Gabriella vai Mariella?

Aloittaja Kalle Keinonen, 16.04.2006, 16:45:30

« edellinen - seuraava »

Kalle Keinonen

Kertokaas nyt te laivamatkailun asjantuntijat, että kun tarkoitus olisi mennä tuolta pääkaupungista toiseen pääkaupunkiin suuntautuvalle risteilylle, niin kumpi ko. laivoista on enemmän risteilyvieraan makuun?

Santeri Lehti

Terve.

Ravintolakansi aluksilla on melkeinpä identtinen (?) mutta itse valitsisin Mariellan.
Siinä on vain jotain sellaista laivan tunnetta sekä se on yksinkertainen.

Terveisin,
Santeri

Joni Huopana

Kyllä minäkin Mariellan valitsisin, ellei sitten halua nauttia Gabriellan parvekkeellisista hyteistä.

Mikko R.

Mariella olisi kanssa mun vaihtoehto. Mun mielestä se on toimivampi kuis Gabriella.
tosin Gabriellassa on parempi Disco...

Väyrysen Antti

#4
Hmm... vaikea kysymys. Täytyypi tehdä pieni vertailu omien kokemusten pohjalta sekä perustella joitakin seikkoja. Tausta tietona mainittakoon, että vertailu perustuu vain omiin kokemuksiini, joita on Gabriellalta neljän ja Mariellalta yhden risteilyn verran. Vertailu on rehellinen, puolueetonta eikä siinä ole poliittisia tai moraalisia vääristymiä. En myöskään pyri tuomaan siinä kummankaan aluksen hyviä ja/tai huonoja ominaisuuksia esille tavoitellakseni jotakin tiettyä päämäärää vertailun lopputulosta ajatellen. Vertailussa esiintyy joitakin henkilökohtaisia mielipiteitä alusten ulkonäköseikoista, mutta en ole antanut niiden vaikuttaa lopputulokseen. Sen sijaan lopputulokseen vaikuttavat asiat, joita itse ja varmasti monet muutkin arvostavat risteilijän roolissa.

Gabriellassa viehättää sen uutukaisuus. Laivahan ei ole kovin uusi, mutta Helsinki-linjalla sitä ei ole nähty niin kauaa kuin Mariellaa. Olen myös itse ollut Gabriellalla useammin kuin Mariellalla eli tunnen jo paikat melko hyvin. Myös buffetvierailut ovat olleet Gabriellalla erittäin miellyttäviä ja aina on saanut syödä vatsansa täyteen maittavaa herkullista laivaruokaa. Buffetin valikoima on todella monipuolinen: samoin Mariellalla. Hinta on tosin aika kallis, mutta iin se on Mariellakin. Gabriellalta olen saanut kuvattua enemmän laivoja kuin Mariellalta. Tämä tosin selittyy sillä, että olen ollut Gabriellalla useammin kuin Mariellalla. Gabriellan hytit, josisa olen matkustanut ovat olleet perusluokkaa. Myös siisteys on ollut tyydyttävää tasoa. Laivan käytävät ovat olleet tyydyttävässä kunnossa eli ei suurempia valituksia niiden suhteen. Muistelisin, että Gabriellan yökerhossa olleet showt olivat Mariellan showta paremmat. Tosin syytä muistaa, että Mariellalla olen ollut vain yhden kerran, enkä täten voi antaa varmaa lausuntoa esitysten pitkän aikavälin laatuvaihteluista. Kuvaajan ja kannella viihtyjän näkökulmasta täytyy antaa plussaa Gabriellan kansioville, jotka tuntuvat oelvan auki lähes kokoajan. Mariellalla monet kannelle johtavista ovista olivat lukossa ainakin Tukholmassa olon aikana ja sopivan reitin löytäminen hytistä kannelle vei aikansa. Aamiaisen osalta en havainnut maintisemisen arvoisia eroja. Ovathan aamiaiset molemmilla aluksilla melko hintavia, mutta kyllä siitä vatsansa täyteen sai ja maittavaakin oli. Ruokatarjonnan osalta Gabriella vätänee kuitenkin pidemmän korren kuin Mariella. Johtuen mm. perinteisten laivaruokien vertailussa, johon pääsen seuraavassa kappaleessa käsitellessäni Legendaa (=lihapullat & muusi). Gabriellan sauna sijaitsee muistaakseni helpommin saavutettavassa paikassa kuin Mariellan sauna. Taxfree-putiikkien valikoimassa en huomannut merkittävää eroa.

Mariellan puolestani valitsisin aluksen ulkoasun takia. Mariella on Gabriellaa jonkin verran korkeampi eli mikäli tykkää valokuvata korkealta, niin kyllä se soveltuu siihen tarkoitukseen paremmin kuin Gabriella. Pienoismallien ystävänä tykkään myös Mariellasta enemmän johtuen sen kulmikkuudesta. Tämän seikan ansiosta Mariellasta on helpompi tehdä pienoismalli kuin Gabriellasta. Tosin kysymys käsitteli Mariellan ja Gabriellan paremmuutta risteilijän näkökulmasta katsoen, joten muotoasioihin en puutu tässä ketjussa sen enempää. Mariellalla olen ollut vain kerran, joten tuo laiva on minulle melko vieras. Kuten Gabriellallakin buffet oli hyvä ja kallis. Laivalla esiintyi taitava trubaduuri, jonka ansiosta tunnelma aluksen baarissa oli käsin kosketeltavaa. Myös Mariellan saunaosasto miellytti. Mariellan taxfreessä oli mielestäni parempi valikoima kuin Gabriellan taxfreessä, joten senkin osalta Mariella vetää pidemmän korren. Henkilökunta oli mukavaa ja kaunista. Palvelu pelasi hyvin. Heti laivaan tullessa matkustajat toivotettiin tervetulleeksi kahteen kertaan. Tämä tosin saattoi olla vain sattumaa. En tosin muista, että millään muulla Vikingin laivalla näin olisi toimittu kertaakaan minun niillä matkustaessani. Hytti, jossa matkustin Mariellalla oli viihtyisä. Sänkyjen alle ei taaskaan uskaltanut katsoa, mutta harvemmilla laivoilla uskaltaakaan. Voisin rehellisesti todeta, että kyllä Mariellan hytti oli Gabriellan hyttikokemusteni keskiarvoa korkeampi. Mariellan käytävien siisteys oli mielestäni samaa tasoa kuin Gabriellalla. Ei merkittäviä poikkeuksia suuntaan eikä toiseen. Viimeinen Viking-risteilyni Ruotsiin tapahtui Mariellalla. Silmiini pisti aluksen erittäin korkea hintataso. Buffet taisi maksaa jotain 26 euroa. Hinta lienee kyllä sama Gabriellallakin, sillä näiden kahden risteilyn välillä on ehtinyt kulua aikaa aika paljon. Risuina Mariellalle täytyy antaa snägärien puute. Tuntui ettei laivalta saanut kohtuuhintaan mistään lämmintä pikkusuolaista. R Coffeessa tarjoiltiin pizzaa, mutta se oli jo melko kylmää. Lisäkjsi pizzapalat oliva melko pieniä. Pizzojen ohella kahvilasta sai lämmitettyä, täytettyä patonkia, mutta sekin oli ehtinyt jo viilentyä. Tämä tosian saattoi olla vain sattumaa, joka johtui huonosta kahvilaantuloajoituksesta (takaisintulomatkalla heti Turun kaunottarien vastaantulon jälkeen saaristossa). R Coffeesta sai kohtuu hintaan suuren salaattilautasen, jonka sai itse täyttää valitsemallaan tavalla. Annokseen kuului myös kolme viipaletta leipää ja juoma. Eihän tuo lämmintä ateriaa korvaa, mutta kyllä sillä nälkä lähti. Vastaavanlaista vaihtoehtoa en musita Gabriellan kahvilassa nähneeni. Plussana voidaan puolestaan mainita Mariellan porraskäytävästä löytyvä hienoa Viking-kavalkadi, joka koristaa portaikon seinää. Sitä oli mukava ihailla odotellessa buffetin kattauksen alkamista. Snäkärien ohella Mariellalta tuntui puuttuvan myös perinteinen "lihapullat ja muusi"-annos, mitä henkilökohtaisesti pidän suurehkona haittatekijänä. Aivan varma en ole, mutta muistelisin että Gabriellalla tällaisen annoksen (vai olisiko ollut variaatio: ranskalaiset ja lihapullat) sai jostakin. Kyseistä annosta tuli tosiaan etsittyä laivan jokaisesta potentiaalisesta ruokapaikasta, mutta tuloksetta. Itseäni hiukan ihmetytti Mariellan "positiokartta", josta pitäisi nähdä missä kohtaa alus milloinkin seilaa. Kyseisessä kartassa aluksne reittiä ei ollut merkattu lainkaan punaisilla valoilla. Tähän hätään en muista, onko reitti merkattu Gabriellan vastaavassa taulussa. Jotkut ovat valittaneet, että Mariellalla olisi kylmä. Itse en tällaista ole huomannut. Mariellalle plussaa sen ulkonäöstä. Jotenkin tuo malli näyttää vaan kauniillammalta kuin Gabriella. Risteilijän ja illanviettäjän näkökulmasta mainitsemisen arvoinen asia on Mariellan yökerho, josta avautuu kauniit näkymät aluksen perään. Mikä onkaan mukavampaa kuin katsella Maarianhaminaa lähtestyessä vastaantulevia Vikingin ja Siljan aluksia, jotka suuntaavat kulkunsa kohti Helsinkiä. Miinuksena voidaan tosin mainita, että juuri tuon parhaan katselupaikan kohdalla sijaitsevien ikkunoiden tiivistykset falskasivat sen verran pahaksi, että kyllä siinä vähän vilu tuli. Sen sijaan Gabriellan yökerhossa muistelen olleen varsin lämmintä myös ikkunoiden läheisyydessä. Tosin tämän perusteella ei saa tehdä yleisoletusta, että kaikkien Mariellan ikkunoiden tiivisteet falskaisivat. Esimerkiksi samalla kannella kuin yökerho sijaitsee, on joku baarikuppila, jossa voi niinikään ihailla merinäköaloja käytävältä. Tässä paikassa edes ikkunan vieressä ei ollut lainkaan kylmä.
Sattumaplussana mainittakoon, että Mariellalla ollessani taxfeessä sattui olemaan juomatarjous, joka kosketti juuri itseni suosimaa merkkiä. Kyseessä lieni puhdas sattuma, mutta kyllähän siitä kieltämättä hyvä mieli tuli. Erityinen lisäplussa täytyy antaa Mariellan –jo mainitsemalleni- hyvälle palvelulle R Coffeessa. Maksoin sen kylmän pienne pizzan ruttuisella ja hiukan revenneellä 10 eurosella, jonka antaminen kassaneidille pikkuisen hävetti itseänikin. Kassaneiti katsoi seteliä vähän aikaa ja sanoi: "Tää seteli on tainnut kokea kovia?" Vastasin siihen vaan, että: "Niinpä on tainnut." Tähän kassaneiti sanoi: "Eipä mitään. Laitetaan kiertoon." ja hyväksyi siis sen ruttuisen ja repaleisen setelin maksuvälineenä. Tämä oli taas yksittäinen hyvälle mielelle saanut tapaus, enkä voi väittää, etteikö tällainen tapaus olisi voinut tapahtua yhtähyvin myös Gabriellalla.

