Luoteis-ja Koillisväylästä

Aloittaja Janne Koskinen, 02.09.2008, 09:43:15

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#150
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 10.08.2021, 10:22:28
Thebarentsobserverkin kirjoittaa pitkästä aikaa Sevmorputista:

https://thebarentsobserver.com/en/nuclear-safety/2021/08/sevmorput-returns-arctic-after-troublesome-year
Nsra.ru on nyt myöntänyt kulkuluvan Sevmorputille koko Koillisväylälle elokuun lopusta ensi vuoden aprillipäivään asti:

Linkki pdf-tiedostoon
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Wagenborgin Albanyborg ja Atlanticborg seilaavat Kanadan itärannikkoa pitkin kohti Luoteisväylää; ensiksi mainittu on matkalla Etelä-Koreaan ja viimeksi mainittu Japaniin. Victoriansalmessa on kuitenkin vielä melkoisesti jäätä, joten joku alueella operoivista Kanadan rannikkovartioston jäänmurtajista avustanee laivat läpi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 18.08.2021, 21:02:00
Nsra.ru on nyt myöntänyt kulkuluvan Sevmorputille koko Koillisväylälle elokuun lopusta ensi vuoden aprillipäivään asti:

Linkki pdf-tiedostoon
Sevmorput lähtikin Murmanskista sitten tänään alkuillasta vuoden ensimmäiselle keikalleen. AIS mukaan määränpää aluksi Novaya Zemlyan saaristo.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#153
Ja vaihteeksi siirrytään Murmanskista takaisin Pietariin.

https://thebarentsobserver.com/en/nuclear-safety/2021/10/nuclear-container-ship-sails-back-st-petersburg

EDIT: Skagen ohitettu sunnuntaina iltapäivällä. ETA Pietariin nyt keskiviikoksi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

BSK-Rybnaya Kompaniya on rahdannut Sevmorputin kuljettamaan kalaa Kamtšatkasta Pietariin. Alus purjehtii Koillisväylää pitkin itään marraskuussa ja jatkossa edestakaisia matkoja on tarkoitus tehdä kuukausittain. Tammikuun puolestavälistä maaliskuun loppuun pidetään kuitenkin taukoa jääolojen takia.

https://fishretail.ru/news/ribakam-predlagayut-zagruzit-sevmorput-427534
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#155
Sevmorput on saanut lastattua Pietarissa ja lähti tänään aamupäivällä AIS mukaan suoraan kohti Vladivostokia.

EDIT: Skagen ohitettu myöhään torstai-iltana.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 02.11.2021, 16:50:34
Sevmorput on saanut lastattua Pietarissa ja lähti tänään aamupäivällä AIS mukaan suoraan kohti Vladivostokia.

Lastina ydinvoimalan komponentteja Bangladeshiin:

https://portnews.ru/news/320805/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Sevmorput on ennättänyt vasta Barentsinmerelle, mutta itse Koillisväylällä on jo vuoden aikaan nähden varsin tiukka jäätilanne. Ydinkäyttöisistä jäänmurtajista alueella operoivat tällä hetkellä Suomessa rakennetut Taymyr ja Vaygach. "Hainhammasmurtaja" Yamal saattaa olla myös lähdössä alueelle lähiaikoina?

Aspon Kumpulakin on alueella matkalla Aasiasta takaisin Eurooppaan.

Aiheesta The Barents Observer:
https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2021/11/critical-situation-might-be-making-northern-sea-route
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Olen myös seuraillut tuota Koillisväylän tilannetta viime viikkoina AIS:n välityksellä.

Pienenä korjauksena artikkelissa mainittu Poolgracht on vasta saapumassa Kiinasta. Alus jäi odottamaan jäänmurtaja-avustusta itäiselle Karanmerelle jo kuun vaihteessa ja jäävirta painoi sitä vähitellen takaisin kohti Vilkitskinsalmea kunnes Taymyr otti sen saattueeseen yhdessä noiden UHL:n raskaskuljetusalusten kanssa.

Itäisellä Koillisväylällä on useampi isompi irtolastialus odottamassa jäänmurtaja-avustusta: esimerkiksi Golden Suek, jonka jääluokka on varsin alhainen (1C), vartoo saattuetta jo toista viikkoa yhdessä hieman vankemman (1A) Nordic Nuluujaakin kanssa. Toisaalta yhtä heikko sisaralus Golden Pearl kihnuttaa lähistöllä muutamaa solmua jääkentässä mutkitellen ja Admiral Schmidt (PC 6 = ~1A) on painellut pitkiä pätkiä itsekseen samoilla seuduilla. Joka tapauksessa näitä aluksia yhdistää suuri koko ja suhteellisen alhainen itsenäinen jäissäkulkukyky.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Jopa YLE on tehnyt jutun Koillisväylän tilanteesta. Jutussa on haastateltu myös ESL:ää, jonka jäävahvistettu Supramax Kumpula odottelee myös avustusta.

Koillisväylän ajojäät ovat pysäyttäneet useita rahtilaivoja – murtaja-apua odotti myös suomalainen rahtilaiva M/S Kumpula

Hieman harmittaa, että Barents Observer meni tekemään tuollaisen vähän sensaatiohakuisen jutun. Jäätä on kuitenkin vain parikymmentä senttiä ja isoimpana ongelmana on se, että alueella oli vain yksi jäänmurtaja.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 18.11.2021, 22:43:30 Hieman harmittaa, että Barents Observer meni tekemään tuollaisen vähän sensaatiohakuisen jutun. Jäätä on kuitenkin vain parikymmentä senttiä ja isoimpana ongelmana on se, että alueella oli vain yksi jäänmurtaja.
Olisiko toimitus muuttanut linjaansa tässä viime aikoina? Tämän lisäksi heidän tähän mennessä viimeisin Sevmorputia koskenut juttunsahan oli suorastaan kaukana tuolle sivustolle yleensä tyypillisestä asiajournalismista.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#162
Nykypäivänä normaalin talvimerenkulunkin voi saada vaikuttamaan poikkeustilanteelta.

Sensaatio-otsikoiden vastapainoksi CHNL on julkaissut varsin asiallisen ja yksityiskohtaisen analyysin tilanteesta:

The situation in the eastern part of the Northern Sea Route in 25 October – 17 November

Rosatomflotin venäjänkielisessä tiedotteessa myös peräänkuulutetaan valitsemaan reitille paremmin soveltuvia laivoja kesä-syyskauden viimeisille kuukausille:

Атомный ледокол «Вайгач» завершает проводку каравана в восточном направлении (Google-käännös)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Vaikuttaa siltä, että kaikki itään päin suuntautuvat saattueet on peruttu. Yamal saattaa Vitus Beringiä ja Yuriy Arshenevskiyta länteen ja Pevekin saattuetta odottaneet kauppalaivat ovat palaamassa takaisin Arkangeliin ja Murmanskiin. Sen sijaan idästä on tulossa Vaygachin vetämä saattue, joka poimii mukaansa myös Kumpulan kumppaneineen Uuden-Siperian saarten pohjoispuolelta. Vilkitskinsalmen länsipuolella jäiden mukana ajelehtiva tutkimuslaiva Mikhail Somov on raportoinut ohuen jään kasautuneen puolentoista metrin paksuisiksi valleiksi. Maakaasua kuljettavat Yamalmax-alukset kuitenkin ylläpitävät edelleen suhteellisen korkeaa matkanopeutta; muun muassa Boris Davydov sivuutti Kumpulan 17 solmun nopeudella.

Saas nähdä kuinka tämä sekoilu vaikuttaa Koillisväylän maineeseen Euroopan ja Aasian välisenä "oikotienä". Kauppalaivat ovat kuitenkin joutuneet odottamaan saattueita päivä-, jopa viikkotolkulla ja nyt muutama laiva on jopa käännytetty takaisin. Mitään korvaustahan näistä ei makseta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Koillisväylän laajaa julkisuutta saanut lupsakka liikennesolmu näyttäisi vähitellen avautuvan: jäihin juuttuneet Panamaxit on jo saatettu Beringinsalmeen ja nyt Vaygachilla on Laptevinmerellä perässään peräti seitsemän kauppalaivan letka, jossa on mukana myös suomalainen Kumpula. Kun nämä laivat on saatu selville vesille, on jäljellä enää pieni venäläinen rahtilaiva Mekhanik Pustoshnyy, joka ajelehtii jäiden mukana hissukseen pohjoisnapaa kohti. Vaygach avustanee sitä seuraavaksi. Karanmeren puolella tutkimusalus Mikhail Somov sai apua peräti kahdelta Yamalmax-kaasutankkerilta ja pääsi niiden perässä Obinlahden suulle, josta se nyt on jatkanut omatoimisesti kohti Arkangelia.

Saa nähdä, jatkaako media kirjoittelua tämän jälkeen normaalista talvimerenkulusta jonkinlaisena poikkeustilana... ::)
All information and details given in good faith but not guaranteed!