Merenkulku > Matkustaja-autolautat

Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan

(1/5) > >>

Mikko Salmela:
https://yle.fi/uutiset/3-12120651?fbclid=IwAR0wBA3iNfqe3qIFImJKWQ9wvl7SCpyUELp-nezxDGQYzMAj6uLz8ll9woo

Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan – keskustelut käynnissä

Turun Satama haluaa käynnistää säännöllisen laivayhteyden Puolaan. Turun Satama on keskustellut asiasta puolalaisen Gdynian sataman kanssa, jonka kanssa se solmi vuonna 2019 aiesopimuksen yhteistyöstä.

Sopimuksen tavoitteena on säännöllisen rahti- ja matkustajalaivaliikenteen avaaminen Turun ja Gdynian välille.

Turun Sataman toimitusjohtajan Erik Söderholmin mukaan molempien satamien toiveena on ollut yhteistyön nopea edistyminen, mutta koronapandemia on hidastanut suunnitelmien etenemistä. Tänä syksynä neuvotteluja on tarkoitus tiivistää.

–Yhteisenä tavoitteena on linjaliikenteen käynnistyminen viimeistään vuonna 2023, Söderholm kertoo Turun Sataman tiedotteessa.

Puolan pohjoisrannikolla sijaitseva Gdynia on yksi maan kolmesta suurimmasta satamasta. Viime vuosina satamassa on panostettu mittavasti sataman infrastruktuurin ja maayhteyksien kehittämiseen.

Vaihtoehto Via Balticalle

Söderholmin mukaan säännöllinen linjalaivayhteys Puolaan tukisi koko läntisen Suomen elinkeinoelämää. 24 tuntia kestävä laivamatka tarjoaisi Söderholmin mukaan kustannustehokkaan vaihtoehdon Via Baltican kautta kulkevalle reitille.

- Vahvassa talouskasvussa olevan Puolan lisäksi yhteys toimisi porttina Keski- ja Etelä-Euroopan markkinoille niin vientiä kuin tuontia ajatellen, Söderholm maalailee.

Turun Sataman operatiivisen johtajan Antti Pekanheimon mukaan lähtöjä Puolaan olisi näillä näkymin kaksi kertaa viikossa.

– Molemmat satamat ovat vahvasti sitoutuneet yhteistyöhön, joten tällä hetkellä ykkösasiana on oikean varustamokumppanin löytäminen, Pekanheimo sanoo tiedotteessa.

Harri Anukka:
Huhujen mukaan Tallink olisi myös kiinnostunut tuosta linjasta, ja varmaan Star olisi ihan hyvä laiva linjalle... ja vapaana kohta?
Mutta jää nähtäväksi mikä laiva ja varustamo sillä linjalla sitten (ehkä) aloittaa joskus...

Sven Liljeström:
Star olisi linjallle ainakin tarpeeksi nopea.
Tosin julkisuudessa olleiden tietojen mukaan vaikuttaa siltä, ettei haluta tehdä kuin
kaksi edestakaista matkaa viikossa, jolloin laiva olisi kummankin pään satamassa
koko päivän. Silloin hitaampikin alus riittää.
Mikä olisi laituripaikka Turussa?
Olen koko ajan itse puhunut Puolasta edullisena turistimaana. Finnlineshän yritti - voi
sanoa takavuosiana, mutta alukset olivat kai sopimattomia reitille.


Mikko Salmela:
Jos Tallink lopettaa Tukholma-Riika linjan kokonaan, olisiko Isabelle tai Romantika sopiva tälle reitille. Mites Amorella, kun Glory tulee ensi vuonna. Tai sitten Polferries. Sillähän on jo Gdańsk - Nynäshamn reitti. Voisiko tuota reittiä jatkaa Turkuun asti.

Tauno Hermola:
Vai riittäisikö joku ropax, ainakin alkuun? Siihen ainakin Finnlinesilla kai olisi sopivaa kalustoa?

Mitä ne Finnlinesin takavuosien sopimattomat alukset olivat?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta