Jäätalvi 2021-2022

Aloittaja Tuomas Romu, 25.10.2021, 19:24:18

« edellinen - seuraava »

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 10.01.2022, 21:08:51
Zeus of Finlandilla tais olla eka avustus, kun avusti Baltic Sailorin ulos Vaasasta. Lähde baltice.org
Ei se nyt ihan ensimmäinen ollut, mutta sinänsä mainitsemisen arvoinen asia :D Hyvä, että "Follow Me" pääsee myös tositoimiin. On noita avustuksia ollut jokunen jo aikaisemminkin. Aurora Botnia pitää hyvin Vaasan ränniä auki. Käytännössä se vähentää välillä hieman avustustarvetta.



Petri Nummijoki

#46
Voima jo liikkeellä. Lähtisiköhän Sisu sitten Perämerelle? Siellä avustustarvetta on jo sen verran, että voisi olla aika lähettää kohtapuoliin neljäs murtaja paikalle.

Jaa, ilmeisesti Voima kävikin vain lyhyellä koeajolla, joka tosiaan vahvistaisi epäilyä, että se vikaantui joulukuun lopulla.

Pekka Laakso

PortTrafficin mukaan päivällä koeajolla käynyt Voima olisi jälleen aktivoitumassa, ja Sisu tekeekin lyhyen (vaihto?)käynnin Loviisaan keskiviikkona.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Marko Kosamo

Reilunpuoleinen tuuli etelälounaasta ei ainakaan helpota avustustilannetta perämeren pohjoisosassa. Urho ja Kontio saavat painaa putket punaisena lähipäivinä, en lainkaan ihmettele jos Sisu lähtee myöskin samoille seuduille, olettaen että Polaris jäisi viimeiseksi murtajaksi Kotkalaisia monitoimia lukuunottamatta.

Pekka Laakso

#49
Nyt Sisu on sittenkin matkalla Katajanokalle, ja Voima on lähtenyt uudelleen Suomenlahdelle. Erikoista, ettei virallisessa tiedotteessa mainita yhtään mitään Sisusta.  ???

Venäjän puolella aktivoituneet vanhat sotaratsut Kapitan "leveäkeula" Sorokin ja Kapitan Nikolaev.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Toni Kolhonen


Hannu Sarell

Polaris viidentenä murtajana? Eikö Sisun keikkaa, Zeusta, Meteoria, Protectoria ja Calypsoa lasketa mitenkään mukaan? Oli kai niistä, tai on, ainakin joku Arctian leivissä?

Toni Kolhonen

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 12.01.2022, 21:26:35
Polaris viidentenä murtajana? Eikö Sisun keikkaa, Zeusta, Meteoria, Protectoria ja Calypsoa lasketa mitenkään mukaan? Oli kai niistä, tai on, ainakin joku Arctian leivissä?
Ei nuo kyllä ole Arctian leivissä millään tavalla. Ehkä se viides on laskettu niin että kuinka monta murtajaa on samaan aikaan liikenteessä. Otso, Kontio, Urho, Voima ja Polaris.

https://vayla.fi/vaylista/vesivaylat/talvimerenkulku
Jäänmurtopalveluilla tarkoitetaan jäissä tapahtuvaa alusten avustamista ja hinaamista. Väylävirasto on tehnyt jäänmurtopalvelusopimuksia Arctia Icebreaking Oy:n, Alfons Håkans Oy:n sekä muiden yksityisten hinaajayhtiöiden kanssa.

Arctia Icebreaking Oy ja muut palveluntuottajat vastaavat jäänmurtajiensa operointiin liittyviin kysymyksiin.

Petri Nummijoki

#53
Muut eivät tosiaan ole Arctian mutta Sisun tuuraus huomioiden Polaris olisi vasta kuudes. Mutta ehkä sitä ei haluta korostaa, jos johtui Voiman vikaantumisesta. Toisaalta samanaikaisesti Arctian murtajia on ollut töissä vasta neljä, kun Sisu ja Voima ovat vuorotelleet, joten on tavallaan tulkinnallista, onko Polaris viides vai kuudes. Jos Sisu jää laituriin niin ilmeisesti Polaris oli kuitenkin tänä talvena lähtöjärjestyksessä ennen Sisua. Miksihän Polaris ei silloin hoitanut myös Voiman tuurausta Suomenlahdella?

Hannu Sarell

Niin miten lasketaan Arctian murtajat? Eli liikenteessä olevat. Håkansilta rahdatut hoitavat kuitenkin Arctian palveluita. Satamien omat hinaajamurtajat sitten oma lukunsa.

Hannu Sarell

Finnairillakin lentää Iberian koneita Espanjan liikennettä ja Wideroe Norjaan. Ihan ne lasketaan Finnairin omaksi liikenteeksi... Tietysti myös Norran koneet, jotka ovat Finnairin väreissäkin ja yhtiö vain osin Finnairin omistama.

Toni Kolhonen

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 12.01.2022, 23:09:48
Niin miten lasketaan Arctian murtajat? Eli liikenteessä olevat. Håkansilta rahdatut hoitavat kuitenkin Arctian palveluita. Satamien omat hinaajamurtajat sitten oma lukunsa.
Missäs näin lukee että Håkans hoitaa Arctian palveluita?

Tuomas Romu

Arctia luonnollisesti uutisoi vain omien alustensa liikkeistä. Sisun ja Voiman osalta olettaisin, että sikäli kun ensiksi mainittu tuurasi viimeksi mainittua huoltoseisokin ajan, talvimerenkulkujärjestelmän näkökulmasta Polaris oli viides "aktivoitu" jäänmurtaja.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Hannu Sarell

Sori, että sotkin asiat. Muistelin vanhaa MKH ja MKL aikaa jolloin kaikki taisi tapahtua samasta organisaatiosta. Nyt kai Väylävirasto ostaa palvelut Arctialta, Håkansilta ja muiltakin.

Timo Heikkinen

Näemmä Polaris "koukkaa" Ruotsin rannikon kautta perämerelle matkatessaan merenkäynnin takia. Aikaisemmin on aina taidettu poiketa Porissa Tahkoluodossa lng:tä tankkaamassa mennen palaten.