Matkustajalaiva M/S Saaristo

Aloittaja Pasi Jääskeläinen, 01.08.2006, 17:03:44

« edellinen - seuraava »

Pasi Jääskeläinen

Hei löytyykö palstalaisilta tietoa tuosta vanhasta matkustajalaivasta.

Se majailee nykyään Kokkolan kantasatamassa, (on ollut siellä jo ainakin kuukauden päivät).

Jostain syystä se on oranssien pelastus tai työveneiden ympäröimänä.

- Pasi Jääskeläinen

Timo Renberg

#1
Entinen Merenkulkulaitoksen tarkastusalus. Kotipaikkana Helsinki. Pidennetty ja nykyään Merenmittauksen tukialus.
Lisätietoa näiltä sivuilta. :D
http://www.fma.fi/toiminnot/merikartoitus/mittaus/alukset.html

Pasi Jääskeläinen

Juuri tuota tarkoitin. Kiitos tiedosta.
Eli ne työveneet onkin noita mittausveneitä.

Ei kyllä näytä hiukkaakaan viranomais alukselta.

Sampsa Sihvola

Kovasti Saariston näköinen Aladin on juuri matkalla Itämerellä kohti Port Saidia?

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Sampsa Sihvola - 12.11.2011, 13:35:35
Kovasti Saariston näköinen Aladin on juuri matkalla Itämerellä kohti Port Saidia?

Jokin tässä jutussa haiskahtaa. Entisenä valtion aluksena ex-Saaristo ei liene minkään kansainvälisen luokituslaitoksen listoilla ja tuskin täyttänee kaikkia turvallisuus- ja muita määräyksiä. Ikääkin on jo melkoisesti. Mitähän uusi omistaja aikoo aluksellaan tehdä? Uuden romutusskandaalin ainekset ilmassa?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#5
Marinetrafficissa kuvakin uuden nimen kera:

http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?MMSI=457449000

Mielenkiintoinen lippuvalinta eli Mongolia.

Taisi sitten loppua kaikki merenmittausretkikunnat?

Vain mittausaluksia ja yksittäisiä venekomennuskuntia ilman tukialuksia?

Kummastelinkin ettei Saaristoa enää ole Meritaidon sivuilla:

http://www.meritaito.fi/www/fi/kalusto/merenmittaus.php

Onko tossa tosiaan koko nykyinen kalusto? Vähissä on verraten aikaan 20 vuotta sitten, jolloin oli yhdeksän retkikuntaa. Tosin tekninen kehitys (monikeilaimet yms.) on tainnut tehdä suuret retkikunnat tarpeettomiksi?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalle Id

Mongelian lippu kyllä kielii siitä, että romurannalle ollaan menossa...

Pekka Laakso

Kuulin, että jäisi Punaisellemerelle, muuten viitsi laittaa enempää detaljeja, kun tieto kiertää eri henkilöiden kautta, eikä toisaalta kuulu allekirjoittaneelle... :)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Malmberg

#8
Ei todellakaan ole menossa Intian romurannikolle vaan määränpäänä Djibouti ja merirosvotorjunnan tukialukseksi Adeninlahdelle menossa. Mongolian lippu perässä ja kotisatama Ulan-Batar. Eksoottisia nämä entisten suomalaisalusten viimeaikaiset kuviot (Casino Express, Global Freighter, Saaristo ym.)

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 13.11.2011, 18:30:32
Määränpäänä Djibouti ja merirosvotorjunnan tukialukseksi menossa. Mongolian lippu perässä ja kotisatama Ulan-Batar.

Mongolian lippu mahdollistanee laveamman lain tulkinnan merirosvouden torjunnassa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari Savolainen

#10
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 13.11.2011, 18:38:25
Mongolian lippu mahdollistanee laveamman lain tulkinnan merirosvouden torjunnassa.

