Merenkulku > Muu merenkulku

Länsisataman kehittämisestä

<< < (12/13) > >>

Arto Papunen:
Näköjään hyväksytty tuo satama-asia. Katselin aikatauluista että eikö siellä nytkin jo mahtuisi sopivasti XPRS käyttämään uutta länsiterminaalia kun Europa, Megastar/Star ja Finlandia eivät ole kaikki kolme koskaan yhtäaikaan paikalla.

Hannu Sarell:
Tuo Siljan Olympiaterminaalin liikenteen siirto Katajanokalle ei auta mitään siihen Pohjoisrannan liikenteeseen, sieltä jatkossakin pääasiassa ajetaan. Jos tuo HEL-STO liikenne koskaan palautuukaan.  Viking XPRS siirto Jätkäsaareen on kosmetiikkaa. Jätkäsaareen tuo tietunneli sitten tuo(nee) apua. Eteläsataman lopettamispäätös on kyllä tehty siksi, että siitä vapautuu todella arvokasta tonttimaata.

Kalle Id:
Kyllähän sillä on selvä vaikutus Pohjoisrannan liikenteeseen, kun auto- ja rekkakapasiteetiltaan suurin laiva, joka ajoi myös eniten lähtöjä päivässä (XPRS) siirtyy pois. Toki molempien Tukholman-laivojen lähes yhtäaikainen tulo ja lähtö aiheuttaa ruuhkia, mutta ne ovat väkisinkin pienempiä kuin nykyinen (tai siis pandemiaa edeltävä) Tukholman-laivojen ja XPRS:n lähes yhtäaikainen saapuminen aamulla.

Mikko-Oskari Koski:
Vikingille tällainen visio terminaalin jakamisesta pahimman kilpailijan kanssa saattaa muodostua jopa viimeiseksi pisaraksi päätöksessä HEL-STO-linjan alasajosta.  Eikä Tallinkillakaan varmaan tällaisesta ratkaisusta hirvittävästi iloita, sillä äskettäin suuren osan Suomen maahenkilöstöstään irtisanonut varustamo tuskin haluaa jatkaa useamman sataman politiikkaa Helsingissä ainakaan matkustajaliikenteessä.
Olisi aika outoa, jos kaupunki satamayhtiöineen ei mitenkään ottaisi huomioon varustamojen toiveita sijoittelustaan. Länsiterminaali 1 sopisi melko pienin säädöin Vikingin käyttöön (tosin Skatta on optimoitu XPRS:lle ja vanhemmillekin, joten hieman hölmöä olisi hylätä tämä ja rakentaa vastaavat putket ja rampit toiseen satamaan vain jonkun poliittisen päätöksen takia) ja 2:een mahtuisi kyllä nykyisen liikenteen lisäksi se, mitä Tallinkilla olisi lisättävää. Ruuhkia järjestely aiheuttaisi ainoastaan maaliikennepuolella. Mutta paljon luultavampaa on, että varustamot haraavat suunnitelmia vastaan tavalla, jonka pystyvät julkisuudessa esittämään tyyliin "Helsinki haluaa Tukholman liikenteen alasajoa", ja sitten voivat tällä perusteella niin tehdäkin.

Arto Papunen:
Eikö tuonne Länsisatamaan vielä voisi rakentaa yhden kaijan tuon Eckerön käyttämän kaijan pohjoispuolelle ja putket kakkosterminaalista. Vähän ihmetten tuota ajoluiskan sijaintia LJ6:lle ja LJ5:lle, eikö sitä vähän etelämpään niin mahtuisi iso laiva sekä LJ4:een että LJ5:een yhtäaikaa. Nuo kun tehtäisiin niin olisi kaiken järken mukaan 7 laivapaikkaa ja riittäisi pitkäksi aikaa.. Se nyt vaan, että investointeja että tuonne pääsisi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta