Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski tänään kello 21:21:37 »
Joo, ei todellakaan ole mikään jäänne Naantalin reitiltä.

Nykyään jäljellä olevan yhtiön alkuperäinen nimihän oli Ålandsfärjan, joka liikennöi Ahvenanmaan ja Ruotsin väliä laivalla nimeltä Ålandsfärjan.
Sittemmin yhtiö muutti nimensä SF lineksi, kun alkoi liikennöidä säännöllisesti manner-Suomeenkin. Nykyinen yhtiön nimi lienee kaikille tuttu.

Eli jäänne jostakin se Rosellan liikenne on, mutta ei tosiaan Naantalista.
No kyllähän se nyt nimenomaisesti tuosta vanhasta Naantalin linjasta oli jäänne, ennen kaikkea aikataulullisesti. Ålandsfärjanit (kuten Eckerön lautatkin vuoteen -93 asti) olivat Ahvenanmeren sesonkihuippujen tasaajia, ja -70-luvun puoleenväliin asti jopa Naantalin lautat ajoivat kesäisin ylimääräisiä vuorojen häntiä pelkästään Ahvenanmeren osuudella.
Vanha Naantalin linja oli suurimman osan vuotta myös ainoa yhteys Ahvenanmeren yli sellaisella aikataululla, joka edes jotenkuten sopi oolanderien asiointiin Tukholmassa -lähtö MHQ:sta aikaisin aamulla, paluu myöhään illalla. Eckerö ei koskaan ole tämän asiakaskunnan tarpeista yrittänytkään kisata, ja onkin kiintoisaa nähdä, mihin se nyt päätyy. Kreisin yövuoro Långnäsistä Tukholmaan lienee kivuttomin korvaaja länteen päin, mutta toiseen suuntaan on muitakin kuin punaisia tarjokkaita. Ei toki ruuhkaksi asti...
2
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2022-2023
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto tänään kello 20:13:28 »
Ensimmäisenä toimiin lähtee Otso, kirjoittaa Yle. Se lähtee Helsingistä sunnuntaina.
3
Icon of the Seasin vesillelaskuseremoniaa vietettiin tänään Pernossa. Nyt poikkeuksellisesti allas oli täytetty jo puoliksi ennen seremonian alkua. Alus siirretään laituriin tulevan yön aikana.

Yle vesillelaskusta
4
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola tänään kello 19:42:59 »
Grisslehamn - Maarianhamina

Ei kai tuossa oikein ole mieltä, pitkä merimatka, pitkä ja hankala automatka niin Ruotsissa kuin Ahvenanmaalla.
5
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Kai Heino tänään kello 19:16:50 »
M/s Eckerön  reitti voisi olla Eckerö - Grisslehamn - Maarianhamina - Kapellskär- Eckerö-….
6
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Sven Liljeström tänään kello 11:13:22 »
Rosellan hintalappu oli 13 v sitten yli 20M$, joten n. "millin" vuodessa hinta näyttää ostajaa
odotellessa pudonneen.
Onko kellään tiedossa, mitä suuruusluokkaa aluksen kilohinta vaa'alla olisi?
En lainkaan ihmettelisi, mikäli Rosella olisi liikenteessä vielä v. 2030.
Ostaja saa nyt hyvässä kunnossa olevan kunnossapidetyn aluksen ja sitä voitaneen Kreikassa
markkinoida kutakuinkin "uutena"!
Sen pääkone on sama, mitä 1980-luvulla käytettiin ja samankaltaisia aluksia on ns. "second
handinä" Välimerellä paljon käytössä, joten varaosista ei ainakaan liene puutetta.
7
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Sauli Nurmi tänään kello 10:30:42 »
Oikeastaan ei ole ollut. Kannattaa muistaa, että Maarianhaminan ja Kapellsärin välillä on liikennöinyt Ålandsfärjan nimisia paatteja jo Naantalin linjan aikana ja jo sitä ennenkin, oikeastaan ihan Vikingin alkuvuosista saakka. Ainakin minä olen ymmärtänyt Rosellan olleen toistaiseksi viimeisin "Ålandsfärjan".

Joo, ei todellakaan ole mikään jäänne Naantalin reitiltä.

Nykyään jäljellä olevan yhtiön alkuperäinen nimihän oli Ålandsfärjan, joka liikennöi Ahvenanmaan ja Ruotsin väliä laivalla nimeltä Ålandsfärjan.
Sittemmin yhtiö muutti nimensä SF lineksi, kun alkoi liikennöidä säännöllisesti manner-Suomeenkin. Nykyinen yhtiön nimi lienee kaikille tuttu.

Eli jäänne jostakin se Rosellan liikenne on, mutta ei tosiaan Naantalista.
Jos korvaavaa alusta ei tule, niin tavallaan tietty yhteys historiaan kyllä katkeaa siinä, vaikka muut laivat tietysti joka päivä Ruotsin ja Ahvenanmaan väliä sahaavatkin.
8
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Ilves Valta tänään kello 10:23:14 »
Mieleen hiipii sekin ajatus, että Viking haluaa vahvistaa selustaansa Finnlinesin Naantali-Kapellskär-linjan voimistumista vastaan. Sitä ei varustamon nykytonnistolla, Rosella mukaan lukien, voi toteuttaa -vaikka Kreisi ja Kloori toki oman osuutensa kakusta saavatkin. Mutta jos jossain maailmankolkassa olisi tarjolla asiallisessa kunnossa oleva ja jäävahvistukseltaan käypä, 2-3 kilometrin rahtikannet sekä yli tuhannen päivämatkustajan tilat ja pari-kolmesataa hyttipaikkaa, Viking voisi olla sellaisesta hyvinkin kiinnostunut. Tällainen alus voisi osaltaan korvata osan MHQ-KPS-liikenteestä sen lisäksi, että sen kyydissä olisi sopivasti kuormaa koko matkalle.
Rahtipainotteinen lautta johon voisi yhdistää Ahvenanmaan ja Ruotsin välisen liikenteen voisi olla erittäin toimiva ratkaisu, mutta sellaisten saatavuus – varsinkaan hintaan jonka Viking on valmis maksamaan – voi olla ongelma. Uutta tonnistoa valmistuu koko ajan, joten vanhoja kyllä tulee markkinoille, mutta kysyntä on edelleen kovaa, eli hinnat eivät välttämättä ole Vikingin haluamalla tasolla. Puhtaita rahti-rollareita on saatavilla kyllä – Color Carrier (eli ex-United-, Birka-, Finn- ja pelkkä Carrier) on ollut jo hetken myynnissä eikä sitä ole kukaan ostanut – mutta ne eivät tietenkään voisi täyttää Maarianhamina–Kapellskär-matkustustarvetta.
9
Muut alukset / Vs: Moulinexien kesäkeikoista
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu tänään kello 10:00:00 »
Botnican työt jatkuvat:

Extension of the summer charter contract of the icebreaker Botnica

TS Shipping and Baffinland Iron Mines Corporation extended the 5-year framework agreement of chartering the icebreaker Botnica signed in 2018 for the summer period of 2023.
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola tänään kello 02:11:23 »
Kannattaa muistaa, että koko Rosellan Ahvenanmeren liikenne on ollut jäänne Vikingin vanhasta Naantalin linjasta, joka jouduttiin aikanaan lopettamaan Sliten konkurssin oheisvaikutuksena. Sen tyyppiseen liikenteeseen paluu voisi olla paras ratkaisu Ahvenanmeren pikayhteydellekin.

Oikeastaan ei ole ollut. Kannattaa muistaa, että Maarianhaminan ja Kapellsärin välillä on liikennöinyt Ålandsfärjan nimisia paatteja jo Naantalin linjan aikana ja jo sitä ennenkin, oikeastaan ihan Vikingin alkuvuosista saakka. Ainakin minä olen ymmärtänyt Rosellan olleen toistaiseksi viimeisin "Ålandsfärjan".
Sivuja: [1] 2 3 ... 10