Mika sitten ei ole ensinkaan huonompi seikka. Toiminta varustaja Stolt-Nielsenin ehdottamilla metodeilla olisi tehokas harventaja ja pelote.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Janne Malmberg

Mikähän mahtaa tökkiä Aladinin ex. Saariston matkanteossa Djiboutiin. Saapui Holtenaun puolelta kanavaan jo eilen aamulla ja ohjattu ensimmäiseen venttakaijaan kanavassa. Liekö ongelmia aluksen tekniikassa, aluksen taikka miehistön sertifikaateissa, epäilys romutukseen menosta taikka peräti vakava ruorijuopumustapaus saksalaisen luotsin astuessa laivaan ennen Holtenaun slussia. Mukava seurata tämänkin ex. suomalaisen aluksen edesottamuksia maailman merillä, pääseeköhän ikinä Djiboutiin? ???

Ari Savolainen

#12
Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 15.11.2011, 21:26:36
Mikähän mahtaa tökkiä Aladinin ex. Saariston matkanteossa Djiboutiin. Saapui Holtenaun puolelta kanavaan jo eilen aamulla ja ohjattu ensimmäiseen venttakaijaan kanavassa. Liekö ongelmia aluksen tekniikassa, aluksen taikka miehistön sertifikaateissa, epäilys romutukseen menosta taikka peräti vakava ruorijuopumustapaus saksalaisen luotsin astuessa laivaan ennen Holtenaun slussia. Mukava seurata tämänkin ex. suomalaisen aluksen edesottamuksia maailman merillä, pääseeköhän ikinä Djiboutiin? ???

Ei taida suurempia ongelmia olla. Porskuttelevat raka nokassa lanteen Helgolandin kieppeilla.
Todennakoisesti reilumpi proviantin bunkraus, koska matka on pitka, ja Djiboutin tarjonta varmaan hieman rajattu.
Kyllapa Janne Malmberg "maalaa tummia kuvioita" paatista...   ;)
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Janne Malmberg

#13
Ei ollut tarkoitus maalata tummia kuvioita aladinin/saariston matkalle, mutta alushan on alunperin rakennettu merenmittaustukialukselle meidän kotoisille vesillemme eikä pohjanmeren ja atlantin oloihin. Aluksen ETA 2.12. Port Said on kyllä mielestäni vähintäänkin optimistinen. Kaikesta huolimatta toivottavasti pääsevät kunnialla perille. (Eiköhän sitä provianttia ja bunkkeria otettu jo naantalissa pidemmälle matkalle kuin Holtenauhun, taikka sitten on tosi pienet bunkkeritankit ja provianttiruumat taikka todella isoruokaista porukkaa):thumb:

Janne Koskinen

#14
Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 16.11.2011, 07:57:54
Alushan on alunperin rakennettu merenmittaustukialukselle meidän kotoisille vesillemme eikä pohjanmeren ja atlantin oloihin.

Saaristo oli alunperin Helsingin luotsipiirin tarkastusalus, joka siirtyi tukialukseksi pidennyksen jälkeen Lonnan valmistuttua ja otettua Saariston alkuperäisen paikan.

"Aina 1970-luvun loppuun asti, jolloin Seili-luokka astui palvelukseen, näitä merenkulun turvalaitteita rakentavia ja huoltavia aluksia kutsuttiin nimikkeellä tarkastusalus. Ne poikkeavat nykyisistä eniten vähäisemmän kansitilansa johdosta, koska hyvin kauan väyliä merkittiin kevyemmillä viitoilla kuin nykyisin.

Eräs tunnetuimpia näistä on nykyisin merenmittaajien käytössä oleva Helsingin luotsipiirin tarkastusalus Saaristo (Rauma-Repola Oy Reposaaren konepaja 1965), joka alun perin rakennettiin koealukseksi, jossa testattiin dieselsähkökoneiston puolijohdeohjausta; kokeet onnistuivat yli odotusten, eli dieselsähkön ketterä säädettävyys optimoitui suunniteltua paremmin.

Saaristo toimi aikoinaan myös valtion virallisena edustusaluksena, jolla monet valtiovieraat kuljetettiin ihailemaan Helsingin saaristoa. Sittemmin tämä tehtävä siirrettiin jäänmurtaja Urholle."

UKK vieraineen kävi usein mm. Kosyginin kanssa kalastamassa Saaristolla.

OT: Kuten toisaalla linkitetystä uutisesta ilmenee Meritaito potkaisee kolmanneksen jengistä pihalle; ilmeisesti osittain viimeisen retkikunnan lopetuksen vuoksi.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama