Merenkulku > Muu merenkulku

Länsisataman kehittämisestä

<< < (3/13) > >>

Kenny Leong:

--- Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.05.2006, 10:14:00 ---Tämänpäiväinen Metro esittelee...

--- Lainaus päättyy ---

Myös netissä pääsee lukemaan kyseistä lehteä, mikäli sitä ei ole käsien ulottuvilla:

http://www.metrolehti.fi/content/acrobat/helsinki/FIHEL_20060530_A_metro.pdf (sivu 9)

Mikko-Oskari Koski:

--- Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 22.03.2006, 01:20:35 --- Eli ilmeisesti uusille pika-aluksille ei olla tekemässä kaksikerroksista lastausramppia ellei se sitten sisälly noihin mainittuihin laiturialueilla tehtäviin  muutostöihin... ???
--- Lainaus päättyy ---
Ei välttämättä alunperin oltukaan; korkeammat matkustajaputket tosin kyllä kuuluivat asiaan jo tuolloin. Suunnitelmathan menivät uusiksi, kun Fasteritkin siirrettiin operoimaan Stadiin...


--- Lainaus käyttäjältä: Sami Koskinen - 06.01.2007, 18:06:36 ---Tästä tulivatkin mieleen laituripaikka-asiat Helsingin päässä. Hernesaarelta katsellessa vaikuttikin siltä, ettei laitureihin, joihin tällä hetkellä putket Länsiterminaalista on, välttämättä Fastereita ajettaisi. Jos käytetään busseja matkustajien lastaamiseen, voidaan laituripaikka valita vapaammin.
--- Lainaus päättyy ---
Kun Fasterit nyt ovat hetkellisesti parkkeeranneet Länsiterminaalin edessä olevaan kaijaan, ovat matkustajatkin mitä ilmeisimmin kiltisti laskeutuneet putkesta platalle kävelläkseen parinkymmenen metrin matkan autorampin kautta alukseen. Toinen mahdollisuus voisi olla tuo mainittu bussi, mutta se vaikuttaisi vähän turhalta... Ratkaisu on erittäin väliaikainen, sillä uusia matkustajaputkia rakennetaan Sammonlaituriin jo täyttä häkää. Jos töiden nopeudesta yhtään minkäänlaisia arvioita pystyy esittämään väittäisin laiturin olevan valmis jo ennen ehdotonta takarajaa 15.1., jolloin Nordlandian, Fasterin ja VT:n on määrä olla satamassa valmiustilassa suunnilleen samanaikaisesti (tai no Nordlandia ehtii kyllä VT:n alta pois, jos molemmat haluavat käyttää terminaalin paraatipaikkaa..).

Fastereiden lisäksi uutta paikkaa tullee käyttämään myös Star, sillä ainakaan minun silmääni ei sattunut rakenteen kummassakaan sivustassa sellaista exitiä, joka olisi sovitettavissa Länsiterminaalin nykyisiin putkiin. Mikä tarkoittaa myös sitä, etteivät Star ja Faster voi olla ainakaan lastaamassa/purkamassa Helsingissä samanaikaisesti.

edit: Fasterithan päätyivät sitten aamukäynnillään Atlantinlaiturin puolelle, mutta siinä vaiheessa Tallink oli jo muutenkin tehnyt Saksanlinjallaan kaikki mahdolliset kuviteltavissa olevat virheet...

Mikko-Oskari Koski:
Ilmeisesti juuri tässä keskustelulangassa mainittu täyttömaan ajo Jätkäsaaren kärkeen on nyt käynnissä. Moni asia on silti mennyt toisin kuin aikanaan epäilimme. Yksi isoimmista yllätyksistä on ollut se, että Länsiterminaali yhä on vain yksi terminaali, josta merkittävä osa asiakkaista tramppaa melkein kilometrin laivalle -jalankulkijoiden bussiroudauksista sentään päästiin eroon "jo" vuonna 2008.  ::)


--- Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 23.04.2012, 22:09:52 ---Länsisataman ongelma on osittain siinä, että sinnekin autoja mahtuu katuverkkoon vain rajattu määrä ja jos kaikki tungetaan sinne, ei katujen välityskyky riitä. Tässä mielessä en ihan ymmärrä Helsingin kaupungin pakkomiellettä keskittää lauttasatamia. Jos nyt rakenteilla tai suunnittelun loppuvaiheessa olevat uudet asuinalueet oltaisiin suunniteltu eri tavalla, meillä voisi olla olemassa tai tulossa lauttasatamat Sompasaaressa ja Laajasalossa.

