Mariellan ja Rosellan "sisäänkäyntituubeista"

Aloittaja laivat, 03.03.2001, 22:16:58

« edellinen - seuraava »

laivat

Katselin Rosellan ja Mariellan uusimpia kuvia ja huomasin, että kummankin laivan keulaan on rakennettu molemmille puolille runkoa "sisäänkäyntituubit". Mihin tarkoitukseen tai mitä satamaa varten nuo tuubit on tarkoitettu? Mariella ei käytä niitä ainakaan Helsingissä eikä Tukholmassa, joten käyttääkö se niitä sitten Maarianhaminassa? Entäpä Rosella?



Last modification: Sami Takala - 03/03/01 at 18:16:58

Kenny Leong

#1
Eiköhän noi keulakannella olevat sisään "käyntituubit" näytä olevan hätätapauksissa käytettäviä ilmapatruunalla(tms.) täytettäviä liukumäkiä.
Eli tulipalon tms. sattuessa matkustajat "karkaavat" laivasta vaikkapa peffamäenlailla liukumäkeä(yleensä väriltään keltaisia) pitkin vaikka pelastusluttaan taikka esim. jäänmurtajan tms.aluksen kannelle.
Myös Meloodialla on sellaiset kummallakin puolella venekannella.
Ainakin Fantaasiassa on kyseisellä kannella etuikkunoitten kohdalla(Cafe ja bistro) hätäuloskäynti juuri tuohon samaan paikkaan kuin missä on tuossa Rosellassa nuo "sisäänkäyntituubit".
...Meninköhän nyt ihan metsään =)
Jos muistat Sally Albatrossin karilleajo accidentissä kun näkyi niitä liukumäkiä niin samanlaisia....

Timo Selkälä

#2
Hei!
Kenny on oikeassa,ne ovat evakuointijärjestelmään kuuluvia. Vikingin aluksiin on asennettu  "liukusukat", mutta en tiedä mikäli juuri nämä Rosellan keulassa näkyvät ovat niitä,  vai perinteisempää slide tyyppiä.

Mariellaa en ole nähnyt yli vuoteen, (ikävä tulee?) joten siitä en osaa sanoa. Mutta: koska silläkin on samalla kohtaa pelastusasemat, niin loogista olisi niillekin asentaa joko sukat tai liukumäet.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kenny Leong

#3
http://www.tallink.ee/company/safety.htm


Tuosta linkistä näkee hyvin minkälainen on esim. M/s Meloodialla tämä "sukka"/Liukumäki.

On muuten komeennäköinen ja pelastusveneetkin on alhaalla.

Mahtaakohan Meloodiassa muuten nuo pelastusveneet riittää kaikille??
En usko. Jotkut joutuvat niihin pelastuslauttoihin.

Miran Hamidulla

Tuon Estonia raportin mukaan Meloodian kanssa samoihin aikoihin rakennetussa Estoniassa oli 692 pelastusvenepaikkaa ja 1575 pelastuslauttapaikkaa, ja laivan matkustajakapasiteetti oli 2000. Uskon, että Meloodiassa nuo lukujen suhteet ovat suunnilleen samat. Kuin niin joutuvat pelastuslautoille? Mun mielestä tollanen katettupelastuslautta vaikuttaa paljon turvallisemmalta kuin joku avopelastusvene, joita ei Estoniassa edes pystytty laskemaan mereen kallistuman takia. Nykyisinhän noissa uusissa laivoissa on noita täytettävien pelastuslauttojen paikkoja jo niin paljon, että ne kattaa koko laivan matkustajakapasiteetin.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Tommi Vollmann

#5
Viking Linen vuosikertomuksessa lukee, että ROSELLAlle laivan keulaan on asennettu "Slide-poistumisjärjestelmä" (eli just noi Samin kuvalla näkevät "sisäänkäyntituubit") ja sen lisäksi jossain muualla neljä evakuintisukkaa. Missä ne sijaitsevat?
Amorellalle, Isabellalle, Rosellalle ja Cinderellalle on asennettu myös uusi nopeakulkuinen pelastusvene (Fast Rescue Boat)

Kenny Leong

#6
MIR: Eli tarkoitin tuolla kun mainitsin, että mahtuukohan Meloodian kaikki matkustajat pelastusVENEISIIN, en tarkoittanut näitä pelastusLAUTTOJA.
Eli kaikki Meloodian matkustajat EIVÄT mahdu pelastusVENEISIIN vaan siksihän on myös näitä pelastusLAUTTOJA ja kun käytetään sekä VENEITÄ että LAUTTOJA niin kyllä ilman muuta silloin KAIKKI matkustajat mahtuvat pelastusVENEISIIN/LAUTTOIHIN yhteensä.
 8)