Pelastusveneistä

Aloittaja Matti Kauppinen, 30.10.2001, 15:46:31

« edellinen - seuraava »

Matti Kauppinen

Olisiko kenelläkään tietoa, miksi risteily-aluksissa on niin paljon pelastusveneitä, kun taas autolautoissa esim. Silja Europassa ei ole kuin yhteensä 8 kpl:tta pelastusveneitä? Jos matkustaja kapasiteettia katsoo, niin Europaan mahtuu 3000 matkustajaa ja esim. Voyager of the Seasin matkustajamäärä on 3114, mutta Voyagerissa on pelastusveneitä 13 kpl/sivu eli yhteensä 26 kpl:tta. Vaativatko IMOn säädökset suuremman määrän pelastusveneitä risteily-aluksiin kuin autolauttoihin vai mistä tämä käytäntö johtuu? ??? Sama homma on myös muilla isoilla risteilijöillä.  

Kenny Leong

#1
No yleensä noilla risteilijöillä on myös tavallisten pelastusveneitten lisäksi ns. yhteysaluksia, joita käytetään kun ei päästä satamaan laivan suuren syväyksen vuoksi vaan joudutaan ankkuroitumaan kauas rannasta rannikon edustalle...lasketaan yhteysalukset veteen(Carnival Spiritissä ja Pridessä jne. muistaakseni yht. 6kpl yhteyaluksia) ja matkustajat nousevat niihin sellasen "laskusillan" kautta tms. Yhteysalukset siis toimivat ikään kuin vesibusseina risteilijän ja sataman/rannan/saaren...ylipäätänsä maan välillä ;D
Yleensähän kaikki matkustajat ja miehistö mahtuvat kaikki pelastusveneisiin ja lauttoihin.
Niin ja tietenkin yhteysaluksia käytetään myös normaalistikin pelastusveneinä jos on oikein asiat vakavasti ja on tarvis niitä käyttää ;)

laivat

#2
Luulen, että pelastusveneitä on suurissa risteilijöissä paljon senkin takia, että olisi tyhmän näköistä, jos pitkässä laivassa olisi vain muutama pieni vene. En ole muuten kiinnittänyt huomiota siihen, onko risteilijöissä pelastuslauttoja. Ehkäpä pelastusveneiden suuri lukumäärä johtuu myös siitä, että risteilijöissä pelastusveneet on korvattu pelastuslautoilla  :-/ Olenkohan ihan väärässä :P

Heikki Helen

#3
Sami: Tarkoitat varmaan, että ne pelastusveneet on korvattu pelastuslautoilla nimenomaan autolautoissa...

Voidaan tietysti kuvitella, että risteilijöissä on enemmän pelastusveneitä myös siksi, että se näyttäisi matkustajien silmissä, että pelastusvälineet riittäisivät hyvin, vaikka niitä ei tarvittaisi niin paljoa. Joillakin matkustajilla nääs voi olla kammo, ettei ne riitä, jos niitä olisi vähemmän...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Kenny Leong

#4
Kyllä minun muistinin mukaan mm.Carnival Spiritissä ainakin on pelastuslauttoja siinä MOB veneen vieressä...varmaan sitten myös Pridessäkin.....pitää tarkastaa kuvakokoelmasta.... :D

Pekka Ruponen

#5
Autolautoissa, jotka ovat koko ajan suhteellisen lähellä rantaa voidaan osa pelastusveneistä korvata lautoilla. Risteilyalukset taas liikkuvat myös valtamerillä joten kaikille täytyy olla pelastusvenepaikka. Lisäksi risteilijöissä on "ylimääräisiä" pelastuslauttoja. Noita "vesibusseja" voidaan tietysti käyttää myös pelastusveneinä! Tarkemmat tiedot löytyvät SOLAS-sopimuksesta.
Pekka Ruponen

laivat

#6

LainaaSami: Tarkoitat varmaan, että ne pelastusveneet on korvattu pelastuslautoilla nimenomaan autolautoissa...

Äsh, kirjoitusvirhe. Tarkoitin siis, että risteilijöissä pelastuslautat ovat luultavasti korvattu pelastusveneillä. No joo. :-/

Juha Westerlund

#7
Ajattelin ilmaista mielipiteeni nyt näistä vehkeistä täälläkin! Ovat ne tavattoman epämielyttäviä, epäluotettavia "pelottavia" turhia ja mitä kaikkea muuta niistä voisikaan viellä kertoa! Joka kerta kun "joutuu" pelastusvene harjoituksiin, pulssi kiihtyy ja alkaa järjestelmällisesti vituttamaan! Vuosittain ihmisiä kuolee ja loukkaantuu näissä harjoituksissa, mitkä ovat turhan usein ja turhaan! Toki asia on niin ettei niitä koskaan opikäyttämään "liian" hyvin, mutta silti...Juuri tuossa viime viikolla meni eräällä suomaisella merimiehellä nikamia selästä mutta ei kumminkaan jää todennäköisesti mitään pysyvää, onneksi sillä onhan sekin taas vain turhan vuoksi loukkaantuminen!! >:( *Ajattelen vain että olisin itse voinut olla siinä* >:( >:( Kerpele. 8)..

Promate

#8
Kyllähän se niin on että eivät ne harjoitukset turhia ole.

Jos harjoituksissa joskus joku työtapaturman aikaiseksi saa niin ei niitä ole syytä sen vuoksi lopettaa vaan huomioda tapaturman syy ja mielellään ennakkoon.
Olen n.25 vuotta seilannut ja kerran on tapaturma työkaverille sattunut,putosi mereen....ui rantaan ja tuli jatkamaan harjoituksia.
Jos niitä tapaturmia tulee kuin turkin hihasta niin kyllä sitten on syytä peilata ammattitaitoakin....vai 0onko kyseessä jonkin lainen uusavutttomuus?


Harjoituksia pidetään siksi että homman täytyy luistaa pimeällä,kylmällä,sateessa,kallistuneena...ja nopeasti,ilam miettimistä että mitähän nyt pitää tehdä..

Veneet ovat tasan tarkkaan niin luotettavia/epäluotettavia kuin niiden hoito ja huolto.

En ole koskaan ymmärtänyt rutinaa pelastus ja paloharjoituksista,ne kuuluvat työhön ja niistä maksetaan palkkaakin,puhumattakaan että jonain päivänä voi harjoittelu pelastaa oman ja muidenkin hengen.
Muutamia vuosia sitten sattui konehuonees kampikammion räjähdys jossa kaupan päälle saatiin tulipalo....ja tietty yöllä.
Ilman harjoittelua olisi homma kyllä karannut käsistä ja laivan jättö olisi ollut todellisuutta....nyt asia saatiin pois päiväjärjetyksestä nopeasti ja eleettömästi,kiitos tarkaan harkittujen harjoitusten ja toiminnan.

Eli,yksikään turvallisuuteen tähtäävä harjoitus ei ole turha.

wirrankoski

#9
Samaa mieltä edellisen kanssa siitä, että kaikenlaiset harjoitukset laivalla/merellä ovat tarpeellisia. Omien kokemusteni mukaan ainoastaan matkustajalaivoissa esiintyi ns. "hotelliväen" pientä purnaamista pelastautumisharjoitusten aikana.
Itse muistan erään tapauksen 1980 -luvun alusta: Olimme jossain Azorien etelä puolella matkalla etelään, kun vanhoissa mainingeissa tuli vastaamme ajelehtiva pelastusvene. Kiersimme laivalla veneen ympäri ja tarkistimme, ettei siinä ole ketään. Vene oli katkennut keskeltä kahtia jossakin tapaturmassa Atlantilla. Samana päivänä pidimme laivalla pelastusveneharjoitukset aavalla merellä miehistön omasta toivomuksesta! Ja yleensäkin näissä harjoituksissa pyrittiin lähes koko miehistö laittamaan veneeseen narutikkaita (leidareita) pitkin - vaikkakin se joillekin ylipainoisille oli melko rankkaa puuhaa - varsinkin se ylösnousu yli kymmenen metriä.

