Lienee aika aloittaa perinteinen talvikausikeskustelu.
Jäänmurtajat valmiina toimintaan (https://vayla.fi/-/jaanmurtajat-valmiina-toimintaan)
LainaaJäänmurtajat valmiina toimintaan
Milloin ensimmäinen jäänmurtaja lähtee vesille? Tämä kysymys on monien huulilla näin talven kynnyksellä. Tarkkaa lähtöaikaa ei vielä pystytä kuitenkaan ennustamaan.
"Tyypillisesti ensimmäinen murtaja lähtee merelle joulukuun aikana. Merialueilla murtajia tarvitaan aluksi Perämeren pohjukassa, Tornion, Kemin ja Oulun alueella", sanoo merenkulun asiantuntija Tuomas Taivi Väylävirastosta.
Saimaan jäätilanteen kehitys poikkeaa merialueista. Pohjoisella Saimaalla tarve jäänmurtotoiminnalle syntyy yleensä jo pari viikkoa aikaisemmin kuin Perämeren kaarella.
Saimaalla jäänmurrossa otetaan käyttöön tänä talvena kokonaan uusi konsepti: jäätä murtava moottoroitu irtokeula. Tästä tulemme kertomaan tarkemmin myöhemmin.
Tuorein jääkartta (https://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne)
Edelliset keskustelut:
Jäätalvi 2007-2008 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=12237)
Jäätalvi 2008-2009 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=13983)
Jäätalvi 2009-2010 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=14944)
Jäätalvi 2010-2011 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=15581)
Jäätalvi 2011-2012 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16090)
Jäätalvi 2012-2013 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16362)
Jäätalvi 2013-2014 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17230)
Jäätalvi 2014-2015 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17578)
Jäätalvi 2015-2016 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17754)
Jäätalvi 2016-2017 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17894)
Jäätalvi 2017-2018 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18042)
Jäätalvi 2018-2019 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18142)
Jäätalvi 2019-2020 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18232)
Sekä Arctian että Sjöfartsverketin murtajathan ovatkin jo hyvässä valmiudessa tulevaan jäänmurtokauteen, sillä suurin osa murtajista on jo tehnyt syksyn merikoeajonsa. Ruotsissa jokunen Atle-luokan murtaja ilmeisesti jo useammankin.
Venäjällä Suomenlahden kalustossa on tapahtunut aivan viime päivinä muutos, että pitkään Suomenlahdella ollut Sankt-Peterburg on lähtenyt siirtomatkalle Karanmeren rannikolla sijaitsevaan Sabettaan (ja siellä aiempina vuosina toiminut sisaralus Moskva on taasen kesällä siirtynyt Venäjän Kaukoidän vesille). Kenties Rosmorport korvaa sen vihdoinkin valmistuneella lukuisista ongelmista kärsineellä Viktor Chernomyrdinillä? Lisäksihän Venäjällä on uutisoitu, että iäkäs rouva Karu (ent. Karhu) oltaisiin poistamassa käytöstä.
Venäläisillä kyllä riittää huumorintajua noiden 21900-sarjan murtajien kanssa: Sankt-Peterburg ("Pietari") on lähtenyt Pietarista kohti Sabettaa ja alus käynee matkalla bunkraamassa Murmanskissa. Murmansk on Pietarissa. Moskva ("Moskova") on Vladivostokissa. Vladivostok on Pietarissa. Moskovassa ja Novorossijskissa ei luonnollisesti ole murtajia. Novorossiysk ("Novorossijsk") on Vladivostokissa. Lyönpä vetoa, että tuosta Saksassa rakenteilla olevasta 21900M2-tyyppisestä murtajasta tulee nimeltään Sabetta ja se sijoitetaan Venäjän kaukoitään...
Sen sijaan Karanmerellä Enisey-tankkeri ("Jenisei") avusti Dudinka-murtajaa (ex-Apu) kohti Jenisei-jokea ja Dudinkan satamaa. Varandey ("Varandei") siirtynee pian Varandein öljyterminaalille, Ob Sabettan satamaan Obinlahdelle ja Magadankin avustamaan tänäkin talvena laivoja Magadanin kaupunkiin Ohotanmerellä. Johonkin voi sentään luottaa. Noh, Baltika ("Itämeri") on Petsoranmerellä ja Sevmorput ("Koillisväylä") nysvää Angolan edustalla sulattomine pyrstöinensä...
Calypso lähti Luonnonmaalta Saimaa-irtokeuloineen toissapäivänä ja on parhaillaan Saimaan kanavassa matkalla Lappenrantaan.
Siirsin tämän ja pari muuta irtokeulan liikkeitä käsittelevää viestiä Jäänmurtajat ja talvimerenkulku -viestiketjusta (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=12531.0) tähän tämän talven jäänmurtajien liikkeitä käsittelevään keskusteluun. -Tuomas Romu
Jäätiedotuskausi käynnistynyt:
"JÄÄTIEDOTUS 10.12.2020
Jään muodostus on alkanut.
Perämeren pohjoisosassa on paikoin sisälahdissa ohutta jäätä.
Suomenlahdella on Viipurin ja Pietarin edustoilla ohutta uutta jäätä ja jään muodostusta.
Saimaan pohjoisosassa on paikoin 1-5 cm paksua uutta jäätä.
Saimaan eteläosassa ja Saimaan kanavassa on paikoin ohutta uutta jäätä ja jään muodostusta.
Jäänmurtajat: Calypso aloittaa avustamisen Saimaan pohjoisosassa viikonloppuna. Meteor aloittaa avustamisen Saimaan pohjoisosassa ja Saimaan kanavassa ensi viikolla.
Avustusrajoitusmuutokset: Joulukuun 14. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Saimaa ja Saimaan kanava, II yli 1300 tonnia.
Seuraava jäätiedotus julkaistaan maanantaina 14. joulukuuta."
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne (https://www.ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne)
Nyt Calypso on päässyt tositoimiin
https://www.instagram.com/p/CIp51zsHrNQ/
Ei ole oikein tosi toimiin Calypso vielä päässyt. Mustolassa seisoo.
Pieni videopätkä, https://www.youtube.com/watch?v=RGHpX-rDBrE
Jäätiedotuksesta:
"Avustusrajoitusmuutokset: Joulukuun 27. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, II yli 2000 tonnia."
Sjöfartsverketin sivuilta:
"Aviserade restriktioner:
From 26 dec 2020
Karlsborg - Luleå
Lägst isklass II och lägst 2000 dwt"
PortTrafficin ja Pilotonlinen mukaan Kontio lähtisi joulupäivänä, ja koukkaisi alkuviikolla Kokkolaan. Seurataan tilannetta.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.12.2020, 13:24:38
PortTrafficin ja Pilotonlinen mukaan Kontio lähtisi joulupäivänä, ja koukkaisi alkuviikolla Kokkolaan. Seurataan tilannetta.
Kontio lähtenyt tänään klo 16.
