Tuoreimmat viestit

#91
Muu merenkulku / Vs: Aluemerirajat
Viimeisin viesti käyttäjältä Hemppak - 04.01.2025, 18:38:11
Jäisihän Venäjälle se kulkuoikeus viattoman kauttakulun periaatteiden mukaan. Jos ja kun tuo merialueiden laajentaminen on Viron ja Suomen välisen sopimuksen varassa, niin mikä olisi se realistinen Venäjän mahdollisuus vastatoimille?

LainaaSopimusjärjestely Viron kanssa vahvistaa Suomenlahtea koskevan käytäväjärjestelyn. Sopimuksen mukaan kumpikaan valtio ei laajenna aluemertaan kolmea meripeninkulmaa lähemmäksi keskiviivaa ilmoittamatta siitä ensin vähintään 12 kuukautta etukäteen toiselle sopimuspuolelle.

Tuo aavan meren itä-länsisuuntainen käytävä jätettiin käsittääkseni silloin, kun Viro oli Neuvostoliiton alistama alusmaa ja suomi ei halunnut pitkää merirajaa Nl:n kanssa.

Jos se kansainvälinen alue haittaa Suomen ja Viron ympäristöturvallisuusen, sähkö- ja tietoliikenne infran sekä kansainvälusten pakotteiden valvontaa, niin mitä perusteita sen ylläpitämiseksi on? Muuta kuin venäjän hikkykoston pelko.
#92
Muu merenkulku / Vs: Aluemerirajat
Viimeisin viesti käyttäjältä Aleksi Lindström - 04.01.2025, 17:06:26
Kyllä varmasti olisi mahdollista teoriassa toimia kuten pohdit, laajentaa Suomen ja Viron aluetta. Mutta käytännössä uskon vahvasti, että siinä vaiheessa Venäjä ryhtyisi sellaisiin vastatoimiin, joita ei ole nähty sitten 2. maailmansodan. Ei Venäjä voi seurata kilttinä sivusta, jos sen elintärkeä reitti Pietariin ja muihin satamiin suljetaan, tai jos kauttakulkua sinne/sieltä vaikeutetaan. Ja korostan vielä, etten todellakaan ole mikään Venäjä-fani, vaan päin vastoin. Eli toivon, että tilannetta yritettäisiin valvontaa edelleen tehostamalla Suomen, Ruotsin ja Viron toimesta pitää stabiilina, eikä ryhdyttäisi toimenpiteisiin, joiden seuraukset ovat katastrofaaliset. Lisäkaapelirikot pitää valvonnalla estää ja ehkäistä.
#93
Muu merenkulku / Aluemerirajat
Viimeisin viesti käyttäjältä Hemppak - 04.01.2025, 15:01:32
Ihan tätä yhtä aihetta varten loin käyttäjätilin.

Eli tuo ankkurin hinaus tapaus, sai ajatuksia pyörimään monenkin päässä, että kuinka se olisi estettävissä. Itselläni jäi tuo venäläisten propagandistien merirosvous/kaappaus huutelu askarruttamaan, koska nyt he takertuvat tuohon kansainväliseen merialueeseen ja sen tuomaan siojaan viranomaisilta.

Pohdin että tuo suomenlahti on kohtalaisen kapea ja ilmeisesti Suomella ja Virolla, olisi mahdollista laajentaa aluemeri suomenlahden keskiviivaan ja siten tuo aavan meren kaistale poistuisi.

Koska merenkulku on minulle entuudestaan lähes uppiouto aihe, kaipaisin vähän näkemystä mitä siitä toimenpiteestä seuraisi. Hyötyjä ja haittoja Suomen kannalta.

----------------

https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1994/19940114
#94
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Timo Heikkinen - 03.01.2025, 17:52:06
#95
Muut alukset / Vs: MV Ruby
Viimeisin viesti käyttäjältä Kimmo Rantanen - 03.01.2025, 16:53:50
#96
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 02.01.2025, 23:37:58
ET Infra on julkaissut jatko-osan aiempaan artikkeliinsa mahdollisuudesta rakentaa jäänmurtajia Intiassa Venäjälle. Jutun mukaan telakan tiimi on käynyt kolmipäiväisellä vierailulla Moskovassa joulukuun alussa keskustelemassa neljän ei-ydinkäyttöisen jäänmurtajan rakentamisesta. Tilauksen arvo on intialaisittain sanottuna "4000 crorea rupiaa" — yksi "crore" tarkoittaa intialaisessa laskentatavassa kymmentä miljoonaa — eli tämän päivän kurssilla noin 455 miljoonaa euroa. Sikäli kun kyse on jo vuosia kaavailluista 40 megawatin linjamurtajista, hintaa voi pitää halpana. Laivoista kaksi rakentaisi yksityisomistuksessa oleva Reliance Naval and Engineering Limited ja toiset kaksi valtiollinen Cochin Shipyard. Wikipedian mukaan kumpikin olisi Intian suurin telakka, joten ota tuosta selvää.

Aiemmassa jutussa projektin haasteiksi mainittiin jäänmurtajissa käytettävän teräksen sekä moottoreiden hankkiminen. Nyt ensiksi mainitulle on löydetty kiinalainen toimittaja. Moottoreista ei enää puhuta.

Intialla ei ole minkäänlaista osaamista jäänmurtajiin liittyen ja jutussakin jäänmurtajia kuvaillaan "laivoiksi, jotka murtavat jäätä, jotta se sulaisi nopeammin ja muuttuisi vedeksi, joka imee itseensä enemmän auringonvaloa". Jonkinlainen "teknologiansiirto" lienee siis tarpeen. Suhtaudun muutenkin hankkeeseen varsin skeptisesti, sillä jäänmurtajia on aiemmin kaavailtu myös venäläiselle Zvezdan suurtelakalle, joka on siirtymässä tänä vuonna valtiollisen OSK:n haltuun. Aiheesta on mainittu Venäjän mediassa ministeritasolla viimeksi marraskuussa.

Swan Energy's Pipavav Shipyard and Cochin Shipyard eyes four icebreaker ships for Russia in a Rs 4,000 crore deal

Etelänapamantereen vesillä purjehduskausi on alkanut ja esimerkiksi ukrainalainen Noosfera on päässyt perille puolalaisten tutkimusasemalle, josta se jatkaa myöhemmin Ukrainan omaan tukikohtaan. Alus on entinen brittilaiva RRS James Clark Ross, joka on suunniteltu Suomessa. Toki alueella on myös kaikkien muidenkin kynnelle kykenevien maiden tutkimus- ja huoltoalukset sekä koko joukko matkustajalaivoja.

RV Noosfera arrived at Arctowski Polish Antarctic Station
#97
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 01.01.2025, 15:50:39
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 23.10.2024, 07:29:44 Sudostroenien uutisessa puhutaan viidestä "linjajäänmurtajasta" ja viidestä "satamajäänmurtajasta". Kokemusperäisesti...

Murmansk lähtikin jo aikaa sitten pohjoisen vesille. Pietarissa on edelleen 1970-luvulla rakennettu Ermak-luokan polaarimurtaja Admiral Makarov joka voisi olla tuo mystinen "viides linjamurtaja", mutta itse en oikein edelleenkään jaksa uskoa, että se jäisi Suomenlahdelle. Toisaalta olihan Ermak täällä vuosikaudet "eläköidyttyään" pohjoisen vesiltä...

Edit: Pitää varmaan palauttaa jäänmurtajakerhon jäsenkortti. Unohdin kokonaan Mudyugin!

Edit: Miksi näitä pitää itse arvailla kun Rosmorportin sivuilla on lista: isot ovat Kapitan Sorokin, Kapitan Nikolaev, Mudyug, Viktor Chernomyrdin ja Vladivostok, pienet taas Kapitan M. Izmaylov, Kapitan Kosolapov, Ivan Kruzenstern, Semyon Dezhnev ja Kapitan Plakhin.

Mielenkiintoisena vierailijana Suomenlahdella on tällä hetkellä matalakulkuinen Kaspianmeren öljykentille suunniteltu jäätämurtava huoltoalus Arctic, joka lienee kuitenkin näillä vesillä muissa kuin jäänmurtotehtävissä. Alus nysvää tällä hetkellä Suursaaren kupeessa määränpäänä Kaliningrad.

Edit: Arctialta lausunto liittyen päivänpolttaviin asioihin:

YLE: Suomen jäänmurtajat: Emme vahingossakaan auta Venäjän varjolaivastoa kulkemaan jäissä
#98
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 31.12.2024, 15:19:02
Ruotsissa Ale on tänään lähtenyt ensimmäisen kerran tänä jäätalvena laituripäivystyksen sijasta merelle jäänmurtoon, Karlsborgin väylälle.

Atle taasen on saanut uuden luotsitilauksen ulos Norrköpingistä huomenna aamupäivällä. Sen AIS:ssa lukee jo Luulaja määränpäänään.
#99
Muut alukset / Vs: Oili 3:sta on tullut Saaga
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Mäkitalo - 30.12.2024, 16:56:55
Meni tämäkin Meritielle. https://meritie.fi/alukset/
#100
Muut alukset / Vs: Oili 3:sta on tullut Saaga
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 30.12.2024, 16:09:38
Lainaus käyttäjältä: Petteri Mäkitalo - 14.06.2024, 11:48:19 Oili 4 ollut jo jonkin aikaa myynnissä. Nyss:illä listattuna https://www.nyss.fi/vessels-for-sale/

Oili 4 on nyt AIS:ssa Gaia-nimisenä, tosin laivassa ei muutama päivä sitten ollut ulkoisesti muuttunut mitään, vaan Oili 4 -nimi oli joka paikassa pelastusrenkaita myöten. Arctian logo oli tosin poistettu korsteenista.