Vanha rakas Kalypso!!!

Aloittaja Marko_L, 17.01.2004, 17:11:33

« edellinen - seuraava »

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 19.01.2004, 16:42:37
Kalypso oli monien laivalla keikkatöissä olleiden (sillä sellaisiksihan pitemmäksikin aiotut uudet työsuhteet siinä laivassa jäivät) tuttujeni mielestä kaikkien aikojen onnistunein Turun ja Tukholman välistä pikalinjaa liikennöinyt lautta.

Taitaa olla turha toive saada Kalypsoa takaisin alkuperäiseen toimeensa. Mutta jos joku saisi päähänsä rakentaa uudisaluksen näille vesille, kannattaisi hyvää konseptia hyödyntää uudelleen ja tehdä vaikka sisaralus. Esim.Silja Europahan on Kalypson suurennettu versio -mutta ei likikään yhtä onnistunut ainakaan pikaliikenteessä.

Tuo on selvä, koska Kalypso on edelleen uusin ja suurin lautta, joka on rakennettu mainittua reittiä varten. Europahan suunniteltiin Helsingin reitille, vaikka oli siihenkin tarkoitukseen melko ylimitoitettu alus.

Kyllähän silti Kalypsonkin rakenne on melko vanhanaikainen jo samana vuonna valmistuneeseen Serenadeenkin verrattuna. Kävelykadusta voidaan ehkä olla montaan mieltä mutta ainakin kokoustilat tulisi ehdottomasti sijoittaa alemmille kansille ja varata ylimpien kansien näköalat saunaosastoa ja ravintolaa varten.




Matti Kauppinen

Kyllähän Kalypso on edelleen suosikkini ja paras laiva jolla olen koskaan matkustanut. Olikos Kalypsolla se sauna-osasto samassa paikassa kuin se on Europalla vai esim. Amorellan ja ISabellan tapaan siellä keulassa? Kun itsellä jäi silloin Kalypsolla saunassa käynti väliin. :P Pearl pitäisi kyllä  käydä vielä joskus kokemassa, Star Pisces taas taitaa jäädä väliin ellei se sitten päädy joskus tulevaisuudessa takaisin jonnekin Eurooppaan. Toivossa on kuitenkin hyvä elää... ::)

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Matti Kauppinen - 20.01.2004, 18:15:53
Kyllähän Kalypso on edelleen suosikkini ja paras laiva jolla olen koskaan matkustanut. Olikos Kalypsolla se sauna-osasto samassa paikassa kuin se on Europalla vai esim. Amorellan ja ISabellan tapaan siellä keulassa?
Siellä keulassa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

Kyllä sitä mielellään katselee ja lukee Kalypson nyky- ja vanhoista vaiheista. Hieno paatti, se on pakko myöntää ja oli jo Kalypson aikanakin myönnettävä. Sen suhteen harmittaa, ettei mielessämme käynyt ajatuksia matkustaa sillä tai edes Athenalla silloin, mutta muutaman kerran kun katselimme juuri Kalypsoa Ruissalossa, niin hienoja muistoja eds niistä on jäänyt.
Kalypso oli kuitenkin sen hetkinen suosikkini Vikingin silloisista laivoista.  8) :beer:
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kim Granlund

#19
Mikäs mahtoi olla Kalypson kotisatama?
Kun katsoo tätä kuvaa niin se ei voi olla ainakaan Maarianhamina?

http://www.faktaomfartyg.com/kalypso_1990_3.jpg



Eerik Laine

Slite- varustamon alus -> kotisatamana  Slite  :beer:

Kim Granlund

Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 21.01.2004, 11:32:39
Slite- varustamon alus -> kotisatamana  Slite  :beer:

No se mullekin tuli mieleen.Ei tosta kuvasta muutakaan saa  ::) .
Mutta aika outoa ,että kotisatama Slite.Onhan Splitin sisaruksetkin Maarianhaminalaisia.

Joni Huopana

Mutta Splitin sisarukset olikin SF Linen eikä Sliten.

Kim Granlund

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 21.01.2004, 12:25:34
Mutta Splitin sisarukset olikin SF Linen eikä Sliten.

Okei okei.Voititte.Mutta silti jotenkin ihmetyttää.

Ziggy

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 21.01.2004, 12:25:34
Mutta Splitin sisarukset olikin SF Linen eikä Sliten.


Eikös Kalypso ollut kanssa SF-Linen laiva?
Muistelin tollaista, sama oli Athena kanssa..
Ja taisivat olla rekisteröity Marianhaminaan, eikä suinkaan Slite <--onko toi edes paikka vai olisko vaan varustamon nimi?? En tiedä, ehkä joku viisaampi vastaa.
:beer:

Kim Granlund

#25
Kalypsosta FOF:lla näin

Levererad 30 april 1990 till Rederi Ab Slite, Slite.
Ja Athenasta näin

Levereras 18 april 1989 till Rederi Ab Slite/Rederi Ab Volo, Slite.

Eli Sliten laivoja olivat.Gotlantilainen varustamo joka toimi yhteistyössä SF-linen ,Viking Linen ja Sally varustamon kanssa.

näin täällä -> http://susning.nu/Rederi_AB_Slite

edit:eli eipä taida Slite olla paikka?
ELi kylläpä se sittenkin taitaa olla paikka.Ja vihdoinkin ymmärsin pointin. :o

Miran Hamidulla

Siis selvennetään vielä tätä asiaa. Slite on siis gotlantilainen paikkakunta, jonne on ajoittain ollut autolauttaliikennettä Suomestakin käsin Finnlinesin aluksilla vuosia sitten. Sieltä kotoisin oleva Rederi Ab Slite tuli vuonna 1959 mukaan Ruotsin ja Ahvenanmaan väliseen autolautta bisnekseen kuivalastilaivasta muutetulla autolauttaviritelmä Slitellä. Samoihin aikoihin aloitti myös Rederi Ab Vikinglinjen(myöhemmin Rederi Ab Sally) ja muutama vuosi myöhemmin Rederi Ab Ålandsfärjan(myöhemmin SF-Line). Nämä yhtiöt kilpailivat aluksi toisiaan vastaan, kunnes päättivät liittoutua kilpailijoita(lue: Silja) vastaan, ja perustivat yhteisen markkinointi yhtiön Viking Linen markkinoimaan yhtiöiden aluksia. Yhtiöt kuitenkin jatkoivat edelleen itsenäisinä, vaikka laivat olivatkin jatkossa maalattuina Viking Linen väreihin. Näistä yhtiöistä Sally joutui 80-luvun lopulla talousvaikeuksiin ja siten Siljan haltuun, ja potkittiin ulos Viking Linestä tästä johtuen. 90-luvun alussa puolestaan Rederi Ab Slite meni konkurssiin, ja sen alukset mukaanlukien Kalypso ja Athena myytiin pois. Sen jälkeen SF-Line jäi viimeiseksi Viking Line markkinointiyhtiön varustamoksi, ja vaihtoi pian oman nimensä Viking Lineksi. Outoa, että tätäkin asiaa joutuu selvittämään täällä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kim Granlund

#27
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 21.01.2004, 13:01:37
Siis selvennetään vielä tätä asiaa. Slite on siis gotlantilainen paikkakunta, jonne on ajoittain ollut autolauttaliikennettä Suomestakin käsin Finnlinesin aluksilla vuosia sitten. Sieltä kotoisin oleva Rederi Ab Slite tuli vuonna 1959 mukaan Ruotsin ja Ahvenanmaan väliseen autolautta bisnekseen kuivalastilaivasta muutetulla autolauttaviritelmä Slitellä. Samoihin aikoihin aloitti myös Rederi Ab Vikinglinjen(myöhemmin Rederi Ab Sally) ja muutama vuosi myöhemmin Rederi Ab Ålandsfärjan(myöhemmin SF-Line). Nämä yhtiöt kilpailivat aluksi toisiaan vastaan, kunnes päättivät liittoutua kilpailijoita(lue: Silja) vastaan, ja perustivat yhteisen markkinointi yhtiön Viking Linen markkinoimaan yhtiöiden aluksia. Yhtiöt kuitenkin jatkoivat edelleen itsenäisinä, vaikka laivat olivatkin jatkossa maalattuina Viking Linen väreihin. Näistä yhtiöistä Sally joutui 80-luvun lopulla talousvaikeuksiin ja siten Siljan haltuun, ja potkittiin ulos Viking Linestä tästä johtuen. 90-luvun alussa puolestaan Rederi Ab Slite meni konkurssiin, ja sen alukset mukaanlukien Kalypso ja Athena myytiin pois. Sen jälkeen SF-Line jäi viimeiseksi Viking Line markkinointiyhtiön varustamoksi, ja vaihtoi pian oman nimensä Viking Lineksi. Outoa, että tätäkin asiaa joutuu selvittämään täällä.

amen.Kiitos sulle.Voidaan taas keskittyä olennaiseen.
Ja tätä juttua on muutenkin hyvä selvittää vaikka sitten tässä ketjussa ,koska kaikki eivät varmasti tiedä kaikkia tämän asian kaikkia käänteitä.

Sami Korppi

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 21.01.2004, 13:01:37
... Outoa, että tätäkin asiaa joutuu selvittämään täällä.

Juueipä nämä asiat suinkaan kaikille ole niin selkeitä. Joukossamme kun lienee muitakin kuin minä, joita ei voi edes varsinaisesti alan harrastajaksi sanoa. Kunhan muuten vaan laivoista kiinnostuneita, jotka ei ole seuranneet alaa kovinkaan pitkään eikä tutustunut sen historiaan syvemmin. Mutta kiitoksia että jaksat selventää asioita meille tyhmemmillekin :)

Miran Hamidulla

Joo pointtini oli lähinnä siinä, että tämä Slite asia tulee täällä aiheessa kuin aiheessa pinnalle vähintään joka toinen kuukausi, joten olin hiukan yllättynyt, että asia oli joillekin silti vielä "vieras". :)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar