Tuoreimmat viestit

#11
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin alusten telakoin...
Viimeisin viesti käyttäjältä Jussi Viljanen - 17.01.2025, 21:59:06
kyllä kiitos
#12
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Linen alusten telak...
Viimeisin viesti käyttäjältä Jussi Viljanen - 17.01.2025, 21:52:24
gabriella duunattu kuntoon ja matka jatkuu
#13
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Lasse Mäkinen - 17.01.2025, 16:56:42
James Joyce on menossa Damenin telakalle Dunkerqueen Ranskaan josta tiettävästi palaa itämerelle ja huhujen mukaan Tallinkille Paldiski-Kapellskär reitille. Jos pitää paikkansa niin saa nähdä kuinka pitkäaikainen ratkaisu tämä on.
#14
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin alusten telakoin...
Viimeisin viesti käyttäjältä Lasse Mäkinen - 17.01.2025, 16:53:16
Lankun tietotoimiston mukaan Romantika on menossa maanantaina Naantaliin telakalle. Liekö määräaikaistelakointi vai onkohan oikein töitä tiedossa..?
Tällä hetkellä on Tallinnan D-terminaalissa kaijassa.
#15
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
Viimeisin viesti käyttäjältä Aleksi Lindström - 17.01.2025, 15:23:09
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 18.12.2024, 15:11:32 Voisin kuvitella, että tämä luovutusmatka liittyisi jotenkin luovutusklausuuleihin - tulivathan edellisetkin Håkun Turkissa rakennetut hinaajat Itämerelle eri lipulla ja jopa eri nimellä ja molemmat vaihdettiin vasta perillä. Mutta miksi juuri eksoottinen Dominica - se on kiinnostava kysymys.

Voin vahvistaa, että Dominican lippu on AJAX:illa luovutusmatkaa varten. Perillä se vaihtuu Suomen lipuksi ja kotisatama tulee olemaan Turku.
#16
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Aleksi Lindström - 17.01.2025, 15:20:04
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 17.01.2025, 13:08:20 Proviantti ei siis ole "lastia" jos se on tarkoitettu käytettäväksi aluksella. Yksi merikontti taas on "lastia" jos alusta käytetään sen kuljettamiseen kahden Yhdysvalloissa sijaitsevan sataman välillä. Mitään määrärajoituksia ei ole suuntaan tai toiseen.

Kiitos paljon kattavasta vastauksesta, nyt ymmärrän asiaa paremmin.
#17
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 17.01.2025, 13:08:20
Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 17.01.2025, 11:39:27 Onko olemassa joku tarkempi määritelmä Jones Actissa mainittuun lastiin? Onko proviantti lastia? Onko yksi merikontti lastia? Onko lastin maksimimäärä rajattu? Kyselen kun en itse tietoa löydä.

Tämän raportin sivun 39 alaviitteestä löytyy varsin kattava määritelmä "lastille" ("merchandise").

The Jones Act (Section 27 of the Merchant Marine Act of 1920, P.L. 66-261) applies to vessels transporting "merchandise" from one U.S. point to another U.S. point.

...

Merchandise is further defined at 19 U.S.C. §1401(c) to mean "goods, wares, and chattels of every description." It is the waterborne transportation of merchandise domestically that triggers the Jones Act.

...

The federal agency in charge of deciding what kind of maritime activity must comply with the Jones Act, U.S. Customs and Border Protection (CBP), has confirmed that icebreaking is not one of those activities. In a 2006 ruling ... CBP reasoned that the transporting of equipment, supplies, and materials used on or from the vessel in effecting its service is not coastwise trade, provided that these articles are necessary for the accomplishment of the vessel's mission and are usually carried aboard the vessel as a matter of course.


Proviantti ei siis ole "lastia" jos se on tarkoitettu käytettäväksi aluksella. Yksi merikontti taas on "lastia" jos alusta käytetään sen kuljettamiseen kahden Yhdysvalloissa sijaitsevan sataman välillä. Mitään määrärajoituksia ei ole suuntaan tai toiseen.
#18
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Aleksi Lindström - 17.01.2025, 11:39:27
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 14.11.2024, 17:15:03 Jäänmurtajayhteistyösopimuksesta on kirjoitettu tänäänkin laajalti --

Kauppalehti viittaa kahdesti vuodelta 1920 peräisin olevaan "Jones Act"-nimellä tunnettuun jenkkilakiin, vaikka Yhdysvaltain telakkateollisuuden näivettymisen kannalta ehkä relevantti Jones Act ei rajoita mitenkään kaupallisten jäänmurtajien toimintaa (kunhan ne eivät kuljeta lastia) ja rannikkovartioston alusten hankinnasta kotimaisilta telakoilta määrätään eri lailla (14 U.S.C. §1151), joten lain kumoaminen ei korjaisi tilannetta.

Olisi kyllä hienoa, että Suomen telakkateollisuus pääsisi ICE Pactin puitteissa näyttämään, mihin täällä pystytään. Valitettavasti on todennäköisempää, että tähtilippu liehuu jatkossakin vain Jenkeissä rakennetuissa laivoissa ja vaahteranlehti vastaavasti kanadalaistelakoiden tekeleissä.

Onko olemassa joku tarkempi määritelmä Jones Actissa mainittuun lastiin? Onko proviantti lastia? Onko yksi merikontti lastia? Onko lastin maksimimäärä rajattu? Kyselen kun en itse tietoa löydä.
#19
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 17.01.2025, 07:01:09
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 10.01.2025, 22:03:25 Jenkkien tuoreimmat sanktiot iskevät kovasti Venäjän öljy- ja kaasuteollisuuteen. Pakotteet laajennetaan koskemaan käytännössä kaikkia Sovcomflotin operoimia arktisia öljytankkereita sekä Sahalinin öljykentillä toimivia Suomessa rakennettuja jäätämurtavia huoltoaluksia. Alusten länsimaisen tekniikan kuten Wärtsilän valmistamien pääkoneiden ja ABB:n Azipod-ruoripotkurien huoltaminen voi olla jatkossa käytännössä mahdotonta.
Tästä on nyt ylelläkin juttua :
https://yle.fi/a/74-20137193
#20
Muut alukset / Vs: S/S Heinävesi Savonlinna
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 16.01.2025, 13:17:39
Pitkään hiljaiseloa (ilmeisesti Laitaatsillan telakalla?) viettäneestä ss.Heinävedestä kuuluu iloista juttua. Blue Lake Cruises on ilmoittanut laivan ajavan tulevana suvena kahdeksan edestakaista reissua Savonlinnasta Heinäveden reittiä Kuopioon. Tiistaisin alas ja torstaisin ylös.
Hinta yhdensuuntaiselle reissulle on kovanpuoleinen, mutta ne lienevät ne kuuluisat höyrylaivalla operoimisen lunnaat.

https://bluelakecruises.fi/heinaveden_kanavaristeilyt/