Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#825
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 20.07.2023, 16:33:04 Navigator: 30 miljoonaa euroa EU-tukea talvimerenkulun 187 miljoonan euron Motorways of the Seas hankkeelle – pääosa Ruotsille

Hanke sisältää sekä selvityksiä että varsinaisia investointeja. Ruotsi rakentaa hankkeessa uuden sarjan ensimmäisen 32 metrin rännin jäänmurtajan, joka tulee palvelemaan Perämeren liikennettä. ... Suomi tekee hankkeessa myös pienemmän ns. B-luokan jäänmurtajan konseptikehityksen. Kun Suomi aikanaan tekee päätöksiä uusien murtajien rakentamisesta, tullaan näille investoinneille hakemaan EU-tukea seuraavista mahdollisista tukiohjelmista.

Markkinaoikeuden ratkaisusta MAO:447/2024 selviää, että tämä projekti ei ole edennyt hankintapäätöksestä tehdyn valituksen takia.

edit: T&T: Suomen 1,0 miljoonan euron jäänmurtajahankinta kaatui oikeudessa "kohtuuttomien vaatimusten" takia – Tästä on kyse

edit: Lisätietoa projektista WINMOS-hankkeen sivuilta:

Work package 3: Studies of smaller icebreaker's properties for future assistance needs
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Rapakon takana on julkaistu taas uusi arvio Yhdysvaltain rannikkovartioston tulevien jäänmurtajien hinnasta. Kongressin budjettitoimiston laivan kevytpainoon perustuva laskelma antaa ymmärtää, että ensimmäinen alus tulee maksamaan noin 1.9 miljardia dollaria (1.7 miljardia euroa tämän päivän kurssilla) ja kaksi seuraavaa kukin 1.6 miljardia dollaria (1.44 miljardia euroa); yhteishinta on siis 5.1 miljardia dollaria (4.5 miljardia euroa). Arvio on noin 60 % korkeampi kuin USCG:n oma arvio, joka tullaan päivittämään myöhemmin tänä vuonna. Odotettavissa iltaan asti grillattua sinipukuista amiraalia kongressin grillissä...

Vertailun vuoksi Suomen koko jäänmurtajalaivaston uusiminen maksaisi noin puolitoista miljardia euroa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kiinan uuden jäänmurtajan suunnittelu etenee ja rakentaminen alkaa ensi vuonna:

Global Times: R&D of next-gen icebreaker progresses smoothly in China

Ainut tekninen tieto, jota jutusta voi onkia, on jäänmurtokyky: kiinalaisen tulkinnan mukaan "raskaan jäänmurtajan" jäänmurtokyky on jopa 2 metriä. Alus lienee siis suurempi ja tehokkaampi kuin Xue Long 2.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#828
Kiinalainen jäätämurtava tutkimusalus Xue Long 2 on tullut yllätysvierailulle Murmanskiin. Alus on käynyt vuosittain tekemässä tiedettä arktisilla vesillä, mutta toistaiseksi se on pysytellyt idän suunnalla ja palannut takaisin Beringinsalmen läpi. Tällä kertaa alus purjehtikin länteen "pohjoisen kautta" ja lähestyi Murmanskia suoraan pohjoisesta. Viime syksynä alus saavutti myös ensimmäisenä kiinalaisaluksena maantieteellisen pohjoisnavan.

BarentsObserver: Chinese icebreaker makes port call in Murmansk
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#829
Eero Mäkinen on kirjoittanut laajalti Ruotsin ja vähän Suomenkin jäänmurtajahankinnoista:

Navigator: Selkeät linjaukset Ruotsin jäänmurtajatoiminnassa, uusien laivojen hankinta silti takkuista
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#830
Kauppalehdessä on niin ikään kirjoitettu tänään jäänmurtajista:

Suomi ja Ruotsi haluaisivat tilata jäänmurtajia kimpassa, mutta poliitikot eivät asiaa päätä – Tästä on kyse

edit: Myös raumalainen kansanedustaja Matias Marttinen on tuoreeltaan kirjoittanut aiheesta mielipidekirjoituksen:

UutisRauma: Marttinen: Jäänmurtajahankinnat luovat paljon mahdollisuuksia Raumalle
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#831
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 13.06.2024, 20:50:46 Ruotsi unelmoi uudesta polaaritutkimuslaivasta ja on julkaissut tekniset vaatimukset kommentoitavaksi:

Technical requirement for new polar research vessel

BarentsObserver on tuoreeltaan kirjoittanut Ruotsin kaavailemasta uudesta polaaritutkimusaluksesta:

Landmark Nordic declaration includes plan for new icebreaker

Jutussa viitataan myös Suomen ja Ruotsin pääministerien julkilausumaan, jossa sivutaan projektia yhdessä kappaleessa. Mielestäni tuota julkilausumaa, jonka synnyttäneeseen tapaamiseen myös Kakk... Kauppalehti viittasi, on tulkittu BarentsObserverissa kuitenkin hieman virheellisesti; tämä on aiemmin ollut puhtaasti ruotsalainen projekti.

Suomalainen jäänmurtajiin erikoistunut suunnittelutoimisto Aker Arctic on tosiaan ollut mukana projektin alkusuunnittelussa:

A fast digital connection across the Arctic

Ruotsin polaaritutkimussihteeristön (Polarforskningssekretariatet) johtaja piti kyseisen lafkan asiakasseminaarissa myös esityksen kaapeliprojektista, johon tuo tutkimusalus-jäänmurtaja kiinteästi liittyy:

North Pole Fiber, a step in the Polar Connect initiative

edit: ...ja sama suomeksi:

Verkkouutiset: Ei mikä tahansa alus – Suomen ja Ruotsin julistus sisältää uuden jäänmurtajan
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#833
gCaptain uutisoi, että jenkkien keskiraskas jäänmurtaja USCGC Healy on palannut palvelukseen ja matkalla takaisin pohjoisen vesille. Kuten aiemmin tässä viestiketjussa on kirjoitettu, edellinen matka keskeytyi tulipaloon aluksen konehuoneessa.

Jenkkien raskas jäänmurtaja USCGC Polar Star palasi telakalta kotisatamaansa Seattleen ja valmistautuu ensi talven Antarktiksen-matkaan.

Vuosia sitten käytöstä poistettu sisaralus USCGC Polar Sea sen sijaan on hinattu telakalle, jossa aluksen runko puhdistetaan ennen siirtoa Suisun Bay'n "reservilaivastoon". Useimmille jenkkialuksille tämä on viimeinen ankkuripaikka ennen naulatehdasta. 2000-luvulla loputtomista laivariveistä on yksi toisensa jälkeen hinattu Texasissa sijaitsevalle romuttamolle esimerkiksi toisen maailmansodan aikaiset Victory-laivat. "Koipussitettujen" alusten kunnosta saa hyvän kuvan tästä kuvareportaasista, jossa on pari otosta myös vuonna 2012 romutetulta jäänmurtaja USCGC Glacierilta.

Rapakon takana on myös kirjoitettu jenkkitelakoiden kyvyttömyydestä rakentaa jäänmurtajia sekä kyselty kesällä julkistetun ICE Pactin perään. War on the Rocks -podcast omisti myös tuoreen jaksonsa aiheen käsittelylle. Myös jäänmurtajista bloggaava Peter Rybski on kirjoitellut sekä jenkkimurtajista yleisesti että ICE Pactista erityisesti.

Loppukevennyksenä kymmenminuuttinen dokumentti Wärtsilän jääkoelaitoksesta ja jäänmurtoon liittyvästä tutkimuksesta 1980-luvun loppupuolelta:

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Suomessa rakennettulla satamamurtaja Kapitan Kosolapovilla (Wärtsilä 409; 1976) on tapahtunut korjaustöiden yhteydessä räjähdys, jossa on loukkaantunut kaksi polttoainetankissa tulitöitä tehnyttä työntekijää.

Jutussa viitataan myös taannoiseen tulipaloon romutettavana olleella jäänmurtaja Ermakilla (Wärtsilä 398; 1974). Tulitöiden kanssa tulee siis olla tarkkana.

Maritime Executive: Explosion on Russian Icebreaker Undergoing Repairs Injures Two Workers
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Intiassa haikaillaan Rosatomin jäänmurtajatilausten perään, koska Euroopasta ei myydä pakotteiden tai muiden syiden takia, ja kiinalaiset, japanilaiset ja korealaiset telakat on työllistetty ainakin vuoteen 2028 asti:

The Economic Times: Russia eyes Indian yards to build four non-nuclear icebreaker ships to back its Northern Sea Route plan

Jutun mukaan kiikarissa on kaksi telakkaa — toinen valtion omistama ja toinen yksityinen — joille tavoitellaan intialaisittain sanottuna "kuuden tuhannen kymmenen miljoonan" rupian eli noin rapiat 650 miljoonan euron tilausta neljästä isosta ei-ydinkäyttöisestä jäänmurtajasta. Jutusta ei käy ilmi, onko kyseessä yksittäisen laivan hinta, joka olisi korkeahko intialaiselle telakalle, vai koko neljän laivan sarjan hinta, joka taas olisi epärealistisen halpa.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana jutussa heilutetaan porkkanana suuria öljytankkereita, joita voitaisiin tilata myöhemmin. Ilmeisesti jäänmurtajien rakentamista ei nähdä kaupallisesti houkuttelevana.

Juttu päättyy loppukaneettiin, jossa todetaan, että telakoiden huolena on jäänmurtajien rungossa käytettävä erikoisteräs ja jäänmurtajaan sopivien moottorien saatavuus. Itse lisäisin listalle myös sen, että Venäjän kanssa nykyisessä maailmantilanteessa bisnestä tekevä telakka päätyy äkkiä länsimaiden mustalle listalle...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Suomen, Kanadan ja Yhdysvaltain välisestä ICE Pact-jäänmurtajayhteistyöstä ei ole juurikaan tihkunut yksityiskohtia julkisuuteen. Neuvottelut julkilausuman konkreettisesta toimeenpanosuunittelmasta ovat kuitenkin loppusuoralla ja Suomessa yhteistyön kansalliseksi vetäjäksi on valittu Reko-Antti Suojanen, joka on työskennellyt aikaisemmin muun muassa jäänmurtajien suunnitteluun erikoistuneen Aker Arcticin toimitusjohtajana.

Valtioneuvosto: Reko-Antti Suojanen ICE-Pact-jäänmurtajayhteistyön kansalliseksi vetäjäksi
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#837
Sikäli kun jäätalvikeskustelua ei ole vielä avattu, voidaan todeta tässä viestiketjussa, että Rosmorportin ensi talven suunnitelmista on uutisoitu niin venäjäksi kuin englanniksikin. Uutiset kuitenkin poikkeavat jonkin verran sisällöltään.

Sudostroenien uutisessa puhutaan viidestä "linjajäänmurtajasta" ja viidestä "satamajäänmurtajasta". Kokemusperäisesti ensiksi mainitut ovat todennäköisesti Kapitan Sorokin (valmistunut 1977), Kapitan Nikolaev (1978), Vladivostok (2015), Murmansk (2015) sekä Viktor Chernomyrdin (2020). Viimeksi mainitut lienevät ainakin Pietarista satelliiteille huutelevat Ivan Kruzenstern (1964), Semyon Dezhnev (1971), Kapitan Kosolapov (1976) (edit: tai Kapitan M. Izmaylov, 1976, tai molemmat) ja Kapitan Plakhin (1977). Osa Venäjän Suomenlahden jäänmurtajalaivastosta on tällä hetkellä "pimeänä" mutta viimeinen satamamurtaja ja yhdestoista "varamurtajakin" lienevät vanhoja tuttuja, koska uusiakaan ei ole valmistunut. Jutussa myös mainitaan, että aiemmin Suomenlahdella päivystänyt Kapitan Zarubin siirtyy Astrahaniin; alus onkin matkannut jokiverkostoa pitkin ollen nyt jossain Samaran ja Syzranin välillä.

Baird Maritimen jutussa Rosmorport ehdottaa jäänmurtajalaivaston muodostamista Suomenlahtea ympäröiviin satamiin: viisi jäänmurtajaa olisi samanaikaisesti käytössä, toiset viisi satamissa huollossa tai bunkraamassa, ja yhdestoista reservissä. Kuvituskuvana on Zvezdan telakalla Venäjän kaukoidässä rakenteilla jäätämurtava öljy- ja kaasutasanteiden huoltoalus.

Joka tapauksessa juttu on osa jokavuosittaista uutiskimaraa, jossa Rosmorportin eri aluetoimistot ilmoittavat jäänmurtovalmiutensa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#838
Pietarissa sijaitsevalla Amiraliteetin telakalla on laskettu tutkimusjäänmurtaja-huoltoalus Ivan Frolov'n köli. Aluksen terästuotanto alkoi jo joulukuussa 2023 ja valmista pitäisi tulla joulukuussa 2028. Peräti 164.8-metrinen eritoten Etelänapamantereen tutkimusasemien huoltoon käytettävä alus tulee olemaan suurimpia lajissaan; vain Australian Nuyina vetää sille vertoja päämitoiltaan ja uppoumaltaan.

Sudostroenie.info: Состоялась закладка научно-экспедиционного судна "Иван Фролов" (Google-käännös: The keel of the research expedition vessel "Ivan Frolov" was laid)

Niin ikään Pietarissa olisi tarkoitus laskea vesille suuri ydinkäyttöinen jäänmurtaja Chukotka lähteestä riippuen joko huomenna tai viikon päästä; joissain yhteyksissä on uutisoitu viikon viivästyksestä (edit: venäläinen Paluba-uutissivusto vahvistaa viivästyksen). Jäänmurtaja on samaa tyyppiä kuin jo luovutetut Arktika, Sibir ja Ural sekä tänä vuonna luovutettava Yakutiya, ja jakaa näin tittelin maailman suurimmasta ja tehokkaimmasta jäänmurtajasta peräti 60 megawatin (noin 80000 hevosvoiman) akselitehollaan.

Maailman vanhin edelleen rakenteilla oleva jäänmurtaja Kerchenskiy Proliv ("Kertšinsalmi") on myös päässyt perille Vladivostokin varustelulaituriin. Alus uitettiin Amur-joen varrella sijaitsevalta telakalta ponttoonien varassa. Tästä huolimatta se ui valokuvien perusteella edelleen huolestuttavan syvällä. Aluksen köli laskettiin jo vuonna 2010 ja sen rakentaminen oli pitkään pysähdyksissä muun muassa huomattavaan ylipainoon johtaneiden suunnitteluvirheiden seurauksena. Fiaskon seurauksena Venäjän meripelastusviranomainen tilasi saksalaiselta Nordic Yards -telakalta kaksi vastaavaa pelastusjäänmurtaja, jotka valmistuivat vuonna 2015.

KHV: Ледокол «Керченский пролив» прибыл на достроечную базу АСЗ во Владивостоке (Google-käännös: Icebreaker "Kerch Strait" arrived at the outfitting base of the shipyard in Vladivostok)

Zvezdan telakalla rakenteilla oleva jäätämurtava shuttle-tankkeri Valentin Pikul on ollut reilun viikon mittaisilla merikokeilla ja luovutettaneen lähiaikoina. Alus on sukua Varandeyn öljyterminaalin ja Murmanskin väliä suhaavien Vasily Dinkov'n, Timofey Guzhenko'n ja Kapitan Gotsky'n kanssa, ja tuleekin samalle reitille. Teknisiä erikoisuuksia ovat korkean jääluokan lisäksi kaksi Azipod-ruoripotkuria sekä keulalastausmahdollisuus. Alus on virallisesti rakennettu Venäjällä jos jätetään huomiotta nuo kolme aiempaa puolisisarta rakentaneen Samsungin toimitta täysin varusteltu perälaiva, joka kuvattiin Etelä-Koreassa kolme ja puoli vuotta sitten.

Lännestä ei tällä haavaa oikeastaan mitään uutta jäänmurtajien saralta. Atle juhli viime viikolla Ruotsissa pyöreitä; aluksen luovuttamisesta tuli 20.10. kuluneeksi tasan 50 vuotta. Onnittelemme vetreää vanhusta ja toivomme menestystä käynnissä olevalle uudisrakennushankkeelle!

edit: Zvezdalta kantautui myös toinen uutinen, jonka mukaan Arctic LNG 2 -projektin kipeästi kaipaamat toisen sukupolven jäätämurtavat LNG-tankkerit myöhästyvät jälleen ja ensimmäinen luovutettaisiin vasta ensi vuoden puolella. Aluksia tilattiin alun perin 15 ja ne oli tarkoitus rakentaa yhteistyössä etelä-korealaisen Samsungin kanssa. Sodan sytyttyä yhteistyö ulkomaisten partnereiden kanssa kuitenkin karahti kivelle: Samsung vetäytyi toimitettuaan perälaivat ensimmäiseen viiteen tankkeriin ja membraanitankkijärjestelmiä toimittava ranskalainen GTT totesi, että kolmannesta rungosta eteenpäin telakka on omillaan. Huhujen mukaan myös muiden länsikomponenttien saatavuudessa on ongelmia, joten saas nähdä, miten näiden kanssa lopulta käy.

Kommersant: До танкеров, как до «Звезды» (Google-käännös: Tankers are as far away as Zvezda)

Toisaalla japanilainen MOL yrittää irtautua projektista ja löytää ostajaa — tappiolla, jos ei muu auta — kolmelle Hanwhan telakan rakentamalle toisen sukupolven Arc7-kaasutankkerille, joista yhtäkään ei ole virallisesti toimitettu, ja yhdelle Kiinassa rakennetulle jäätämurtavalle kaasukondensaattitankkerilleen, joka harhailee päämäärättömästi jossain Etelä-Kiinan merellä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 23.10.2024, 07:29:44 Sudostroenien uutisessa puhutaan viidestä "linjajäänmurtajasta" ja viidestä "satamajäänmurtajasta". Kokemusperäisesti ensiksi mainitut ovat todennäköisesti Kapitan Sorokin (valmistunut 1977), Kapitan Nikolaev (1978), Vladivostok (2015), Murmansk (2015) sekä Viktor Chernomyrdin (2020). Viimeksi mainitut lienevät ainakin Pietarista satelliiteille huutelevat Ivan Kruzenstern (1964), Semyon Dezhnev (1971), Kapitan Kosolapov (1976) (edit: tai Kapitan M. Izmaylov, 1976, tai molemmat) ja Kapitan Plakhin (1977). Osa Venäjän Suomenlahden jäänmurtajalaivastosta on tällä hetkellä "pimeänä" mutta viimeinen satamamurtaja ja yhdestoista "varamurtajakin" lienevät vanhoja tuttuja, koska uusiakaan ei ole valmistunut. Jutussa myös mainitaan, että aiemmin Suomenlahdella päivystänyt Kapitan Zarubin siirtyy Astrahaniin; alus onkin matkannut jokiverkostoa pitkin ollen nyt jossain Samaran ja Syzranin välillä.
Nyt ainakin jotain näkyypi tuolla itänaapurin puolella tapahtuvan, sillä tuo Helsingissä rakennettu Murmansk on aloittanut siirtomatkansa Pietarista kohti nimikkokaupunkiaan Murmanskia, sekä takavuosina Rosmorportin Kaukoidän aluetoimistolta Murmanskin piiriin siirretty (jo romutetun) Ermakin sisaralus Admiral Makarov on päätynyt Pietariin.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.