Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 26.01.2017, 13:24:40

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Brexit sai jo ainakin yhden linjapainotusmuutoksen aikaan, kaikki kynnelle kykenevät Irlannin tasavallan ja Ranskan välisiin suoriin yhteyksiin pystyvät varustamot kun ovat ryhtyneet lisäämään Britannian kiertävää EU:n sisäliikennettään. Stena Estrid on kuluvan vuoden suhannut kokoaikaisesti Rosslaren ja Cherbourgin väliä, ja sen aiotulle linjalle Dublinin ja Holyheadin välillä on hyvin riittänyt pienempi Stena Horizon (joka taas on sikäli erikoinen tapaus Stenan vicentiniläiseksi, että on rahdattu). Stena on kuitenkin ilmeisen varovainen vuorojen lisäämisen suhteen, vapaata tonnistoa Estridin pariksikin voisi löytyä jopa omilta huudeilta, mutta linjaa operoidaan ainakin tällä hetkellä vain joka toinen päivä.

Brittany Ferries on myös innolla reitittänyt aiottua useampia aluksiaan Irlannin suuntaan, mutta Galicia ei ilmeisestikään näille töin ainakaan vielä ole päätynyt. Osa BF:n vuoroista on käsittääkseni ollut jopa Irlannin ja Espanjan välisiä. Irish Ferries ajaa W.B.Yeatsilla Dublinin ja Cherbourgin välillä kolme viikottaista menopaluuta ja Epsilonilla yhden. Varustamo on rahdannut Kreikasta Blue Star 1:n, joka ainakin aluksi on korvannut Isle of Inishmoren Rosslaren ja Pembroken välillä (telakoinnin ajaksi?). DFDS:n Rosslaren ja Dunkerquen välisestä linjasta on tullut päivittäinen, aluksina ainakin toistaiseksi kolme rahdattua, eli ranskalaisen Meridionalen Pelagos, Stenan Kerry ja Rederi ab.Gotlandin Visby.
Kiintoisaa nähdä, jääkö Stena Estrid sarjansa ainoaksi brexit-ranskanlautaksi. Brittanylla voisi olla ihan perusteltua reitittää omasta kolmikostaan ainakin joku myös Irlannin suuntaan. DFDS:n yksilö taitaa sen sijaan olla enemmän lyhyelle linjalle säädetty matkustaja-autolautta (tosin eihän se tuolle reitille asettamiselle olisi mikään este, siinähän se Visbykin painelee jo neljättä kuukautta)...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

#31
Brittany Ferriesin Irlanti–Espanja-linja perustettiin jo 2018. Blue Star 1 taas ei korvannut Isle of Inishmorea telakoinnin ajaksi, vaan Isle of Inishmore tulee avaamaan Irish Ferriesille uuden Dover–Calais-linjan. Mikä on tässä tilanteessa aika uskomatonta, kun muut nimenomaan panostavat Britannian kiertäviin linjoihin, mutta näin kuitenkin on. Irish Ferries on luvannut vielä tämän vuoden aikana kahta muutakin alusta linjalle.

Mutta siis mitä tulee varsinaiseen ketjun aiheeseen eli E-Flexereihin, ei Côte d'Opalen siirto väliaikaisesti Dunkerque–Rosslare-linjalle liene ihan mahdoton ajatus; laiva ei ole ihan puhdas päivälaiva vaan siinä on 175 hyttiä, mikä on tarpeeksi tuon linjan tarpeisiin ainakin niin kauan kuin matkustajiksi otetaan vain rekkakuskeja. Lisäksi DFDS on avaamassa Sheeness–Calais-rahtilinjan, jonka varustamo olettaa vähentävän Dover–Calais'n kysyntää (uuden linjan pointtina on se, että siinä kuljetetaan vain irtoperiä; näitä kulkee Dover–Calais'lla verrattain paljon, mutta niiden kuskaaminen on lyhyiden satama-aikojen puitteissa hankalaa). Todennäköisempää tosin lienee, että jos joku Dover–Calais-lautoista Irlantiin suuntaa on se Calais Seaways, jonkuna Côde d'Opale korvaa valmistuessaan.

