Tallinkin suunnitelmista

Aloittaja Kai Heino, 21.07.2017, 07:43:33

« edellinen - seuraava »

Niklas Mäntykoski

#60
Star palaa Tallinkin liikenteeseen korvaten Regal starin ja Sailorin Paldiski-Kapelskär reitillä 9.2.2025
https://news.cision.com/fi/tallink-silja-oy/r/tallinkin-star-palaa-viroon-ja-aloittaa-liikennoinnin-paldiski-kapellskar-reitilla-9-2-2025-alkaen,c4095499

Lasse Mäkinen

Tämä ei ilmeisesti ole aprillipilaa vaan Superfast IX on tosiaan saanut Tallinkin logot kylkiin ja korsteeniin.
Viittaisi siis siihen että suunnittelevat sitä oikeaan liikenteeseen, harvemmin k.o. firma on huvikseen maalauskustannuksia maksellut (tosin Romantikan kohdalla näin kyllä tehtiin viime vuonna..).

 
En kyllä keksi mitään muuta järkevää käyttöä nykyisellä konseptilla kuin korkeintaan että Starille on muita töitä/ostaja/rahtaaja tiedossa tai että kesäajalle halutaan lisää rahtikapasiteettia esim. Muuga-Vuosaari tai Seawind tyyppisesti Turku-Tukholma(/Kapellskär).

Lasse Mäkinen

Ja tänään tulikin heti tieto Tallinkin pörssitiedotteessa että Star on yllätten myyty Irish Ferriesille joka sen juuri palautti rahtauksesta.
Superfast IX alkaa liikennöidä Paldiski-Kapellskär väliä 12.4. alkaen.

"Sale of the vessel Star I
The subsidiary of AS Tallink Grupp, Tallink Hansaway Limited, has signed an agreement with Irish Continental Group plc for the sale of the vessel Star I. The delivery of the vessel will take place within few weeks.

Star I was chartered to Irish Continental Group plc from April 2023 until January 2025. From mid-February until now the vessel was operating the Paldiski-Kapellskär route. From 12 April 2025, the Paldiski-Kapellskär route will be operated by Superfast IX.

The sale of the vessel will not have major impact on the 2025 financial results of AS Tallink Grupp."


Ilves Valta

Kiinnostavaa, että ostaja oli juuri Irish Ferries jolla – jos oikein muistan – oli myös osto-optio Starin rahtaussopimuksesssa. Onko niin, että IF tarvitsikin laivaa enemmän kuin ajatteli ja ostivat kuitenkin... vai niin, että alkuperäisen sopimuksen pyynti oli IF:lle liian korkea, ja palauttamalla laiva Tallinkille hetkeksi saatiin omistaja myymään se halvemmalla?

Niklas Mäntykoski

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 02.04.2025, 21:55:18 Kiinnostavaa, että ostaja oli juuri Irish Ferries jolla – jos oikein muistan – oli myös osto-optio Starin rahtaussopimuksesssa. Onko niin, että IF tarvitsikin laivaa enemmän kuin ajatteli ja ostivat kuitenkin... vai niin, että alkuperäisen sopimuksen pyynti oli IF:lle liian korkea, ja palauttamalla laiva Tallinkille hetkeksi saatiin omistaja myymään se halvemmalla?

Tuskin Tallink juurikaan suostui isoon hinnanalennukseen ei ole kuulunut Tallinkin pelikirjaan varsinkaan kun juuri aloittivat sillä uuden linjan/tuotteen
Eiköhän Irish Ferries halunnut tiputtaa kustannuksia talvikaudelle ja samalla viilata hintaa mutta nyt tuleva kesäkausi tuli vastaan joten kaupat lyötiin lukkoon.

Mielenkiintoista nähdä Superfast IX takaisin näillä vesillä käytössä. Pitäisin sitä myös sopivampana tuolle linjalle isommalla hyttikapasiteetilla ja pienemmillä julkisilla tiloilla joita ei tuolla linjalla tarvita paljoa

Ilves Valta

Onhan hinnanalennuksia ennenkin Tallinkin puolelta myydessä nähty, esim. Superstar myytiin reilulla kirjanpidollisella tappiolla ja siitä jouduttiin vielä maksamaan rahtaus ostajalle melkein vuoden ajan. Lisäksi nyt tilanne on vielä eri, kun Tallinkilla oli neljä laivaa makuutuksessa vailla töitä tai rahtaajaa. Väittäisin, että tässä tilanteessa Tallinkin oli pakko myydä jos joku oli valmis ostamaan.

Niklas Mäntykoski

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 07.04.2025, 20:22:25 Onhan hinnanalennuksia ennenkin Tallinkin puolelta myydessä nähty, esim. Superstar myytiin reilulla kirjanpidollisella tappiolla ja siitä jouduttiin vielä maksamaan rahtaus ostajalle melkein vuoden ajan. Lisäksi nyt tilanne on vielä eri, kun Tallinkilla oli neljä laivaa makuutuksessa vailla töitä tai rahtaajaa. Väittäisin, että tässä tilanteessa Tallinkin oli pakko myydä jos joku oli valmis ostamaan.

Kirjapidollista tappiota ei ainakaan paljoa tehty pörssitiedotteen mukaan joka kertoo Tallinkin varsin korkeilla kiranpitoarvoilla siitä että hinta oli varsin hyvä

Superstarin myynnin aikaan Tallnikilla oli reippaasti enemmän velkaa ja lisää tulossa Megastarin ostosta eikä Stenan superfasteja ollut vielä myyty


Mikko-Oskari Koski

Tuskin Tallink nykyisessä tilanteessaan mitenkään erityisemmin avaa yksittäisiä bisneskuvioita, kun se ei niin tehnyt silloinkaan, kun sillä meni oikeasti hyvin. Star/Joycen myyntihinta on varmuudella luistellut alaspäin alkuperäisestä pyynnöstä riippumatta siitä, mitä nämä summat ovat lopulta olleet.
Tallinkin tämänhetkinen tilanne on se, että Regal Star, Sailor ja Romantika (jotka varmasti kaikki ovat myynnissä) tekevät joka päivä melkoista lisälaskua, ja tilanne verrattuna muutaman vuoden takaiseen, jossa ulosrahdattuja aluksia oli parhaimmillaan melkein yhtä monta kuin omassa liikenteessä olleita, on heikompi siitäkin huolimatta, että omassa liikenteessä lienee tällä hetkellä muutaman vuoden takaista tilannetta parempi tuottavuus.

Tallinkin tilannetta saattaa vääristää firman asema virolaisten "kruununjalokivenä", eli sillä on rahoittajien hiljainen takuu siitä, ettei sitä pahasti tappiollisenakaan ajettaisi konkurssiin (mikä tuskin tällä hetkellä muutenkaan lienee ajankohtainen ajatus siitäkin huolimatta, että suhdanteet elävät). Mutta ylimääräisestä tonnistosta eroon pyrkiminen ja sen tilanteen välttäminen, että varustamo joutuisi kilpailutilanteeseen omien reittiensä kanssa, lienevät aina akuutteja.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Sven Liljeström

Hei, nyt pääsen vuoden tauon jälkeen ainakin vastaamaan.
Käytin toista selainta.
Katsotaan, onko tästä pitkä ilo.
Olen kyllä seurannut mitä ja mistä on kirjoitettu, mutta en sananmukasesti ole saanut
sanoa mitään väliin.

Sven Liljeström

Mika Honkonen

Tänään iltapäivällä (n.klo 13) lähti star 1 eli James Joyce.
Ensimmäinen pysähdys näyttäisi olevan Tanskassa Lindoe.

"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris