MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)

Aloittaja Tuomas Romu, 18.10.2018, 10:22:49

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#90
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 28.11.2022, 08:35:20
Tietääkö kukaan, mitkä eurooppalaiset moottorinvalmistajat edelleen toimivat?

Onko muita eurooppalaisia keskinopeiden dieselmoottorien valmistajia kuin Wärtsilä, MAN Energy Solutions, Anglo Belgian Corporation (ABC) ja Bergen Engines? Rapakon takana on lisäksi Fairbanks-Morse (lisenssivalmistaja) ja General Electric (GE), ja Aasiassa pari paikallista toimijaa.

Hidas- ja nopeakäyntiset ovat sitten oma lukunsa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kai Heino

Tallink ei varmaan ota enää Härskilän laitteita, kun BP ja BQ saivat sieltä lyhytikäiset alennusvaihteistot, jotka korvattiin kalliissa remonteissa. Käsittääkseni meni kokonaan Tallinkin piikkiin.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Kai Heino

Nyt on ajettu koeajolla pitkiä matkoja melko lujaa 26-27,7 solmua. Aiemmassa koeajossa muistaakseni jäätiin alle 27 solmun nopeuteen.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Hannu Sarell

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 28.11.2022, 23:58:39
Tallink ei varmaan ota enää Härskilän laitteita, kun BP ja BQ saivat sieltä lyhytikäiset alennusvaihteistot, jotka korvattiin kalliissa remonteissa. Käsittääkseni meni kokonaan Tallinkin piikkiin.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä valmistaja on Härskilä?

Kai Heino

Väännös Wärtsilästä. Baltic Princess ja Baltic Queen saivat uudet kalliit kilpailevan valmistajan alennusvaihteet joitain vuosia sitten, kun Wärtsilän laatikot eivät kestäneet käyttöä. Ne hajosivat jatkuvasti ja varsinkin BP oli 4-5 kuukauden välein korjauksessa. Wärtsilä ei tietääkseni osallistunut korjauskuluihin. Viimeisten 42 v aikana Tallinkin ja Siljan tilaamissa laivoissa on ollut Wärtsilän laitteet. Europa ei ollut Siljan tilaama. Siksi ajattelen, että Wärtsilä ei ole nyt toimittaja.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Mika Honkonen

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 29.11.2022, 06:23:50
Väännös Wärtsilästä. Baltic Princess ja Baltic Queen saivat uudet kalliit kilpailevan valmistajan alennusvaihteet joitain vuosia sitten, kun Wärtsilän laatikot eivät kestäneet käyttöä. Ne hajosivat jatkuvasti ja varsinkin BP oli 4-5 kuukauden välein korjauksessa. Wärtsilä ei tietääkseni osallistunut korjauskuluihin. Viimeisten 42 v aikana Tallinkin ja Siljan tilaamissa laivoissa on ollut Wärtsilän laitteet. Europa ei ollut Siljan tilaama. Siksi ajattelen, että Wärtsilä ei ole nyt toimittaja.

Eikös starilla ole 4 × MaK 12M43C koneet. Vaihteistoja en nyt muista.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Ilves Valta

Starissa on MaK:in koneet kyllä. Jonkun kirjoittajan muistan väittäneen tämän johtuneen siitä, että MaK kykeni toimittamaan koneet nopeammin kuin Wärtsilä, mutta en tiedä yhtään pitääkö tämä oikeasti paikkansa. Kun Star on käytännössä nopeampi versio SeaFrance Rodinista, veikkaisin itse koneiden valinnan syynä olleen ennemminkin se, kuka pystyi tarjoamaan version jolla saatiin samalla rungolla puristettua tuo 2½ solmua enemmän minkä Star tarvitsi.

Sven Liljeström

Muistan kyllä julkisuudessakin olleiden tietojen mukaan, että näissä kahdessa tehokkaammassa
sisaressa alennusvaihteistojen kanssa oli ongelmia, mutta se, että ne kapistukset kokonaan menivät
vaihtoon, siitä en ollut tietoinen.
Mikä lienee ollut syy siihen, että näissä kahdessa aikanaan päädyttiin Galaxya tehokkaampiin pääkoneisiin.
Toki se, että aikataulua voitiin kenties silloin tällöin ajaa kiinni, mutta aika harvoin sitä kuitenkin tarvitsi.
Samat kapineet lienevät toimineet Galaxyssa.


Ilves Valta

Muistan minulle kerrotun, että Baltic Princessin ja Queenin tehokkaammat koneet johtuivat ihan vain siitä, että Galaxyssä käytettyä versiota ei enää valmistettu ja samojen moottoreiden uusi versio oli tehokkaampi. Alennusvaihteet sen sijaan olivat Baltic-sisarissa Wärtsilän prototyyppejä (minulle BP:llä kerrotun mukaan sen alennusvaihteet olivat valmistunusnumerot 1 ja 2, mutta tämä voi toki olla merimiesjuttu), eri mallia kuin Galaxyssä, eivätkä sitten käytännössä toimineet.

Baltic Princessin alennusvaihteet vaihdettiin isossa Puolassa tehdyssä telakoinnissa 2018, BQ:n muistaakseni vuotta myöhemmin. Ulkomatalassa oli silloin juttua telakoinnista, myös alennusvaihteiden vaihdosta: http://ulkomatala.net/ajankohtaista/lehdet/2018/ulkomatala-1-2018/

Kai Heino

Pahoittelen Starin unohtamista, kun muistelin moottoreita
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Sven Liljeström

Erehtyminen on inhimillistä.

Harva matkustaja kuitenkaan miettii, kuka olikaan pääkoneiden toimittaja.
Katsoin mielenkiinnosta FoF:n tietoja Megastarista ja Mystarista.
Edellisessä on 3 + 2 ja jälkimmäisessä 5 - toisen toimittajan, mutta arvatenkin samanlaista.
Ainakin minä olisin odottanut, ettei näin lähekkäin valmistuneissa lautoissa olisi vaihdettu
toimittajaa, sillä samasta toimittajasta olisi etua pelkästään huollettavuuden vuoksi.
Voi olla, että jotain sittenkin on jäänyt hampaankokoon.

Mika Honkonen

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 30.11.2022, 09:25:44
Erehtyminen on inhimillistä.

Harva matkustaja kuitenkaan miettii, kuka olikaan pääkoneiden toimittaja.
Katsoin mielenkiinnosta FoF:n tietoja Megastarista ja Mystarista.
Edellisessä on 3 + 2 ja jälkimmäisessä 5 - toisen toimittajan, mutta arvatenkin samanlaista.
Ainakin minä olisin odottanut, ettei näin lähekkäin valmistuneissa lautoissa olisi vaihdettu
toimittajaa, sillä samasta toimittajasta olisi etua pelkästään huollettavuuden vuoksi.
Voi olla, että jotain sittenkin on jäänyt hampaankokoon.

Asiaan saattaa liittyä myös se tapaus jossa megastar piti hinata takaisin tallinnan satamaan ja josta viron viranomaiset aloitti onnettomuustutkinnan.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Kai Heino

Mystarilla on ajettu koeajolla parhaimmillaan 27,7 solmua. Muistaakseni Megastarilla käytiin lähellä 29 solmua. Voiko olla, että testit ja säädöt liittyvät tähän. Aika rajuja kiihdytyksiä ja hidastuksia näkyy edelleen ajoittain olevan. Välillä ajetaan tovi lähes paikallaan.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Sven Liljeström

Voisiko olla niin, että tämä 27 solmua on kauppasopimuksen osana oleva ns. "sopimusnopeus"?
Onko arvelu oikea, vai olenko väärässä, ettei kahden tunnin alitusta tietoisesti ole tehty.
Tarkoitan tilannetta, jossa lähtö hieman on myöhästynyt - vaikkapa viisi minuuttia - niin sitä ei ole
saatu tai edes ole yritetty saada kiinni.

Kai Heino

Nyt on palannut Raumalle. Odotellaan jännityksellä kuinka käy. Marinetrafficin Past Track ja nopeuskäyrä antaa kivasti kuvaa kuinka rankkoja pyöritykset ja ajot ovat olleet.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.