Tuoreimmat viestit

#1
Muut alukset / Vs: Suvityttö myytävänä Lieksa...
Viimeisin viesti käyttäjältä Timo Selkälä - tänään kello 17:04:13
Minne Suvityttö lopulta päätyi?
#2
Muut alukset / Vs: Kantosiipialus Tehi
Viimeisin viesti käyttäjältä Timo Selkälä - tänään kello 17:01:37
Joulukuussa Suvi-Tuuli eli entinen Tehi myytiin huutokaupalla uudelle omistajalle Joensuuhuun.

Sitä ennen sen kaupoista oli sovittu alustavasti useaankin kertaan.
#3
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - tänään kello 08:10:41
Ajax saapui Suomeen sunnuntaina piipahtaen ensin Hangossa ja siirtyi sieltä Helsingin Hietalahteen viime yönä.
#4
Muut alukset / Vs: Langh Shipille uusia aluks...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - tänään kello 08:09:20
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 12.12.2022, 21:22:54 Lisäksi täällä ei näemmä ole mainittu vielä, että Langh Ship tilasi jo syyskuussa Kiinasta Paxoceanin telakalta Zhousanin alueelta kolme 1200 TEUn konttilaivaa, joiden luovutukset tapahtuvat alkaen elokuusta 2024. Niistä tulee 150 metriä pitkiä ja ne rakennetaan jäämaksuluokkaan IA.

Langh Shipin tiedote tilauksesta englanniksi

Ensimmäinen alus, Ingrid, on lähtenyt koeajolle Zhousanista lauantaina 18.1. On AIS:ssa portugalilaisena ja jää nähtäväksi, siirtyvätkö nämäkin alukset myöhemmin Suomen lipulle vai pysyvätkö Madeiran rekisterissä.
#5
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 19.01.2025, 23:15:39
Viimetalviseen tapaan suuri sellulaiva Green Kemi avustetaan nyt Kemiin kahden jäänmurtajan toimesta. Kontio ja Sisu hoitavat avustuksen tällä kertaa.
#6
Matkustaja-autolautat / Vs: Folklandia-risteilyjen tul...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 19.01.2025, 22:49:53
Folklandia on nyt ollut Baltic Princessalla kolme kertaa, ja vallitevaan tilanteeseen on sopeuduttu. Tosiasia on, että suurin osa risteilyn esiintyjistä -joitakin Vilma Jään kaltaisia isompia tähtiä lukuun ottamatta- eivät tarvitse isoa, vaan musiikilleen sopivan kokoisen estraadin, ja sellaisia tässä alustyypissä kyllä on. Petrin taannoinen arvio tilojen korvaavuudesta ei kaikilta osin osunut, mutta aika monessa kohdassa kylläkin.

Lainaus käyttäjältä: Petri Lindqvist - 29.07.2014, 20:19:39 Täällä on spekuloitu näillä erikoisristeilyillä ja Folklandia ollut monella huolena. Otan osaa keskusteluun siltä pohjalta, että olen itse ollut soittamassa kyseisellä risteilyllä 10 vuoden ajan.

Risteily on joka vuosi myyty loppuun eli laivalla on ollut 3000 matkustajaa. Näin ollen kapasiteetin puolesta voidaan sulkea ulos kaikki muut laivat paitsi Silja Serenade, Silja Symphony ja Viking Grace. Kokosin tähän nyt yhteen kaikki Folklandian hyödyntämät Europan tilat. Ohessa pohdintaa mitä se tarkoittaisi korvaavien alusten suhteen.

Yökerho Ocean Club     Korvattavissa kaikilla aluksilla
(Yökatrillille tämä tila on ahdas, mutta niinhän se oli Europallakin...)

Teatteri Europa           Siirrettävä Conference-tiloihin. Omakohtaisen kokemuksen mukaan Viking Gracen iso auditorio sopisi tähän paremmin kuin Baltic Queen tai Serenaden/Symphonyn vastaava.
(Konfan tila ei tosiaan ole ihan Europan teatterin vertainen, mutta sikäli samantyyppinen, että siellä voidaan tietty määrä pokaa istuttaa paikalleen ilman ohikulkijoiden aiheuttamaa hälinää)

Top Club                   Toimi Europan Conference-tiloissa. Siirrettävissä kaikkien vaihtoehtojen conference-tiloihin, samaan isoon auditorioon mihin on pakko siirtää teatteri Europan esitykset.
(Tämä siirtyi 10.kannen ahterin yöklubitilaan, joka on Europan konfaan verrattuna parannus)

Aulasoitot                    Luonnistuu Serenaden/Symphonen promenaden lavalla ja samoin Gracella on tarpeeksi tilavia aulatiloja. Baltic Queenilla aiheuttaa tukoksen melkein mihin tahansa aulaan tämän sijoittaa. Europalla soitto soi isossa hissiaulassa.
(Yhdistyi Pelimannin penkki-konseptin kanssa, ja sekä buffan edessä että 5.kannen keulapuolen aulassa toimii kohtalaisen hyvin, vapaamuotoisia musisointeja on toki muuallakin, ja Pianobaarin lava varmaan sai tämän sektorin esiintyjistä myös osansa)

Food Market              Gracella tilana toimisi Retro Bar. Baltic Queenilla Tango Bar on tähän loistava ja ohjelman määrää voi jopa lisätä. Serenadella/Symphonyllä kunnollista tilaa ei löydy. Mahdollisesti disco olisi otettava käyttöön, vaikka normaalisti sitä ei ole Folklandialla hyödynnetty.
(Olisi aika outoa, että 10.kannen tilaa ei olisi otettu käyttöön, mutta Food Marketin korvasi tosiaan Iskelmäbaari, joka on selkeä parannus aiempaan)
 
Joe's Place   Vastaava pubi löytyy kaikilta korvaavilta aluksilta
(Näin on)

Sauna, tupsun juureen      Millään muulla aluksella kuin Europalla ei voida realistisesti tätä korvata.
(Pianobaarin lavalla on tätäkin puolta ohjelmaan sisällytetty, vaikka Europan saunaosaston ohjelmapalveluita ei BP:llä pystykään toteuttamaan)

Pelimannin penkki                 Europalla tämä oli Tauruksessa tai Cornerissa. Gracella se menisi varmaankin Oscarin shampanjabaariin. BQ:lla Sevillaan.  Serella/Sympalla ehkäpä yökerhon alakertaan.

Messut, soitinhuolto           Europalla käytetty 7 tai 8 kannen arcadea ja conference osastoa. Muilla aluksilla menisi varmaan kokonaisuudessaan Conference-osastolle.

Ei tässä mielestäni hirvittävän huonosti ole käynyt. Folklandia elää.
#7
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 18.01.2025, 23:13:44
Ruotsissa Frej on alkuillasta lähtenyt Luulajasta, ja suuntaa ensi alkuun Ångermanjoelle avaamaan ränniä.

Sjöfartsverket:

"Isbrytarnas aktiviteter

Ale: Assisterar i Bottenviken
Atle: Assisterar i Bottenviken.
Frej: Bryter Ångermanälven
Idun: Varvsvistelse Landskrona
Oden: Förtöjd i Helsingborg
Ymer: Förtöjd i Luleå

Baltica: Farledsarbete
Scandica: Farledsarbete"
#8
Matkustaja-autolautat / Vs: Gotlandsbolaget ostaa DFDS...
Viimeisin viesti käyttäjältä Aleksi Lindström - 18.01.2025, 15:19:38
NORDIC PEARL eilen Landskronassa uusissa väreissä:

https://www.shipspotting.com/photos/3799707
#9
Muut alukset / Vs: Vinkeri II ja M/S Satumaa ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juha Pitkänen - 18.01.2025, 13:22:33
Vinkeri II jämähti Mikkeliin talveksi.

Karjalainen

https://www.karjalainen.fi/paikalliset/8219335
#10
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 18.01.2025, 09:58:40
Eipä tuo mitään. Tuo Jones Act yhdessä Jenkkien lakijärjestelmän sekä erityisesti tätä lakia haukkamaisesti valvovien tahojen kanssa on kyllä sellainen merimiina, että siihen astumista kannattaa välttää viimeiseen asti.

Enivei, seuraavassa taas muutaman päivän jäänmurtaja- ja talvimerenkulkuaiheiset uutiset.

Jokin aika sitten Kapitan Danilkin, toinen jäljellä olevista SA-15 -tyypin arktisista erikoisrahtialuksista, lähti Murmanskista määränpäänään Turkissa sijaitseva Tuzla. Oletettavasti alus oli menossa telakoitavaksi, sillä sodasta huolimatta turkkilaistelakoilla on viime vuosina poikennut jokunen venäläinen jäänmurtaja ja arktinen kauppalaiva. Hieman ennen Gibraltaria määränpääksi vaihtui kuitenkin "IN ORDER" ja alus jatkoi Afrikan rannikkoa pitkin etelään. Syynä voi mahdollisesti olla Jenkkien päätös määrätä pakotteita turkkilaiselle Kuzey Star -telakalle, joka toimitti Atomflotille ydinkäyttöisten jäänmurtajien telakointiin tarkoitetun uivan telakan. Sikäli kun kytkös Venäjään voi "tartuttaa" myös ulkomaisia toimijoita, on Turkista mahdollisesti tullut vieno pyyntö viedä laiva jonnekin muualle. Yksi mahdollinen määränpää on romuttamo, koska vuonna 1987 Valmetin Vuosaaren telakalta valmistunut alus alkaa olla jo elinkaarensa päässä.

