Gabriella vai Mariella?

Aloittaja Kalle Keinonen, 16.04.2006, 16:45:30

« edellinen - seuraava »

Petri Lindqvist

Minun mielestäni Gabriella on jollain tavalla mukavampi. Siellä on monipuolisempi valikoima luksushyttejä, yökerho on nykyaikaisempi ja raikkaampi (joskin pienempi) kuin Mariellalla ja Disco on parempi. Lisäksi Gabriella on suhteellisen siistissä kunnossa: Keväällä 2006 on uusittu kaikki hyttikäytävät kannelta 2 kannelle 9.

Mariella on myöskin mukava vaihtoehto. Selkeästi arvokkaamman oloinen laiva, joskin aavistuksen toivon modernisointia tapahtuvan syksyn 2006 uudistuksessa. Toivottavasti uudistukset osataan tehdä tyylillä. Mariellan Lyx-hytit ovat minun mieleeni.

Kristian Lampio

Minä pidän Gabriellasta kun siellä on hyvä hytti valikoima. Kyllä minussa joku kertoo Gabriellan olevan parempi vaikka hyvä laiva on Mariellakin ;D

Kristian Sandberg

Joo kyllä Gabriella voittaa hyttivalikoimassa (esim. isot B2L/B4L tai hienot Lux-hytit)
//Kristian S

Teemu Uusi-Esko

Mariella.  Aivan selkeästi.  Moni sanoo sitä Vikingin lippulaivaksi, ja yhdyn mielipiteeseen.  Iästään huolimatta paikat ovat erittäin siistissä kunnossa, daami kantaa vuotensa kunnialla.  Kuljettajahytit ovat tilavia, eikä tarvitse könytä yläpetille (ok, sikäli Gabriella on vähintään tasoissa, että siellä kuskihytit ovat 1 petillä ja jokaisessa on telkkari).  Vaan kun koko päivän on kuunnellut radiota ja sinänsä kaunista veekasin laulua, on kiva jutellakin jonkun kanssa.  Lisäksi saattaa olla että eräs siellä solmittu tuttavuus voi johtaa työpaikkaan hyvässä tanskalaisessa kuljetusliikkeessä, kun suomalaista tavaraliikennettä selvästi valmistellaan siihen malliin että se voidaan luovuttaa puolalaisten käsiin keväällä 2008...  :(

Mariellan kuljettajien sauna on loogisessa paikassa kuskien käytävällä.  Gabbessa sitä saa etsiä opasteita seuraten niin että tuntuu välillä että johan tästä tulin...sinänsä on tietysti hauskaa että kuljettajien saunasta on yhteys allasosastolle - jos sattuu olemaan uikkarit matkassa.  No mullahan on ympäri vuoden  :)  Sitä vain on oppinut niin hyvälle, että hytissä riisutaan, heitetään pyyhe lanteille ja kusiluistimet jalkaan, shampoopurkki kainaloon ja lonkeropurkki käteen ja eku saunaan.

Gabriellalla kuljettajamessi kerää kylläkin pisteet, se on tilava ja siellä on aina purtavaa.  Tosin se on vähintäänkin kummassa paikassa, siivouskomeron läpi kuljetaan...

Mariella nokittaa aamiaisella.  Runsasvalikoimainen aamiainen ilahduttaa jokaista, ja monesti henkilökunta käskee vielä kuljettajia tekemään eväsleivät mukaan!  Ja kun viimein päästiin ruokaan, niin muistetaan että tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.  Koskaan en ole nimittäin saanut syödä niin hyvää ruokaa kuin on...

Mariellan BBQ:n pippuripihvi.

Mureinta kokolihaa, ilmeisesti sisäfilettä, mitä olen koskaan syönyt, erinomaisella kastikkeella.  Lisäksi on huomattava, että sen laatu on säilynyt vuodesta toiseen, 2003 se oli mahdottoman hyvää, tänä vuonna se oli ihan yhtä hyvää!  Tarjoilija oli selvästi otettu kun ilmaisin tämän mielipiteeni.

