Aker Finnyardsille Viking Linen uuden Tallinnan laivan tilaus

Aloittaja Teijo Niemelä, 21.11.2005, 12:09:18

« edellinen - seuraava »

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 21.11.2005, 14:09:48
Aika halpa purtilo, onkohan siellä hyteissä vessatkin?  :D Vertailun vuoksi Color Fantasyn hinta oli 300ME.

Minusta hinta on ihan OK siinä mielessä, että aluksessa on varmaan enemmän kaistametrejä ja vähemmän hyttejä. Sitäpaitsi, eihän hintaakaan vielä täysin tiedetä, vaan se liikkuu siinä 110-130 miljoonan euron välimaastossa.

Vertailun vuoksi, Tallinkin Galaxy maksaa EUR 165 miljoonaa, mutta on siinä sitten enemmän hyttejäkin.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

jonas

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 21.11.2005, 14:09:48
Aika halpa purtilo, onkohan siellä hyteissä vessatkin?  :D Vertailun vuoksi Color Fantasyn hinta oli 300ME.

Noh, katsopas vähän vaikka toisesta topicista noita Colorin tilaamia Superspeedeja ja Tallinkin tilaamia nopeakulkuisia.  EUROISSA 325 miljoonaa KAHDESTA Colorin uudisrakennuksesta ja sitten kun jaat tuon kahdella niin saat 162,5 miljoonaa/laiva, eli ei nuo Vikingin tilauksetkaan mitään moottoriveneitä ole. Colorin uudisrakennuksissa on ehkä hivenen tasokkaampi sisustusratkaisu, kun missään Viking Lineen liitettävässä. Mutta tosi hyvä juttu, sitten kun vielä malttaisivat tilata.

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 21.11.2005, 14:39:59
Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 21.11.2005, 14:09:48
Aika halpa purtilo, onkohan siellä hyteissä vessatkin?  :D Vertailun vuoksi Color Fantasyn hinta oli 300ME.

Noh, katsopas vähän vaikka toisesta topicista noita Colorin tilaamia Superspeedeja ja Tallinkin tilaamia nopeakulkuisia.  EUROISSA 325 miljoonaa KAHDESTA Colorin uudisrakennuksesta ja sitten kun jaat tuon kahdella niin saat 162,5 miljoonaa/laiva, eli ei nuo Vikingin tilauksetkaan mitään moottoriveneitä ole. Colorin uudisrakennuksissa on ehkä hivenen tasokkaampi sisustusratkaisu, kun missään Viking Lineen liitettävässä. Mutta tosi hyvä juttu, sitten kun vielä malttaisivat tilata.

Aker Finnyardsin tiedote kyllä mainitsee Colorin Superspeedien hinnaksi EUR 232 miljoonaa, eli 116 miljoonaa alukselta.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Miran Hamidulla

Hieno juttu, että Viking uskaltautui vihdoin tilaamaan uuden aluksen. Tavallaan kuitenkin yllätys, että valitsivat Aker Finnyardsin. Olin jotenkin kuvitellut, että he olisivat Pohjois-Itämeren varustamoista ensimmäinen, joka tilaisi lautan Aasiasta, mutta parempi toki näin.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko Vartiainen

Hieno homma nyt odotellaan sitten taiteilijan luomuksia kyseisestä aluksesta.   :thumb:
Kiertää, kaartaa, koskaan ei kiinni saa,
silti jaksaa loistaa.

Harri Muhonen

Tallinkin Akerilta tilaamien nopeiden hintahan oli 110 miljoonaa, että ihan hyvän kokoisia laivoja ovat hankkimassa.

Mikko-Oskari Koski

Aikamoinen yllätys kyllä. Vikingin taloudellisuusajattelun tuntien tämä -nimenomaan aiesopimus myös jatkotilauksista- nimittäin tarkoittaa myös sitä, että maailmassa on tosiaan joku varustamo, joka ihan käypään hintaan on valmis ostamaan kaksi Vikingin nykyalusta (tai kaksi varustamoa, joilla kummallakin on intressejä yhtä nyky-Ellaa kohtaan). Sillä ilman kalustopoistoja, joista myös saa kunnon hinnan, Viking ei alusinvestointeihin lähde, se lienee tullut vuosien mittaan jo kaikille selväksi.

Linjaveikkailukaan ei ole järin hankalaa. Ensimmäisestä, sanottakoon häntä nyt vaikka Estrellaksi, tullee HEL-TLL-linjalaiva, varmaan aika nopeakulkuinenkin, eli Tallinkin (Galaxyn jälkeen) seuraavan uudisrakenteen pääkisaaja. Mahdolliset toinen ja kolmas uudisalus pitänee tehdä saaristo-olosuhteisiin, eli niissä pitää kiinnittää huomiota aallonmuodostukseen eikä niihin kannata panna turhia tehoja pannuihin, koska isoilla nopeuksilla ei kuitenkaan voisi ajaa. Linja olisi varmaan TKU-Ahvenanmaa-Ruotsi (ja kisa suunnattaneen ennenkaikkea FinnLinkiä vastaan), mutta tarkempia arvailuja tästä voi esittää vasta, kun alusten raameista ja ominaisuuksista on tarkempia tietoja. Kutsuttakoon näitä hahmotelmia vaikka Annabellaksi ja Donnabellaksi -jos Isabella jää vielä samoille vesille kruisailemaan, onkin Saaristomerellä tosin kaunis meininki... ;D
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

jonas

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 21.11.2005, 14:45:30
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 21.11.2005, 14:39:59
Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 21.11.2005, 14:09:48
Aika halpa purtilo, onkohan siellä hyteissä vessatkin?  :D Vertailun vuoksi Color Fantasyn hinta oli 300ME.

Noh, katsopas vähän vaikka toisesta topicista noita Colorin tilaamia Superspeedeja ja Tallinkin tilaamia nopeakulkuisia.  EUROISSA 325 miljoonaa KAHDESTA Colorin uudisrakennuksesta ja sitten kun jaat tuon kahdella niin saat 162,5 miljoonaa/laiva, eli ei nuo Vikingin tilauksetkaan mitään moottoriveneitä ole. Colorin uudisrakennuksissa on ehkä hivenen tasokkaampi sisustusratkaisu, kun missään Viking Lineen liitettävässä. Mutta tosi hyvä juttu, sitten kun vielä malttaisivat tilata.

Aker Finnyardsin tiedote kyllä mainitsee Colorin Superspeedien hinnaksi EUR 232 miljoonaa, eli 116 miljoonaa alukselta.


Ai, prlk, niinpäs olikin. Kiireessä tuikkasin tuohon Color Magicin hinnan. No, niin pointtini oli siis, että kun Colorille kelpaa tuon hintainen, niin Vikingin aluksista varmaan tulee ihan soivia pelejä. Itse povaan jo nyt, että tilauksella ja myös optioilla varmaan haetaan kovassa käytössä pitkään olleiden Rosellan, Amorellan ja Isabellan korvaamista kertaheitolla. Mariellassa, Gabbessa ja Cinderellassa ei sinällään taida mitään vikaa olla. Ikävintä tässä LOI-hommassa on just tuo, että pörssiyhtiöiden pitää nuo suunnitelmat julkistaa, ennen kuin ne ovat varmoja. Toivotaan nyt tän toteutumista, ettei koko homma menis Tallinkin monopoliksi.  ;) ;D

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 21.11.2005, 15:17:15
nimittäin tarkoittaa myös sitä, että maailmassa on tosiaan joku varustamo, joka ihan käypään hintaan on valmis ostamaan kaksi Vikingin nykyalusta (tai kaksi varustamoa, joilla kummallakin on intressejä yhtä nyky-Ellaa kohtaan). Sillä ilman kalustopoistoja, joista myös saa kunnon hinnan, Viking ei alusinvestointeihin lähde, se lienee tullut vuosien mittaan jo kaikille selväksi.
Eiköhän Viikkarillakin ymmärretä sen verran talouden päälle, että tietävät (mahdollisesti) tulevien alusten myyntien voivan rahoittaa vain pienen osan nyt mahdollisesti tehtävästä tilauksesta, ja suurin osa summasta pitää rahoittaa lainalla/muilla keinoin. Viikkarin aluksista tuskin saa sen käyvempää hintaa kuin mitä niiden markkinahinta maailmalla on.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jani Nousiainen

No jo olli aikakin Vikingin tehdä aiesopimus :beer:. Alkoi jo näyttämään huolestuttavalle viime vuosina.  Uskoisin, että Mariella, Amorella ja Isabella noilla on tarkoitus korvata , joista sitten ensiksi vapautunut korvaa Rosellan. Todella positiivistä , että tulevaisuudessa on muitakin merkittäviä tekijöitä kuin Tallink näillä vesillä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Ville Kartela

AIVAN MAHTAVAA!  :D :D :D :D Tätä on odotettukkin jo kovin ja vielä Suomesta tilasi  ;)

Joni Oksanen

Loistava uutinen! :D Aikamoisena yllätyksenä tuli kyllä :)

Risto Uusivirta

No niin ja nyt eikun ruvetaan keksimään nimeä uudelle laivalle ::) vakavasti puhuen ei nyt vielä kannata liikaa innostua, kuitenkin tuo on vasta aiesopimus ja eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu. Mutta todella hienoa jos tuo toteutuu :D :beer:

Joonas Kallio

Vihdoikin näemme, että muutkin kuin Tallink tilailee paatteja Akerilta! Veikkaisin ja uskoisin, että uusi paatti tulisi korvaamaan Rosellan nykyisen reittin. Tässä on varmaan viellä turha alkaa spekuloimaan seuraavia asiota: Myydäköhän Rosella vai tuleekohan korvaamaan Ålandsfärjänin nykyisen reitin ja ålands myyntiin?Taloudellisesti Ålandsfärjän olisi nykyisellä reitillään kannattavampi, kuin Rosella. Tuleeko uusi paatti Suomen lipun alle vai kutsuuko länsi naapurin sini/kelta lippu, mutta en uskoa et viron tumma lippu kutsuisi! Onko jo jonkinlaista kuvaa jo julkistettu tulevasta laivasta?  Palaamme asiaan vähän viisaampina parin vuoden päästä ;D ;D
mut Viikkarille tän päivän uutisesta :beer:

Repe

Wohoo, kuulin asiasta radio citystä koulussa(köksä tunnilla ::)) ja olin aika nopeasti aivan radion vieressä. Oli kyllä aikamoinen yllätys, tuskin kukaan edes eilen osasi odottaa tilausta viikkarilta.

Toivottavasti tilaus tehdään, ja olisihan se jo aikakin tehdä. Itselleni tuli mieleen että siljan myymisellä voisi olla yhteys tähän tilaukseen koska nyt olisi hyvä aika "iskeä" uudella laivalla kun silja sitä ei varmasti tee. Varmaan on todennäköistä että uusi laiva tulisi helsinki-tallinna välille, mutta käsittääkseni tuotot eivät ole mitään suuria tuolla reitillä kun tax freekin on poistunut(rahti tietenkin tuottaa). Toivoisin itse että laiva tulisi korvaamaan jommankumman Turun laivoista, mutta ilmeisesti se sinne viroon menee.

Rosella on taisteluiden jälkeen jätetty Suomen lipun alle, mahtoikohan päätöstä helpottaa tieto siitä että Rosellasta tullaan parin vuoden kuluttua luopumaan?