Arctian virallinen tiedote:
https://www.arctia.fi/uutiset/kontio-peramerelle-kauden-ensimmaisena-jaanmurtajana.html (https://www.arctia.fi/uutiset/kontio-peramerelle-kauden-ensimmaisena-jaanmurtajana.html)
"Matkalla Perämerelle Kontio pysähtyy 20 hengen miehistöineen Kokkolassa, jossa se ottaa polttoainetäydennyksen eli 720 000 litraa vähärikkistä kevyttä polttoainetta."
Ja nyt myös Protector suuntaamassa Saimaalle ja ilmeisesti avustaa suoraan ms Ninaa kohti Siilinjärveä. Eli Protector olisi pohjois-saimaalla, Calypso idässä ja Meteor kanavan alueella.
Nyt kyllä näyttäisi Calypso olevan telakka-altaassa Savonlinnassa... olisiko jotain ongelmaa uuden keulan kanssa.
Vielä ei Ruotsissa olla lähdetty liikkeelle (koeajoja ei lasketa tähän viestiin), mutta Sjöfartsverket on päivittänyt murtajiensa aktivointijärjestystään:
" Isbrytarnas aktiviteter
Ale Assisterar i Bottenviken
Atle 24 h standby
Frej Förtöjd Luleå
Oden Förtöjd Helsingborg
Ymer 48 h standby"
Alella on siis jo sininen valo päällä mastossa. Oden on muuten jostain syystä edelleen Helsingborgissa.
EDIT: Ale lähtenyt liikkeelle tiistaina iltapäivällä.
Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 04.01.2021, 17:15:55
Nyt kyllä näyttäisi Calypso olevan telakka-altaassa Savonlinnassa... olisiko jotain ongelmaa uuden keulan kanssa.
Eipä Calypsoa ole enää Jäätilanne murtajien listassa:
Jäänmurtajat: Kontio avustaa Perämerellä. Protector avustaa Saimaan pohjoisosassa. Meteor avustaa Saimaan eteläosassa ja Saimaan kanavassa.Edit 5.1.2020 21:00: Calypso näköjään taas liikenteessä.
Marinetrafficista bongattua: Ymer liikenteessä Perämerellä.
Otso lähtee myös huomenna jäänmurtoon:
https://www.arctia.fi/uutiset/jm-otso-jaanmurtoon-kauden-toisena-murtajana.html (https://www.arctia.fi/uutiset/jm-otso-jaanmurtoon-kauden-toisena-murtajana.html)
Atle näkyy aktivoituneen.
Maanantain jäätiedotuksesta:
"Tammikuun 16. päivästä alkaen:
Raahe, I yli 2000 tonnia.
Vaasa, Kotka, Mussalo ja Hamina, II yli 2000 tonnia."
Saadaan vaihteeksi itäiselle Suomenlahdellekin rajoitukset voimaan. Vuosi sitten hädin tuskin alueella jäitä havaittiin.
Voipi olla ihan asiallinen jäätalvi tulossa eteläänkin, kun äsken katsoin uutisia niin loppuviikolle luvattiin kiristyviä pakkasia (alimmillaan -18) Helsinkiin ja vaikka lämpötila sitten vähän sahaakin niin pakkasten pitäisi jatkua ainakin seuraavat kaksi viikkoa.
Ruotsin tilanteesta Sjöfartstidningenin sivuilla:
https://www.sjofartstidningen.se/tre-av-isbrytarna-ar-igang/ (https://www.sjofartstidningen.se/tre-av-isbrytarna-ar-igang/)
Eli myös Ymer on lähtenyt koeajojen jälkeen itse jäänmurtotehtäviin.
Mielenkiintoinen tuo Sjöfartsverketin ennuste, että jäätä tulisi Itämerelle Kalmariin asti etelässä.
Vasta nyt Sjöfartsverket on julkaissut virallisen tiedotteensa jäänmurtokauden avauksesta Ruotsissa:
http://sjofartsverket.se/sv/Press/Isbrytarna-har-inlett-arets-isbrytarsasong/ (http://sjofartsverket.se/sv/Press/Isbrytarna-har-inlett-arets-isbrytarsasong/)
"Inne i Luleå hamn ligger isbrytaren Frej redo och Oden befinner sig för tillfället i Helsingborg. När behov finns kommer hon tas uppåt i landet."
Eli Oden tuodaan tänä talvena ylös vain, jos sille on tarvetta.
Ymer muuten siirtyi torstaina Holmsundiin oletettavasti päivystämään Merenkurkun kehittyvää jäätilannetta.
Pärnunlahdellakin alkaa piakkoin jäänmurtokausi, kun vanha tuttu EVA-316 eli entinen Lonna on jo matkalla Tallinnasta Pärnuun.
23.1 alkaen rajoitukset voimaan koko rannikolle Hankoa lukuunottamatta.
Mikäli Pilotonlinea ja PortTrafficia on uskominen, lähtee Polaris jäänmurtoon huomenna.
Arctian kotisivujen mukaan Voima myös koekäyttää koneitaan, kuin myös sen jo aiemmin Arctian linkittämän (https://www.arctia.fi/uutiset/mtv-uutiset-vieraili-katajanokan-jaanmurtajalaiturissa.html) MTV:n videon mukaankin Voima olisi tekemässä lähtöä lähiaikoina.
Polaris onkin sitten jo matkalla määränpäänä Pori
Virallinen tiedote lähdöstä:
https://www.arctia.fi/uutiset/polaris-jaanmurtoon-kauden-kolmantena-murtajana.html (https://www.arctia.fi/uutiset/polaris-jaanmurtoon-kauden-kolmantena-murtajana.html)
Kyllä se näyttää nykyään vähän paremmalta ilman tuota tiedotteen kuvassa nähtävää "juhlatekstiä". ;)
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 19.01.2021, 10:01:38
Mikäli Pilotonlinea ja PortTrafficia on uskominen, lähtee Polaris jäänmurtoon huomenna.
Arctian kotisivujen mukaan Voima myös koekäyttää koneitaan, kuin myös sen jo aiemmin Arctian linkittämän (https://www.arctia.fi/uutiset/mtv-uutiset-vieraili-katajanokan-jaanmurtajalaiturissa.html) MTV:n videon mukaankin Voima olisi tekemässä lähtöä lähiaikoina.
Nyt noiden P:llä alkavien lähteiden perusteella Voima olisi tekemässä lähtöä huomenna. Seurataan tilannetta pitääkö paikkaansa.
Venäjällä taasen sekä "keulahirviö" Mudyug näkyy aktivoituneen ensimmäisenä "ei pienikokoisina" jäänmurtajana.
EDIT: https://www.arctia.fi/uutiset/jaanmurtaja-voima-itaiselle-suomenlahdelle-2.html (https://www.arctia.fi/uutiset/jaanmurtaja-voima-itaiselle-suomenlahdelle-2.html)
Onkohan hinnoittelu muuttunut, kun Polaris on otettu töihin? Eikö se seissyt kalliin hintansa vuoksi viime talvena ja Urho oli Otson ja Kontion lisänä pohjoisessa? Suomenlahdella ei tainnut olla Voimakaan hommissa. Jos se nyt lähtee niin ilmeisesti tulee selvästi kovempi jäätalvi viime vuoteen verrattuna.
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 21.01.2021, 14:00:13 Suomenlahdella ei tainnut olla Voimakaan hommissa. Jos se nyt lähtee niin ilmeisesti tulee selvästi kovempi jäätalvi viime vuoteen verrattuna.
Viime talvena Suomenlahti hädin tuskin jäätyi edes pohjukastaan Venäjän aluevesiltä. Suomen puolella jäitä käytännössä oli vain sisäisimmillä merenlahdilla ja venelaiturien välissä. Ei siinä Voimalla mitään käyttöä olisi ollut.
Asiasta vähän ohi, mutta joskus 2 tuhat alkupuolella olin töissä, jossa jonain päivänä tuli lennettyä joskus kolmekin kertaa edestakaisin HEL-TLL väliä. Kunnon jäätalvi ja kaunis päivä. Korkeutta vajaa kolme kilometriä. Hienoa katsella sitä varsinaista jäämössöä ja laivoja siellä pieninä täplinä. Otinkohan jonkun valokuvankin, jotka ovat nyt tietysti jossain vintin uumenissa.
Atle on somensa mukaan mennyt torstaina Luulajaan miehistönvaihtoon, ja viimevuotiseen tapaan on tehty "jalkapallotyylinen vaihto" eli Atle sisään ja vaihdosta jäänmurtoon laiturissa ollut Frej.
Kuten edellisinä vuosina, niin Idäntien Ajax murtaa väylän Koverharista Pohjankurun teollisuussatamaan Raaseporissa. Håkans näkyy hoitavan Koverharin ja parhaillaan Artemis matkalla Förbyn satamaan jäitä murtamaan.
PortTrafficin mukaan (Zeus) of Finland valmistautuu lähtöön lähipäivinä, mitä ilmeisemmin siis jäänmurtoon. Haarukkahan siihen on jo asennettu viime viikolla Turussa sataman puolelta. Näkyvästä koppalakista jossain päin paattia en toisaalta osaa yhtään olettaa? ;D
Ruotsissa taasen Ale siirretään jälleen kerran varoiksi Vänern-järvelle.
" Isbrytarnas aktiviteter
Ale Förflyttning till Vänern"
EDIT: Oden lähti sunnuntaina aamulla Helsingborgista siirtomatkalle kohti Luulajaa. ETA ensi torstaiksi.
Sisu lähteekin vailla ennakkotietoja. Arctian tiedote linkin takana:
https://www.arctia.fi/uutiset/sisu-jaanmurtoon-peramerelle-2.html (https://www.arctia.fi/uutiset/sisu-jaanmurtoon-peramerelle-2.html)
Sisu lähti yhdeltä ja nyt Zeus of Finland myös liikkeellä. Lähti klo 16.
Oden ryhtyi heti merenkurkkuun saavuttuaan avustustoimiin, Ternvik peesissä matkalla Ouluun. Lieneekö puristusta jäässä, kun Ymer, Sisu ja Zeus of finland avustaa laivoja samalla alueella.
Vallitsevat tuulet tällä hetkellä koillisesta ja pohjoisesta joten jäätä ja sohjoa pakkautuu merenkurkkuun. Toisaalta taas pohjoisessa on helpompaa ja käytännössä kaikki alukset pääsevät kulkemaan lähes ilman avustusta mukaanlukien kemi/tornio ja oulun satamat.
Sjöfartsverket tiedottaa:
http://sjofartsverket.se/sv/Press/Hogsasong-for-Sjofartsverkets-isbrytare/ (http://sjofartsverket.se/sv/Press/Hogsasong-for-Sjofartsverkets-isbrytare/)
"Det är fortfarande långt kvar av årets isbrytarsäsong och enligt de senaste väderprognoserna från SMHI pekar allt mot en fortsatt ökad istillväxt under den kommande tiden. Vi har till följd av detta också fattat beslut om att stärka upp vår egen isbrytarflotta med isbrytaren Thetis, säger Anders Dahl."
Saimaan kanavaliikenne loppuu tällä erää:
https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/saimaan-talviliikenne-paattyy-talla-viikolla
Tallinnassa näyttää olevan liikehdintää botnicalla. Ainakin pikkunosturilla nostivat lavoja ruumaan ja säiliöauto on tuonut pari kertaa ilmeisesti vettä kun auton pytty on rosteria ja kooltaan aika pieni.
Tarmo on näköjään lähtenyt lämmittelemään koneitaan.
Ymer on matkalla Ångermanjoelle murtamaan/leventämään perusränniä. Riippuu paljon siitä miten jäätalvi kehittyy jos ko. joella tarvitaan Atle-luokan avustuksia. Siellä avustaa kokoajan John Ekman niminen hinaaja. :) Håkun lahja LiVin tehtävään turvaamaan talvimerenkulkua on "Follow Me of Cypryslandia", joka tuuraa nyt Ymeriä Nordvalenin majakan paikkeilla keskellä Merenkurkkua. Jäät liikkuu kokoajan Merenkurkussa ja Perämerellä, ja samalla uuttajäätä muodostuu nopeasti.
Jäädään mielenkiinnolla odottamaan pitkän pakkasjakson jälkeen mihin järjestykseen Perämeren ja Merenkurkun jääkalikat asettuvat ensimmäisten eteläläisten kovien tuulien jälkeen? ::)
Ja lisäksi jäädään odottelemaan Håkun jäätämurtavan laivaston ThetIs:n hetken päästä tapahtuvaa koneiden käynnistymistä sekä köysien irroitusta Turun laiturista kohti Sjöfartsverketin rahtausta ja tasaista jäätä Kapellskärin pohjoispuolella :D
Calypso näkyy jättäneen uuden Saimaa-irtokeulan Saimaan kanavan huoltoseisokin ajaksi Haminaan. Itse Calypso vaikuttaa (ainakin tällä hetkellä) Kotkassa.
Venäjällä taasen ovat aktivoituneet suurista jäänmurtajista sekä Vladivostok, että uusi kolho Viktor (AIS:ssa muodossa Victor) Chernomyrdin.
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 05.02.2021, 23:43:32
Håkun lahja LiVin tehtävään turvaamaan talvimerenkulkua on "Follow Me of Cypryslandia", joka tuuraa nyt Ymeriä Nordvalenin majakan paikkeilla keskellä Merenkurkkua.
Zeus oli merkittävä apu kovana talvena 2010. Silloin se pystyi hoitamaan viitisen viikkoa liki ainoana murtajana liikennettä Suomen puolella Selkämerta sekä Saaristomerellä. Ainoastaan muutama Fennican hetkellinen vierailu Selkämerellä oli silloin lisänä. Vasta maaliskuun puolella Selkämerelle tuli ko. talvena toiseksi murtajaksi Voima, kun jäätilanne alkoi Suomenlahdella jo helpottaa. 2010 oli käytettävissä vain 7 valtion jäänmurtajaa (Urho, Sisu, Otso, Kontio, Voima, Fennica ja Nordica), joten tilanne olisi ollut keskitalvella varmasti melkoinen katastrofi, jos Zeus ei olisi selviytynyt niinkin hyvin ja pystynyt varmistamaan, että Perämerellä ja Suomenlahdella jäänmurtajamäärä pystyttiin pitämään edes jotenkin siedettävällä tasolla. Ruotsi tarvitsi silloin keskitalvella 5 murtajaa omalle puolelleen Selkämerta ja Ahvenanmerelle, joten koko Merenkurkun ja Perämeren alueelle riitti vain yksi ruotsalainen murtaja. Siten naapuriavun varaankaan ei olisi voitu Merenkurkussa ja Perämerellä laskea mitään.
Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 06.02.2021, 18:49:52
Zeus oli merkittävä apu kovana talvena 2010.
Onhan se Zeus hyvä vehje. Samaa luokkaa ja kokoa jäänmurrossa kuin Sjöfartsverketin Ale. Lähinnä huvittaa edelleenkin se "Follow Me" teksti siinä :D
Botnica on lähtenyt töihin.
Suuntana Sillanmäki.
Saimaan kanava suljettiin eilen. Marinetrafficin mukaan Varkaudessa on Antigua Barbudan lipun alla seilaava Sylvia. Kiva paikka viettää talvella pari kuukautta. Josko huhtikuulla taas avattaisiin kanava.
Sylvialla tuli iso haveri pääkoneeseen (oliskohan ollut kampiakselivaurio) ja ilmeisesti hinauskustannukset Saimaalta olivat sitä luokkaa että vakuutusyhtiölle oli edullisempaa jättää alus talvehtimaan Varkauteen ja suorittaa koneen korjaus/vaihto siellä.
Joo jotain tuollaista epäilinkin. No varmaan minimimiehistöllä ja oppivat pilkkimään ja hiihtämäänkin. Varkauden yöelämä taitaa tuottaa pettymyksen...
Tuolta Saimaalta tulivat pois Meteor, Calypso ja Protector, eli hinaajia olisi ollut. Aiheuttaako sulkujen lyhyys sitten sen ,että hinaaja ja tuollainen alus eivät mahdu yhtä aikaa. Se kyllä tekee sitten hommasta "vähän" hankalamman?
Näyttäisi olevan niin pitkä ettei hinaaja tosiaan samaan aikaan sulkuun mahdu: Sylvia 79,9 metriä, kun suurin sallittu pituus kanavassa on 82,50 m.
Toissa talvena Cristina lähti Saimaalta viimeisenä aluksena pois Protectorin ja Meteorin avustamana pois Saimaan kanavaa pitkin. https://tonikolhonen.kuvat.fi/kuvat/Laivakuvat/31.12.2018+Hinaajat+Protector+ja+Meteor+ja+rahtialus+Cristina+Soskualla/
Tuo Cristina taisi kulkea myös omin konein. Sylvia kai olisi sitten pitänyt, kun etummainen hinaaja on sulutettu työntää takaa noihin sulkuihin ja sitten taas toisella vetää sulusta eteenpäin. Kolmelle alukselle erikseen sulutukset?
En usko että Cristina kulki omilla koneilla kerta Meteor työnti Cristinaa ja Protector hinasi sen ulos sulusta.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 06.02.2021, 12:13:12 Venäjällä taasen ovat aktivoituneet suurista jäänmurtajista sekä Vladivostok, että uusi kolho Viktor (AIS:ssa muodossa Victor) Chernomyrdin.
Venäjän puolella ollaan taas vaihdeltu operoitavia jäänmurtajia. Vik/ctor Chernomyrdin on alkuviikosta palannut laituriin, kun taas eilen aktivoitui Vladivostokin helsinkiläisempi sisar Murmansk.
Tämän päivän jääkartan perusteella koko Perämeri on saanut jääkuoren.
Tällä hetkellä jäätilanne siis vastaa lähes ajankohdan keskimääräistä pitkästä aikaa. Kuitenkin tulevan viikon aikana käydään lähellä nollaa, joten ilman etelänpuoleisia tuulia ei välttämättä tilanne vaikeudu kovinkaan paljon. Viimeksi näin paljon jäätä taisi olla kaudella 2017-18 jolloin taisi kaikki murtajat olla liikkeellä. Mielenkiinnolla odotan onko Arctialla tarkoitus nostaa valmiutta Kotkassa Nordican ja Fennican suhteen vai luotetaanko siihen että pelkästään Urhon liikkeellepano riittää.
Ja muutamia lisähuomioita:
- Thetikselle alustava lähtööennakko vasta viikon päästä perjantaina 19.2
- Venäjän puolella 4. isompi murtaja liikkeelle kun Kapitan Sorokin siirtynyt ulos Pietarista (muut: Mudyug, Murmansk, Vladivostok... + 5-6 pienempää)
Tuo venäläisten jäänmurtajien käyttöjärjestys on taas niitä asioita, joita kuolevainen ei vain voi ymmärtää. Toisaalta ymmärrän, että Viktor Chernomyrdinin päiväkustannukset lienevät aivan eri luokkaa luin 1970-luvulla rakennetulla (1990-luvulla Thyssen-Waas -keulalla pilatulla*) Kapitan Sorokinilla, mutta toisaalta olisin kuvitellut Rosmorportin haluavan esitellä "lippulaivansa" erinomaisuutta kerrankin kun Suomenlahdella riittää jäätä murrettavaksi. Toisaalta Koillisväylälle suunnitellun linjamurtajan sijoittaminen Pietariin on oma tarinansa kun samaan aikaan "seitkytluvun savukoneet" Admiral Makarov ja Krasin painavat pitkää päivää Karan-, Pechoran- ja Barentsinmerellä Atomflotin komennossa.
(* Kapitan Sorokin ei oikein pärjää ahtojäissä, mutta niin pitkään kun olosuhteet Suomenlahdella ovat suhteellisen helpot, tekee murtaja varsin leveää ja jäistä puhdasta ränniä. Tämä lienee ainakin osasyynä sille, miksi se ja Mugyug ovat lähes joka talvi liikenteessä.)
Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 12.02.2021, 15:14:56
Ja muutamia lisähuomioita:
- Thetikselle alustava lähtööennakko vasta viikon päästä perjantaina 19.2
Smhi:n päivän jäätiedotteesta Södra Bottenviken/eteläinen Pohjanlahti:
Kommande dygnet S-SV isdrift,
på svenska sidan släpper nyisen, på finska sidan viss
ispress.
Eli
uusi jää murtuu ja ajelehtii pois Ruotsin puolella. Jos ThetIs:llä oli ennakko johonkin Iggesundin-Gävlen paikkeille, niin uuden jään ajelehtiessa ulapalle, ei ThetIs:n vanhalla AHTS:n palveluksilla jäänmurtoon ole sitten kiire, tai jokin muu juttu on syttymättömän sinivalon takana?
Sjöfartsverketin mukaan jäätämurtava/tasaisessa jäässä jonkinmoiseen ränninavaukseen kykenevä väylänhoitoalus Baltica on Gävlen edustalla, eli ThetIs:ille ilmeisesti oli tilauksessa Gävlen pohjoispuoliset satamat Söderhamniin asti?
