Tuoreimmat viestit

#21
Matkustaja-autolautat / Vs: Gotlandsbolaget ostaa DFDS...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 16.01.2025, 13:12:29
Varmaan brändi on kehitteillä. Ja voi olla, että kehitteillä on vielä jotain muutakin, sillä äkkiseltään tuontyyppisten alusten saaminen vain näiden kaupunkien välisellä risteilypainotteisella linjalla kannattaviksi kuulostaa haasteelliselta.
Olisiko NordicDestination tai DestinationNordic realismia? Tai se, että linjaa oltaisiin eteläpäästä jatkamassa johonkin keskieurooppalaiseen satamaan, jolloin voitaisiin hakea Köpiksen ja ehkä myös hinnan verran etua kisassa Colorin Oslon ja Kielin väliin verrattuna..?
#22
Matkustaja-autolautat / Vs: Gotlandsbolaget ostaa DFDS...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapio Väyrynen - 16.01.2025, 10:05:53
Tiedättekö mitä nettisivuja Gotlandsbolaget käyttää tällä Oslo-Kööpenhamina reitillä.
Tuleekö joku markkinointi nimi reitille ja näille aluksille.
#23
Matkustaja-autolautat / Vs: Gotlandsbolaget ostaa DFDS...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 14.01.2025, 22:15:07
Facebookissa vastaan tulleen, alkujaan Tiktokista peräisin olevan videon perusteella Nordic Pearlin runko on telakalla maalattu samalla turkoosin sävyllä kuin Birka Gotland.

[Muokkaus:] Shippaxin uutisessa on havainnekuva uudesta värityksestä:



Nimien tapaan väritys ei ole mielikuvituksella pilattu, mutta ei toisaalta rumakaan.
#24
Matkustaja-autolautat / Vs: Gotlandsbolaget ostaa DFDS...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 13.01.2025, 22:41:32
Ei ole luovuudella pilattu uusia nimiä. Väkisin tulee mieleen, että nämä ovat tylsemmät versiot vanhoista ...of Scandinavia -nimistä. Kiinnostavaa nähdä, millainen muu uusi brändäys on.
#25
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 13.01.2025, 14:41:53
Tuuliset olosuhteet keskeyttävät jäänmurron Perämerellä, kertoo Baltice.org:

"Icebreaking is suspended in in Finnish ports in Bay of Bothnia and in Vaasa due to windy conditions. Conditions will be re-evaluated at 1200 14.1.2025"

Ymer kävi maanantaina uudella koeajolla Ruotsissa.
#26
Muut alukset / Vs: Uusi laiva Meriauralle
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 13.01.2025, 11:33:02
Meriaura ilmoitti joulukuun alussa siirtävänsä Aava VG:n Suomen lipulle ja vaihto on nyt tapahtunut Naantalissa. Kutsu OJVG.
#27
Matkustaja-autolautat / Vs: Gotlandsbolaget ostaa DFDS...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 13.01.2025, 09:26:59
Alusten uudet nimet tulivat selville viime viikolla. Pearl Seawaysista tulee Nordic Pearl ja Crown Seawaysista tulee Nordic Crown. Pearl Seaways on parhaillaan muuttumisleikissä Landskronassa ja sen pitäisi palata liikenteeseen uusissa väreissä kuun lopulla.
#28
Muut alukset / Vs: Godby Shippingin alusten r...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 13.01.2025, 08:15:24
Godby ilmoitti somessaan, että Mistralille on saatu vuodenvaihteessa uusi rahtaus Peregarille, kunnes Aurora (katso aiempi viesti) luovutetaan Godbylle. Sen jälkeen Mistral jatkaa TransProConilla tammikuusta maaliskuuhun ja sen jälkeen se menee Sea-Cargon rahtaukseen elokuuhun asti (optio vuoden loppuun).

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 24.06.2024, 13:17:12 Godby ilmoitti viime viikolla, että CMA CGM on rahdannut Midaksen vuoden 2026 loppuun saakka. Se käy ennen rahtauksen aloitusta luokitustelakoinnissa Turkissa ja korvaa sitten Mimerin CMA CGM:n liikenteessä. Tämän jälkeen myös Mimer käy vastaavassa luokitustelakoinnissa. Varustamo arvioi luokitustelakoinnin pidentävän alusten käyttöikää noin kymmenellä vuodella.

Midas on käynyt telakalla ja saanut siellä CMA CGM:n värit. Mimer on nyt matkalla Turkkiin telakalle, tehden ensin lyhyen rahtauksen Peregarilla Välimerellä.
#29
Muu merenkulku / Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 13.01.2025, 07:41:42
YLE on kirjoittanut suomalaisen Lumi-nimisen purjeveneen matkasta Luoteisväylän läpi viime kesänä:

YLE: Purjein läpi arktisen merijään
#30
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 10.01.2025, 22:03:25
Venäjän merirekisterin ja S&P Globalin Sea-web-tietokannan mukaan Zvezdan suurtelakalla rakenteilla ollut arktinen shuttle-tankkeri Valentin Pikul on luovutettu 25. joulukuuta Rosneftille. 257-metrisen keulalastauslaitteistolla varustetun aluksen kuollutpaino on 69000 tonnia. Aluksen Arc6-jääluokka ja kaksi ABB:n Azipod-ruoripotkuria mahdollistavat 1.5 metrin paksuisen jään murtamisen sekä etu- että takaperin; alus on siis niin sanottu "kaksitoiminen laiva" (Double Acting Ship). Zvezdan projekteille tyypillisesti perälaiva aina lastimanifoldeihin asti on rakennettu Etelä-Koreassa Samsung Heavy Industryn telakalla ja hinattu Venäjälle keulan liittämistä varten. Projektinimellä AST69K tunnettu tankkeri perustuu muutenkin Samsungin 2000-luvun puolivälissä rakentamiin Suomessa suunniteltuihin arktisiin tankkereihin, jotka kuljettavat Lukoilin lukuun raakaöljyä Varandein lastausterminaalilta Murmanskiin välivarastointia ja uudelleenlaivausta varten. Ymmärtääkseni tämäkin alus tulee samalle reitille.

Navigatorissa on tuore juttu ICE Pactin tilanteesta ja katsaus maailman jäänmurtajamarkkinoihin. Useita jutussa kuvailtuja projekteja on aiemmin seurattu tässäkin viestiketjussa.

Navigator: ICE Pact etenee työryhmiin

Jenkkien tuoreimmat sanktiot iskevät kovasti Venäjän öljy- ja kaasuteollisuuteen. Pakotteet laajennetaan koskemaan käytännössä kaikkia Sovcomflotin operoimia arktisia öljytankkereita sekä Sahalinin öljykentillä toimivia Suomessa rakennettuja jäätämurtavia huoltoaluksia. Alusten länsimaisen tekniikan kuten Wärtsilän valmistamien pääkoneiden ja ABB:n Azipod-ruoripotkurien huoltaminen voi olla jatkossa käytännössä mahdotonta.

Sanctions to Degrade Russia's Energy Sector


Russia-related and Russia-/Ukraine-related Designations; Venezuela-related Designations; Publication of Russia-related Determinations; Issuance of Russia-related General Licenses and Frequently Asked Questions