Rami

Juha Westerlund

#10
Niin, asiasta on laivaväki montaa mieltä, monta on minun kanssani samaa mieltä, monta taas toista! En siis kiellä etteikö niitä harjoituksia tarvita, kuten mainitsin "ei koskaan opi käyttämään liian hyvin" Mutta lähinnä haen sitä, että jokainen vakituinen työntekijä varmasti hallitsee tämän "aktin" jos vain haluaa!Ei tosin ole pahitteeksi välillä harjoitella, mutta ei sitä sentäs koko ajan...Kuten sanoin, itse en luota tippaakaan näihin härveleihin...Kerran alkuaikonani itse olin keskiveneessä kun n. 5m korkeudella joku huomasi että "koukut" ovat väärin kiinni, voin kertoa että oli tiukka ote apinanköydestä sen jälkeen...Paloharjoitukset taas sitten ovatkin enemmän kuin tärkeä asia, pahinta mitä laivalla voi mielestäni sattua on hallitsematon palotilanne.. 8) Että näin meillä täällä ja toisin teillä siellä! ;)

Promate

#11

Totta,suurin purnaaminen löytyy aina talouspuolelta,jostain kumman syystä.
Ihmetellään jatkuvaa harjoittelua vaikka homma osataan.

Kerran kuultuani taas purnaamista,päätin että seuraavissa harjoituksissa talouspuoli laskee veneen.
Seuraavat harjoitukset sitten kun pidettiin,ei onneksi lastaaminen tai muut työt härinneet harjoituksia joiten aikaa oli...
Talous puoli ahersi veneen kimpussa kansi ja konepuolen odotelessa sivummalla....välillä kuului valitus että eikö kukaan nyt voi tulla auttamaan....totesimme kaikki olevamme loukkaantuneita jotka vain odottivat veneeseen pääsyä...

Kun puolisen tuntia olivat ahertaneet ja ihmetelleet totesin laivan jo uponneen jotenka turha jatkaa...laskuun kuuluvat toimenpiteet sitten kerrattiin ja näytettiin taas kerran.
Selvää kuitenkin oli että tulevaisuudessa taas sai kuulla kuinka tarpetonta harjoittelu on kun se jo osataan....

Tuon ylipainon kun otit puheeksi niin siinä todella on ongelmia siellä täällä.
Kun esim.messilikka painaa tuommoiset 150 kg,niin on selvää että hän ei pysty pelastamaan ketään saati sitten itseään,vähänkin vaikeamman tapauksen edessä.
Monesti myös pähkäiltiin että millä tavoin vastaavan kokoinen henkilö esim.paareilla kuljetetaan ahtaissa geisiingeissä tai kongeilla edes provianttikraanalle jos sen käyttö olisi mahdollista....aina päädyttiin samaan lopputulokseen,ei millään....
Eli jos todella huonosti sattuu niin tämmöisen ronskisti ylipainoisen kohtalo on mennä laivan mukana....kumma että näitä asioita ei huomioida lääkärintarkastuksissa.  

Juha Westerlund

#12
Hansa luokan aluksissa on muuten viisaasti tehty..Konehuoneesta tulee avattava kuilu pääkannen tasolle niin että kuilusta mahtuu mikä vain paareilla ylös! 8)

Juha Westerlund

#13
Asiahan ei tavallaan mitenkään liity mihinkään (taaskaan) On hurjaa touhua tuop kun haetaan huli hulilla laivasta potilaita..esim. Amorellan kansi ei kestä/mahdu Super Puma luonnollisesti...No sitten kun tuulee n. 20m/s niin no kun aletaan nostamaan sydänpotilasta ylös, niin mitenköhän siinä sitten saattais käydä, kenties jonki näköinen sydämmiöys slaagius...?? ;D 8)