Edit1: Gävle lukee ThetIS:n Ais:ssa päivän kaijan skiftauksen jälkeen
Venäjän puolen jäänmurtotilanteesta vähän kattavampi katsaus oheisen linkin takaa (englanniksi):
https://portnews.ru/news/309076/ (https://portnews.ru/news/309076/)
Tosin jutusta puuttuu vielä eilen aktivoitunut Kapitan Nikolaev.
http://sudostroenie.info/novosti/32459.html (http://sudostroenie.info/novosti/32459.html) (venäjäksi)
Arctia tiedottaa, että Urho lähtee huomenna jäänmurtoon. Kaupunkilaisia pitää erikseen varottaa etteivät kävele ränniin.
Thetiksen pojille taitaa käydä kuin hämäläisille Talvisodassa etteivät ehdi mukaan tänä talvena.
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 19.02.2021, 12:17:41
Kaupunkilaisia pitää erikseen varottaa etteivät kävele ränniin.
2018 maaliskuussa olin itse Sisulla kun lähdettiin Katajanokalta liikkeelle, katseltiin kannella kun ihmiset "ihastelivat" liikkuvaa murtajaa noin 15 metrin päässä rännistä... ja aluksen päältä näki kun jää ns. eli ja liikkui vielä paljon pidemmän matkan päässä.
Tarmo ollut AIS:n mukaan eilen ilmeisesti koeajolla? :) Kova pohjoistuuli saattaisi siirtää ajojäät Tallinnan edustalle, ja Tarmolle avustettavaa? Ei nyt juuri taida näytää siltä, että pelkästään kova pakkanen jäädyttäisi myös Tallinnan edustan? ::)
Baltice.org:in mukaan Urholle on jo merkitty avustuskin ulos Inkoosta.
Mtv:n juttua Urhon lähdöstä:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/urho-kekkosen-mukaan-nimetty-jaanmurtaja-irtautui-satamasta-talta-nayttaa-kun-21-000-hevosvoiman-kansallisaarre-lahetetaan-matkaan/8069840
Urho otti Voiman paikan itäisellä Suomenlahdella
https://www.instagram.com/p/CLjpHSXH1ds/
https://twitter.com/tapio_tuomisto/status/1363409366720925698
Vik/ctor Chernomyrdin näkyy aktivoituneen uudelleen Venäjän puolella lauantai-illasta saakka.
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 21.02.2021, 18:03:09
Urho otti Voiman paikan itäisellä Suomenlahdella
En nyt sanoisi, että otti Voiman paikan kun kummatkin on tehneet yhdessä tuumin töitä Orrengrundin ja Haminan välillä jo pari päivää.
Viimeisten tuulien jälkeen odotusajat Suomenlahdella kasvaneet kun tuuli tehtaillut ahtaumia, ja myös Perämerellä välillä odotellaan kauan. Monitoimista edes toinen ei ole liikkeellä. Vielä kyllä kerkeäisi ::)
Kaikki ajossa olevat murtajat tosiaan ollut kovassa ajossa viimeiset pari päivää ja Voimalla ollut avustuksia jopa Inkoossa sekä Sköldvikissä. Vallitsevat tuulet kuitenkin kääntyvät länsilounaaseen joten Suomenlahdella saattaa tilanne Suomen rannikolla helpottaa, mutta taas perämerellä voi tilanne hankaloitua entisestään.
Venäjän murtajilla on kuitenkin "onnenpäivät", kun suurin osa aluksista avustetaan Suursaaren länsipuolelta asti saattueissa.
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 23.02.2021, 21:14:27
Viimeisten tuulien jälkeen odotusajat Suomenlahdella kasvaneet kun tuuli tehtaillut ahtaumia, ja myös Perämerellä välillä odotellaan kauan. Monitoimista edes toinen ei ole liikkeellä. Vielä kyllä kerkeäisi ::)
Fennica näkyy Pilotonlinen ennakoissa. Kotkassa vallitsevan sumun vuoksi ei kuitenkaan näköhavaintoja onko se tekemässä lähtövalmisteluja vai ei.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 24.02.2021, 15:55:57
Fennica näkyy Pilotonlinen ennakoissa. Kotkassa vallitsevan sumun vuoksi ei kuitenkaan näköhavaintoja onko se tekemässä lähtövalmisteluja vai ei.
Luotsilistassa oli jo merkitty luotsaus aktiiviseksi ja Castor kävi vähän avaamassa jäitä laituripaikan vierestä. Jostain syystä lähtöä on ainakin viivästytetty.
Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 24.02.2021, 16:10:08
Luotsilistassa oli jo merkitty luotsaus aktiiviseksi ja Castor kävi vähän avaamassa jäitä laituripaikan vierestä. Jostain syystä lähtöä on ainakin viivästytetty.
Näyttäisi tekevän lähtöä uudelleen.
Eilen oletettavasti bunkraamaan siirtynyt Fennica jäänmurtoon ilmeisesti läntiselle Suomenlahdelle, kertoo Arctian tiedote:
https://www.arctia.fi/uutiset/fennica-jaanmurtoon-kauden-seitsemantena-murtajana.html (https://www.arctia.fi/uutiset/fennica-jaanmurtoon-kauden-seitsemantena-murtajana.html)
Päivälleen kymmenen vuotta sitten eli 25. helmikuuta 2011 syntyi Itämeren 2000-luvun jään laajuusennätys eli 309 000 neliökilometriä. Se on voimassa edelleen ja taitaa ennätykseksi edelleen jäädäkin.
Jäätalvi luokiteltiin tuolloin ankaraksi jäätalveksi.
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/jaatalvi-itamerella
Baltice.org mukaan Fennican ensimmäiseksi avustukseksi olisi merkitty Haminasta lähtenyt RMS Wanheim, joka muuten on erittäin heikko kulkemaan tiukoissa jääolosuhteissa. Fennica tekeekin juuri lähtöä avustustöihin.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 25.02.2021, 18:06:05
Baltice.org mukaan Fennican ensimmäiseksi avustukseksi olisi merkitty Haminasta lähtenyt RMS Wanheim, joka muuten on erittäin heikko kulkemaan tiukoissa jääolosuhteissa. Fennica tekeekin juuri lähtöä avustustöihin.
Juurikin Rms Wanheimin kanssa 2018 talvella Sisu taisteli koko yön Orrengrundin eteläpuolella ja sai jopa hinausvaijerien endan lopulta poikki :o. Nordica taisi olla alueella myös ja sai Azipodeilla tarpeeksi puhtaan rännin jotta alus saatiin avustettua.
Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 25.02.2021, 18:47:29
Juurikin Rms Wanheimin kanssa 2018 talvella Sisu taisteli koko yön Orrengrundin eteläpuolella ja sai jopa hinausvaijerien endan lopulta poikki :o. Nordica taisi olla alueella myös ja sai Azipodeilla tarpeeksi puhtaan rännin jotta alus saatiin avustettua.
Minulle on jäänyt muistikuva, että tuona talvena Nordica olisi (Balticen ja Finnpilotin AIS:in mukaan) jopa hinannut tuon Wanheimin aivan laiturialtaaseen asti Haminassa, mikä on nykyaikana aika harvinaista Suomenlahden jääoloissa. Aquamastereita tarkoittanet muuten?
Balticen mukaan ainakin tänään Fennica avustaisi itäisellä Suomenlahdella, kun taas Urholla on avustus Sköldvikiin.
Noita "huonoja jäälaivoja" on jatkossa odotettavissa enemmän EEDI-vaatimusten kiristyessä.
Päivän jäätiedotuksen mukaan Urho siirtyy nyt Perämerelle. Se oli käynyt vielä yön aikana avaamassa rännit Inkooseen ja Kantvikiin.
Urho kulkee muuten jällen kerran Ahvenanmeren kautta.
Lauantain jääkartan mukaan Ruotsissa sekä Vänern-järven, että sinne johtavan Trollhättanin kanavan jäänmurtokausi on päättynyt jo tässä vaiheessa. Sjöfartsverketin mukaan taas Ale on toistaiseksi laiturissa Vänersborgissa, ja väyläalus Scandica on palannut väylänhoitotöihin.
Tuleekohan Ale vielä takaisin Vänerniltä jäänmurtoon Perämerelle myöhemmin keväällä, kun avustuksiin riittäisi Alen tekemä kapeampi ränni ja pienemmän murtajan tehot?
Vänernin jäänmurtokausi oli sentään pari viikkoa pidempi tänätalvena kuin viimeksi siellä 2019, ja avustuksia oli paljon ::)
Jaha, suosikkimetallibändini Rotten Ice on aloittanut kiertueensa suhteellisen aikaisin tänä vuonna. Tällä vauhdilla tummansinistä alkaa löytyä aika pian myös Suomenlahdelta.
Rotten Icella on jääkartalla keikat lisääntyneet vaikka onkin korona rajoitukset vielä menossa ;D Se on toi melkein saman lajin Wintersun ilmeisesti alkanut lämppärinä kiertää Rotten Icen kustannuksella ;D ;)
Mutta tosiaan uusimmassa jääkartassa tiheän ajojään alueet ovat myös huomattavasti vähentyneet sekä Merenkurkussa että Suomenlahdella.
Uutta jäätä tulee kuitenkin vielä muodostumaan maaliskuussakin. Eikä keväästäkään aina tiedä. Joskus huhtikuutkin ovat olleet vielä kylmiä. ::)
Seurannut Marinetrafficista Håkun Zeusta merenkurkussa, niin näyttäis että eipä ole juurikaan ollut avustuksia. Tais olla "turha" komennus... ::)
Ale näyttää olevan tulossa pois Vänern-järveltä, määränpäänä toistaiseksi Gävle. Sjöfartsverketin mukaankin on siirtomatkalla Vänerniltä Selkämerelle.
Mitähän Fennica muuten meinaa maanantaina... ???
Fennicalla näyttäisi olevan ennakko maanataina Hietaseen joten oletettavasti jää rantaan. Tällä hetkellä ei HaminaKotkan alueella kovinkaan paljon jäätä ole, ja Suomelahden osalta jääennuste näyttää puhaltavan hajanaisia ajojäälauttoja etelää kohti.
Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 04.03.2021, 19:17:13
Seurannut Marinetrafficista Håkun Zeusta merenkurkussa, niin näyttäis että eipä ole juurikaan ollut avustuksia. Tais olla "turha" komennus... ::)
Kauan se oli tosiaan poterossa odotellut sen jälkeen kun edelisen kerran avusti Vaasaan ja Nordvalenilla.
"Follow Me" avusti tänään illalla jopa ehkä hieman yllättäen myös Wasa Expressiä Norra Gloppet-Ensten välillä :D Siellä on tiheää ajojäätä nyt vastassa kovassa tuulessa. Lisäksi Wasa Express on kevyellä Cargolla lauantaisin. Ei ui syvällä, jolloin sen ränninavauskyky on huonompi, kuin että autokannet olisivat rahtia täynnä.
Jäänmurtaja Sisu teki harvinaisen ratkaisun ja sulki sataman sunnuntaina liikenteeltä – Pohjoistuuli laantui illaksi ja sulku purettiin (https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/612106)
Valitettavasti artikkeli on maksumuurin takana.
Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 06.03.2021, 21:44:42
Fennicalla näyttäisi olevan ennakko maanataina Hietaseen joten oletettavasti jää rantaan. Tällä hetkellä ei HaminaKotkan alueella kovinkaan paljon jäätä ole, ja Suomelahden osalta jääennuste näyttää puhaltavan hajanaisia ajojäälauttoja etelää kohti.
Näyttää tulevan hitaasti kohti Kotkaa. Oli aamulla vielä koukannut Haminan molemmat väylät läpi. Saa nähdä jääkö vielä stand-by:hyn? Voima kököttää poterossa Haminan väylällä.
Oheinen viestini huhtikuulta 2010:
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.04.2010, 18:10:13
Jäätiedotusten mukaan Nordica on ollut Katajanokalle saavuttuaan vielä jäänmurtovalmiudessa, ja nyt AIS näyttää sen lähteneen takaisin töihin Suomenlahdelle.
Tämänkaltainen skenaario voisi teoriassa olla mahdollinen nyt Fennicallekin?
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 07.03.2021, 23:02:20
Jäänmurtaja Sisu teki harvinaisen ratkaisun ja sulki sataman sunnuntaina liikenteeltä – Pohjoistuuli laantui illaksi ja sulku purettiin (https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/612106)
Valitettavasti artikkeli on maksumuurin takana.
Muistaakseni Frej on ainakin sulkenut liikenteen Holmsundiin parikin kertaa 2010-luvulla. Suomen puolella olisi sitten ollut erittäin harvinaista suljettu satama?
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 20.02.2021, 01:43:09
Tarmo ollut AIS:n mukaan eilen ilmeisesti koeajolla? :) Kova pohjoistuuli saattaisi siirtää ajojäät Tallinnan edustalle, ja Tarmolle avustettavaa? Ei nyt juuri taida näytää siltä, että pelkästään kova pakkanen jäädyttäisi myös Tallinnan edustan? ::)
Nythän sitä pohjoistuulta on ollut, mikä mahtaa olla tilanne Tallinnan edustalla?
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 08.03.2021, 21:45:58
Nythän sitä pohjoistuulta on ollut, mikä mahtaa olla tilanne Tallinnan edustalla?
Se ennuste tai mallinnus meni tälläkertaa pieleen kuin ennenvanhaan ennustuksen teko sääpallolla ja/tai kansanperimällä :o ;D
Jäät kerkesivät sulaa ennätysnopeasti lämpöaallossa, ja niitä ei vaan enää yksinkertaisesti ole. :o Jäiden noin nopea sulaminen yllätti kyllä kaikki? ::)
Ale pääsi lauantaina jo Holmsundiin asti, ja on nyt AIS mukaan palannut takaisin jäänmurtotehtäviin Merenkurkun alueelle. Samalla Nordvalenin ympäristössä viime päivät päivystänyt...of Finland onkin jo siirtynyt takaisin Vaasan väylälle.
