Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 26.01.2017, 13:24:40

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

#15
Stena ilmoitti toissapäivänä tilaavansa kaksi alusta lisää (alukset 7 ja 8 ) ja samalla ilmoitettiin neljästä lisäoptiosta.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Ja nuo nyt tilatut kaksi ovat pikkaisen pidempiä kuin aiemmat (240 metriä kun ekat kuusi ovat 215 m). Stena ilmoitti asettavansa ne omaan liikenteeseensä (Karlskrona-Gdyniaa on veikkailtu reitiksi), tosin se ei todista mitään - pitihän ensimmäisten neljän laivan tulla alkujaan Stenan Irlanninmeren liikenteeseen, paitsi että näitä ennen tilatuista kuudesta vain kolme tulee Stenalle itselleen (tosin kaikki kyllä sinne Irlanninmerelle).

Juhani Mehto

Sarjan ensimmäisen aluksen nimeksi on tullut tänään kasteessa Stena Estrid.

Shippaxin maksumuuritettu uutinen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Sopivan neutraali nimi, voidaan siirtää periaatteessa mille linjalle vain. Lisäksi etuna, ettei sekoitu edeltäjään... 8)
Tämä saattaa tulla ajankohtaiseksi siinä tapauksessa, että kova brexit toteutuu, ja Irlanninmeren liikennevolyymeissä tapahtuu isoja muutoksia. Alustyyppihän on kuitenkin ilmeisesti suunniteltu EU:n sisäliikennettä ajatellen. Ei silti, voihan sitä rajalinjoillakin käyttää, mutta liikenteen luonne olisi kuitenkin varmaan toisenlainen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Toisaalta Irlanninmerellä E-Flexereitä on käsittääkseni suunniteltu Dublin-Holyhead ja Liverpool-Belfast -reitille, jälkimmäisen pysyessä Britannian sisälinjana (tai siis kuka nyt tietää miten Pohjois-Irlannin lopulta käy?). Jos Brexit jotain vaikuttaa niin lienee fiksuinta siirtää Stena Estrid Dublin-Holyheadistä Liverpool-Belfastille ja keksiä myöhemmille E-Flexereille joku toinen käyttötarkoitus.

Jännä nähdä, tulevatko E-alkuiset nimet olemaan E-Flexereiden teema – ja jos kyllä, niin mitkä E-nimet myöhemmät alukset saavat?

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.01.2019, 11:38:19
Sarjan ensimmäisen aluksen nimeksi on tullut tänään kasteessa Stena Estrid.

Shippaxin maksumuuritettu uutinen
Sarjan toinen alus on laskettu vesille ja saanut nimen Stena Edda. Se luovutetaan ensi keväänä Belfastin ja Liverpoolin väliselle reitille. Tässä välissä on myös tilattu yksi uusi alus Brittany Ferriesin rahdattavaksi, ja näin ollen tilattujen alusten kokonaismäärä on jo yhdeksän.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 19.01.2019, 10:13:56
Jännä nähdä, tulevatko E-alkuiset nimet olemaan E-Flexereiden teema – ja jos kyllä, niin mitkä E-nimet myöhemmät alukset saavat?
Vastaan itselleni, että huhujen mukaan Stena Estridin ja Stena Eddan kolmas (Stenalle tuleva) sisar olisi Stena Embla.

Näistähän siis Estrid oli Ruotsin kuningatar vuoden 1000 tienoilla, Edda kaksikin skandinaavista muinaistarujen kokoelmaa ja Embla skandinaavisen mytologian mukaan ensimmäinen ihmisnainen. Sinällään ihan hauskaa, että englanninkielisten nimien (joista saamme täälläkin kovasti "nauttia") kotivesille menevät laivat saavat muinais-skandinaviasta lainaavat nimet.

Kalle Id

Stena Emblan nimi vahvistettiin aiemmin tässä kuussa ja lisää nimiuutisia saatiin eilen, kun DFDS:lle rakennettavan, sarjan järjestyksessä viidennen laivan tuotanto aloitettiin: DFDS:n aluksesta tulee muiden varustamon Dover-Calais -lauttojen teemaa jatkaen Côte d'Opale, Calais'ta ympäröivän rannikon mukaan.

