Tuoreimmat viestit

#1
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 06.02.2025, 00:51:09
Ymer on siirtynyt Sjöfartsverketin mukaan Luulajassa jo valmiuteen:

"Isbrytarnas aktiviteter
Ale: Assisterar i Bottenviken
Atle: Assisterar i Bottenviken
Frej: Assisterar i Bottenviken
Idun: Varvsvistelse Landskrona
Oden: Förtöjd i Helsingborg
Ymer: Standby i Luleå

Baltica: Farledsarbete
Scandica: Farledsarbete"


Frejllä oli myös keskiviikon vastaisena yönä varsin haastava avustus Luulajan korkeudelta ankkuripaikalta vähän päälle 14 m syväydessä lähteneen 1A-jääluokllisen Panamax-bulkkeri Nordic Odysseyn kanssa.

EDIT: Odenille on annettu lähtöennakko Helsingborgista lauantaille, ja ETA Luulajaan ensi keskiviikoksi.
#2
Risteilijät / Vs: Le Commandant Charcot (oli...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 04.02.2025, 07:09:59
Le Commandant Charcot palaa Itämerelle talveksi 2026–2027 ja tekee kaksi risteilyä Pohjanlahdelle.

Cruise Industry News: Ponant's Commandant Charcot to Return to the Arctic, Canada for Winter 2026-27
#3
Risteilijät / Vs: Sea Diamond ajoi karille
Viimeisin viesti käyttäjältä Kai Heino - 03.02.2025, 23:23:10
Sea Diamond edelleen tiukan väittelyn kohteena. Antavatko sen olla meressä niin kauan, ettei se kestä nostamista.
https://greekreporter.com/2024/02/18/santorini-shipwreck-an-environmental-time-bomb-ready-to-explode/
#4
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 02.02.2025, 22:55:54
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 29.01.2025, 18:22:45 Tuo Forbesin juttu, johon Suomen mediakin laajasti viittaa...

...on näemmä saanut kaiken maailman hupiukotkin kommentoimaan sitä.

Toki myönnettäkööt, etten alkuun pannut merkille artikkelin ehdotusta siitä, että jenkit hankkisivat ensin jäänmurtajaosaamista Suomesta ja sen jälkeen Suomi voisi ostaa tai vuokrata jäänmurtajia Jenkeistä. Niinhän se on, että kaikki jäänmurtajathan ovat ominaisuuksiltaan täsmälleen samanlaisia. Kun osaa tehdä yhden, osaa varmasti tehdä myös toisen täysin erilaisen...

Suurin piirtein jokaisella alustalla, jolle kuolevainen vain voi vuodattaa huoliaan, on viime päivinä päivitelty jäänmurtajaosaamisen siirtymistä pois suomalaisista käsistä. Näinköhän kanadalaiset onnistuvat siinä, missä norjalaiset, korealaiset ja venäläiset aikanaan epäonnistuivat? "Osaaminen" kun ei ole mikään kassakaapissa säilytettävä pyhä kirjoitus, jonka voi tuosta vaan viedä. Se on syvällä ihmisten päässä ja sen viemiseen tarvitaan pilli. Mahdollisesti myös lusikka.
#5
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 01.02.2025, 01:03:47
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 19.01.2025, 23:15:39 Viimetalviseen tapaan suuri sellulaiva Green Kemi avustetaan nyt Kemiin kahden jäänmurtajan toimesta. Kontio ja Sisu hoitavat avustuksen tällä kertaa.
Green Kemi sai Kemistä lähtiessään perjantaina myöhäisillasta tupla-avustuksen vasta noin Kemi 2 loiston eteläpuolelta, jolloin Kontio liittyi Sisun seuraksi avustamaan. Sisu aloitti tuon suuren sellulaivan avustamisen jo Ajoksen sataman suulta.

Sisu saattoi lopulta Green Kemin jääkartan mukaiselle jäärajalle asti Kontion lopettaessa avustuksen hieman aiemmin.
#6
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 01.02.2025, 00:11:51
Viipurin telakalla rakenteilla olevan Projekti 21900M2-tyyppisen 18 megawatin dieselsähköisen jäänmurtajan toimituspäivä on nyt virallisesti siirretty joulukuulta 2024 marraskuulle 2028 ja sopimushinta on kasvatettu 10.5 miljardista 17.8 miljardiin ruplaan.

