Viking Linen alusten telakoinnit

Aloittaja Petri Lindqvist, 24.02.2002, 14:55:57

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 02.02.2017, 23:23:50
Mikäs suunnitteluvirhe XPRS:n potkureissa on/oli kun noinkin tuoreesta laivasta piti jo vaihtaa että saa polttoainetta säästettyä?
Ei välttämättä mikään suunnitteluvirhe, viimeisen vuosikymmenen aikana polttoaineensäästöön liittyvät ratkaisut ovat kuitenkin kehittyneet hurjaa vauhtia.

Kai Heino

Ajetaanko Exptresiiä nyt eri nopeudella kuin sen potkuri oli valmistuessa optimoitu? Toimiiko moottori kuitenkin taloudellisemmin jollain tietyllä kierrosnopeudella. Laivassa nämä päätökset on tehtävä jo suunnittelupöydällä, kun luonnollisen koon protoa harvemmin päästään tekemään. Säätölapapotkureissakin on varmaan paljon eroja. Pieni ero runkomuldossa voi vaikuttaa yllättävästi kulkutekijöihin, kuten Gracen aallonmuodostuksesta tietyissä nopeuksissa on saatu
lukea.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Kalle Id

XPRS:n (ja Starin) runkohan on kustannussyistä suora kopio SeaFrance Rodinista. Eli luonnollisen koon proto oli jo olemassa, toki optimoituna vähän eri liikenteeseen.

Kimmo Rantanen

"Yksi telakoinnin suurimmista ja merkittävimmistä uudistuksista ei näy päällepäin. Viking XPRS saa nimittäin uudenmalliset potkurit, joiden ansiosta laivaa voidaan normaalissa säässä ajaa kolmen pääkoneen sijaan vain kahdella pääkoneella (yhteensä pääkoneita on neljä). Uudistus pienentää polttoaineenkulutusta merkittävästi."

https://www.vikingline.fi/valitse-matka/laivat/uudistukset/viking-xprs/

Toni Ohvo

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 07.02.2017, 02:51:34
Ajetaanko Exptresiiä nyt eri nopeudella kuin sen potkuri oli valmistuessa optimoitu? Toimiiko moottori kuitenkin taloudellisemmin jollain tietyllä kierrosnopeudella. Laivassa nämä päätökset on tehtävä jo suunnittelupöydällä, kun luonnollisen koon protoa harvemmin päästään tekemään. Säätölapapotkureissakin on varmaan paljon eroja. Pieni ero runkomuldossa voi vaikuttaa yllättävästi kulkutekijöihin, kuten Gracen aallonmuodostuksesta tietyissä nopeuksissa on saatu
lukea.

Uusien potkurinlapojen myötä vauhti on sama kahdella moottorilla kuin ennen kolmella. Ainoastaan maksiminopeus putoaa 25 solmusta noin solmun verran.

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/viking-xprs-kavi-paivityksissa-uusilla-potkurinlavoilla-sama-vauhti-kahdella-moottorilla-kuin-ennen-kolmella-6621400

Kalle Id

Kuulostaa vähän oudolta jos maksiminopeus on pudonnut, kun lauantaina laivan kapteeni kertoi heidän rikkoneen laivan nopeusennätyksiä potkureiden vaihdon jälkeen...

Arto Papunen

Oisko maksiminopeus 24 solmua kahdella koneella, jos ennätykset vedetty kolmella tai jopa neljällä?

Sami Penttilä

Xprs konerikko, seisoo Tallinnan satamassa. Koittaa lähteä 18:00 kohti Helsinkiä

Kai Heino

#548
Tänään on odotettavissa hätkähdyttäviä uutisia :P
http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=35746.0
Mahdetaanko saada samanlaisia myös Suomen puolelta.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Joonas Pio

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 01.04.2017, 08:01:10
Tänään on odotettavissa hätkähdyttäviä uutisia :P
http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=35746.0
Mahdetaanko saada samanlaisia myös Suomen puolelta.

Suomen puolella Viikkari itse kertoo maalaavansa laivat vihreiksi. ;D https://www.facebook.com/vikinglinesuomi/posts/10155138812093209:0

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Joonas Pio - 01.04.2017, 08:55:39
Suomen puolella Viikkari itse kertoo maalaavansa laivat vihreiksi. ;D https://www.facebook.com/vikinglinesuomi/posts/10155138812093209:0
Kappas vaan on pas hienosti ajateltu. Eli aprillia aprillia.

Kalle Id

Toi Lankun musta-kulta -yhdistelmä on muuten todella hieno!

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 01.04.2017, 11:29:57
Toi Lankun musta-kulta -yhdistelmä on muuten todella hieno!
Joo olis kyl aika pähee.

Peetu Kytöranta

Kyllä toi musta ja kulta osuu ja uppoaa meiläläisellekin! Tulee jotenkin miäleen vanhat risteilyalukset, älkää kysykö miksi. Harmi että on aprillipäivän tuotos.

Jarkko Korhonen

Nyt on Gabriellan uudistukset koettu ja aika ristiriitaiset fiilikset. Se kasikannen ravintolauudistus on hyvä kun on saatu ruokailijoille istumapaikkoja ikkunoiden ääreen. Ikävä jää kyllä vanhaa pubia tämä uusi ysikannen viritelmä on sanalla sanoen hirveä. Tuo tila on niin kolho että sitä ei parilla sohvalla muuteta. Pubitunnelma tuolta puuttuu aivan täysin vaikka olutvalikoima onkin ihan ok. Nyt Gabriellalla on yhtä surkea pubi kuin Mariellan jekkubaari.
Perämies on erämies.