Juhani Mehto

Sarjan viides alus, eli DFDS:lle menevä, aiempiin verrattuna hieman modifioitu Côte d'Opal, on luovutettu tänään Kiinassa.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Sarja jatkuu, tällä kertaa kahdella Brittanylle menevällä yksilöllä.
https://www.shippax.com/en/news/brittany-ferries-orders-two-shorter-stena-e-flexers-to-replace-bretagne-and-normandie.aspx

Tässä tuntee itsensä vanhaksi, kun katsellaan mitä tonnistoa tässä ollaan korvaamassa. Vastahan me keväällä -92 kävimme laskemassa rakenteilla olleen Normandien pelastusliukumäkiä Masa Yardsin Pernon telakalla... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Ja nyt myös Marine Atlantic on tilannut yhden aluksen Stenan kautta - eli kokonaismäärä lienee nyt 12.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Sarjan kuudes alus on nyt luovutettu. Se tulee Brittany Ferriesin liikenteeseen Salamanca-nimisenä ja on tehty "LNG-valmiiksi", varustettuna dual fuel -koneistolla.

Lisää kertoo Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#36
Alus numero seitsemän on nyt luovutettu. Se menee Stenan Itämeren-liikenteeseen Karlskronan ja Gdynian välille Stena Estelle -nimisenä. Se luovutettiin 24.5. viime viikolla alkoi alus numero kymmenen tuotanto.

Sjöfartstidningen

EDIT: saapui Karlskronaan 13.8., ja lähti seuraavana päivänä Puolaan.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Sven Liljeström

Vanhoja yli 30 v palvelleita aluksia vapautuu Puolan linjalta syksyyn mennessä siis useita
yksiköitä.
Saas nähdä, kelpaavatko ne Välimerelle, jolloin sieltä vuorostaan vapautuisi vielä vanhempia
aluksia naulatehtaalle.
Matkustin ennen korona-aikaa Visionissa tai Scandinavicassa. Yleisvaikutelma oli ainakin
silloin siisti - alkuperäinen kirjastohuone ja kaikki!


Juhani Mehto

Alus numero kahdeksan, Stena Estellen sisko, saa nimekseen Stena Ebba. Se aloittaa liikenteen Karlskronan ja Gdynian välillä joulukuussa.

Sjöfartstidningen

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Alus numero yhdeksän, Brittany Ferriesille rahdattu Santoña, on luovutettu Kiinassa 22.12.

Tästä kirjoitti Sjöfartstidningen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 08.07.2022, 16:29:16
Alus numero kahdeksan, Stena Estellen sisko, saa nimekseen Stena Ebba. Se aloittaa liikenteen Karlskronan ja Gdynian välillä joulukuussa.

Stena Ebba on nyt Gdyniassa valmiina aloittamaan liikenne.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Tänään ilmoitettiin rakennettavan vielä kaksi E-flexeriä lisää, tällä kertaa Atticalle Superfastin liikenteeseen. Tässä välissä tilattiin tammikuussa sarjan 13. alus Corsica Linealle, joten nyt tilatut alukset ovat sarjan alukset 14 & 15. Lisäksi sopimukseen kuuluu kahden aluksen optiot. Nyt tilatut alukset luovutetaan vuoden 2027 keväällä ja lopussa.

Shippax
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Harri Anttila

ois *kiva* tietää mitkä on ne todelliset vuokrat -että kuin kannattavaa toi stena-vuokra lopultaan on

Tuomas Romu

#42
Mikko Niini on kirjoitellut Navigatorissa tuoreeltaan noista E-flexereistä korostaen, kuinka Stena on ryhtynyt ikään kuin "standardisoimaan" Euroopan lauttaliikennettä:

Stena rakennuttaa Kiinassa myös muille varustamoille – jo 15 RoPaxia rakennettu tai tilattu
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Sven Liljeström

Hei pieni hätähuuto, Tuomas Romu, jos kuulut moderaattoreihin.
Hukkasin omituisesti tunnukset puoli vuotta sitten.
Minulla ei ole toista sähköpostia enkä ole siis ohjein saanut salasanaa palautettua.
En ole voinut kuin lueskella - vastata tai kirjoittaa en ole voinut.
Nyt aivan yllättäen pääsen kirjoittamaan tämän.
En tiedä, oletteko edes huomannut.
Arttu Laaksosta olen yrittänyt tavoittaa.
Voiko joku auttaa?

Sven Liljeström


Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 04.11.2024, 10:30:54 Hei pieni hätähuuto, Tuomas Romu, jos kuulut moderaattoreihin.
Hukkasin omituisesti tunnukset puoli vuotta sitten.
Minulla ei ole toista sähköpostia enkä ole siis ohjein saanut salasanaa palautettua.
En ole voinut kuin lueskella - vastata tai kirjoittaa en ole voinut.
Nyt aivan yllättäen pääsen kirjoittamaan tämän.
En tiedä, oletteko edes huomannut.
Arttu Laaksosta olen yrittänyt tavoittaa.
Voiko joku auttaa?

Sven Liljeström

Laitan sähköpostia aiheesta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!