Vertailun päätteeksi voisin vastata valitsevani mielummin Mariellan. Enemmän hyviä kokemuksia ja olen ollut siellä harvemmin kuin Gabriellalla. Tosin makuasioista on turha kiistellä ja olen varma, että molemmat alukset kyllä kuljettavat matkustajansa turvallisesti määränpäähänsä ja takaisin.

Vertailun tulosten julkaisemisen jälkeen mainittakoon vielä lopullisiin tuloksiin kuulumaton seikka. Opintojeni ohessa toteutin Tallinnaan menevien laivojen ja laivayhtiöiden suosiota ja suosion syitä kartoittavan tutkimuksen haastatteluineen. Eräs haastatelluista mainitsi parhaimmaksi Tallinnan-laivaksi Mariellan, vaikkei se kaiken järjen mukaan edes mene Tallinnaan. Vaikka kyseessä oli vain yksittäinen haastateltavan mielipide voidaan arvella, että Mariellassa on sitä jotain joka vetoaa ainakin joihinkin.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

als

Onhan ne molemmat ihan kivoja ruåtinlaivoja, mut Gabbe vie voiton! :P,Mariella on jo aika vanha, esim: Saunan ja Discon sijainti, visiiri(miten se vaikuttaa asiaan...) Gabbessa isompi Food Garden etc
Eli valitsisin Gabriellan :beer:
no joo, onhan Gabbessakin huonot puolensa.....
Edit: Antti ehti ensin... :deal:

Kalle Keinonen

No tuo Antin vertailu oli kyllä tosi vakuuttava :thumb:
Kyllähän tuo Mariella tuntuu ehkä kuitenkin houkuttelevammalta vaihtoehdolta, etenkin, kun tuo Gab taitaa olla aika samanlainen laiva kun 2 Kroatian sisarustaankin. Toisaalta Gab:illa on ässä hihassaan, eli B4L -hytit, jotka ovat käsittääkseni "luxusta pikkurahalla" hyttejä...
Valinta on vaikeaa...

Mikko-Samuli Kolkkanen

Minähän en päätöstä tee, mutta minusta Mariella hakkaa Gabriellan 100 - 0.

1. Mariella on kuitenkin hieman erilainen kuin Splitin sisarukset
2. Itse olen matkustanut Gabriellalla sen ollessa täynnä, niin laiva tuntui jotenkin ahtaalta.

