Jäänmurtokausi 2005-2006

Aloittaja Väyrysen Antti, 27.10.2005, 17:48:30

« edellinen - seuraava »

Ari-Jukka Perkiomaki

Ruotsalainen väylänhoitoalus Baltica näyttää myös olevan jäänmurtovalmiudessa Gävlessä. Olisi muuten kiva tietää tämän Baltican "konetehot" lieneekö verrattavissa johonkin hieman isompaan hinaajaan, kun kerran alusta käytetään myös "kevyessä" jäänmurrossa. Ale on jo kauan ollut Vänerillä murtohomissa. :thumb:

Taavi

No tässä lainaus sivulta.

Merenkulkulaitos on varannut monitoimimurtajat Fennican ja Nordican jäänmurron operointia varten
Suomen aluevesille sopimuksen mukaisten mobilisaatioaikojen päätyttyä. Fennica on näin ollen
jäänmurron operoinnissa viikon 8:n lopussa ja Nordica viikolla 10.

13.2.2006 / A. Uusiaho

Ari-Jukka Perkiomaki

#47
Ymer särki jäävalleja eilen taas Holmsundin edustalla lähellä Väktaren majakkaa. Jäät ovat pakkautuneet sinne. Kronö hinaajalla riitti myös hommia. :thumb: Se pyöri myös Ymerin lähellä, ja lisäksi lähti vielä jostain syystä Ymeristä kauemmaksi. RG1 pääsi sitten helposti perille Uumajaan, oli muuten tapaansa uskollisena jälleen sellaiset 1tunti ja 20min myöhässä jo aamuvuorolla, yöllä sitten varmaankin jo sellaiset 2-2,5 tuntia myöhässä ;D
En kuitenkaan usko, että RG1:sen myöhästyminen pelkästään johtui jäistä, mutta kyllähän nekin nopeutta laskee, kun suuren osan matkasta joutuu avaamaan ränniä. Vaasan väylällä on tuskin eilen murtajaa ollut ??? Taitaa Kontio olla jossain Kokkolan/Pietarsaaren edustalla tai vielä lähempänä Raahea. Sunnuntain merenkulkulaitoksen jääkartta tosin väittää, että Frej olisi ollut "lainassa" Suomen puolella :o No tulkitaan nyt karttaa kuitenkin siten, että Frej on ollut avustamassa Nordvalenin pohjoispuolella sekä suomeen että ruotsiin matkalla olleita :)
Taitaa muuten olla niin, että Fennica suuntaa kohti Merenkurkkua ja Nordica ehkä kohti Selkämerta? Ja Sisu siten jatkaa itäisellä Suomenlahdella.  :D
Muutama kuvakin olis Ymeristä ja RG1:sestä, mutta jostain syystä en saa kuvia ladattua MSN Spacen valokuva-albumiin :'( Mistä löytyis parempi paikka kuville, niin voisin laittaa niitä kaikkien forumilaisten nähtäväksi?)
Nyt on Frej laitettu uusimmassa Merenkulkulaitoksen "murtaja kartta kuvassakin" myös Suomen puolelle!

Ari-Jukka Perkiomaki

#48
No niin, erään forumilaisen avustuksella ovat sunnuntain "jääkenttä" kuvat Holmsundin edustalta  nähtävillä kaikille :thumb:






Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 20.02.2006, 13:22:51
Sunnuntain merenkulkulaitoksen jääkartta tosin väittää, että Frej olisi ollut "lainassa" Suomen puolella :o No tulkitaan nyt karttaa kuitenkin siten, että Frej on ollut avustamassa Nordvalenin pohjoispuolella sekä suomeen että ruotsiin matkalla olleita :)
Nyt on Frej laitettu uusimmassa Merenkulkulaitoksen "murtaja kartta kuvassakin" myös Suomen puolelle!
Näin näyttää todella olevan, sillä Frej on ollut äskettäin aivan lähellä Kokkolan satamaa. :) Kenties Frej avustaa Suomen puolelle siihen asti, että saadaan Fennica tai joku muu Merenkurkkuun-Pietarsaari/Kokkola-alueelle.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko Pousi

#50
Ainakin Ais liven mukaan Frej on avustamassa parin laivan saattuetta Pietarsaareen parhaillaan.
Urho ja Atle näkyivät myös samassa kuvassa vaikka niiden pitäisi jääkarttojen mukaan olla huomattavasti pohjpisempana.

Suomenlahden rannikkoväylä taisi sitten olla käytössä vain pari päivää.
Lauantaina ilmeisesti avattiin? ja eilen en nähnyt enää yhtään laivaa, vaan kaikki liikenne oli taas ohjattu avomerelle.
Mistäs tämmöinen ratkaisu??
Luulisi, että luotsien yms. hankkiminen olisi sen verran iso operaatio, ettei väylää kannattaisi avata vain parin päivän tähden.

Taavi

Lainaus käyttäjältä: mikko pousi - 22.02.2006, 14:11:49
Ainakin Ais liven mukaan Frej on avustamassa parin laivan saattuetta Pietarsaareen parhaillaan.
Urho ja Atle näkyivät myös samassa kuvassa vaikka niiden pitäisi jääkarttojen mukaan olla huomattavasti pohjpisempana.

Suomenlahden rannikkoväylä taisi sitten olla käytössä vain pari päivää.
Lauantaina ilmeisesti avattiin? ja eilen en nähnyt enää yhtään laivaa, vaan kaikki liikenne oli taas ohjattu avomerelle.
Mistäs tämmöinen ratkaisu??
Luulisi, että luotsien yms. hankkiminen olisi sen verran iso operaatio, ettei väylää kannattaisi avata vain parin päivän tähden.

Avattiin muistaakseni perjantain ja lauantain välisenä aikana. Nyt ei jäät enää purista samalla lailla kuin pari päivää sitten niin heikommatkin laivat selviävät esim. Kotkaan avomeren kautta.

Ari-Jukka Perkiomaki

Ymer oli keskellä Merenkurkkua jossain Nordvalenin eteläpuolella klo 11.30 aikoihin ja veti 2 aluksen letkaa. Uumajan eteläpuolella liikenne näkyi sujuvan suuremmilta 1A-jääluokan aluksilta ongelmitta. Vaikka päivä on pilvinen tänään täällä Uumajassa, näkyi kiikareilla hyvin Holmsundin näkötornista Merenkurkun keskelle :D
Hinaaja Kronöllä riittää hommia pitää rännit auki RG1:selle matkustajasatamaan ja "jokiränni" rahtisataman puolelle :thumb:

Ari-Jukka Perkiomaki

#53
Tänään ei näkynyt liikenettä Merenkurkun keskellä, enkä myöskään havainnut yhtään murtajaa Nordvalenin paikkeilla. Päivän ainoa havainto oli hinaaja Kronö, joka jatkuvasti särkee jäitä Uumajan sataman ympärillä :) Nyt löytyy myös kuvia Kronöstä jäänmurrossa tuolta juuri avaamastani kuvagalleriasta :beer:
Oden on lähtenyt Luulajasta myös jäätä särkemään. Voi olla, että Odenille tuli hommia, jos ja kun Frej on edelleen "lainassa" Suomen puolella.

Pekka Laakso

Havaintoja AISLivestä:

- Fennica ohittanut jokin aika sitten Trelleborgin, eli on todella tulossa ylös loppuviikoksi. 8)

- Sekä Apu että Voima ovat (olleet) päivystämässä Helsingin edustalla.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#55
Finstashipin tiedote:

"Ruotsalainen jäänmurtaja rahdattu Suomen vesille
24.2.2006
Ensimmäistä kertaa Suomen jäänmurron historiassa aluevesillämme avustaa Suomeen vuokrattuna ulkomainen jäänmurtaja. Varustamoliikelaitos Finstaship vuokrasi Ruotsin Merenkulkulaitokselta Frej-jäänmurtajan avustamaan laivaliikennettä Merenkurkussa sekä Kokkolan ja Pietarsaaren edustalla. Frej avustaa myös pohjois-etelä–suuntaista meriliikennettä.

Frej vuokrattiin Suomeen korvaamaan Finstashipin Meksikonlahdella offshore-tehtävissä oleva monitoimimurtaja Botnica. Kaksi vuotta liikelaitoksena toimineella Finstashipillä on sopimus Suomen Merenkulkulaitoksen kanssa talviliikenteen varmistamisesta 23 satamaan yhdeksän murtajan voimin.

"Tämä on tulevaisuutta. Uskon, että alusten vuokraaminen eri maiden ja yhtiöiden välillä lisääntyy, kun valtiolliset monopolit murtuvat. Finstashipkin käyttää vuokra-aluksia myös tulevaisuudessa, kun omia monitoimimurtajiamme on rahdattuna offshore-tehtäviin." sanoo Finstashipin jäänmurtoliiketoiminnasta vastaava johtaja Atso Uusiaho.

Finstashipin tavoitteena on offshore-liiketoiminnan kasvattaminen. Offshore-liiketoiminta perustuu monitoimimurtajien käyttöön jäänmurtokauden ulkopuolella. Aluksia käytetään esimerkiksi öljykentillä, tutkimusmatkoilla ja kaapelinlaskutehtävissä. Ne soveltuvat monipuolisiin tehtäviin, kuten vedenalaisiin rakennustöihin, emoaluksiksi putken- ja kaapelinlaskuun, putkenvetoon, hinaustehtäviin, tuotantolauttojen huoltotöihin sekä vedenalaisten rakennelmien asennus- ja huoltotöihin. Useimmat asiakkaat ovat öljy- ja kaasuteollisuudelle huoltotöitä tekeviä yrityksiä.

Jäänmurtotilanne Suomessa tällä hetkellä

Leutona alkanut talvi kehittyy edelleen ja jää paksuuntuu. Perämeri on ummessa. Itämerellä ei ole vielä saavutettu huippua, jolloin siellä on talven laajin jääpeite. Selkämerellä ei tällä hetkellä ole lainkaan murtajaa.

Suomenlahti on kauttaaltaan jäässä. Siellä on kolme murtajaa Sisu, Apu ja Voima. Perämerellä avustavat Finstashipin murtajat Urho, Otso ja Kontio sekä Finstashipillä rahtauksessa oleva ruotsalainen Frej, joka on Urho-luokan jäänmurtaja.

Ensi sunnuntaina monitoimimurtaja Fennica palaa Norjasta Suomeen Kotkaan. Viimeistään silloin Apu siirretään Selkämerelle.

Lisätiedot:
Atso Uusiaho, johtaja, Finstaship, puh. 030 620 7160 "

Selvisihän se sitten miksi Frej on ollut täällä Suomen puolella ja miksi pohjoisessa on ollut vain kolme omaa murtajaa. :) Mielenkiintoista myös, että yhteistyötä ulkomaisten tahojen kanssa aiotaan tehdä jatkossakin, jos tulee vastaavia tapauksia, että monitoimeilla tahkotaan rahaa öljykentiltä talvellakin.

Ja  :thumb:, siitä että saadaanpa se Fennicakin vihdoin Kotkaan, eipä ole aiemmin tänne eksynytkään. ;)

Edit: Itse asiassa Apu onkin jo matkalla kohti Selkämerta.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Tänään Ymer oli jossain Holmögaddin eteläpuolella päivystämässä ja näytti olevan pysähdyksissä. (Holmögadd,majakka Holmön saaren eteläkärjessä, Holmö, iso saari Uumajan pohjoispuolella).

Ari-Jukka Perkiomaki

Tämä menee kyllä vähän jo off topicin puolelle, mutta merentutkimuslaitoksen ylläpitämiltä sivuilta löytyy myös tarkat tiedot jäänpaksuudesta, jäänliike ennusteet jne.  http://polarview.fimr.fi.

Pekka Laakso

Päivitystä monitoimien tilanteisiin: Fennica saapuu Kotkaan tänään alkuillasta, alus viipynee satamassa 1-2 päivää, jonka jälkeen töihin sittenkin Suomenlahdelle?? Syy lienee Frejn rahtaamisessa. Nordica löytyi selaamalla satamalistoja taas kerran Stavangerista. Keine Ahnung onko kyseessä vain satamakäynti offshoretöiden lomassa vaiko valmistelu jäänmurtotehtäviä varten.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Taavi

Kyllä sen Nordicankin pitäisi jossain vaiheessa vielä tätä talvea saapua Suomeen jäänmurtotehtäviin.