Kalle Id


Juhani Mehto

Stena Edda on luovutettu 15.1. ja on jo matkalla Singaporeen, jonne sen pitäisi saapua 29.1. matkallaan kohti Irlanninmerta. Liikenteen pitäisi alkaa maaliskuussa.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

#25
Eddan myötä Belfastin ja Birkenheadin välin profiili muuttuu aika paljon, linjaahan on aiemmin ajettu kahden visentiniläisen voimin. Näistä toinen, Stena Lagan, suuntaa (käsittääkseni Eddan liikenteeseen tullessa) telakalle Turkkiin, jossa sitä pidennetään, yläkannen lastausta helpotetaan erillisillä rampeilla ja hyttitiloja tehdään lisää. Ilmeisimmin alus on määrä saattaa jollekin yön ylittävälle linjalle, jossa kulkee sekä kuormaa että matkustajia. Mikähän se voisi olla, olisiko peräti jompikumpi Latvian reiteistä..?
Myös Superfast kympin tulevaisuus on kiintoisa. Alus tuurasi Estridin valmistumisen jälkeen päivälautoiksi muutettuja siskojaan pohjoisemmalla reitillä ja on tällä hetkellä Adventurerin sijaisena Dublinin linjalla, mutta vakituisempaa roolia Irlanninmerellä sille ei kyllä tuntuisi olevan luvassa.

Ainakin FoFin mukaan alussarjaa olisi nyt varmuudella tulossa ainakin yhdeksän. Viisi Stenalle, yksi DFDS:lle ja kolme Brittanylle. Viime mainittujen nimet olisivat Galicia, Salamanca ja Santoña -kaikki siis ilmeisesti menossa Espanjan linjalle.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.02.2020, 17:44:56
Myös Superfast kympin tulevaisuus on kiintoisa. Alus tuurasi Estridin valmistumisen jälkeen päivälautoiksi muutettuja siskojaan pohjoisemmalla reitillä ja on tällä hetkellä Adventurerin sijaisena Dublinin linjalla, mutta vakituisempaa roolia Irlanninmerellä sille ei kyllä tuntuisi olevan luvassa.
Pari viikkoa sitten uutisoitiin, että Stena Superfast X on pitkäaikaisrahdattu Corsica Linealle ja saa nimen A Nepita.

Infoa täällä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Kolmas e-Flex eli Brittany Ferriesille rahdattu Galicia, on saapunut Eurooppaan. Se aloittaa liikennöintinsä Englannin, Ranskan ja Espanjan välillä näinä päivinä, ellei ole jo aloittanutkin -Marinetrafficin mukaan purkki on juuri nyt Santanderissa, mikä viittaisi toimeen tarttumiseen.
Myöskään Stena Emblaa ei ainakaan virallisen tiedon mukaan tarvitse enää odotella pitkään. Aluksen olisi määrä saapua Birkenheadin ja Belfastin välille vielä kuluvana vuonna.

Alusten 7,8 ja 9 kölinlasku on tehty. Ysi on siis Brittanyn kolmas lautta, kaksi muuta Stenan ilmeisesti omaa Karlskronan ja Gdynian väliään silmällä pitäen rakennuttamia. Itselleni on epäselvää, kuinka monta lunastamatonta optiota vielä on, tai onko koronakriisi muuttanut tilannetta siten, että niiden on annettu raueta?
https://www.sjofartstidningen.se/kolstrackning-av-tre-e-flexers-pa-samma-dag/?fbclid=IwAR2ctqtVOI5YPV0AWizYv9JHq2FaoTnwNqXogVI-i2lk1Eq9SDGioxbQiqY

Eddan ja Emblan tieltä Irlanninmereltä väistyvät visentinit Stena Lagan ja Stena Mersey peruskorjataan ja suurennetaan, kuten edellä mainittiin. Alukset tulevat ensi vuonna Ventspilsin ja Nynäshamnin välille, mikä lienee omiaan lisäämään linjan volyymejä sekä rahti- että matkustajasektorilla. Olisi aika omituista, jos Stena ei parantaisi myös Latvian ja Saksan välisen reittinsä valmiuksia siirtämällä siihen esimerkiksi Stena Flaviaa ja mahdollisesti jotain Brittanylle rahdatuista sisaraluksista, jotka palautunevat omistajalleen sitä mukaa kuin Kiinasta tulee uutta rahdattua rautaa tilalle.
Tässä linkissä kuvaa Laganin pidentämisestä.
https://www.sjofart.ax/nyheter/stena-starker-pa-ostersjon
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Enempää juuri näiden mallisia E-Flereitä ei tule, koska uudisrakenteille tulee uusia SOLAS-vaatimuksia vuodenvaihteessa. Jos lisää tilataan, ne pitää suunnitella ainakin osittain uudelleen.

E-Flexer seiskasta ja kasista ei ole vielä varmaa tietoa mihin ne ovat tulossa. Karlskrona–Gdynian lisäksi on arvuuteltu myös Göteborg–Kieliä ja jopa sitä, että 7 ja 8 korvaisivat Estridin ja Eddan (mihin ne sitten menisivät?). Karlskrona–Gdynian osalta muutoksia tulee joka tapauksessa; (Helsingissä rakennettu) Stena Baltica taidettiin jo palauttaa Brittany Ferriesille, joten varmaankin joku Visentineistä menee sille linjalle.

Laganin ja Merseyn muutostyöt saattavat olla myös koevedos näille muutostöille; Stenallahan on aikamoinen läjä Visentenejä, ja jos nämä kaksi toimivat hyvin muutostöiden jälkeen saatetaan vastaavia nähdä lisää vaikka kuinka paljon...

Mikko-Oskari Koski

Brexit sai jo ainakin yhden linjapainotusmuutoksen aikaan, kaikki kynnelle kykenevät Irlannin tasavallan ja Ranskan välisiin suoriin yhteyksiin pystyvät varustamot kun ovat ryhtyneet lisäämään Britannian kiertävää EU:n sisäliikennettään. Stena Estrid on kuluvan vuoden suhannut kokoaikaisesti Rosslaren ja Cherbourgin väliä, ja sen aiotulle linjalle Dublinin ja Holyheadin välillä on hyvin riittänyt pienempi Stena Horizon (joka taas on sikäli erikoinen tapaus Stenan vicentiniläiseksi, että on rahdattu). Stena on kuitenkin ilmeisen varovainen vuorojen lisäämisen suhteen, vapaata tonnistoa Estridin pariksikin voisi löytyä jopa omilta huudeilta, mutta linjaa operoidaan ainakin tällä hetkellä vain joka toinen päivä.

Brittany Ferries on myös innolla reitittänyt aiottua useampia aluksiaan Irlannin suuntaan, mutta Galicia ei ilmeisestikään näille töin ainakaan vielä ole päätynyt. Osa BF:n vuoroista on käsittääkseni ollut jopa Irlannin ja Espanjan välisiä. Irish Ferries ajaa W.B.Yeatsilla Dublinin ja Cherbourgin välillä kolme viikottaista menopaluuta ja Epsilonilla yhden. Varustamo on rahdannut Kreikasta Blue Star 1:n, joka ainakin aluksi on korvannut Isle of Inishmoren Rosslaren ja Pembroken välillä (telakoinnin ajaksi?). DFDS:n Rosslaren ja Dunkerquen välisestä linjasta on tullut päivittäinen, aluksina ainakin toistaiseksi kolme rahdattua, eli ranskalaisen Meridionalen Pelagos, Stenan Kerry ja Rederi ab.Gotlandin Visby.
Kiintoisaa nähdä, jääkö Stena Estrid sarjansa ainoaksi brexit-ranskanlautaksi. Brittanylla voisi olla ihan perusteltua reitittää omasta kolmikostaan ainakin joku myös Irlannin suuntaan. DFDS:n yksilö taitaa sen sijaan olla enemmän lyhyelle linjalle säädetty matkustaja-autolautta (tosin eihän se tuolle reitille asettamiselle olisi mikään este, siinähän se Visbykin painelee jo neljättä kuukautta)...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950