Vesibussi Tampereen viimeiset vaiheet (oli: Tampere muuttuu ravintolalaivaksi)

Aloittaja Juha-Matti Harjumäki, 17.01.2007, 20:38:36

« edellinen - seuraava »

Juha-Matti Harjumäki

Tampere alkaa tekemään ensi kesänä lounas-, ilta ja tilausristeilyjä.
Laituripaikka tulee olemaan Suvin läheisyydessä.

Tamperelainen
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Mikko-Oskari Koski

Ainakin maissa Tampere tulee olemaan Ravintola Laiva. Tämä ei kuitenkaan liene aluksen uusi nimi..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko Manka

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 22.01.2007, 22:02:02
Ainakin maissa Tampere tulee olemaan Ravintola Laiva. Tämä ei kuitenkaan liene aluksen uusi nimi..?

Käsittääkseni ei. Tampere on Tampere edelleen, Ravintola Laiva toimii markkinointinimenä
-Höyrykone on siitä hyvä kone, että se kulkee kunhan ne osat siellä konehuoneessa on- Kustaa Pajula

Juha-Matti Harjumäki

2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Juha-Matti Harjumäki

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 22.01.2007, 22:02:02
Ainakin maissa Tampere tulee olemaan Ravintola Laiva. Tämä ei kuitenkaan liene aluksen uusi nimi..?

Hain tänään Hopealinjan esitteen, jossa sanotaan että se on m/s tampere. Se on ja pysyy nyt nimenä.

2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Tarmo Hurskainen

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 29.01.2007, 19:00:25
Tässä on Tampereen ohjelma

Saas nähdä, miten matkustajia riittää  toukokuulle. Tarjontaa on kuitenkin runsaasti.

Sen sijaan syyspuoli ihmetyttää, että homma päättyy elokuun lopussa. Onhan syyskuun pari ensimmäistä viikkoa useimmiten vielä varsin kesäisiä. Pitkäaikaiset keskilämpötilatkin ovat korkeampia kuin toukokuun alussa. Ns. terminen kesähän alkaa tilastollisesti Tamperen seudulla n. 22.5. ja päättyy n. 12.9.

Teemu Knuutila

Syyskuu on alalla tunnetusti sitä tilausristeily aikaa, keskieurooppalaiset kun lomailevat silloin ja Suomalaisissa yrityksissä lomat on pidetty, joten lähdetään "palkallisille" risteilyille..... 8)



Pete Lehto

#9
Sama alus taas ongelmissa:
M/S Tampere on pahasti kallellaan Tampereen Laukontorin rannassa – Aluksessa on kymmeniä kuutioita vettä

IL: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/efe0c953-bc2e-4884-a8ff-fb6b5c8a68fd

Tai AL (maksumuuri, mutta tuore kuva): https://www.aamulehti.fi/a/201451464
Sama alus ajoi karille Ilves-fanit kyydissään viime syksynä Akaassa. Laivan toinen omistaja kertoo, että laivan runko tutkittiin sen jälkeen ja se oli kunnossa.

Kari Virtanen

M/S Tampere on nykyään satamasta toiseen kiertävä riesa.

https://yle.fi/a/74-20080056

Mika Honkonen

Lainaus käyttäjältä: Kari Virtanen - 23.03.2024, 15:06:22 M/S Tampere on nykyään satamasta toiseen kiertävä riesa.

https://yle.fi/a/74-20080056

Harmillista kun näitä tapahtuu. Tässäkin on ilmeisesti omistajalla rahat vähissä. Muuten luultavasti olisi telakoitu ja kunnostettu alusta niin että risteilyt jatkuisivat. Pelkäämpä että tässä käy kuten niin monesti että jonkun kunnan/kaupungin toimesta romutetaan tai sitten siirtyy telakalle mihin se hylätään ja lopuksi romutetaan
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Lasse Reunanen

Taitaapa tuonkin aluksen ylläpitoa olla laiminlyöty jo vuosia (kymmeniä?), niin että korjausvelkaa on kertynyt enemmän kuin laivan käypä arvo antaa sijoittaa. Nykyisen omistajan ei ole taloudellisesti järkevää kunnostaa alusta ja joku mahdollinen uusi yrittäjä saa korjauskustannuksia halvemmalla jonkun toisen työkuntoisen aluksen. Harmillisesti romuraudan hintakin on laskenut, olisi kannattanut myydä naulatehtaalle pari-kolme vuotta sitten, kun romun hinta oli huipussaan. Silloin olisi tuostakin saanut ihan sievoisen summan.

Historiallinen arvo tuollaisella vesibussilla ei kovin merkittävä ole, on ehkä etupäässä Tampereen seudun paikallishistoriallista arvoa. Ei sekään niin suuri ole, että museolaivana paikallisyleisö niin ahkerasti vierailisi, että kunnostuksen ja kulut kattaisi.

Kyllä vahvasti alkaa suunta näyttämään kohti naulatehdasta. Toivottavasti poistuu kuitenkin nopeasti tavalla tai toisella luvattomalta laituripaikaltaan häiritsemästä paikallisten yrittäjien toimintaa. Lai säädäntöä tältä osin olisikin syytä muuttaa, että hyvin nopeasti voitaisiin alus ulosmitata ja toimittaa kierrätykseen.

Näitä hylättyjä aluksia alkaa olemaan jotakuinkin joka pitäjässä, jossa rantaa on. Joensuussakin Pielisjoen rannat alkaa muistuttamaan pikkuhiljaa laivojen hautuumaata.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Mikko-Oskari Koski

#13
Laiva oy Matkailu hommasi Tampere-nimisen ison vesibussin jo vuonna 1957 Wärtsilän Vaasan telakalta. Vuosituhannen vaihteeseen asti aluksen pääasiallinen toimenkuva oli liikennöidä Hopealinjalla Tampereen Laukontorilta Nokian, Lempäälän, Toijalan, Visavuoren, Lepaan ja Aulangon kautta Hämeenlinnaan. Jonain vuonna alus saattoi poiketa myös Visavuoresta Valkeakosken kautta Kangasalan Kaivannolle kulkeneilla vuoroilla.
Hopealinjojen päivittäisliikennetarpeen (ja kysynnän) hiivuttua ms.Tampereen kohtalo on ollut suhteellisen tyly. 2007 siitä yritettiin värkätä ravintolaristeilijä, sittemmin muutamatkin onnettomuudet ovat kohdanneet koko ajan kuitenkin alkuperäisen nimensä pitänyttä paattia. Näistä epäilemättä tunnetuin oli Ilveksen fanien reissu HPK:n vieraaksi vuonna 2018, joka taisi jäädä laivan viimeiseksi matkustajakeikaksi.

Viimeisin
Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 24.03.2024, 00:37:22 Taitaapa tuonkin aluksen ylläpitoa olla laiminlyöty jo vuosia (kymmeniä?), niin että korjausvelkaa on kertynyt enemmän kuin laivan käypä arvo antaa sijoittaa. Nykyisen omistajan ei ole taloudellisesti järkevää kunnostaa alusta ja joku mahdollinen uusi yrittäjä saa korjauskustannuksia halvemmalla jonkun toisen työkuntoisen aluksen. Harmillisesti romuraudan hintakin on laskenut, olisi kannattanut myydä naulatehtaalle pari-kolme vuotta sitten, kun romun hinta oli huipussaan. Silloin olisi tuostakin saanut ihan sievoisen summan.

Historiallinen arvo tuollaisella vesibussilla ei kovin merkittävä ole, on ehkä etupäässä Tampereen seudun paikallishistoriallista arvoa. Ei sekään niin suuri ole, että museolaivana paikallisyleisö niin ahkerasti vierailisi, että kunnostuksen ja kulut kattaisi.

Kyllä vahvasti alkaa suunta näyttämään kohti naulatehdasta. Toivottavasti poistuu kuitenkin nopeasti tavalla tai toisella luvattomalta laituripaikaltaan häiritsemästä paikallisten yrittäjien toimintaa. Lai säädäntöä tältä osin olisikin syytä muuttaa, että hyvin nopeasti voitaisiin alus ulosmitata ja toimittaa kierrätykseen.

Niinpä. On aina ikävää, kun loppu pitkittyy tarpeettomasti. Paitsi arvokas, Tampere ei varmaan ole myöskään mikään erityisen helppo purettava, koska sen rakenteissa lienee asbestia vaikka muille jakaa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tuomas Romu

Yhdistelin tähän viestiketjuun Mikko-Oskarin ehdotuksesta muutamia vesibussi Tamperetta käsitteleviä ketjuja sekä siirsin pari viestiä Kokemäenjoen vesistön laivat -ketjusta. Löytyvät jatkossa sitten samasta paikasta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!