Noh, Viking Cargo Clubilta tuli risteilylahjakortti, mikä tahansa linja ja A-, B- tai C-hytti.  Ajankohta on vielä auki, mutta A-hytti Mariellalla se tulee olemaan.  Tuntuu hullulta että tällainen työkseen laivalla kulkija käy samoilla losseilla vielä risteilemässä, mutta kyllä se tuntuu ihan terapeuttiselta käydä välillä laivalla ilman sitä autokannella olevaa murhetta.  Sitäpaitsi Tukholma on hieno kaupunki jossa kyllä löytyy päiväksi puuhaa ja Stadsgårdenilta on erinomaiset yhteydet keskustaan.

Toivotaan että Mariella on ilonamme vielä pitkään ja että tulevaisuudessa korvaaja on vielä parempi. 


-Teemu-
-Teemu-

Juha-Matti Harjumäki

#19
Mariella on ykkönen.

Mariellalla ja Gabriellalla on molemmilla se huono puoli että sea side cafe on pieni tiloitaan ja tässä luukussa kirjoitettiin lihapulla ja perunamuusin puuttuminen, samaan olen minäkin tormännyt, viimeksi kun olin Mariellalla siellä oli vain lihakeittoa kyllähän se hyvää oli mutta vettä oli liikaa(säästöbudjetti).

Edit: viime reissulla oli Gabbella lihapulla pottumuusi.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Heikki Saraste



"Jokakeväinen" Tukholman venenäyttelymatka ja muitakin matkoja tuli aina tehtyä nimenomaan Mariellalla (luultavasti siksi, että edullisia "päivä Tukholmassa" -risteilyjä myytiin nimenomaan siihen koska siinä on enemmän hyttipaikkoja), joten se taitaa olla autolautta, jolla olen kaikkein eniten matkustanut. Niinpä se on tietyssä mielessä tutuin ja "kotoisin".

Gabriellaan taas liittyy muisto syksyltä 1993, jolloin se liikennöi Frans Suell nimellä Travemünden ja Malmön välillä. Laiva oli melko uusi, ja se  vaikutti loisteliaan hienolta marmorilattioineen. Jostakin syystä se tuntui myös isolta, varsinkin kun katselimme yläkannella, kun se lipui kapeassa Travemünden salmessa. Hytitkin, vaikka ne olivat alimmassa kerroksessa, tuntuivat hienoilta. Ainoaksi miinusmuistoksi matkalta jäi se, että ravintola huijasi meiltä noin 100 kruunua laskuttamalla olemattomista juomista ja ottamalla täyden sisäänpääsyhinnan henkilöltä, jonka esitteiden ja hinnaston mukaan olisi ikänsä vuoksi pitänyt maksaa vähemmän. (Matka oli muutenkin rahamielessä huonon tuurin matka, sillä toinen sata kruunua menetettiin samana iltana Tukholmassa, kun McDonaldsin myyjä unohti antaa vaihtorahan, emmekä itsekään asiaa huomanneet asiaa ennen kuin jälkeen päin.)

Noista kahdesta laivasta valitsen Mariellan, koska se on arvokkaalla tavalla  hienostuneempi ja ainutlaatuisempi kuin laivasarjaan Isabella-Amorella-Gabriella kuuluva Gabriella. Matkustan muuten lähes aina halvimmissa autokannen alla olevissa hyteissä. Ylemmille kansille majoitun vain, jos alakerran hyttejä ei ole enää vapaana. Silja Serenadessa ja Symphnyssa tosin en erityisesti välitä alahyteistä, koska varsinkin talvella koko alakerta rohisee jäiden vuoksi. Yhdessä kohdassa ääni tuntuu tulevan hyttikäytävän lattian (joka on kallistettu) läpi. Tälle ilmiölle olisi mukava tietää selitys.

Siis Mariella.



