Tuoreimmat viestit

#11
Muu merenkulku / Vs: Aluemerirajat
Viimeisin viesti käyttäjältä Kimmo Rantanen - 30.01.2025, 18:42:14
Luotsaus pakolliseksi koko Itämeren alueelle Tanskan salmista alkaen kun ne ankkurit ei pysy ylhäällä ilman ammattilaisen valvontaa.
#12
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Hannu Sarell - 30.01.2025, 18:17:58
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 30.01.2025, 09:18:04 Siis nimenomaan Viron rekisterissä on ollut aiemmin sääntönä, että kahdella virallisessa rekisterissä olevalla aluksella ei saa olla samaa nimeä - vaikka toinen olisi 10-metrinen työvene ja toinen 200-metrinen tankkeri. Tallinkin Victoria oli rakennusaikana pitkään pelkkä Victoria, kunnes I piti lisätä sen nimeen ennen valmistumista juuri tämän takia.

Vastaava sääntö on ollut myös Ruotsissa, mutta siellä siitä on tiettävästi luovuttu. Siellä tätä sääntöä kierrettiin lisäämässä virallisen nimen loppuun "af (kotipaikka)".
Mitenkäs tuo sitten alun perin oli pelkkä Star? Samalla nimellä ei voi olla kahta rekisteröityä laivaa, koskeeko siis ettei voi olla kahta Virossa rek. laivaa? Muutenhan tuo mahdoton homma, jos annat laivalle nimen vaikka Okloi ja myöhemmin naapurimaassa pannaan sama nimi käyttöön. On saman nimiset taas.
#13
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 30.01.2025, 16:24:21
Olenkin ihmetellyt Ruotsin veneiden suurta määrää "af (kotipaikka)"- päätteellä. Tämä selvittää senkin arvoituksen...
#14
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 30.01.2025, 10:07:06
...ja sitten hetkeksi kotimaahan. Liikenneministeri Lulu Ranne on tuonut esiin huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyviä seikkoja jäänmurtajien kotilaiturien osalta, ja haluaisi hajauttaa nyt Helsingissä ja Kotkassa kesänsä viettävät alukset muualle Suomen rannikolle.

Jäänmurtajien sijoittaminen pohjoiseen, jossa niitä pääasiassa käytetään, käy sinänsä järkeen, mutta toisaalta sieltä puuttuu toistaiseksi tarvittava maapuolen infra. Korjaustelakkakin on täällä etelässä. Lisäksi helsinkiläisenä puolustan jäänmurtajien sijoittamista Katajanokalle osana vakiintunutta kaupunkikuvaa.

YLE: Liikenneministeri Ranne väläyttää jäänmurtajatukikohtien hajautusta – valtion jäänmurtoyhtiön mukaan se ei olisi mahdotonta
#15
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 30.01.2025, 09:18:04
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 29.01.2025, 13:34:08 Stareja löytyi pikaisesti hakemalla ainakin kaksi, toinen tankkeri ja toinen konttilaiva. Olisi joukkoon yksi matkustajalaivakin sopinut. Eipä paljon sekaantumismahdollisuutta. Turun saaristossahan ajoi kaksi Stella-nimistä yhteysalusta. Siinä jo olikin sekaantumismahdollisuus. Nyt toisen nimi on telakoinnin jälkeen Jurmo.

Siis nimenomaan Viron rekisterissä on ollut aiemmin sääntönä, että kahdella virallisessa rekisterissä olevalla aluksella ei saa olla samaa nimeä - vaikka toinen olisi 10-metrinen työvene ja toinen 200-metrinen tankkeri. Tallinkin Victoria oli rakennusaikana pitkään pelkkä Victoria, kunnes I piti lisätä sen nimeen ennen valmistumista juuri tämän takia.

Vastaava sääntö on ollut myös Ruotsissa, mutta siellä siitä on tiettävästi luovuttu. Siellä tätä sääntöä kierrettiin lisäämässä virallisen nimen loppuun "af (kotipaikka)".
#16
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 29.01.2025, 18:40:13
Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 29.01.2025, 17:03:49 Mahtavatko ilmoittaa VTS:lle  : "Håkun Ajax calling" ja "Idäntien Ajax calling", vai mitä meinaavat ?

Englanniksi voisi olla Ajax the Great ("Iso-Ajax"?) ja Ajax the Lesser ("Pikku-Ajax"?).

Se, kumpi on kumpi, päätettäisiin tappelemalla laiturilla.
#17
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 29.01.2025, 18:22:45
Aiemmassa viestissäni mainitut Trumpin tuoreimmat horinat ovat näemmä saavuttaneet Suomen lehdistön.