Saimaan kanava avataan liikenteelle ensi maanantaina 22.3. kello 6.00.
https://yle.fi/uutiset/3-11837836
Tuulet on taas vaihteeksi ahtauttanut Perämeren jääkalikat Suomen rannikkoa kohden. ::) Siellä avustetaan nyt niin, että Raahesta ulos Haagaa avustavat sekä Frej ja Otso. Frej edellä ja Otso sekä Haaga perässä. Jossain kohtaa Oden jatkaa avustusta Luulajaan. Vaikka Haaga on uudella tekniikalla varustettu ja uusi, niin sen keulan muoto ei kyllä näihin jääolosuhteisiin ole mikään kovin sopiva keksintö?
Tuomas Romu, mitä mieltä olet?
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 21.03.2021, 22:38:33
Tuomas Romu, mitä mieltä olet?
Ei kai tuosta montaa mieltä voi olla. Kiristyvät energiatehokkuusvaatimukset ja niiden seurauksena pienenevä teho-kantavuussuhde ovat yksi syy sille, miksi jäänmurtajia tarvitaan Itämerellä jatkossakin, vaikka kovat jäätalvet näyttäisivätkin käyvän ajan myötä harvinaisemmiksi.
Haagan jääluokka on muuten "vain" 1A. Niin ikään Luulajaan menossa oleva korkeampaan 1A Super -jääluokkaan kuuluva ja runkomuodoltaan huomattavasti jäissäkulkukykyisempi Steel näyttäisi Balticen perusteella odottelevan Raahen edustalla, että Otso ja Frej ehtivät avustamaan senkin ulos.
edit: Luonnollisesti Helsingissä 2006 rakennettu Norilskiy Nickel painelisi tuosta heittämällä läpi perä edellä ilman jäänmurtaja-avustusta. Raahen ja Luulajan välisestä liikenteestä on tehty viitisentoista vuotta sitten tutkimuskin:
https://julkaisut.vayla.fi/pdf5/mkl_2006-7_study_on_frequent.pdf (https://julkaisut.vayla.fi/pdf5/mkl_2006-7_study_on_frequent.pdf)
Tuollaisen laivan rakentaminen ei tuolle reitille kuitenkaan kannata taloudellisesti, ellei pienempää avustustarvetta "hyvitetä" jollain tavalla.
edit 2: Tuore juttu EEDI-laivoista:
https://akerarctic.fi/app/uploads/2021/03/Passion_news_2021_nro_01_8_s21-22.pdf (https://akerarctic.fi/app/uploads/2021/03/Passion_news_2021_nro_01_8_s21-22.pdf)
Lainaus käyttäjältä: Toni Kolhonen - 16.03.2021, 22:10:26
Saimaan kanava avataan liikenteelle ensi maanantaina 22.3. kello 6.00.
https://yle.fi/uutiset/3-11837836
Tätä kirjoitettaessa Calypso puskee eteenpäin 4-5 solmun nopeudella. Jäänmurtokeulaa saadaan testattua tositoimissa.
Protector tulee seuraavana.
Kauden ensimmäinen laiva on Pinta, joka tuo pyöretä puuta Latviasta.
https://twitter.com/finnpilot_/status/1373960219768799239/photo/1
Letkan viimeisenä tulee Meteor
Sjöfartsverketin mukaan Atle siirtynyt Luulajaan stand-by:hyn. Ymer myös laiturissa, mutta vaikuttaa vaihtopäivältä.
"Isbrytarnas aktiviteter
Ale Assisterar i Norra Kvarken / Södra Bottenviken
Atle Avslutat säsong. Förtöjd Luleå. 72 h standby
Frej Assisterar i södra Bottenviken
Oden Assisterar i Bottenviken
Ymer Assisterar i Norra Bottenviken"
http://sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/ (http://sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/)
Saimaalla homma etenee; väylä pitäisi aueta Varkauteen loppuviikon aikana, mutta Siilinjärvi jää vielä avaamatta ensi kuulle saakka. Tällä hetkellä Protector ja Calypso jurnuttavat kimpassa 7 kn nopeudella kohti Tappuvirran lossia.
YLEn uutinen (https://yle.fi/uutiset/3-11852412)
Väylältä tiedote:
Jäänmurtajien talvikausi jatkuu vielä pitkälle huhtikuuhun (https://vayla.fi/-/jaanmurtajien-talvikausi-jatkuu-viela-pitkalle-huhtikuuhun)
Venäjän puolella jokin aika sitten kautensa lopettanut Vladivostok on nyt sitten lähtemässä pois kokonaan Suomenlahdelta. Määränpäänä nyt alkuun Murmansk. Saa nähdä päätyykö jo täksi talveksi ylös siirretyn Sankt-Peterburgin lisäksi saati tilalle Obinlahdelle vai jatkaako kevään/kesän mittaan Koillisväylää kohti nimikaimasatamaansa?
Pilotonline lupailee Voimaa Nokalle torstaiksi. Kyllähän jäiden määrä on itäisellä Suomenlahdella vähentynyt viime aikoina niin reippaasti, ettei Voimaa erityisemmin enää tarvitakaan.
Samainen lähde lupailee myös viime ajat Pietarsaaressa vaikuttanutta ...of Finlandia saapumaan takaisin Turkuun perjantaiksi.
Sisu päättänyt kauden perämerellä pääsiäismaanantaina ja matkalla kohti Helsinkiä
Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 05.04.2021, 18:06:39
Sisu päättänyt kauden perämerellä pääsiäismaanantaina ja matkalla kohti Helsinkiä
Ruotsin puolella taas Ymer on ollut jo pari päivää Luulajassa kautensa aiemmin lopettaneiden Alen ja Atlen kanssa. Se kuitenkin näkyy tekevän juuri nyt lähtöä Odenin tieltä, jonka Sjöfartsverket kertoo lopettavan kautensa tänään. Eli ilmeisesti Ymer ja Oden vaihtavat positioitaan...
Lainaus:
"Isbrytarnas aktiviteter
Ale Avslutat säsong. Förtöjd Luleå. 72 h standby
Atle Avslutat säsong. Förtöjd Luleå. 72 h standby
Frej Assisterar i Norra Bottenviken
Oden Assisterar i Bottenviken - avslutar expedition idag kl 2000
Ymer Assisterar i Norra Bottenviken"Edellisellä sivulla mainittu Vladivostok taas lähtikin Murmanskista mielenkiintoiseen määränpäähän eli ylös Frans Joosefin maalle.
Murmansk lopetti kautensa tänään aamulla viimeisensä tämän jäätalven suurena jäänmurtajana Venäjän puolella Suomenlahtea. Keskikokoinen Mudyug sekä pari pienempää murtajaa jatkavat vielä kauttaan.
Protector tullut yöllä pois Saimaalta, ja jättänyt tänään puoliltapäivin vanhan irtokeulansa Haminaan.
Ruotsissa taasen Ymer saapui juuri Luulajaan. Saa nähdä jääkö vihdoin kokonaan laituriin vai lähteekö vielä takaisin merelle?
