Tallink Grupp tilaa LNG-käyttöisen nopean laivan Meyeriltä Turusta

Aloittaja Vesa Penttilä, 11.12.2014, 15:11:08

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

#150
Ja lisäksi, kun tuo ehkä Superstarin ja Silja Festivalin tapaan joskus myydään Corsica Ferriesille, ei nimeäkään kenties tarvitse vaihtaa... ;D
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Joonas Kortelainen

Me-GAS-tar on sinällään ihan hauska nimileikki, mutta tuo ehkä itselle liikaa mieleen aasialaisten firmojen nimeämislinjan. Supernova olis ollut mielestäni tyylikkäämpi, melkoinen kaasuräjähdys sekin. ;) Ja kummiksi tietysi olisi tullut Sanni.  ;D

Mikko Salmela

http://www.ts.fi/uutiset/talous/844163/Turun+telakka+lomauttaa+ensi+kesana

Turun telakka lomauttaa ensi kesänä

Telakan yt-neuvottelut herättävät spekulaatioita siitä, että Tallink ei kenties aiokaan tilata toista laivaa Turusta.

Tallinkin tilaushaluihin vaikuttanee se, että se joutui ottamaan vanhan Silja Europan takaisin omaan käyttöönsä.

Australiaan rahdattu ja nyttemmin takaisin Suomeen palaamassa oleva Silja Europa joudutaan remontoimaan kalliisti, sillä aluksen vuokraaja muunsi laivan työntekijöiden majoitusalukseksi.

Marko Manninen

Jos ja kun optio käytetään, niin olisko sille sopiva nimi Gigastar

Paha juttu Turulle, jos ei optioo käytetä. No Europa fanit saavat omansa takaisin tällä kustannuksella. Option kanssa varauduttiin varmaankin Europan ja Starin. Star varmasti saadaan myytyä, mutta Europa onkin se riippakivi. On varmaankin Tallinkkia harmittanut Siljan oston jälkeen Europa eniten. Festival saatiin myytyä ja Helsingin sisarissa ei varmaankaan ole valittamista. Samaten SeaWindin kahdesta laivasta toinen saatiin myytyä ja Megastarin tulon jälkeen viimeinenkin lähtee pois liikenteestä. Varmaankin romikselle laiva joutuu välikäsien kautta. Sille ei taida edes välimereltä löytyä sopivaa paikkaa. Rikkidirektiivi sielläkin kolkuttaa jo ovia.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jara Röksä

Viikkarille hyvä tilaisuus. Eli ottaa optio itselle pienin muutoksin.(Lue. Halvalla) Ja tallinnan liikenteen kapasiteetti on kasvatettu kilpailijan tasolle. ( Se mitä järkevästi tahotaan) Elikkä  M/S Viking XPRS Ja M/S Viking MegaXPRS.  Ja kesäksi viällä Mariella Ja Gapi.  :deal:

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 31.01.2016, 14:45:32
Varmaankin romikselle laiva joutuu välikäsien kautta. Sille ei taida edes välimereltä löytyä sopivaa paikkaa. Rikkidirektiivi sielläkin kolkuttaa jo ovia.

Siis ihan aikuisen oikeesti, onko Välimeren ECA:sta olemassa mitään konkreettista? Monen vuoden päässä joka tapauksessa eli ei paljon vaikuttane tuon ikäiseen ja hintaiseen laivaan, jonka edessä oleva käyttöikäkin vääjäämättä on rajallinen.

http://shipandbunker.com/news/emea/599458-no-medium-term-prospect-for-mediterranean-eca

Kalle Id

Muistaakseni 2025:sta on väläytelty mahdollisena aloitusvuonna, mutta mielestäni mitään ei ole lyöty lukkoon.

Marko Manninen

Niin mäkin olisin jostain lukenut, että tulevat 10 vuotta perässä. Kreikkalaiset tarvii 10 vuotta pidemmän siirtymäajan.  ;D
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko Salmela

#158
Tallink on avannut omat nettisivut Megastarille. Nettisivut taitavat olla vielä aika keskeneräiset.

http://test.megastar.tallink.com

Tero Lindfors

Vau! Tuollahan on vaikka mitä, vaikka keskeneräisiltähän nuo sivut tuntuvat. Selvisi mm se, että hyttejä Megastarillekin tulee.

Timo Toivonen

"Tere tulemast Titanicule!"

Tero Söderholm

Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Kalle Id

Kyllähän tuo vähän haastavaksi menee, kun linjan nopeilla laivoilla on noin erilaiset kapasiteetit. Katsotaan miten käy...

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 01.03.2016, 19:20:35
Kyllähän tuo vähän haastavaksi menee, kun linjan nopeilla laivoilla on noin erilaiset kapasiteetit. Katsotaan miten käy...
Uskoisin et käy ihan suhteellisen hyvin koska parin tunnin ylityksessä ei tarvitse hyttiä ei edes mun kaltanen huono jalkanenkaan.

Mikko-Oskari Koski

Varmaan niitä vuoroja pitää sitoa aluskohtaisesti, sillä varsinkin viikonloppuisin on vilkkaimmilla lähdöillä pakko olla isompi laiva. Arkisin voidaan mennä siihenkin, että Mega vetää päivässä kolme edestakaista vetoa ja Star vain kaksi. Hiljaisina aikoina ylikapasiteettiä on nykyisilläkin, mutta ruuhkissa alukset sullotaan kenkälusikalla niin täysiksi kuin mahdollista, ja tätä matkustusepämukavuutta tuskin Megallakaan tullaan välttämään.
Sekin mahdollisuus ainakin teoriassa lienee olemassa, että Staria pidennettäisiin autokapasiteetin yhdenmukaistamiseksi. Jotenkin tämä vaihtoehto ei kuulosta järkevältä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950