Jäätalvi 2011-2012

Aloittaja Janne Koskinen, 26.10.2011, 22:02:45

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Polkaistaan tämäkin jäätalvi liikkeelle eli halvalla menee Pärnun/Riianlahden varamurto:

"AS PKL to Provide Backup Icebreaker in Gulf of Riga and Pärnu Bay
05.10.2011
AS PKL was declared the successful tenderer in the public procurement announced by the Estonian Maritime Administration to charter a backup icebreaker in Pärnu Bay and the Gulf of Riga for the winter navigation season of 2011-2012. During the course of the public procurement two tenders were submitted: by AS PKL and OÜ Alfons Hakans.

The value of the tender by AS PKL includes freight charges of € 7,400 per 24 hours (VAT excluded). No standby or mobilisation charges are required, and payments will be made only when the backup vessel actually renders icebreaking services. The total cost of the operations performed will be calculated on the basis of the number of days the vessel is needed, including fuel costs, which depend on the ice conditions and the number of ships visiting the port of Pärnu.

The Estonian MA multipurpose vessel EVA-316 is going to render icebreaking services in the Gulf of Riga and Pärnu Bay, but a backup vessel is needed to provide icebreaking services when the EVA-316 is engaged in other specific tasks."

Kuten tunnettua Suomenlahden varamurtajasta ei saatu tarjousta vaikka Arctian millekään mtm:lle ei ole murtosopimusta ja ainakin Fennica ja Nordica ovat vuodenvaihteessa Helsingissä, mikäli Arctian omiin tiedotteisiin on uskomista.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Iltalehti, tuo laadukkaasta merenkulkuaiheisesta uutisoinnistaan tunnettu laatujulkaisu, kirjoittaa tänään Suomen jäänmurtajista:

IL: Neljä jäänmurtajaa lisää talven pahimmille keleille

LainaaMerenkulun sujumista talvisin turvataan vastedes perinteisten viiden jäänmurtajan lisäksi neljällä lisäjäänmurtajalla, joita käytetään talven vaikeimpina kausina.

Liikennevirasto solmi perjantaina sopimuksen Arctia Offshoren kanssa kahdesta monitoimijäänmurtajasta Nordicasta ja Fennicasta, sekä Alfons Håkansin kanssa yhdestä jäänmurtajasta Zeuksesta. Lisäksi lähiaikoina aiotaan tehdä sopimus vielä yhdestä suuresta ruotsalaisesta jäänmurtajasta.

Jotenkin tuo uutinen antaa sellaisen vaikutelman, että Suomen monitoimimurtajat olisivat ikään kuin uusi ja ennen kokematon juttu.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

KL aiheesta:

"Talvimerenkulku turvataan yksityisellä jäänmurtajalla.

Suomen suurin hinaajavarustamo Alfons Håkans solmi Liikenneviraston kanssa monivuotisen sopimuksen jäänmurtajan vuokraamisesta.

Hinaajavarustamo Alfons Håkans on ensimmäisenä yksityisenä yrityksenä solminut valtion kanssa pitkäaikaisen sopimuksen jäänmurtajan vuokraamisesta. Varustamon Zeus-jäänmurtaja avustaa talvikausina kauppamerenkulun vienti- ja tuontikuljetuksia, joista tähän saakka ovat vastanneet viranomaiset tai valtionyhtiö.

Zeus tulee toimimaan avustustehtävissä, jotka toteutetaan talven vaikeimpina kausina. Tällä halutaan turvata riittävä murtajakalusto ja lyhentää apua tarvitsevien alusten odotusaikoja.

Toimitusjohtaja Joakim Håkans kuvaa sopimusta merkittäväksi linjaratkaisuksi viranomaistoimintojen yksityistämisessä.

   Nyt avautuu aito mahdollisuus vertailla yksityisen yrityksen ja valtion laitoksen tehokkuutta ja kustannuksia. Tämä auttaa jatkossa tarkastelemaan merenkulun muiden julkisten tehtävien kuten luotsauksen yksityistämistä, Håkans sanoo.

Hän kuvailee jäänmurron yksityistämistä "tärkeäksi yritys- ja elinkeinopoliittiseksi ratkaisuksi".

   Näin vältetään veronmaksajien rahaa nielevät isot valtionyhtiön alusvuokrat ja käytetään tehokkaasti olemassa olevaa yksityistä aluskantaa, Håkans painottaa.

Sopimus jatkuu kevääseen 2016 asti, minkä jälkeen on vielä mahdollisuus kahden vuoden jatko-optioon.

Liikennevirasto on ilmoittanut, että se tekee vielä toisen ulkoistussopimuksen ruotsalaisen jäänmurtajan käytöstä. Muut sopimusjäänmurtajat ovat valtiollisen Arctia Offshoren monitoimimurtajat Nordica ja Fennica. Niiden lisäksi Liikennevirastolla on käytössään viisi valtion omistamaa perinteistä jäänmurtajaa. "

Eli Botnica olis kuitenkin ollut "free" Viron varamurtajaksi. Huonoon hintaan turha vedota, koska edes tarjousta ei jätetty.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama


Tero Lahdenranta

"Suomi ja Ruotsi ovat tehneet Pohjanlahden jäänmurtamisesta valtiosopimuksen ja joulukuun alussa allekirjoitetaan viisivuotinen vuokrasopimus Frej:n rahtaamisesta Suomen liikennevirastolle. "

http://www.talouselama.fi/uutiset/suomi+turvautuu+talvella+sveamamman+apuun/a721105

Ei ollutkaan sitten Oden se joka Suomelle vuokrattiin. Harkitsevatkohan vieläkin sen päästämistä tutkimuskäyttöön? Ja jos päästävät niin milläs ruotsalaiset jäänsä silloin murtavat.