Sompasaareen ei mahtuisi isoa satamaa jos suunnitellut sillat Korkeasaareen ja Tervasaareen toteutetaan, mutta saaren eteläkärkeen mahtuisi silti yksi tai kaksi laituripaikkaa, tarpeeksi yhden varustamon tarpeisiin. Laajasaloon mahtuisi enemmänkin laitureita. Molemmissa paikoissa suunnitellun raitiotiesillan toteutuessa keskustayhteys hoituisi jalan tuleville matkustajille hyvinkin sukkelasti ja satamaan tulevat autot eivät kulkisi keskustan läpi. Molemmissa tapauksissa uusi satama olisi "voit vain voittaa" -tilanne.

Mutta eihän meillä mitään tälläistä kätevää voi tehdä, tarjolla on vaan satamia joihin ei saisi tuoda autoja tai satamia joihin ilman autoa liikkuvien matkustajien on liian vaikea päästä.
--- Lainaus päättyy ---

--- Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 24.04.2012, 13:32:52 ---Samaa mieltä. Helsingin Länsisatama ainakin nykyisellään, eli vuodesta toiseen jatkuvana rakennustyömaana, on mielestäni aivan toivoton sumppu varsinkin ennen Baltic Princessin lähtöaikaa, kun myös pikalaivalle menijät ovat vielä mukana samassa sekamelskassa. Ihmettelenpä kyllä todella, jos "helsingin herrat" tosiaankin kuvittelevat sekaan mahtuvan vielä Vikinginkin liikenteen. ::)
--- Lainaus päättyy ---

Länsiterminaalin alueen laajennusten kohdalla nähdään, miten vaikeaa on suunnitella tulevaisuutta. Kun Tallink ja Eckerö vuonna 1995 muuttivat Olympiasta Jätkäsaareen, tuntui terminaali hieman ylimitoitetulta ja sen autokenttäkin oli riittoisa niin kahden papenburgarin, Otsin, Tallinkin kuin kruiserilautankin tarpeisiin. Jonkin verran on asetelma muuttunut siitä.
Sammonlaiturin terminaalihanke taisi hautautua byrokratian alle, vaikka se olisikin hyvin tervetullut juuri pikaliikenteen kannalta. Ja jos jokin uusi laituripaikka tulee vielä matkustajaliikennettäkin (siis vakikulkijoita, ei risteilijöitä!) palvelemaan, sitä varten olisi välttämättä  uusi terminaalikin tehtävä, sillä matka nykyisestä länsiterminaalista nyt vain yksinkertaisesti on liian pitkä.
Vikingiä tuskin Länsiterminaaliin ollaan ajamassa, sillä oletusarvonahan on, että yksi varustamo operoi vain yhdestä terminaalista. Ja Tallinkinkin intresseissä lienee kaikin mahdollisin tavoin vastustaa Seren ja Sympan siirtoa pois Olympiasta. Länsiterminaaliin tarvittaisiin Vikingiä varten myös lisää lipputiskejä ja automaatteja, Silja mahtuisi sinne Tallinkin seuraksi kyllä, kunhan laivojen lähtöajat sopivasti porrastettaisiin.

Sompasaari olisi ollut ideaali satama juuri moneksi tunniksi satamaan jääviä aluksia ajatellen. Se olisi ollut ihan yhtä keskeisellä paikalla kuin Skatta tai Olympia ja logistisesti huomattavasti järkevämpi, Vikingille suorastaan ideaali, vaikka XPRS:n matkanteko olisikin saattanut hidastua. Mutta kun ei niin ei.

Janne Koskinen:
Satamalautakunta:

"Johtokunta päätti 13.9.2011 oikeuttaa Helsingin Sataman tilaamaan
Jätkäsaaren laiturin jatkeen rakentamisen Terramare Oy:ltä 3 827 000
eurolla (alv 0 %). Lisäksi johtokunta oikeutti teknisen johtajan tilaamaan
urakkaan liittyviä lisätöitä 765 400 eurolla (alv 0%).
Urakassa rakennetaan laiturin perusrakenteita 300 metriä.
Perusrakenteina toimivat betonielementit on valettu maissa
liukuvalutekniikalla. Urakan mukaisena laituri oli tarkoitus rakentaa
jatkumaan Jätkäsaaren laiturin linjassa. Uuden ja vanhan laiturin
liittymäkohtaan oli tarkoitus rakentaa erillisenä urakkana paalujen
varaan perustettu kaksipuolinen peräramppiuloke. Tänä vuonna oli
tarkoitus pyytää tarjoukset Valtamerilaiturin jatkamisesta sekä
laajennusalueen päädyn rakentamisesta. Näiden suunnitelmien
toteuduttua olisi Länsisatamaan saatu kaksi uutta laivapaikkaa.
Helsingin Sataman kehittämisohjelmassa 2022 ennustetaan Tallinnan
liikenteen voimakasta kasvua Länsisatamassa. Alkuvuodesta ryhdyttiin
myös valmistelemaan Länsisataman asemakaavoituksen pohjaksi
viitesuunnitelmaa, jossa ilmaistaan sataman tulevat rakentamistarpeet.
Työn yhteydessä todettiin, että tässä vaiheessa on tarpeen päättää
laivapaikkajärjestelyistä. Selvitysten perusteella katsottiin tarpeelliseksi
rakentaa Länsisatamaan niin monta laivapaikkaa kuin mahdollista.
Kolmas lisäpaikka voidaan toteuttaa siten, että Jätkäsaaren laiturin
jatkeen linjaukseen tehdään laivaleveyden suuruinen muutos."

Mielenkiintoinen visio; kuinkahan Länsisatama "imee" kaiken liikenteen?

Koska Tallinnan liikenne saavuttaa saturaatiopisteensä?

Mikko-Oskari Koski:

--- Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.05.2012, 01:17:31 ---Satamalautakunta:

"Johtokunta päätti 13.9.2011 oikeuttaa Helsingin Sataman tilaamaan Jätkäsaaren laiturin jatkeen rakentamisen Terramare Oy:ltä 3 827 000 eurolla (alv 0 %). Lisäksi johtokunta oikeutti teknisen johtajan tilaamaan urakkaan liittyviä lisätöitä 765 400 eurolla (alv 0%).
Urakassa rakennetaan laiturin perusrakenteita 300 metriä.
Perusrakenteina toimivat betonielementit on valettu maissa liukuvalutekniikalla. Urakan mukaisena laituri oli tarkoitus rakentaa
jatkumaan Jätkäsaaren laiturin linjassa. Uuden ja vanhan laiturin liittymäkohtaan oli tarkoitus rakentaa erillisenä urakkana paalujen
varaan perustettu kaksipuolinen peräramppiuloke. Tänä vuonna oli tarkoitus pyytää tarjoukset Valtamerilaiturin jatkamisesta sekä
laajennusalueen päädyn rakentamisesta. Näiden suunnitelmien toteuduttua olisi Länsisatamaan saatu kaksi uutta laivapaikkaa.
Helsingin Sataman kehittämisohjelmassa 2022 ennustetaan Tallinnan liikenteen voimakasta kasvua Länsisatamassa.
Alkuvuodesta ryhdyttiin myös valmistelemaan Länsisataman asemakaavoituksen pohjaksi viitesuunnitelmaa, jossa ilmaistaan sataman tulevat rakentamistarpeet. Työn yhteydessä todettiin, että tässä vaiheessa on tarpeen päättää laivapaikkajärjestelyistä. Selvitysten perusteella katsottiin tarpeelliseksi rakentaa Länsisatamaan niin monta laivapaikkaa kuin mahdollista. Kolmas lisäpaikka voidaan toteuttaa siten, että Jätkäsaaren laiturin jatkeen linjaukseen tehdään laivaleveyden suuruinen muutos."
--- Lainaus päättyy ---

Tämä suunnitelma nyt ilmeisimmin on rakenteilla shuttlejen kaijan taakse ja Valtamerilaiturin puolellekin mahtuu ainakin periaatteessa 1-2 laivapaikkaa. Tosin siinä tapauksessa, että tässä kaavailtu kiertoraitiolinja toteutetaan, voi olla vaikeuksia löytää kaikille riittävää autokenttää, rahdin odotusaluetta tms. Tyynenmerenkadun päähän toteutettava terminaali voisi olla hyvä juuri noita päädyssä olevia aluksia ajatellen, jolloin nykyinen Länsiterminaali jäisi vain LJ4- ja 5-kaijoihin operoivien alusten käyttöön.

http://www.uuttahelsinkia.fi/jatkasaari/liikenne/liikenneyhteydet


--- Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.05.2012, 01:17:31 ---Mielenkiintoinen visio; kuinkahan Länsisatama "imee" kaiken liikenteen?

--- Lainaus päättyy ---
Huonosti. Varsinkin, jos tänne ängetään vielä Skattalta ja Olympiasta häädettävä liikenne. Tosin jos Länsiväylältä Crusellinsillan kautta terminaaleille ja niiden lähtöselvitysalueelle sekä päinvastoin on ainoa yksityisautoille ja rekoille sallittu reitti tänne ja pois kulkemiseen, saattaa toimiakin. Mutta se todella edellyttää keskustan suuntaan menevien katujen muuttamista vain joukko- ja kevyelle liikenteelle sallituiksi.


--- Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.05.2012, 01:17:31 ---Koska Tallinnan liikenne saavuttaa saturaatiopisteensä?
--- Lainaus päättyy ---

Epäilen niin jo käyneen, mutta tasoittuminen voi vielä ottaa aikansa eli hetkittäistä kasvua ja epäilemättä myös liikenteen tasautumista eri vuorojen kesken varmaan vielä tapahtuu.
Tosin tässä asiassa voi tapahtua yllättäviäkin muutoksia lyhyelläkin varoitusajalla... ::)

(Mutta noin ylisummaan vajaan vuoden vanhat kommenttini olivat sellaisenaan yhä käypiä hieman päivitettyinä)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta