Jäätalvi 2020-2021

Aloittaja Tuomas Romu, 20.11.2020, 10:27:35

« edellinen - seuraava »

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 06.02.2021, 18:49:52
Zeus oli merkittävä apu kovana talvena 2010. 
Onhan se Zeus hyvä vehje. Samaa luokkaa ja kokoa jäänmurrossa kuin Sjöfartsverketin Ale. Lähinnä huvittaa edelleenkin se "Follow Me" teksti siinä :D

Mika Honkonen

Botnica on lähtenyt töihin.
Suuntana Sillanmäki.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Hannu Sarell

Saimaan kanava suljettiin eilen. Marinetrafficin mukaan Varkaudessa on Antigua Barbudan lipun alla seilaava Sylvia. Kiva paikka viettää talvella pari kuukautta. Josko huhtikuulla taas avattaisiin kanava.

Anders Isaksson

Sylvialla tuli iso haveri pääkoneeseen (oliskohan ollut kampiakselivaurio) ja ilmeisesti hinauskustannukset Saimaalta olivat sitä luokkaa että vakuutusyhtiölle oli edullisempaa jättää alus talvehtimaan Varkauteen ja suorittaa koneen korjaus/vaihto siellä.

Hannu Sarell

Joo jotain tuollaista epäilinkin. No varmaan minimimiehistöllä ja oppivat pilkkimään ja hiihtämäänkin. Varkauden yöelämä taitaa tuottaa pettymyksen...

Hannu Sarell

Tuolta Saimaalta tulivat pois Meteor, Calypso ja Protector, eli hinaajia olisi ollut. Aiheuttaako sulkujen lyhyys sitten sen ,että hinaaja ja tuollainen alus eivät mahdu yhtä aikaa. Se kyllä tekee sitten hommasta "vähän" hankalamman?

Kalle Id

Näyttäisi olevan niin pitkä ettei hinaaja tosiaan samaan aikaan sulkuun mahdu: Sylvia 79,9 metriä, kun suurin sallittu pituus kanavassa on 82,50 m.

Toni Kolhonen

Toissa talvena Cristina lähti Saimaalta viimeisenä aluksena pois Protectorin ja Meteorin avustamana pois Saimaan kanavaa pitkin. https://tonikolhonen.kuvat.fi/kuvat/Laivakuvat/31.12.2018+Hinaajat+Protector+ja+Meteor+ja+rahtialus+Cristina+Soskualla/

Hannu Sarell

Tuo Cristina taisi kulkea myös omin konein. Sylvia kai olisi sitten pitänyt, kun etummainen hinaaja on sulutettu työntää takaa noihin sulkuihin ja sitten taas toisella vetää sulusta eteenpäin. Kolmelle alukselle erikseen sulutukset?

Toni Kolhonen

En usko että Cristina kulki omilla koneilla kerta Meteor työnti Cristinaa ja Protector hinasi sen ulos sulusta.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 06.02.2021, 12:13:12 Venäjällä taasen ovat aktivoituneet suurista jäänmurtajista sekä Vladivostok, että uusi kolho Viktor (AIS:ssa muodossa Victor) Chernomyrdin.
Venäjän puolella ollaan taas vaihdeltu operoitavia jäänmurtajia. Vik/ctor Chernomyrdin on alkuviikosta palannut laituriin, kun taas eilen aktivoitui Vladivostokin helsinkiläisempi sisar Murmansk.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Tämän päivän jääkartan perusteella koko Perämeri on saanut jääkuoren.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Marko Kosamo

Tällä hetkellä jäätilanne siis vastaa lähes ajankohdan keskimääräistä pitkästä aikaa.  Kuitenkin tulevan viikon aikana käydään lähellä nollaa, joten ilman etelänpuoleisia tuulia ei välttämättä tilanne vaikeudu kovinkaan paljon. Viimeksi näin paljon jäätä taisi olla kaudella 2017-18 jolloin taisi kaikki murtajat olla liikkeellä. Mielenkiinnolla odotan onko Arctialla tarkoitus nostaa valmiutta Kotkassa Nordican ja Fennican suhteen vai luotetaanko siihen että pelkästään Urhon liikkeellepano riittää.

Ja muutamia lisähuomioita:
- Thetikselle alustava lähtööennakko vasta viikon päästä perjantaina 19.2
- Venäjän puolella 4. isompi murtaja liikkeelle kun Kapitan Sorokin siirtynyt ulos Pietarista (muut: Mudyug, Murmansk, Vladivostok... + 5-6 pienempää)

Tuomas Romu

Tuo venäläisten jäänmurtajien käyttöjärjestys on taas niitä asioita, joita kuolevainen ei vain voi ymmärtää. Toisaalta ymmärrän, että Viktor Chernomyrdinin päiväkustannukset lienevät aivan eri luokkaa luin 1970-luvulla rakennetulla (1990-luvulla Thyssen-Waas -keulalla pilatulla*) Kapitan Sorokinilla, mutta toisaalta olisin kuvitellut Rosmorportin haluavan esitellä "lippulaivansa" erinomaisuutta kerrankin kun Suomenlahdella riittää jäätä murrettavaksi. Toisaalta Koillisväylälle suunnitellun linjamurtajan sijoittaminen Pietariin on oma tarinansa kun samaan aikaan "seitkytluvun savukoneet" Admiral Makarov ja Krasin painavat pitkää päivää Karan-, Pechoran- ja Barentsinmerellä Atomflotin komennossa.

(* Kapitan Sorokin ei oikein pärjää ahtojäissä, mutta niin pitkään kun olosuhteet Suomenlahdella ovat suhteellisen helpot, tekee murtaja varsin leveää ja jäistä puhdasta ränniä. Tämä lienee ainakin osasyynä sille, miksi se ja Mugyug ovat lähes joka talvi liikenteessä.)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ari-Jukka Perkiomaki

#59
Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 12.02.2021, 15:14:56
Ja muutamia lisähuomioita:
- Thetikselle alustava lähtööennakko vasta viikon päästä perjantaina 19.2
Smhi:n päivän jäätiedotteesta Södra Bottenviken/eteläinen Pohjanlahti:
Kommande dygnet S-SV isdrift, på svenska sidan släpper nyisen, på finska sidan viss
ispress.
Eli uusi jää murtuu ja ajelehtii pois Ruotsin puolella. Jos ThetIs:llä oli ennakko johonkin Iggesundin-Gävlen paikkeille, niin uuden jään ajelehtiessa ulapalle, ei ThetIs:n vanhalla AHTS:n palveluksilla jäänmurtoon ole sitten kiire, tai jokin muu juttu on syttymättömän sinivalon takana?
Sjöfartsverketin mukaan jäätämurtava/tasaisessa jäässä jonkinmoiseen ränninavaukseen kykenevä väylänhoitoalus Baltica on Gävlen edustalla, eli ThetIs:ille ilmeisesti oli tilauksessa Gävlen pohjoispuoliset satamat Söderhamniin asti?
Edit1: Gävle lukee ThetIS:n Ais:ssa päivän kaijan skiftauksen jälkeen