Hellny, Havny

Aloittaja Janne Koskinen, 31.05.2007, 18:30:16

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Vähän nostalgiaa kehiin kysymys Hellny 1959 ja Havny 1965; ÅSH:n mukaan olivat Algotille tappiollisia
koko aikansa AJ:n huomassa. Hellny kai vääntyi muotoon "helt ny" ja Havny muotoon "halv ny"
Muutoin Ålands sjöfart & handelin juttu ei paljon kysymyksiäni valottanut (oon hukannut ko. lehden).
Siksipä kysynkin parista legendasta näiden alusten ympärillä;"halv ny" sai nimensä, koska pääkone oli uponneesta laivasta.
Algots varvin (nyk. Alandia Yards) "lohkohalli" tai pikemminkin "lohkolato" oli liian pieni ulkosivu levyjen taivutukseen, joten levyt sijoitettiin kivien väliin ja ajettiin Nuffieldilla "oikeaan muotoonsa" (tarinan mukaan toinen ulkosivu oli toista pitempi),
joten kysymys töijätäänkö pitkä vai lyhyt sivu oli perusteltu. Nämä tarinat kun ATC:n ja Algotin "trotjänareitten" kanssa jutellessa tulevat kerta toisensa jälkeen esiin; eli tietääkö joku näistä vai olenko ikärakenteeltaan väärällä foorumilla kyselemässä?



"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 31.05.2007, 18:30:16 Siksipä kysynkin parista legendasta näiden alusten ympärillä;"halv ny" sai nimensä, koska pääkone oli uponneesta laivasta.
Algots varvin (nyk. Alandia Yards) "lohkohalli" tai pikemminkin "lohkolato" oli liian pieni ulkosivu levyjen taivutukseen, joten levyt sijoitettiin kivien väliin ja ajettiin Nuffieldilla "oikeaan muotoonsa" (tarinan mukaan toinen ulkosivu oli toista pitempi),
joten kysymys töijätäänkö pitkä vai lyhyt sivu oli perusteltu. Nämä tarinat kun ATC:n ja Algotin "trotjänareitten" kanssa jutellessa tulevat kerta toisensa jälkeen esiin; eli tietääkö joku näistä vai olenko ikärakenteeltaan väärällä foorumilla kyselemässä?
Ainakin kyseessä on selkeä merimieslegenda, sillä käytännössä ainahan skönärit ovat puhuneet, että noiden laivojen ulkosivujen mitat eivät täsmänneet. Muistan hyvin kun pienempänä tivasin pitkään isältäni, että miten voi olla mahdollista, että Helnyn ja Havnyn vasen kylki voi olla eri mittainen kuin oikea kylki... ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ralf Karlson

Muistaakseni Havny tuli jostain muualta, Helnyn runko rakenettiin Svibyvikenissä. Runko laahattiin Köpikseen pääkoneen asennusta varten, muut asennukset tehtiin Maarianhaminassa. Kuulemma konemestariopiskelijat tekivät viikonloppuisin.
Kyllä Helnyn toinen sivu oli pitempi, eli eivät onnistuneet oikein saamaan palasia symeetrisiksi, kun väänsivät pellit väkisin paikoilleen. Se epäsymetria oli selvästi nähtävissä.
Helny oli F.Å.A:n aikarahtauksessa -63 H:ki - Köpis - linjalla Ariadnen "apulaisena", kuljettaen kappaletavaralastin, kun meidän Adriannella otettiin autoja.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 31.05.2007, 18:30:16

Algots varvin (nyk. Alandia Yards) "lohkohalli" tai pikemminkin "lohkolato" oli liian pieni ulkosivu levyjen taivutukseen, joten levyt sijoitettiin kivien väliin ja ajettiin Nuffieldilla "oikeaan muotoonsa" (tarinan mukaan toinen ulkosivu oli toista pitempi),


Metal Ships&Docks Vigo ajeli tänään autonosturilla North Ocean 103:n lohkoja muotoonsa, joten vanhat konstit on näemmä yhä tehokkaita; toki Nuffieldin tilalla oli Liebherr, mutta sama periaate.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Simo Peräkorpi

Olen kyllä kuullut näitä juttuja, mm. banaanilaiva ja laitetaanko pitkäsivu kaijaan tai muuta vastaavaa. Eiköhän noissa jutuissa perääkin ole.
Sinänsä innovatiivinen oivallus rakentaa alus rantahietikolla ja kallioiden välissä hyödyntäen maaston muotoja.
Rantahietikoilla nykyisinkin aluksia käsitellään, tosin käänteisin työtavoin.