Interfax: Правительство разрешило перенести на ноябрь-2028 сдачу ледокола 18 МВт для портов Балтики (Google-käännös: The government has allowed the delivery of an 18 MW icebreaker for the Baltic ports to be postponed until November 2028)

Aluksen tilaaminenkin oli eräänlainen show, koska tarjouskilpailun kolmella ensimmäisellä kierroksella kukaan ei jättänyt tarjousta alhaisen sopimushinnan takia ja neljännellä kierroksella ainut tarjous hylättiin kun selvisi, että Samarassa sijaitseva telakka olisi alihankkinut jäänmurtajan turkkilaiselta tai kiinalaiselta telakalta. Todennäköisesti Viipurin telakalla ei ollut valinnanvaraa sen allekirjoittaessa laivanrakennussopimuksen 26.10.2021. Tuotanto alkoi elokuussa 2022 ja jäänmurtajan köli laskettiin saman vuoden marraskuussa. Kuitenkin jo lokakuussa telakan silloinen johtaja totesi, että sekä aika että rahat tulevat loppumaan kesken, koska pakotteiden takia alus pitää käytännössä suunnitella uudelleen käyttäen venäläisiä pääkoneita ja propulsiolaitteita, jotka olivat tuolloin vielä kehitysasteella.

Vertailun vuoksi vuonna 2015 luovutettu Vladivostok valmistui alle neljä vuotta laivanrakennussopimuksen allekirjoittamisen jälkeen ja aluksen sopimushinta oli noin neljä miljardia ruplaa. Alukseen tuli muun muassa Wärtsilän pääkoneet ja Steerpropin ruoripotkurit.

Tämä on itse asiassa sarjassaan toinen tilattu Projekti 21900M2-tyyppinen jäänmurtaja. Sarjan ensimmäinen alus tilattiin Pellan kaupungissa sijaitsevalta telakalta, joka alihankki sen omistamaltaan saksalaiselta Pella Sietas -telakalta. Aluksen köli laskettiin lokakuussa 2020 mutta työt jäivät kesken jo alkuvuodesta 2021 ja telakka ajautui heinäkuussa konkurssiin.
#7
Muut alukset / Vs: Oili 3:sta on tullut Saaga
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 30.01.2025, 23:19:09
Meritie näyttää olevan kehittymässä Suomen ainakin yksityisen sektorin merkittävimmäksi öljyntorjuntafirmaksi, vaikka ensimmäinen öta-yhteysalus Stella (ny.Jurmo) menikin taannoisessa kaupassa FinFerriesille. Saagan ja Gaian lisäksihän firman tämän sektorin tonnistoon kuuluvat ainakin entinen saaristolautta Grisslan, entisestä Letosta luotu, pohjoisessa myös talvisia turistireissuja tekevä Arctis ja entisestä tankkerista viritetty Aalto. En olisi hirvittävän hämmästynyt, vaikka joku muukin varustamon vielä toistaiseksi matkustaja-autolautoiksi titueeratuista aluksista vaihtaisi lähitulevaisuudessa toimenkuvaansa öljyntorjunnan suuntaan.

Tämän keskustelun voisi varmaan liittää aiemmin tehtyyn avaukseen, jonka otsikko on paljon puhuvasti "Lisää öljyntorjuntakalustoa" ?
#8
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
Viimeisin viesti käyttäjältä Kimmo Rantanen - 30.01.2025, 21:09:28
Ruotsalaiseen tyyliin Ajax af Åbo vai Ajax Amsterdam?
#9
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 30.01.2025, 19:34:22
Zeus of Finland onkin siirtynyt pohjoisemmaksi Raaheen normaalilta vartiopaikaltaan ja sielläkin on laiturissa. Syyt siirtymiseen lienevät ilmeiset.
#10
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 30.01.2025, 18:54:40
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 30.01.2025, 18:17:58 Mitenkäs tuo sitten alun perin oli pelkkä Star?
Tässä välissähän Viron lipulle on voinut tulla toinen laiva nimeltä Star, minkä vuoksi alkuperäinen olisi nyt pitänyt nimetä Star I:ksi (mutta tämä on puhdas arvaus).

Lisäksi syy voi olla myös muu kuin varsinainen lippumaa: kun Galaxystä tuli Galaxy I, kerrottiin Tallinkin jossain somesisällössä syyksi se, että laiva rekisteröitiin Kyprokselle vaikka liputettiinkin Latviaan, ja Kyproksen rekisterissä oli jo yksi Galaxy. Starin tapauksessa voi olla kyse samanlaisesta himmelistä.