Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 18.12.2024, 15:11:32 Voisin kuvitella, että tämä luovutusmatka liittyisi jotenkin luovutusklausuuleihin - tulivathan edellisetkin Håkun Turkissa rakennetut hinaajat Itämerelle eri lipulla ja jopa eri nimellä ja molemmat vaihdettiin vasta perillä. Mutta miksi juuri eksoottinen Dominica - se on kiinnostava kysymys.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 17.01.2025, 13:08:20 Proviantti ei siis ole "lastia" jos se on tarkoitettu käytettäväksi aluksella. Yksi merikontti taas on "lastia" jos alusta käytetään sen kuljettamiseen kahden Yhdysvalloissa sijaitsevan sataman välillä. Mitään määrärajoituksia ei ole suuntaan tai toiseen.
Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 17.01.2025, 11:39:27 Onko olemassa joku tarkempi määritelmä Jones Actissa mainittuun lastiin? Onko proviantti lastia? Onko yksi merikontti lastia? Onko lastin maksimimäärä rajattu? Kyselen kun en itse tietoa löydä.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 14.11.2024, 17:15:03 Jäänmurtajayhteistyösopimuksesta on kirjoitettu tänäänkin laajalti --
Kauppalehti viittaa kahdesti vuodelta 1920 peräisin olevaan "Jones Act"-nimellä tunnettuun jenkkilakiin, vaikka Yhdysvaltain telakkateollisuuden näivettymisen kannalta ehkä relevantti Jones Act ei rajoita mitenkään kaupallisten jäänmurtajien toimintaa (kunhan ne eivät kuljeta lastia) ja rannikkovartioston alusten hankinnasta kotimaisilta telakoilta määrätään eri lailla (14 U.S.C. §1151), joten lain kumoaminen ei korjaisi tilannetta.
Olisi kyllä hienoa, että Suomen telakkateollisuus pääsisi ICE Pactin puitteissa näyttämään, mihin täällä pystytään. Valitettavasti on todennäköisempää, että tähtilippu liehuu jatkossakin vain Jenkeissä rakennetuissa laivoissa ja vaahteranlehti vastaavasti kanadalaistelakoiden tekeleissä.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 10.01.2025, 22:03:25 Jenkkien tuoreimmat sanktiot iskevät kovasti Venäjän öljy- ja kaasuteollisuuteen. Pakotteet laajennetaan koskemaan käytännössä kaikkia Sovcomflotin operoimia arktisia öljytankkereita sekä Sahalinin öljykentillä toimivia Suomessa rakennettuja jäätämurtavia huoltoaluksia. Alusten länsimaisen tekniikan kuten Wärtsilän valmistamien pääkoneiden ja ABB:n Azipod-ruoripotkurien huoltaminen voi olla jatkossa käytännössä mahdotonta.Tästä on nyt ylelläkin juttua :