Amorella karilla

Aloittaja Timo Heinonen, 14.12.2013, 13:06:25

« edellinen - seuraava »

Teemu Uusi-Esko

Tuosta Kauppalehden artikkelista tuli lähinnä mieleen, että kirjoittaja on joku ihminen jolle ei koskaan ikinä satu mitään.  Riittävän riskitön työ, koti rivarissa, tojjota alla ja sitä rataa.  Okei, laivoihin tulee teknisiä vikoja.  Niin tulee myös juniin, linja-autoihin, lentokoneisiin, leivänpaahtimiin ja nykyään jopa niihin tojjotiin.  Matka viivästyy tai keskeytyy, tulee ylimääräisiä pysäkkejä.  Entä sitten?  Vähäistä se lopulta täällä on tuo "pätkiminen", monin päin maailmaa viivästykset voivat olla paljon suurempia ja syyt täkäläisittäin mitättömämpiäkin.  Ihan turhaa vaahtoamista.

Mitä kuulutuksiin tulee, moniko näistä kamalaa paniikkia kokeneista edes kuunteli?  Keskittyivätkö siihen omaan sähläämiseensä niin kovasti etteivät edes kuulutuksia huomanneet?  2010 keväällä jäissä palloiltaessa Isabellalla sai mielestäni ihan riittävästi tietoa sen lisäksi mitä saattoi päätellä, jos osasi, siitä että ympärillä on jäätä, laiva ei liiku eikä liiku moni ympärillä oleva laivakaan.  Kyllähän haaskalehtiin oli löydetty ne marmattajat jotka eivät olleet saaneet juuri mitään tietoa.  Huoh.
-Teemu-

Arne Wallen

Hyvää Uuutta vuotta, sinulla on Teemu aivan oikea asenne maailmalla kulkemiseen, nyt on kuitenkin muistettava että kaikki emme ole samanmoisia, toiset hätääntyvät pienestäkin vastoinkäymisestä, esim.+80 vuotias anoppini kun vielä joitain vuosia sitten matkusteli, kaikki toimi hyvin jos kaikki toimi hyvin, eli aikataulut piti ja homma toimi.
Mikäli pieni lipsahdus esim.linjaauton myöhästyminen tms. sattu maailma oli kaatua.Lehdet taas kirjoittelevat mitä ihmiset haluavat lukea, jos kirjoittelisivat vain minkä sinä ja minä sekä Hentun Liisa haluaa lueskella, melko vähissä olisi lehtien tienestit
Meidän on vain kestettävä tämä tilanne. :beer:

Pasi Laakso

Tästä kolauksesta on valmistunut tutkintaselostus:

http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/vesiliikenne2013/m2013-06msamorellafinsahkohairiojakarilleajoahvenanmaansaaristossa14.12.2013.html

LainaaKarilleajo johtui tapahtumaketjusta, mikä ajoittui ja toteutui reitin ahtaassa paikassa. Apukoneiden polttoainejärjestelmän esilämmittimen huoltotyön aikana 14.12. sattui venttiilien käsittelyssä erehdys, jonka seurauksena järjestelmässä avoimeksi jääneen viskosimetrin laipasta alkoi vuotaa ulos polttoainetta. Viskosimetrin huollon keskeytyessä edellisenä iltana, sen laippaa ei ollut sokeutettu eikä venttiilejä lukittu. Uusi huoltotyö oli aloitettu samassa järjestelmässä saattamatta ensin valmiiksi keskeneräistä työtä. Viskosimetristä havaitun vuodon jälkeen tehdyt venttiilien käsittelyt häiritsivät apukoneidenpolttoaineen saantia siinä määrin, että dieselgeneraattorit irtosivat verkosta aiheuttaen sähköhäiriön. Pääkoneet sekä potkurit pysähtyivät ja komentosillalla ohjailulaitteet lakkasivat toimimasta.
LainaaKomentosillan osalta tutkinnassa selvisi, että vasta tämä onnettomuus toi tietoon sähkölaitteidenvuosia piilossa olleet kytkentävirheet, jotka häiritsivät tilanteenhallintaa. Komentosiltamiehistön ohjailumahdollisuudet kapeikolla olivat olemattomat, koska potkurit eivätkä ohjailulaitteet, lukuun
ottamatta ylimääräistä hätäohjailujärjestelmää, toimineet.

