Jäätalvi 2020-2021

Aloittaja Tuomas Romu, 20.11.2020, 10:27:35

« edellinen - seuraava »

Hannu Sarell

Asiasta vähän ohi, mutta joskus 2 tuhat alkupuolella olin töissä, jossa jonain päivänä tuli lennettyä joskus kolmekin kertaa edestakaisin HEL-TLL väliä. Kunnon jäätalvi ja kaunis päivä. Korkeutta vajaa kolme kilometriä. Hienoa katsella sitä varsinaista jäämössöä ja laivoja siellä pieninä täplinä. Otinkohan jonkun valokuvankin, jotka ovat nyt tietysti jossain vintin uumenissa.

Pekka Laakso

#31
Atle on somensa mukaan mennyt torstaina Luulajaan miehistönvaihtoon, ja viimevuotiseen tapaan on tehty "jalkapallotyylinen vaihto" eli Atle sisään ja vaihdosta jäänmurtoon laiturissa ollut Frej.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jussi Laine

Kuten edellisinä vuosina, niin Idäntien Ajax murtaa väylän Koverharista Pohjankurun teollisuussatamaan Raaseporissa. Håkans näkyy hoitavan Koverharin ja parhaillaan Artemis matkalla Förbyn satamaan jäitä murtamaan.

Pekka Laakso

#33
PortTrafficin mukaan (Zeus) of Finland valmistautuu lähtöön lähipäivinä, mitä ilmeisemmin siis jäänmurtoon. Haarukkahan siihen on jo asennettu viime viikolla Turussa sataman puolelta. Näkyvästä koppalakista jossain päin paattia en toisaalta osaa yhtään olettaa?   ;D

Ruotsissa taasen Ale siirretään jälleen kerran varoiksi Vänern-järvelle.

" Isbrytarnas aktiviteter       
Ale       Förflyttning till Vänern"


EDIT: Oden lähti sunnuntaina aamulla Helsingborgista siirtomatkalle kohti Luulajaa. ETA ensi torstaiksi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Sisu lähteekin vailla ennakkotietoja. Arctian tiedote linkin takana:

https://www.arctia.fi/uutiset/sisu-jaanmurtoon-peramerelle-2.html
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Hannu Sarell

Sisu lähti yhdeltä ja nyt Zeus of Finland myös liikkeellä. Lähti klo 16.

Timo Heikkinen

Oden ryhtyi heti merenkurkkuun saavuttuaan avustustoimiin, Ternvik peesissä matkalla Ouluun. Lieneekö puristusta jäässä, kun Ymer, Sisu ja Zeus of finland avustaa laivoja samalla alueella.

Marko Kosamo

Vallitsevat tuulet tällä hetkellä koillisesta ja pohjoisesta joten jäätä ja sohjoa pakkautuu merenkurkkuun. Toisaalta taas pohjoisessa on helpompaa ja käytännössä kaikki alukset pääsevät kulkemaan lähes ilman avustusta mukaanlukien kemi/tornio ja oulun satamat. 

Pekka Laakso

Sjöfartsverket tiedottaa:

http://sjofartsverket.se/sv/Press/Hogsasong-for-Sjofartsverkets-isbrytare/

"Det är fortfarande långt kvar av årets isbrytarsäsong och enligt de senaste väderprognoserna från SMHI pekar allt mot en fortsatt ökad istillväxt under den kommande tiden. Vi har till följd av detta också fattat beslut om att stärka upp vår egen isbrytarflotta med isbrytaren Thetis, säger Anders Dahl."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.


Mika Honkonen

Tallinnassa näyttää olevan liikehdintää botnicalla. Ainakin pikkunosturilla nostivat lavoja ruumaan ja säiliöauto on tuonut pari kertaa ilmeisesti vettä kun auton pytty on rosteria ja kooltaan aika pieni.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Mika Honkonen

Tarmo on näköjään lähtenyt lämmittelemään koneitaan.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Ari-Jukka Perkiomaki

#42
Ymer on matkalla Ångermanjoelle murtamaan/leventämään perusränniä. Riippuu paljon siitä miten jäätalvi kehittyy jos ko. joella tarvitaan Atle-luokan avustuksia. Siellä avustaa kokoajan John Ekman niminen hinaaja. :)  Håkun lahja LiVin tehtävään turvaamaan talvimerenkulkua on "Follow Me of Cypryslandia", joka tuuraa nyt Ymeriä Nordvalenin majakan paikkeilla keskellä Merenkurkkua. Jäät liikkuu kokoajan Merenkurkussa ja Perämerellä, ja samalla uuttajäätä muodostuu nopeasti.
Jäädään mielenkiinnolla odottamaan pitkän pakkasjakson jälkeen mihin järjestykseen Perämeren ja Merenkurkun jääkalikat asettuvat ensimmäisten eteläläisten kovien tuulien jälkeen?  ::)
Ja lisäksi jäädään odottelemaan Håkun jäätämurtavan laivaston ThetIs:n hetken päästä tapahtuvaa koneiden käynnistymistä sekä köysien irroitusta Turun laiturista kohti Sjöfartsverketin rahtausta ja tasaista jäätä Kapellskärin pohjoispuolella  :D

Pekka Laakso

#43
Calypso näkyy jättäneen uuden Saimaa-irtokeulan Saimaan kanavan huoltoseisokin ajaksi Haminaan. Itse Calypso vaikuttaa (ainakin tällä hetkellä) Kotkassa.

Venäjällä taasen ovat aktivoituneet suurista jäänmurtajista sekä Vladivostok, että uusi kolho Viktor (AIS:ssa muodossa Victor) Chernomyrdin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 05.02.2021, 23:43:32
Håkun lahja LiVin tehtävään turvaamaan talvimerenkulkua on "Follow Me of Cypryslandia", joka tuuraa nyt Ymeriä Nordvalenin majakan paikkeilla keskellä Merenkurkkua.

Zeus oli merkittävä apu kovana talvena 2010. Silloin se pystyi hoitamaan viitisen viikkoa liki ainoana murtajana liikennettä Suomen puolella Selkämerta sekä Saaristomerellä. Ainoastaan muutama Fennican hetkellinen vierailu Selkämerellä oli silloin lisänä. Vasta maaliskuun puolella Selkämerelle tuli ko. talvena toiseksi murtajaksi Voima, kun jäätilanne alkoi Suomenlahdella jo helpottaa. 2010 oli käytettävissä vain 7 valtion jäänmurtajaa (Urho, Sisu, Otso, Kontio, Voima, Fennica ja Nordica), joten tilanne olisi ollut keskitalvella varmasti melkoinen katastrofi, jos Zeus ei olisi selviytynyt niinkin hyvin ja pystynyt varmistamaan, että Perämerellä ja Suomenlahdella jäänmurtajamäärä pystyttiin pitämään edes jotenkin siedettävällä tasolla. Ruotsi tarvitsi silloin keskitalvella 5 murtajaa omalle puolelleen Selkämerta ja Ahvenanmerelle, joten koko Merenkurkun ja Perämeren alueelle riitti vain yksi ruotsalainen murtaja. Siten naapuriavun varaankaan ei olisi voitu Merenkurkussa ja Perämerellä laskea mitään.