Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 11.11.2024, 19:38:41 Ruotsin jäänmurtajat ovat vanhempia kuin Suomen.
Oden 1988
Atle-klass 1974-1977
Ale 1973
Joitakin vuokramurtajiakin on kokeiltu.

+ Idun 2006

Ilves Valta

Ja miten sen nyt ottaa, suomalaisista murtajista noita Kain mainisemia uudempia ovat vain Fennica, Nordica ja Polaris. Ja toisaalta Voima on ruotsalaisia vanhempi (vaikka toki vahvasti uudistettu 70-luvulla). Ei Suomellakaan ole hirveästi varaa henkseleitä jäänmurtajalaivaston uutuudella paukutella.

Tuomas Romu

ICE Pact -yhteysymmärryspöytäkirja tosiaan allekirjoitetaan tänään. Tilaisuutta voi seurata livenä jenkkihallinnon sivuilta puoli kuuden maissa Suomen aikaa:

Homeland Security LIVE: Canada, Finland, and the United States Sign MOU to Build Arctic and Polar Icebreakers

Presidentti Alexander Stubb on jo ehtinyt soitella Trumpin kanssa ja keskustella jäänmurtajista:

Eye on the Arctic: Icebreaker cooperation with U.S.-Canada among topics in Finland's prez, Trump call

Jenkkien jäänmurtajaprojekteista kirjoittava Peter Rybski on taustoittanut tuoreimmassa blogitekstissään Trumpin edellisen kauden tapahtumia ja pyrkimystä hankkia Suomesta jäänmurtajia:

Sixty Degrees North: What a Second Trump Administration Might Mean for Icebreakers

Wilson Center taas on julkaissut laajan joskin paikoin pikkuvirheitä ja epäjohdonmukaisuuksia sisältävän artikkelin "jäänmurtamisen suurvallasta":

Icebreaking Explained – Finland: Europe's Icebreaker Superpower

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 11.11.2024, 19:38:41 Joitakin vuokramurtajiakin on kokeiltu.

Ruotsin 2000-luvun "jäänmurtajahankinta" tosiaan toteutui kolmena pienehkönä monitoimimurtajana, joita Viking Supply Ships käytti kesäkaudella muihin tehtäviin. Kovempina jäätalvina alusten jäänmurtokyky ei kuitenkaan ollut riittävä; esimerkiksi kovana jäätalvena 2010 kaksi sarjan "jäänmurtajaa" juuttui jäihin yhdessä autolauttojen kanssa Tukholman ulkosaaristossa. Ennen kuin paikalle saatiin Atle-luokan "oikea" jäänmurtaja, Amorella ja Finnfellow olivat ehtineet ajautua yhteen. Olosuhteista on varsin kuvaava video YouTubessa (alla). Itsekin osallistuin myöhemmin Amorellan peltivaurioiden korjaamiseen Turussa. Muutamaa vuotta myöhemmin Ruotsi ei enää uusinut alusten rahtaussopimusta ja aluskolmikko myytiin sittemmin Kanadaan jossa ne murtavat jäätä nykyään rannikkovartioston väreissä.

Viime talvena Ruotsi rahtasi Viking Supply Shipsiltä jäävahvistetun ankkurinkäsittelyhinaaja-huoltoalus Brage Vikingin, joka on siinä mielessä poikkeuksellinen, että sillä on keulabulbi. Alus pärjäsi kuitenkin kuulemma suhteellisen hyvin jään reunaan muodostuvassa sohjovyössä, jossa jäätä ei tarvitse varsinaisesti murtaa.

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 13.11.2024, 08:20:24 Wilson Center taas on julkaissut laajan joskin paikoin pikkuvirheitä ja epäjohdonmukaisuuksia sisältävän artikkelin "jäänmurtamisen suurvallasta":

Icebreaking Explained – Finland: Europe's Icebreaker Superpower
Kyllä tuon todellakin melkoisiin epäjohdonmukaisuuksiin pomppineen artikkelin Calypso-Saimaata käsittelevä osio oli niin virheellinen, että vähintään kaipaisi oikaisua...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#844
"Yhteisymmärryspöytäkirja" on sellainen sanahirvitys, että käytänpä jatkossa siitä kissamaista äännähdystä "mou", jotta saamme synergiaetuja myös kattimaailmasta. Mou on pehmeä ja lämmin, ja tuoksahtaa tonnikalalta.

ICE Pact -mouru on siis allekirjoitettu Washingtonissa ja erinäiset alan yhtiöt ovat asiasta luonnollisesti innoissaan:

HS: Helsingin telakan omistaja innoissaan uudesta jäänmurtajasopimuksesta

MorningStar: Davie Will Be a Key Industry Partner in Trilateral Icebreaker Collaboration Effort

Elomatic is poised to support the trilateral Icebreaker Collaboration Effort

Myös Suomen Jäänsärkijäsuunnittelu Osakeyhtiö Aker Arctic julkaisi aiheesta LinkedInissä lyhyen tiedotteen, jossa korostettiin yrityksen osuutta myös aikaisemmissa pohjoisamerikkalaisissa jäänmurtajaprojekteissa:

LainaaThe ICE Pact Memorandum of Understanding (MoU) signed today in Washington DC paves way for a deeper co-operation between Finland, Canada, and the United States in the construction of icebreakers. As the world's leading and most experienced designer of icebreaking ships, Aker Arctic will continue to provide its expertise to the three signatory countries and their allies.
 
Aker Arctic has already been extensively involved in past and ongoing icebreaker projects in all three countries. Our predecessor, Masa-Yards Arctic Research Centre, provided icebreaking expertise for the United States Coast Guard medium icebreaker USCGC Healy and Great Lakes icebreaker USCGC Mackinaw. In Canada, we have recently supported Seaspan Vancouver Shipyards in the design of the future Canadian Coast Guard Polar Icebreaker and the icebreaking Multi-Purpose Vessels. In addition, the Canadian Coast Guard recently acquired the interim light icebreaker CCGS Judy LaMarsh that was originally built based on our design. In Finland, the icebreaker fleet today moored in Helsinki — from the 1954-built Voima to the 2016-built Polaris — is a monument to decades of our accumulated icebreaking technology development and design experience first as part of the shipyard and later as an independent company.
 
This is an interesting opportunity for the whole Finnish maritime industry and we look forward to the first concrete actions under the ICE Pact.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#845
Jäänmurtajayhteistyösopimuksesta on kirjoitettu tänäänkin laajalti esimerkiksi Kauppalehdessä sekä eilen myös Hesarissa. Esimerkiksi YLE:n jutussa faktat ovat paremmin kohdallaan kun mukaan on saatu meriteollisuuden edustajan kommentteja, mutta välillä näistä jutuista paistaa paikoin ohuehko substanssiosaaminen.

Esimerkiksi Kauppalehti viittaa kahdesti vuodelta 1920 peräisin olevaan "Jones Act"-nimellä tunnettuun jenkkilakiin, vaikka Yhdysvaltain telakkateollisuuden näivettymisen kannalta ehkä relevantti Jones Act ei rajoita mitenkään kaupallisten jäänmurtajien toimintaa (kunhan ne eivät kuljeta lastia) ja rannikkovartioston alusten hankinnasta kotimaisilta telakoilta määrätään eri lailla (14 U.S.C. §1151), joten lain kumoaminen ei korjaisi tilannetta. Niin ikään vuonna 2008 julkaistu Kanadan nykyinen polaarimurtajaprojekti alkoi varsinaisesti vasta muutamaa vuotta myöhemmin ja jo lokakuussa 2013 päätettiin muuttaa Vancouverin telakalta tilattujen alusten järjestystä, jonka seurauksena suunnittelutyö oli pitkään tauolla ja jatkui vasta vuonna 2021. Toisaalta voisi sanoa, että projekti on alkanut jo 1980-luvulla Polar 8 -projektin muodossa...

Olisi kyllä hienoa, että Suomen telakkateollisuus pääsisi ICE Pactin puitteissa näyttämään, mihin täällä pystytään. Valitettavasti on todennäköisempää, että tähtilippu liehuu jatkossakin vain Jenkeissä rakennetuissa laivoissa ja vaahteranlehti vastaavasti kanadalaistelakoiden tekeleissä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#846
Tällä välin voidaan mainita, että Ruotsissa on edetty aiemmin tänä vuonna hankitun pienemmän jäänmurtaja Idunin tapauksessa siihen, että se suuntaa Landskronaan telakalle, jossa siihen on tarkoitus tehdä Sjöfartsverketin vaatimusten mukaisia muutostöitä ennen alkavaa jäänmurtokautta.

EDIT: Idun saapui Landskronan telakka-alueelle maanantaina iltapäivällä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#847
Katselin tuossa joutessani jenkkihallinnon tuoreimman kuulemistilaisuuden jäänmurtajiin liittyen ja mielenkiintoisena tietona tuli, että hätäratkaisuna hankitusta jäätämurtavasta offshore-alus Aiviqista on jo lähes neljännes maalattu USCG:n väreihin. Tavoite on saada alus käyttöön mahdollisimman pian.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#848
Venäläisellä Airbase-foorumilla on viestiketju "Kuinka laivat kuolevat", johon käyttäjät lataavat kuvia viimeisiltä rannoilta. Pari päivää takaperin sinne ilmestyi kuva polaarimurtaja Ermakista, jonka jäänteitä oltiin siirtämässä Pietarin satamassa sijaitsevalle romuttamolle. Aluksesta on lehtitietojen mukaan purettu osia edelleen käytössä oleviin sisaraluksiin Admiral Makaroviin ja Krasiniin.

Ermak on rakennettu Helsingin telakalla uudisrakennusnumerolla 398 ja se on valmistunut 1974. Se oli valmistuessaan maailman toisiksi tehokkain jäänmurtaja ja Jenkkien kaasuturbiinikäyttöisten polaarimurtajien valmistuttua 36000 akselihevosvoimallaan pitkään maailman tehokkain dieselsähköinen jäänmurtaja yhdessä nuorempien sisaralustensa kanssa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kauppalehdessä oli mielenkiintoinen kolumni otsikolla "Jäänmurtajat voivat tuoda paljon bisnestä Suomeen – Yksi virhe pitää Suomen välttää". Jutussa korostetaan sitä, että Suomen kannattaa ennemminkin myydä kalliilla osaamista, joka säilyy kaupan jälkeenkin suomalaisissa käsissä, kuin yrittää valtion tukemia laivatilauksia kotimaisille telakoille.

Mutta konkreettisen laivatilauksen sijaan tärkeämpää on se, saavatko Aker Arcticin kaltaiset syvällisen osaamisen yhtiöt hyväkatteista bisnestä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Alkuviikosta on mennyt ohi uutinen, että Ruotsin jäänmurtajahankinta on taas nytkähtänyt eteenpäin. Juttu on maksumuurin takana, mutta näkyvillä olevasta sisällöstäkin ilmenee, että viime kerralla homma kaatui kelvollisten tarjousten puutteeseen, mutta tällä kertaa ollaan toiveekkaampia.

Sjöfartstidningen: Nu går upphandlingen av ny isbrytare vidare
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#851
Nyt tuo neljäs Arktika-sarjan ydinmurtaja Yakutiya (tai kolmas lineaarinen laiva prototyyppi-Arktikan sarjasta, kuten itänaapurissa tupataan sanomaan) on tekemässä koeajoja Suomenlahden pohjukassa. Lähtenyt sunnuntaina liikkeelle.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.