Aluskohtaiset nopeus-rajoitukset merenkäynnissä

Aloittaja Globab, 08.10.2003, 14:37:38

« edellinen - seuraava »

Globab

 Muutama vuosi Estonia onneetomuuden jälkeen VTT ja Merenkulkulaitos tutkivat Itämerellä Suomen lipun alla liikkuvien matkustaja-autolauttojen keulaporttien todellisen "sieto-kyvyn" ja antoi aluskohtaisia nopusrajoituksia vaikeisiin sääolosuhteisiin. nämä nopeusrajoitukset ovat ohjeellisia. Samalla laivojen keulaportit tarkastettiin ja tutkimus oli niin perusteellinen, että ainoa laiva jonka keulaportista ei löytynyt mitään huomautettavaa oli Silja Serenade.
Ainoa laiva, jolle asetettiin tuolloin liikennöintirajoituksia keupalportin rakenteiden vahvistamiseen asti oli Silja Europa.
Onko ketään nähnyt missään näitä aluskohtaisia suosituksia? Onko tietoa, esim. kuinka paljon hiljempaa Mariellan pitää keulavisiirinsä kanssa ajaa vasta-aallokossa verrattuna esim. Gabriellaan tai Serenadeen, joissa on ns. "perhosportti"?
 Kun Gabriella "teloi" keulaporttinsa voimakkaan puoleisessa merenkäynnissä Lokakuussa 1998 :-\, nämä tutkimukset saivat uutta puhtia ja valmistuivat vuonna 1999. Silloin myös esim. Satakunnan Kansa julkisti "kuvaajan" aallokon vaikutuksesta turvalliseen nopeuteen . Silloin esimerkki laivana oli Gabriella. Onko ketään nähnyt muista laivoista vastaavia "kuvaajia", onko linkkejä tiedossa ym? ::)

 Tuossa yksi asiaan liittyvä linkki http://mango2.vtt.fi:84/vtt/uutta/uutiset1999/uutinen154.htm

Miki

Käviköhän tuossa Gabriellan keulaportin vauriossa niin että sitä ei meinattu saada auki lainkaan? Vai muistanko väärin... ???


Matti Kauppinen

Muistelisin, että silloin joskus Estonian jälkimainingeissa noita ns. perhosportteja pidettiin turvallisina, koska niiden rikkoutumiset ovat aina johtaneet siihen, että portti on jumiutunut kiinni eli eihän se silloin siitä mihinkään aukea. Onkos muuten perhosporteille koskaan käynyt niin, että ne olisi rikkoutuessaan lähtenyt irti?

Globab

#4
Lainaus käyttäjältä: Matti Kauppinen - 08.10.2003, 17:52:21
Muistelisin, että silloin joskus Estonian jälkimainingeissa noita ns. perhosportteja pidettiin turvallisina, koska niiden rikkoutumiset ovat aina johtaneet siihen, että portti on jumiutunut kiinni eli eihän se silloin siitä mihinkään aukea. Onkos muuten perhosporteille koskaan käynyt niin, että ne olisi rikkoutuessaan lähtenyt irti?
Joo, ne "perhosportit" ovat kuulemma kieltämättä kestävämpiä kovassa merenkäynnissä, koska vasta-aallokko puristaa niitä laivan runkoa vasten vaan kovemmin, kun taas keulavisiiriä korkea vasta-aallokko "pyrkii" nostamaan tavallaan.  Perhosporttien vauriot ovat yleensä olleet sellaisia, että porttia ei ole saatu auki eikä sen "vakavampaa"...  ::)

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Matti Kauppinen - 08.10.2003, 17:52:21
Onkos muuten perhosporteille koskaan käynyt niin, että ne olisi rikkoutuessaan lähtenyt irti?
Finnhansa menetti 5.1.1977 keulaporttinsa kovassa merenkäynnissä, ja joutui palaamaan Helsinkiin. Siinähän portti on tätä perhosmallia. Muistaakseni syynä taisi olla se, että porttia ei ollut sulkeutunut kunnolla, ja jäänyt vähän raolleen.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Matti Kauppinen

#6
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 08.10.2003, 20:45:46
Finnhansa menetti 5.1.1977 keulaporttinsa kovassa merenkäynnissä, ja joutui palaamaan Helsinkiin. Siinähän portti on tätä perhosmallia. Muistaakseni syynä taisi olla se, että porttia ei ollut sulkeutunut kunnolla, ja jäänyt vähän raolleen.
Juu, kyllä minä tuon tapauksen tiedän, mutta en vain maininnut siitä, koska tarkoitin tuolla kysymykselläni lähinnä 90-luvulla tapahtuneita keulaportin rikkoutumia. Kysymys oli epäselvä. :-[  Finnhansan keulaporttihan aukesi "ulospäin" kuten http://www.faktaomfartyg.com/finnhansa_1966_bild_2.htm tuosta kuvasta näkyy, joten sitä ei voi suoraan verrata nykyisten lauttojen perhosportteihin.

Miran Hamidulla

#7
Joo ne aukesivat(tai aukeavat edelleenkin, kun alus ainakin vielä liikennöi Välimerellä) ulospäin ovien tapaan samalla tavoin kuin esimerkiksi Meloodian nykyiset keulaportit.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Sami Korppi

Ööö... Viittisittekö vielä selventää tyhmälle tarkemmin tuon? Tuosta Finnhansan kuvasta kun en bongaa ollenkaan koko porttia niin en ihan täysin ymmärrä millaisesta systeemistä on kyse. Ja miten se eroaa esim. Serenadesta?

Pekka Ruponen

Vanhassa Finnhansassa ei ollut/ole varsinaista "perhosporttia", vaan "sivuilta saranoidut ovet". Perhosportissa "ovet" aukevat laivan kyljen suuntaisesti, eikä niissä ole varsinaisia saranoita.
Pekka Ruponen

Sami Korppi

Lainaus käyttäjältä: Pekka Ruponen - 09.10.2003, 10:53:01
Vanhassa Finnhansassa ei ollut/ole varsinaista "perhosporttia", vaan "sivuilta saranoidut ovet". Perhosportissa "ovet" aukevat laivan kyljen suuntaisesti, eikä niissä ole varsinaisia saranoita.

Aivan joo, nyt kun luin tuon selityksen niin löysin portin myös kuvasta. Kiitoksia!

Kervisen Lauri

Joo, ainakin Meloodiassa on tuollaiset "Finnhansa-portit"...

Entäs onko missään kuvaa Finnjetin keulaportista?  :o

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kervisen Lauri - 09.10.2003, 13:52:13
Joo, ainakin Meloodiassa on tuollaiset "Finnhansa-portit"...

Entäs onko missään kuvaa Finnjetin keulaportista?  :o
Mathiaksen Finnjet sivuiltahan( http://www.finnjetweb.de.vu/ jos joku ei nyt ennestään tiennyt) noita löytyy pilvin pimein. Tässä nyt sieltä muutama esimerkiksi:
http://koti.mbnet.fi/salomon/GFI/00166.jpg
http://koti.mbnet.fi/salomon/GFI/00466.jpg
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kervisen Lauri

Kiitos Miran,
toiset vaan on niin laiskoja, että...  ;)