Mikko-Oskari Koski

Mariella on minunkin suosikkini. Ja sellaiseksi noussut varsin pitkällä aikavälillä. Ei totisesti ole sattumaa, että juuri Mari on saanut kunnian olla eniten Helsingin ja Tukholman välisiä matkoja koskaan tehnyt matkustaja-alus. Jokaisen linjaparinsa se on pessyt marginaalisesti, mutta selvästi: Viking Saga oli edellistä sukupolvea ja jo vähän kulahtanut, Olympian kerrotaan olleen yhteismitallinen kumppani, Cinderella oli ehkä vähän liian "luksusristeilijä" Vikingin normaalireissaajien makuun ja Isabella ja Gabriella ovat, kaikessa sympaattisuudessaankin, standardiratkaisuja -Mariellan kehitelmiä.
Jos reitille joskus lähi- tai kaukaisemmassa tulevaisuudessa aletaan pähkäillä tonnistouudistuksia, eikä varaa ole kahteen uudisalukseen (siis huom! JOS näin käy), voisi olla hyvinkin järkevää päivittää juuri Mariella vielä yhden sukupolven matkustustarpeen tyydyttäjäksi. Sen perusratkaisut ovat varsin onnistuneita, ainoana miinuksena saunaosaston harmillinen sijainti snorkkeliosastossa (jolle voisi olla vaikea saada raivatuksi paikkaa yläkansilta; itse sijoittaisin sen 8:n ahteriin, talvipuutarhabaarin yhteyteen nykyiselle ulkokannelle).

Mari ja Gabbe ovat tosin yllättävänkin tasavahva kaksikko samalla reitillä. Ne ovat jopa enemmän toistensa kaltaisia, kuin mitä olivat raameiltaan keskenään identtiset sisaralukset Svea ja Wellamo TKU-STO-linjalla 80-90-lukujen vaihteessa. Tarkoitan tällä nimenomaan matkustusfiilistä ja -ehkäpä nimenomaan- sitä paljon puhuttua palvelutasoa ja henkilöstön yhteishenkeä, joka aina kaikista pikkuseikoista paljon (ja varmaan vähemmänkin) matkustavalle välittyy.
Marissa on kuitenkin tasan yksi vahvuus, jossa se on selkeästi ja yksiselitteisesti nykyistä linjapariaan parempi vaihtoehto. Se on runsas ulkokansitila öiseen aikaan. Gabbellahan suljetaan 9:n keulassa kattoterassille ja brygan eteen johtavat portaikot joskus iltayöstä, mutta Marin brygan takaa voi hyvin seurata puolen kahden jälkeisiä kohtaamisia kuin myös lintujen muuttoa säässä kuin säässä...  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.06.2006, 13:41:37 ainoana miinuksena saunaosaston harmillinen sijainti snorkkeliosastossa (jolle voisi olla vaikea saada raivatuksi paikkaa yläkansilta; itse sijoittaisin sen 8:n ahteriin, talvipuutarhabaarin yhteyteen nykyiselle ulkokannelle).
Hiukan kalliimpana ratkaisuna voitaisiin myös ajatella aluksen keulan uudistamista samantyyppiseksi kuin Splittereissä, jolloin sauna voitaisiin sijoittaa 5 kannen keulaan (itse olen aina pitänyt jostain syystä tuota paikkaa ideaalipaikkana saunalle, en tiedä miksi).

Samuli Kyllästinen

Sievästi ja selkeästi valitsen mä Gabriellan :thumb:
Laivoilla Matkustaminen on tärkeää.
- Samuli

jonas

Mariella. Ehdottomasti. Erot eivät ole suuria, mutta kuitenkin merkittäviä. ;)

Sergei Pennonen

Mariella  :thumb: Kun olen Mariellalla, niin samanlainen tunne, kuin olis kotona  ;)

Marko_Laitamaa

Helpponakki: Gabriella!  :-*

Mikko Karhu

#27
Mariella on ja on ollut alusta pitäen suosikkini Vikingin laivastossa tällä hetkellä. Kyllä Gabriellakin ihan jees alus reitillä on, varsinkin jos on varaa maksaa jostain vähän kalliimmasta hytistä.  :)

Vesa

myöhässähän tämä vastaus on mutta ehdottomasti Mariella siinä on sitä tunnelmaa  ;)

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Seppo Pennonen - 02.06.2008, 23:03:46
Mariella  :thumb: Kun olen Mariellalla, niin samanlainen tunne, kuin olis kotona  ;)
Minulle on aivan sama, millä laivalla olen. Tunnen aina olevani kotona..

En ole ollut kummallakaan laivalla, kun perhe (valitettavasti :-\) pitää enemmän Siljasta.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.