Arctic Sea sitten pääsi kiinnittymään Valkon satamaan hinaaja Hirnin avustuksella. Arctic Sea on muuten lähdössä Algeriaan puutavaralastissa, joten matkan etelä-päässä tuskin on samoja vaikeuksia.
Kuva Valkosta

Vironia muuten seuraa tällä hetkellä AIS:n mukaan Merchanttia Kaunissaaren pohjoispuolella matkallaan Sillamäeen. Saa nähdä vaikeuttavatko jatkuvat yöpakkaset ja tuulet taas Vironian liikennöintiä, ainakin aikaa on rutkasti varattuna matkaan.

Kaksi hiihtäjää pelastettiin jäälautalta Merenkurkussa

Ruotsin Merivartioston helikopteri pelasti kaksi Espoolaismiestä jäälautalta Merenkurkussa eilisiltana.
Miehet olivat lähteneet keskiviikkona Valassaarilta ylittämään Merenkurkkua hiihtäen. Avoimet laivaväylät he olivat ylittäneet pelastuspuvuissa.
Miehet hälyttivät matkapuhelimella apua pimeän tultua jouduttuaan pohjoiseen ajelehtivalle jäälautalle. Ruotsin merivartiosto vei miehet Uumajaan. YLE 24.3.2006


Mieleen herää pari kysymystä uutisen johdosta:
1.Onko RG Linen hintoja nostettu pilviin vai onko RG ykkönen buukattu täyteen loppuviikoksi, kun pitää hiihtämällä lähteä yrittämään rapakon yli?
2.Mitäs, jos oltais kylpemässä keskellä laivaväylää ja Birka Traderin tms. keula ilmestyisi jääröykkiöiden takaa yli kymmenen solmun vauhtia suunnaten kohti meitä?  :o  ::)  ;D

Pekka Laakso

#149
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 24.03.2006, 09:27:50
Ihmettelen suuresti miten Oden pärjää lähes yksin Piteån, Luulajan sekä Karlsborgin avustuksista. Lisäksi Skellefteåånkin luulisi olevan keikkoja? Luulisi Balder Vikingiä tarvittavan jos se on juuri nyt nyt ilman Offshore keikkaa :o
Danbjörniä ei ainakaan vielä näy Ahvenanmeren AIS:ssa, mutta kyllä sen pitäisi sinne olla menossa, jos on uskominen sjöfartsverketiin...
En osaa ainakaan itse keksiä siihen muuta syytä kuin sen mikä meillä on yhdeksän murtajan lukumäärän suhteen, että jäänmurrosta tehtyyn sopimukseen sisältyy tietty määrä murtajia, joita tullaan talven aikana käyttämään. Tästä syystä aluksi kaavailtu Balder Viking olisi jätetty Aberdeeniin ja rahdattu tilalle Tanskasta tämä Danbjoern. (vrt. Nordica vs. Vidar Viking)

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 24.03.2006, 22:10:09
Voima avasi eilen väylän Kotkaan, jolloin se kävi Kukourin edustalla kääntymässä.
Voima toi kuulemani tiedon mukaan Kantasatamaan matkanneen Osteborgin Kukourin edustalle saakka ja sen jälkeen todellakin avasi ns. Lellerin väylän, josta jatkoi sitten matkaansa Haminan väylää pitkin odottelemaan Kaunissaaren pohjoispuolen "taskuun".

EDIT: Juuri löytämäni tiedon mukaan Balderi sai töitä kuun loppuun saakka. ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.