Pekka Laakso

Varsin mielenkiintoista. Vaikuttaa nimittäin siltä, että kaikki mitä uutisoitiin keskikesällä Arctian ulkopuolisen kaluston rahtaamisesta on kumottu tai menetelty syksyllä uudelleen. Tietysti Ruotsissa lienee käyty voimakasta keskustelua siitä, missä ja kenelle Oden aikoo jäitä murtaa...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Frej on ollut aikaisempinakin jäätalvina rahdattuna Suomen puolelle Merenkurkussa. Silloin tosin ainoastaa joitakin kuukausia riippuen jäätalvien kovuudesta. Uutta on nyt sitten, että sopimus on viisi vuotta :thumb:
Eiköhän sitten taas tulevana talvena Frej Merenkurkussa jäitä murra :thumb:

Tuomas Romu

Toisaalta Oden ei liene parhaimmillaan avustuskäytössä, joten perinteinen murtaja lienee fiksumpi valinta. Parempi näin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Odenia kaupitellaan arktisiin rahtauksiin:

"Isbrytaren Oden visas upp för Arktiska rådet

Den 8–9 november kommer närmare 150 representanter från Arktiska rådet till Luleå för att delta i ett Senior Arctic Official-möte (SAO). Den 7 november är Sjöfartsverket och Polarforskningssekretariatet på plats för att visa upp isbrytaren Oden för delegaterna.

Isbrytaren Oden, som är Sveriges största isbrytare, är även ett forskningsfartyg i världsklass. Oden har tidigare använts vid ett antal expeditioner till både Arktis och Antarktis."

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

J-P Miettinen

Kotkahaminan jäänmurto kilpailu mennyt tänään umpeen. Kriteereitä sen verran reilusti että tuskin on kahta enempää tarjoajia, jos sitäkään...  ;)

http://www.portofhamina.fi/images/stories/tiedotearkisto_pdf/uusimmat/haminakotka_jnmurto2012.pdf

Janne Koskinen

Hmmm:

"MA Contract for Icebreaking Services in the Gulf of Finland
14.11.2011

The Estonian Maritime Administration signed a contract today with Trans Viking Icebreaking & Offshore AS, a Norwegian company, for chartering an additional icebreaker for the winter navigation season of 2011-2012. The icebreaker is to provide icebreaking services in the Gulf of Finland in addition to the I/B Tarmo.
The chartered vessel Tor Viking has ice class and flies the Swedish flag. The length of the vessel is 84 metres, breadth 18 metres, draft 7.2 metres, and main engine output 13,400 kW. The owners may replace it, if necessary, with a sister ship, either the Balder Viking or the Vidar Viking. The contract is valid from 01 January 2012 to 31 March 2012 and the price is 3.42 million euro, with fuel costs added. The contract can be extended up to 14 days, if necessary. The ship will arrive in Tallinn on 04 January 2011.
According to Director General of the MA, Mr Andrus Maide, the contract enables Estonia to organise icebreaking activities more efficiently, since ensuring satisfactory icebreaking service in the Gulf of Finland with only the 48-year-old I/B Tarmo is a complicated matter, and just one icebreaker is not enough to service all Estonian ports in the Gulf of Finland."

Siis tuleeko Tor Viking joka tapauksessa Tallinnaan 04.01.2012 oli jäätä tai ei?

Onko Tarmo nyt varamurtajan roolissa?

Onko tossa klausuulia että voidaan tarvittaessa ottaa Ruotsiin?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Tänään ilmestynyt Oolannin merenkulku jäänyt päivittämättä viimeisten murtajarahtausten suhteen:

http://www.sjofart.ax/files/a778lands_sjo776fart_nr_4.pdf
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Toisenlainen talvi kuin tuleva:

http://www.smu.fi/viestinta/vanhat_skonarit_muistelee/j-m-voiman-pitka-talvi-1965-66/

Itsenäisyyspäivänä Haminaan ja kesäkuussa takaisin Koffin rantaan (Hietalahteen).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Odenista:

http://www.sjofart.ax/sv/nyheter/oden_i_centrum_for_forskningsbrak/507

Oolantiin tieto Odenin vaihtumisesta Frejhin ei ole kiirinyt?
(Ko. uutinen kirjoitettu 21.11.2011.)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#14
Viroon päätyy lopulta Vidar Viking, Sjöfartsverketin rahtaussopimus puretaan aluksen osalta. Viron komennuksen jälkeen ensi kesänä suuntaa vähintään 2,5 vuodeksi venäläisellä miehistöllä Sahalinin vesille. (Ilmeisesti ensimmäiset kuusi kuukautta ovat vielä Ruotsin lipun alla.) Tarkoittaako muuten tuo Kyproksen/Venäjän kaksoislippu sitä, että ollessaan Venäjän aluevesillä se on Venäjän lipun alla, ja siirtomatkoilla rahtauksen nojalla kyproslaisena?

http://www.rabt.se/Investor-Relations/Pressmeddelanden/?releaseid=619632

Myös SST uutiskirjeestä löytyy aiheesta.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.