Jos haluaa hakea parempia hyttejä, tietenkin kannattaa valita Gabriella, jos taas jotain muuta Mariella.  :)

Koita tosta nyt sitten päättää...  :P
4.6.2006 Silja Symphony

Kalle Id

Onhan Gabbekin hieman erilainen kuin muut Splitterit, ainakin 7-kannen osalta (jolta osin se muistuttaa ehkä enemmän Mariellaa kuin sisariaan). Ainoa todella merkittävä rakenteellinen ero laivojen välillä on Gabriellan suurempi disco ja hiukan erilainen 7-kannen layout. Itse molemmilla ties miten monta kertaa matkustaneena valitsisin kyllä Gabben, joka on mielestäni kaksikosta se "raikkaampi" mutta kuitenkin samalla kodikkaampi (tosin yleensä Gabbella matkustaessani laivalla on ollut melko tyhjää ja taas Marilla täyttä, joten tunnelmasta on sinällään paha mitään sanoa, Molemmat ovat epäilemättä ahtaita täynnä ollessaan). Lisäksi laivalla Frans Suellin ajalta säilyneet sisustuselementit tuovat hiukan mielenkiintoista vaihtelua Vikingin normaaliin sisustutyyliin, mm. Pubin katon muka-lasimaalausikkunat jotka juontavat aiheensa vanhoista (saksalaisten) laivayhtiöiden mainosjulisteista ja portaissa olevat 1600-luvun sotalaivoja esittävät maalaukset.

Lainaus käyttäjältä: Väyrysen Antti - 16.04.2006, 19:02:07 Mariella on Gabriellaa jonkin verran korkeampi eli mikäli tykkää valokuvata korkealta, niin kyllä se soveltuu siihen tarkoitukseen paremmin kuin Gabriella.
Onko Mariella itseasiassa yhtään korkeampi? Molemmilla laivoilla on 11 kantta (Marilla vain eri tavalla numeroituna), ja ulkokansien lay-out on lähes identtinen, joten kaiken järjen mukaan kuvauspaikkojen pitäisi olla samalla korkeudella.

Lainaus käyttäjältä: Väyrysen Antti - 16.04.2006, 19:02:07 Eräs haastatelluista mainitsi parhaimmaksi Tallinnan-laivaksi Mariellan, vaikkei se kaiken järjen mukaan edes mene Tallinnaan.
Mariella (ja Isabella) liikennöivät Tallinnaan päivisin satamassa seisomisen sijaan kesällä 1996. Käsittääkseni näistä risteilyistä jountaa juurensa termi "piknik-risteily" joka on nyttemmin tuttu sloganina Turun linjalta.

Wirrankosken Rami

Jos matkustaa Stockholmaan Viking Linen laivoilla Helsingistä, pitäisin ehdottomasta parempana laivana sitä, joka lähtee sinä samana päivänä Helsingistä kun a.o. henkilön on tarkoitus matkustaa kyseiseen naapurimaamme pääkaupunkiin mainitulla laivayhtiöllä... ::)

Ville Taavitsainen

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 17.04.2006, 09:17:11
Jos matkustaa Stockholmaan Viking Linen laivoilla Helsingistä, pitäisin ehdottomasta parempana laivana sitä, joka lähtee sinä samana päivänä Helsingistä kun a.o. henkilön on tarkoitus matkustaa kyseiseen naapurimaamme pääkaupunkiin mainitulla laivayhtiöllä... ::)

Mutta tokihan oikea laivaharrastaja useimmiten valitsee matkustuspäivän sen mukaan mikä alus minäkin päivänä liikennöi. :) Itsekin siirsin juuri tätä ylihuomisen matkaa sille päivälle että pääsin Symphonylla matkaan, koska olen Serellä jo ollut (vaikkei niissä mitään eroa olekkaan. Mutta voinpahan sanoa olleeni mollemmilla.)
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

tomi-44

Itse jos olisin nyt lähdössä, niin valinta olisi aika helppo; Mariella. Siinä vaan on "sitä jotain"  ::)

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 17.04.2006, 09:35:16
(vaikkei niissä mitään eroa olekkaan. ..    ..)

Niinkö? ;D  http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=5490.0


Ilari Uusi-Einola

Mariellalle menisin ehkä enemmän....isoisuus on siinä hienoo....gabriellallakin on hauska varmaan risteillä....
-Ilari.

Urho Kuivakangas

Lyhyestä virsi kaunis: Mariella
Silja Festival 0708

Kenny Leong

Molemmissa sekä Gabriellassa että Mariellassa on hyvät puolensa. Mariellassa on mukavasti enemmän luksusta ja avaruutta enemmän kuin Gabriellassa. Disco on kuten mainittukin monestikin täällä foorumissa niin Gabriellassa mukavampi ja isompi kuin Mariellassa.
Vaikea sanoa kumpi on parempi...molemmat on mukavia laivoja ja yleensä menenkin vuorotellen näillä laivoilla ruåttiin jos Viking sattuu olemaan valinta. Taisi syyskuussa -06 olla Mariellalla telakointia ja siellä tekevät jotain uutta kivaa Mariellalle(aiheesta erikseen Viking Linen alusten telakoinnit -topicissa).