Tuolta edellämainitulta turkkilaistelakalta on muuten alihankittu kaksi Projekti 23620 -työnimellä kulkevaa LNG-käyttöistä jäänmurtajaa, jonka piirustukset löytyvät FleetPhotosta. Jäänmurtajien sopimustekninen rakentaja on Äänisen rannalla sijaitseva Onegan laivanrakennus- ja korjauslaitos, mutta niiden päämitat estävät alusten toimittamisen venäläiseltä telakalta. Aluksista ei muutenkaan ole kuulunut mitään ja on varsin todennäköistä, että niitä ei tulla koskaan rakentamaan.

Myös Sefinen telakalla rakenteilla oleva IBSV02-tyyppinen iso jäätämurtava pelastusalus Boris Lavrov on myös vähin äänin kadonnut telakan sivuilta. Olen kirjoittanut aiheesta aiemmin tässä viestiketjussa sivuprofiilin kera. Aluksen on suunnitellut ukrainalainen pietarilainen Marine Engineering Bureau (MEB), jonka sivuilta alusta ei niin ikään enää löydy. Aluksessa on paljon yhtäläisyyksiä Viipurissa rakennettuihin jäänmurtajiin, joiden konseptisuunnittelun teki suomalainen Aker Arctic työnimellä Aker ARC 130 A ja perussuunnittelun edellä mainittu silloinen ukrainalais-pietarilainen MEB työnimellä IBSV01.

Eteläisellä pallonpuoliskolla FESCO jatkaa Intian Antarktis-ohjelman tukemista. SA-10 -tyypin arktinen rahti- ja huoltoalus Vasily Golovnin on lähtenyt Kapkaupungista kohti Etelänapamannerta. Mielenkiintoisena yksityiskohtana FESCOkin on siirtynyt Atomflotin hallintaan loppuvuodesta 2023.

Hollantilainen BNR-uutisradioasema kirjoitteli joulun alla Damenin Venäjän-toiminnoista ja jutussa mainitaan ensimmäistä kertaa julkisuudessa nuo Romaniassa rakenteilla olleet ja sittemmin kesken jääneet jäätämurtavat huoltoalukset, joista kirjoitin aiemmin tässä viestiketjussa. Mikäli ymmärsin Googlen käännöksen oikein, Rosneft on asettanut yhteistyön katkaisemisen ehdoksi noiden keskeneräisten runkojen toimittamisen. Damen näyttäisi siis olevan jumissa Venäjän-seikkailussaan.

Tähän väliin hieman kevyempänä aiheena YLE kirjoitti suomalaisen Lumi-purjeveneen matkasta Luoteisväylän läpi. Sinänsä hienoa saavutusta varjostaa kuitenkin matkan mahdollistanut pohjoisen jääpeitteen supistuminen.

Palataan kuitenkin vielä itänaapurimme uutisiin. Venäjä on rakentanut kaukoitään uutta kivihiiliterminaalia, jonka läpi kulkevan rahdin pitäisi vuoteen 2027 mennessä nousta 50 miljoonaan tonniin. Port Elgan jäänmurrosta vastaavat ainakin tänä vuonna Helsingin telakalta vuonna 1980 luovutettu Kapitan Dranitsyn ja Pietarissa vuonna 2009 rakennettu Sankt-Peterburg. Venäjän arktisten projektien kehitystä aktiivisesti kommentoiva Mikhail Grigoryev on kuitenkin huolestunut siitä, että aiemmin Koillisväylällä toimineet ja siellä edelleen tarpeelliset jäänmurtajat on nyt siirretty toisaalle. Venäjällähän on tunnetusti maailman suurin jäänmurtajalaivasto, mutta loppujen lopuksi tällaisia suurehkoja jäänmurtajia ei ole kovinkaan montaa, eikä uusiakaan ole odotettavissa lähivuosina. Ennemminkin on odotettavissa, että vanhemmasta päästä aluksia alkaa poistua rivistä ilman korvaavia ratkaisuja.

Toki Venäjä on sodasta huolimatta onnistunut rakentamaan uusia ydinkäyttöisiä jäänmurtajia. Yakutiya jatkaa luovutuksen jälkeisiä merikokeitaan Suomenlahdella, eikä tiedossa ole, milloin alus mahdollisesti lähtee pohjoisen vesille.

Katsauksen lopuksi mainostetaan häpeilemättä kotimaisten toimijoiden viimeisimpiä saavutuksia. Aker Arctic on yhteistyössä ABB:n ja Ponantin kanssa tutkinut Le Commandant Charcotin rungon ja propulsion jääkuormia taannoisella pohjoisen napajään läpäisseellä risteilyllä. Tämän lisäksi on tutkittu runkomuodon vaikutusta alukseen kohdistuviin jääkuormiin Wärtsilän vanhasta irtokeulasta tehtyjen mittausten perusteella. Molemmat ovat esimerkkejä Suomessa tehtävästä maailmanluokan tutkimus- ja kehitystyöstä, jonka perusteella voidaan jatkossa suunnitella ja rakentaa entistä parempia jäänmurtajia.