Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 23.10.2024, 07:29:44 Sudostroenien uutisessa puhutaan viidestä "linjajäänmurtajasta" ja viidestä "satamajäänmurtajasta". Kokemusperäisesti ensiksi mainitut ovat todennäköisesti Kapitan Sorokin (valmistunut 1977), Kapitan Nikolaev (1978), Vladivostok (2015), Murmansk (2015) sekä Viktor Chernomyrdin (2020). Viimeksi mainitut lienevät ainakin Pietarista satelliiteille huutelevat Ivan Kruzenstern (1964), Semyon Dezhnev (1971), Kapitan Kosolapov (1976) (edit: tai Kapitan M. Izmaylov, 1976, tai molemmat) ja Kapitan Plakhin (1977). Osa Venäjän Suomenlahden jäänmurtajalaivastosta on tällä hetkellä "pimeänä" mutta viimeinen satamamurtaja ja yhdestoista "varamurtajakin" lienevät vanhoja tuttuja, koska uusiakaan ei ole valmistunut. Jutussa myös mainitaan, että aiemmin Suomenlahdella päivystänyt Kapitan Zarubin siirtyy Astrahaniin; alus onkin matkannut jokiverkostoa pitkin ollen nyt jossain Samaran ja Syzranin välillä.Nyt ainakin jotain näkyypi tuolla itänaapurin puolella tapahtuvan, sillä tuo Helsingissä rakennettu Murmansk on aloittanut siirtomatkansa Pietarista kohti nimikkokaupunkiaan Murmanskia, sekä takavuosina Rosmorportin Kaukoidän aluetoimistolta Murmanskin piiriin siirretty (jo romutetun) Ermakin sisaralus Admiral Makarov on päätynyt Pietariin.
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 29.10.2024, 16:20:46 Outoa suunnittelua kyllä. Olis tuliterä lautta vuokrattavana pariksi vuodeksi. Toisaalta paikallisista Australian asioista mitään tietämättömänä ihmetyttää eikö tuollapäin ole mitään laituripaikkoja, joihin näillä pääsee..
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/1cc1bdb8-9776-417a-99c4-aee971bc4011?ref=newsletter%3A0694&utm_source=Postiviidakko&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje&fbclid=IwY2xjawGNzIVleHRuA2FlbQIxMQABHep9_MQ3Z115ZFkxzzR-BiRfv8bhqPo_fvzMWD01yCcYdVfX8twsuAdppw_aem_NPZfg5MwS274kSj6maEhNw
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 14.09.2024, 00:15:01 Turun Sanomien mukaan taitaa olla viimeinen Tasmanian eli Australian tilaus, kun myöhästyi vuoden, tuli lisähintaa ja myöhästymiskorvaukset jätettiin pois, että telakka selvisi ja laivat saadaan valmiiksi.Eipä ollutkaan aluksilla kiirettä. Hätäisiä laivoja ovat, kun matkanopeuden ovat lähellä 30 solmua. Muistaakseni Mystarillakin ajettiin merikokeissa liki 30 solmua.