EDIT: Ymer on poistunut jääkartalta. Eli lienee siirtynyt vain stand-by:hyn.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 17.04.2021, 15:54:47 Ruotsissa taasen Ymer saapui juuri Luulajaan. Saa nähdä jääkö vihdoin kokonaan laituriin vai lähteekö vielä takaisin merelle?
EDIT: Ymer on poistunut jääkartalta. Eli lienee siirtynyt vain stand-by:hyn.
Sjöfartsverketin mukaan sekä Ymer että Ale ovat vielä valmiudessa. Atle ja Oden lopettaneet kautensa. Frej jatkaa vielä:
"Isbrytarnas aktiviteter
Ale: Förtöjd Luleå, 24 h beredskap.
Atle: Säsongen avslutad.
Frej: Assisterar i Bottenviken.
Oden: Säsongen avslutad. Förberedelser för kommade sommarexpedition.
Ymer: Förtöjd Luleå, 12 h beredskap."https://sjofartsverket.se/sv/tjanster/isbrytning/Aktuella_restriktioner/ (https://sjofartsverket.se/sv/tjanster/isbrytning/Aktuella_restriktioner/) > Huomaa uudistuneet kotisivut.
Jokos on Urhon vuoro pistää kautensa pakettiin? Näyttäisi olevan tulossa alas, eikä sitä jäätiedotuksessakaan enää mainita.
EDIT: Määränpää päivitetty Helsingiksi.
Ale aktivoitui sitten uudelleen Ruotsin puolella. Lähtenyt aamulla Luulajasta. Sehän ilmestyi jo eilen jääkartallekin.
Sjöfartsverket päivittänyt jäänmurtajiensa tilanteen. Frejn kausi päättyy virallisesti puoliltaöin, vaikka tuli Luulajaan laituriin jo maanantaina illalla. Toisaalta jäähän se vielä muodolliseen stand-by:hyn. Ale päättää täten kauden Ruotsin puolella.
"Isbrytarnas aktiviteter
Ale: Assisterar i Bottenviken.
Atle: Säsongen avslutad.
Frej: Assisterar i Bottenviken. Avslutar säsongen i afton kl 2359. Därefter 24 h standby.
Oden: Säsongen avslutad. Förberedelser för kommande sommarexpedition.
Ymer: Säsongen avslutad."
EDIT: Saimaalla taasen viimeisenä jäänmurrossa ollut Meteor näyttää olevan tulossa pois, suuntana Loviisa.
Kontio on matkalla Helsinkiin keskiviikoksi. Poistunut myös päivän jäätiedotuksesta.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.05.2021, 12:22:23
Kontio on matkalla Helsinkiin keskiviikoksi. Poistunut myös päivän jäätiedotuksesta.
Nyt näyttää olevan Otson vuoro lopettaa kautensa. Poistunut päivän jäätiedotuksesta ja lähtenyt kohti Helsinkiä.
Ale sai taatusti kevään viimeisen keikan Karlsborgiin. Lähti sinne Luulajasta ja avusti pikkukippo Aceromarin Karlsborgin saaristoväylän edustalla olevan tiheän ajojäävyöhykkeen lävitse. Jostain tuuli oli sinne vielä kuljettanut ja kasannut pienen tiheän ajojääkentän ::) Saaristossa siellä on enää haurasta jäätä, eikä se menoa haittaa.
Jäänmurtokausi on päättynyt, vaikka jäärajoitukset pysyvät vielä hetken aikaa voimassa. Polaris käy vielä alkuviikosta Torniossa bunkraamassa LNG:tä paluumatkaansa varten.
Arctian virallinen tiedote:
https://www.arctia.fi/uutiset/jaanmurtokausi-paattyi-15.-toukokuuta.html (https://www.arctia.fi/uutiset/jaanmurtokausi-paattyi-15.-toukokuuta.html)
Päivän jäätiedotuksesta:
"JÄÄTIEDOTUS 16.05.2021
Perämeren jäät sulavat nopeasti ja jäänmurtokausi on päättynyt.
Perämerellä on Ulkokallan ympäristössä haurasta tiheää ajojäätä. Kokkolan majakan pohjoispuolella on yksittäisiä ajojäänauhoja. Muuten on jäätöntä.
Jäänmurtajat: Jäänmurtokausi on päättynyt. Sopimushinaajat avustavat tarvittaessa.
Avustusrajoitukset: Vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi, Oulu, Raahe, Kalajoki ja Kokkola, II yli 2000 tonnia."
...ja tänään poistuivat rajoituksetkin.
Ruotsissa jäätalvi laitettiin pakettiin jo helatorstaina, ja Oden on jo siirtynyt telakoitavaksi Landskronaan. Sjöfartsverket:
"Ytterligare trafikupplysningar
Vintersjöfart har upphört för denna säsong i samtliga svenska farvatten sedan den 13 maj 2021.
Gällande dirigeringsvägar
Isbrytarnas aktiviteter
Ale: Säsongen avslutad.
Atle: Säsongen avslutad.
Frej: Säsongen avslutad
Oden: Säsongen avslutad. Varv Landskrona förbredelser inför sommarens expedition till Arktis.
Ymer: Säsongen avslutad."
https://sjofartsverket.se/sv/tjanster/isbrytning/Aktuella_restriktioner/ (https://sjofartsverket.se/sv/tjanster/isbrytning/Aktuella_restriktioner/)
EDIT: Sjöfartsverketin yhteenveto päättyneestä jäätalvesta Ruotsissa:
https://sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/ale-avslutade-arbetsam-isbrytarsasong/ (https://sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/ale-avslutade-arbetsam-isbrytarsasong/)
Och samma på finska:
JÄÄTIEDOTUS 20.05.2021
Perämeren viimeiset jäät ovat sulaneet. Itämeri on jäätön.
Tämä on talven viimeinen jäätiedotus. Jääpalvelu toivottaa kaikille hyvää kesää! :thumb:
Ilmatieteen laitos kirjoitti 21. huhtikuuta 2021:
"Taakse jäävä talvi tallentuu tilastoihin keskimääräisenä. Talven laajin jäätilanne koettiin helmikuun puolivälissä, kun jäällisen alueen laajuus oli noin 130 000 km². Alueellisesti tämä vastaa melko hyvin nykytalvien keskiarvoa. Vielä vuosituhannen alussa keskimääräisenä talvena oli jäätä 40 000 – 50 000 km² enemmän.
Vaikka talvet leutonevat ja jään määrä vähenee, merenkulullisesti talvista ei tule helpompia."
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/3JppPSgJG3H78FF0kbZ69X
Väyläviraston katsaus jäätalvesta 20-21:
https://vayla.fi/-/142-vuorokautta-kestanyt-jaanmurtokausi-paattyi (https://vayla.fi/-/142-vuorokautta-kestanyt-jaanmurtokausi-paattyi)
Polaris muuten saapui tänään alkuiltapäivästä takaisin Katajanokalle.
YLE:n katsaus Saimaan jäätalveen:
236 työpäivää – Saimaan jäänmurtajilla takana tavanomainen talvi, nyt hommat jatkuvat satamahinauksessa merellä (https://yle.fi/uutiset/3-11943062)