HS: Trump lupaa tilata 40 uutta jäänmurtajaa – hanke avaa isoja mahdollisuuksia Suomelle

YLE: Yhdysvallat aikeissa tilata 40 jäänmurtajaa, ilmoitti presidentti Trump

MTV: Trumpin uusi avaus voisi tarkoittaa Suomelle miljardiluokan tilauksia: "Kuuntelemme hyvin, hyvin tarkkaan"

Olen melko vahvasti sitä mieltä, että olemme kyllä vielä aika kaukana konkreettisista laivakaupoista. Lupaan kyllä syödä hatullisen tapiirinpaskaa lennätettynä suoraan Sri Lankasta, jos Jenkit päättävätkin yhtäkkiä tilata jäänmurtajansa Suomesta, mutta rannikkovartioston alusten kohdalla tämä edellyttää presidentin poikkeuslupaa. Lisäksi poikkiteloin asettuu myös koko Yhdysvaltain laivanrakennusteollisuus Washingtonissa vaikuttavine vahvoine lobbareineen.

Jenkit eivät myöskään koskaan tule hankkimaan kirjaimellisesti neljääkymmentä jäänmurtajaa. Viimeisimmissä selvityksissä tarpeeksi on tunnistettu 8–9 isoa jäänmurtajaa, joista 4–5 on ns. "keskiraskaita" ja 4–5 "raskaita". Lisäksi Suurille järville tarvitaan jokunen pienempi jäätämurtava väylänhoitoalus korvaamaan muun muassa noita uutisissakin nähtyjä (ja tässä viestiketjussa mainittuja) 140-jalkaisia hinaajia (jotka ovat teknisesti lähempänä jäänmurtajia kuin hinaajia; toim. huom.) ja työskentelemään vuonna 2006 rakennetun ja laajalti suomalaiseen jäänmurtoteknologiaan perustuvan USCGC Mackinaw'n rinnalla.

Tuo Forbesin juttu, johon Suomen mediakin laajasti viittaa, sisältää myös jonkin verran epäjohdonmukaisuuksia. Artikkelin kirjoittaja esimerkiksi korostaa kanadalaisen Davie-telakan — Helsingin telakan nykyisen omistajan — saamaa kuuden jäänmurtajan tilausta ratkaisuna Suurten järvien talvimerenkulun ongelmiin unohtaen, että Kanadan länsirannikolla sijaitseva Seaspan on valittu rakentamaan peräti 16 jäätämurtavaa monitoimialusta, joiden keskeisenä tehtävänä on jäänmurto juurikin noilla vesillä ja jotka tulevat korvaamaan muun muassa jutussa mainitun CCGS Samuel Risleyn.

edit: Toisessa YLE:n uutisessa anonyymi suomalaisen jäämurtajarakentamisen huippuasiantuntija pitää Trumpin mainitsemaa määrää epärealistisena, pelkkänä heittona. Itse pohdin, että periaatteessa luku 40 voisi olla peräisin jenkkimedian vuosia käyttämästä (virheellisestä) Venäjän jäänmurtajalaivaston koosta.

Jutun lopussa mainitaan myös, että edellinen länsimaissa valmistunut jäänmurtaja on Helsingin telakan vuonna 2016 luovuttama Polaris. Periaatteessa tämä pitää paikkansa jos tarkastelu rajataan niin sanottuihin avustusjäänmurtajiin, joita on lähinnä Itämeren rannikkovaltioilla ja Venäjällä. Yhdysvaltain rannikkovartioston kutterit ovat kuitenkin "hieman erilaisia jäänmurtajia" joten tällaista rajausta ei voi tehdä. Lisäksi virallisesti jäänmurtajaksi luokitettuja aluksia on rakennettu tuon jälkeen sekä Helsingin telakalla että muuallakin.
#18
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 29.01.2025, 17:40:50
#19
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 29.01.2025, 17:03:49
Tallink-keskustelussa puhutaan saman nimisistä laivoista. No nyt kun Håku, kenties hieman mielikuvituksettomasti, nimesi uuden hinaajansa Ajax-nimiseksi, makaa Turun jokisuulla kohta 2 kpl Ajax nimistä hinaajaa hyvinkin liki toisiaan. Mahtavatko ilmoittaa VTS:lle  : "Håkun Ajax calling" ja "Idäntien Ajax calling", vai mitä meinaavat ?
#20
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Hannu Sarell - 29.01.2025, 13:34:08
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 29.01.2025, 10:50:05 Nimi muuttui AIS:ssa eilen Star I:ksi ja siirrettiin Viron lipulle. Mahtaako nimen kanssa olla sama kuin Victoria I:n kanssa, että rekisterissä oli jo samanniminen alus ja nimeen lisättiin sen takia tuo roomalainen numero?
Stareja löytyi pikaisesti hakemalla ainakin kaksi, toinen tankkeri ja toinen konttilaiva. Olisi joukkoon yksi matkustajalaivakin sopinut. Eipä paljon sekaantumismahdollisuutta. Turun saaristossahan ajoi kaksi Stella-nimistä yhteysalusta. Siinä jo olikin sekaantumismahdollisuus. Nyt toisen nimi on telakoinnin jälkeen Jurmo.