Timo Heikkinen

#78
Onnettomuustutkintakeskus julkaisi tutkintansa tuloksen tästäkin tapauksesta tänään.
http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/vesiliikenne2013/m2013-06msamorellafinsahkohairiojakarilleajoahvenanmaansaaristossa14.12.2013.html

Edit muutamia sekunteja myöhemmin kuin Pasi  ;D

Ja tässä oma lainaukseni tapahtuman syystä.
LainaaEsilämmittimen huollon yhteydessä tehty virheellinen venttiilien käsittely johti polttoainevuotoon
avoimeksi jääneen viskosimetrin laipasta. Havaitun vuodon jälkeen tehdyt venttiilien
virheelliset käsittelyt johtivat häiriöön apukoneiden polttoaineen syötössä, minkä
seurauksena apukoneet irtosivat verkosta synnyttäen sähköhäiriön. Se, että sähköhäiriö
sattui reitin tällä kohdalla, johtui siitä, että huoltotöiden ohjeistus ei sisältänyt varoitusta
tai rajoitusta huollon tekemiseksi kyseisellä ohjailun kannalta kriittisellä reitin osuudella.
Sähköhäiriön kesto oli tavanomaista pidempi, minkä johdosta hallittu ohjailukyky oli menetettynä
noin 4 minuutin ajan. Kapealla väyläosalla tämä aika oli liian pitkä, ja alus
ajautui väyläalueen ulkopuolelle karille.

Täytyy myöntää, että laajalti sitä on apua tulossa niin kuin tämänkin tapauksen tutkinnasta käy ilmi. Ei ihan heti ensimmäisenä tule mieleen että Helsingin päivystävä palomestari liittyy Ahvenanmaan nurkilla tapahtuvaan karille ajoon. Sinänsä nämä tapaukset ovat harmillisia, mutta ainakin näin itsestä nämä tutkinnat ovat mielenkiintoista luettavaa näin harrastuksen pohjalta merellä liikkuvalle.

Tauno Hermola

On sekin laiva jo vähän reissussa rähjääntynyt, mitä tutkintaraportin tekstistä ja kuvista voi päätellä - ehkä tuonkin jo voisi myydä virolaisille ;)

Tuomas Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 21.12.2014, 18:56:26
On sekin laiva jo vähän reissussa rähjääntynyt, mitä tutkintaraportin tekstistä ja kuvista voi päätellä - ehkä tuonkin jo voisi myydä virolaisille ;)

On kieltämättä. Silti kuitenkin uskon, että on paremmassa kunnossa, kuin Tallinkin laivat :)

Henri Sihvonen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Mäkelä - 23.12.2014, 13:55:41
On kieltämättä. Silti kuitenkin uskon, että on paremmassa kunnossa, kuin Tallinkin laivat :)

Perusteluja, jos selitystä "koska Tallink" ei hyväksytä?  ::)

Junno Pekola

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Mäkelä - 23.12.2014, 13:55:41
On kieltämättä. Silti kuitenkin uskon, että on paremmassa kunnossa, kuin Tallinkin laivat :)
Uskossa on hyvä elää. Isabelle on poikkeus. VL:n lyhyen käännön reitillä pääsi "vähän" rapistumaan. TS:n kalustossa ei kyllä pitäisi olla muuten mitään sanomista ja kestää helposti vertailun VL:n vastaaviin.
Yllä oleva teksti edustaa vain henkilökohtaista mielipidettäni eikä se ole sidoksissa mihinkään organisaatioon.