Jäänmurtokausi 2005-2006

Aloittaja Väyrysen Antti, 27.10.2005, 17:48:30

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Fennica on päätynyt lopulta Peterheadiin, Skotlantiin. Sinne se saapui tiettävästi Arendalista, jonne se suuntasi toissa sunnuntaina Raumalta. Ohessa vielä kuva aluksesta Peterheadissa:

http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=219280

Ja seuraavaksihan jatkamme keskustelua monitoimeistamme esimerkiksi Kesäkeikka-threadissa. ::)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Lasse Reunanen

YLE teksti-TV:n mukaan Arppe on lähtenyt avaamaan väylää Leppävirralta Kuopioon. Muita väyliä avataan tarpeen mukaan, kun kavana aukeaa ylihuomenna.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Pekka Laakso

#182
Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 18.04.2006, 14:09:08
Muita väyliä avataan tarpeen mukaan, kun kavana aukeaa ylihuomenna.
Kaikki alkaakin olla hiljalleen valmista kanavan avaamiselle, sillä Protector saapui viime yönä totutusti ensin Kotkaan, ja tällä kertaa kanavan avaamisessa tarvittava jäänmurtokeula asennetaankin vasta täällä Kotkassa. Kyseistä jäänmurtokeulaa on muuten säilytetty viime aikoina Haminassa ja tämän Saimaan-keikan jälkeenkin se pitäisi jättää tänne Kymenlaakson perukoille. ::)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

#183
Koko uutinen, YLE 18.4.2006:

Saimaan liikenne lisääntyy

Vesiliikenne Saimaalla lisääntyy kevättä kohti.

Jäänmurtaja Arppe kyntää tänään Leppävirralta Kuopioon hakemaan puutavaraa. Takaisin Varkauteen Arppe saapuu illalla.

Aluksen päällikön Juha Sallisen mukaan kevät on jäiden paksuuden suhteen normaali. Viime päivien leuto sää on haurastuttanut jääpeitettä nopeasti ja kuronut kiinni myöhästynyttä kevättä.

Kaikkia syväväyläreittejä ei ole vielä avattu. Avaaminen riippuu liikenteen tarpeista. Saimaan kanava on tarkoitus avata ylihuomenna.


Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 18.04.2006, 17:11:13
Kaikki alkaakin olla hiljalleen valmista kanavan avaamiselle, sillä Protector saapui viime yönä totutusti ensin Kotkaan, ja tällä kertaa kanavan avaamisessa tarvittava jäänmurtokeula asennetaankin vasta täällä Kotkassa. Kyseistä jäänmurtokeulaa on muuten säilytetty viime aikoina Haminassa ja tämän Saimaan-keikan jälkeenkin se pitäisi jättää tänne Kymenlaakson perukoille. ::)

Kantiksessa näytti kyseinen jäänmurtokeula eilen makoilevan, kun kävin taas vaihteeksi kuvailemassa Vironiaa.
Kuvassa Vironialla harjoiteltiin MOB-veneen käyttöä Kotkassa:

Linkki

Edit. Koko Protector Kotkassa 19.4.06  KUVA

Pekka Laakso

Nyt sitten alkaa hiljalleen tulla kunnon vajetta jo Ruotsin puolellakin. Uusimman jääkartan mukaan Oden näkyy lopettaneen työt kokonaan ja Vänern-järvellä ollut Alekin on lopettanut jäänmurtotyöt tältä kaudelta jo jokin aika sitten.

Kauankohan muuten Voimalla mahtaa olla vielä työpäiviä jäljellä Suomenlahdella.  ::) Näkyvät ainakin olleen jossakin Orrea etelämpänä passissa pitkälti viime päivät, lukuun ottamatta muutamaa Loviisan kävijän avustusta. 
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Uutta ruotsalaista "jäänmurto osaamista", nimittäin ovat nyt sitten joutuneet räjäyttämään jäät pois Holmo lautan väylän viimeiseltä pätkältä ;D :o En todellakaan tiedä miksi Krono ei ole avannut ränniä loppuunasti laiturille :o Mikään murtaja ei tietenkään laiturille asti mahdu, mutta luulisi Kronon mahtuvan sinne hyvin, sehän on melkein samankokoinen kuin itse Holmö lautta! Oiskohan niin, että jäätä on vielä niin runsaasti, että vaikka Krono olisikin rännin avannut olisi se tukkeutunut kuitenkin nopeasti ja sinnehän se Holmön lautta ois sitte taas jämähtänyt ;D
Asiasta kertoo Holmön webbisivut!

Tero Ilus

Hinaajien ja lauttojen syväyserot ovat aika suuria...

Ari-Jukka Perkiomaki

No tästähän syväyserostahan se sitten johtunee, ettei Kronö ilmeisesti pääse laiturille asti...eipä tullut mieleen että syväyseroissa voi olla suurikin ero. Ja Kronö on ainut Uumajassa pysyvästi oleva hinaaja. Jonkun toisen (pienemmän?) hinaajan paikalle kutsuminen maksaisi ilmeisesti liikaa Vägverketrederietille ;D :o

Ari-Jukka Perkiomaki

Frej oli tänään klo 14.30 aikoihin Väktarenin ja Gunvorsgrundin välissä Uumajan edustalla avovedessä ;D  Ja vain hetki sen jälkeen kun olin tullut Holmsundiin niin tekivät täyskäännöksen ja suuntasivat kohti Nordvalenia :thumb: Nordvalenin eteläpuolella näkyi olevan enemmän jäätä, ja sinnehän se Frej sitten kurssin ottikin. Joku alus oli menossa kohti Nordvalenia. Alus oli niin kaukana, että kiikareilla ei millään tavoin pystynyt tunnistamaan alusta.

Pekka Laakso

Sisu näkyy sekä Maarianhaminan AISsin että AISLiven mukaan tulleen juuri Saaristomereltä läntiselle Suomenlahdelle. Taitaapi siis Sisun työt tältä kaudelta olla nyt ohitse.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Urho on nyt Saaristomerellä, matkalla kohti Helsinkiä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Timo Renberg

 ;) Urho meni kyllä Turun korjaustelakalle Luonnonmaalle Naantaliin,  http://www.aboais.net/

Juhani Mehto

Jees, huomasin sen just Naantalin listasta... No, on kuitenkin talven hommat paketissa. Ja hyvä, että telakointi tapahtuu Suomessa, eikä eteläisessä naapurissa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 03.05.2006, 16:01:06
Ja hyvä, että telakointi tapahtuu Suomessa, eikä eteläisessä naapurissa.
Edellisellä kerralla Urho taisi kylläkin käydä läntisessä naapurissa telakalla... Mutta itse asiaan: Onko Urho nyt ensimmäinen murtaja Luonnonmaalla sen jälkeen kun Botnica oli siellä sillä surullisenkuuluisalla telakkakäynnillään, jolloinka sille tuli niitä jääluokitussotkuja?
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

AISLiven perusteella Kontio näyttäisi nyt olevan tulossa pois Perämereltä, joten Otso saa toimia siellä vielä jonkin aikaa yksinään. Tosin Ruotsin puolella näkyy olevan vielä Atle ja Frej hommissa tai ainakin valmiudessa.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.