Tuoreimmat viestit

#12
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 02.11.2024, 18:09:34
Taitavat olla aloittamassa laivan siirtämistä takaisin. Jupiter, Saturn ja Joonas pörräävät jo telakan alueella, sekä Porin Karhu saapui avuksi Porista.

RMC:ltä tullut virallinen tiedotekin:
https://rmcfinland.fi/fi/hirmumyrsky-irrotti-laivan-laiturista/
#13
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Timo Heikkinen - 02.11.2024, 10:40:40
Rakenteilla oleva 2laiva irtosi myrskyssä laituristaan, vaikka oli eilen illalla sidottu laituriin myrskyköysillä. Kuvassa näkyy olevan Håkun hinaaja Leo laivan ja rantapenkereen välissä. Juttu maksumuurintakana.
https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000010805094.html
#14
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 01.11.2024, 23:55:46
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 23.10.2024, 07:29:44 Sudostroenien uutisessa puhutaan viidestä "linjajäänmurtajasta" ja viidestä "satamajäänmurtajasta". Kokemusperäisesti ensiksi mainitut ovat todennäköisesti Kapitan Sorokin (valmistunut 1977), Kapitan Nikolaev (1978), Vladivostok (2015), Murmansk (2015) sekä Viktor Chernomyrdin (2020). Viimeksi mainitut lienevät ainakin Pietarista satelliiteille huutelevat Ivan Kruzenstern (1964), Semyon Dezhnev (1971), Kapitan Kosolapov (1976) (edit: tai Kapitan M. Izmaylov, 1976, tai molemmat) ja Kapitan Plakhin (1977). Osa Venäjän Suomenlahden jäänmurtajalaivastosta on tällä hetkellä "pimeänä" mutta viimeinen satamamurtaja ja yhdestoista "varamurtajakin" lienevät vanhoja tuttuja, koska uusiakaan ei ole valmistunut. Jutussa myös mainitaan, että aiemmin Suomenlahdella päivystänyt Kapitan Zarubin siirtyy Astrahaniin; alus onkin matkannut jokiverkostoa pitkin ollen nyt jossain Samaran ja Syzranin välillä.
Nyt ainakin jotain näkyypi tuolla itänaapurin puolella tapahtuvan, sillä tuo Helsingissä rakennettu Murmansk on aloittanut siirtomatkansa Pietarista kohti nimikkokaupunkiaan Murmanskia, sekä takavuosina Rosmorportin Kaukoidän aluetoimistolta Murmanskin piiriin siirretty (jo romutetun) Ermakin sisaralus Admiral Makarov on päätynyt Pietariin.
#15
Muu merenkulku / Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 01.11.2024, 07:45:54
Ilmatieteen laitos on kuin varkain alkanut taas julkaista jääkarttoja, joten on aika avata jo perinteeksi muodostunut jäätalvikeskustelu.

Meriveden pintalämpötila on tällä hetkellä jotakuinkin verrannollinen syksyyn 2020, jota seurasi keskimääräinen jäätalvi ja jäänmurtoon lähetettiin kuusi jäänmurtajaa. Vaikka tänään aamulla maa on ollut valkoisena ympäri Suomea, Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksen mukaan sää jatkuu tavanomaista lämpimämpänä joulukuun alkuun saakka.

Jääkartat löytyvät tavalliseen tapaan Ilmatieteen laitoksen sivuilta ja dataa on saatavissa hieman interaktiivisemmin Baltice-sivustolta.

Edelliset keskustelut:

Jäänmurtokausi 2002-2003
Jäänmurtokausi 2003-2004
Jäänmurtokausi 2004-2005
Jäänmurtokausi 2005-2006
Jäänmurtokausi 2006-2007
Jäätalvi 2007-2008
Jäätalvi 2008-2009
Jäätalvi 2009-2010
Jäätalvi 2010-2011
Jäätalvi 2011-2012
Jäätalvi 2012-2013
Jäätalvi 2013-2014
Jäätalvi 2014-2015
Jäätalvi 2015-2016
Jäätalvi 2016-2017
Jäätalvi 2017-2018
Jäätalvi 2018-2019
Jäätalvi 2019-2020
Jäätalvi 2020-2021
Jäätalvi 2021-2022
Jäätalvi 2022-2023
Jäätalvi 2023-2024

Lisäksi Jäänmurtajat ja talvimerenkulku -viestiketjussa on yleistä keskustelua jäänmurrosta.
#16
Muut alukset / Vs: Rauma Cata osti kansilasti...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 31.10.2024, 19:12:18
Tämä Enough Talk on myyty lokakuun aikana. Uusi nimi on Red Rock, ja lippuna liehuu "mukava" Palaun lippu. Laiva on vaikuttanut viime aikoina Ravennan ympäristössä Italian vesillä.
#17
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 30.10.2024, 01:22:07
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 29.10.2024, 16:20:46 Outoa suunnittelua kyllä. Olis tuliterä lautta vuokrattavana pariksi vuodeksi. Toisaalta paikallisista Australian asioista mitään tietämättömänä ihmetyttää eikö tuollapäin ole mitään laituripaikkoja, joihin näillä pääsee..

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/1cc1bdb8-9776-417a-99c4-aee971bc4011?ref=newsletter%3A0694&utm_source=Postiviidakko&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje&fbclid=IwY2xjawGNzIVleHRuA2FlbQIxMQABHep9_MQ3Z115ZFkxzzR-BiRfv8bhqPo_fvzMWD01yCcYdVfX8twsuAdppw_aem_NPZfg5MwS274kSj6maEhNw

Jos tuo lehtijuttu pitää paikkansa niin syy olisi ettei laiturin syväys riitä. Luulisi että nykyisten/uusien alusten syväyksien ero 40cm olisi nopeammin ratkaistavissa. Oma epäilykseni on että pituus on vähintään osa syy.
#18
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 29.10.2024, 21:10:17
Pietarissa sijaitsevalla Amiraliteetin telakalla on laskettu tutkimusjäänmurtaja-huoltoalus Ivan Frolov'n köli. Aluksen terästuotanto alkoi jo joulukuussa 2023 ja valmista pitäisi tulla joulukuussa 2028. Peräti 164.8-metrinen eritoten Etelänapamantereen tutkimusasemien huoltoon käytettävä alus tulee olemaan suurimpia lajissaan; vain Australian Nuyina vetää sille vertoja päämitoiltaan ja uppoumaltaan.

Sudostroenie.info: Состоялась закладка научно-экспедиционного судна "Иван Фролов" (Google-käännös: The keel of the research expedition vessel "Ivan Frolov" was laid)

Niin ikään Pietarissa olisi tarkoitus laskea vesille suuri ydinkäyttöinen jäänmurtaja Chukotka lähteestä riippuen joko huomenna tai viikon päästä; joissain yhteyksissä on uutisoitu viikon viivästyksestä (edit: venäläinen Paluba-uutissivusto vahvistaa viivästyksen). Jäänmurtaja on samaa tyyppiä kuin jo luovutetut Arktika, Sibir ja Ural sekä tänä vuonna luovutettava Yakutiya, ja jakaa näin tittelin maailman suurimmasta ja tehokkaimmasta jäänmurtajasta peräti 60 megawatin (noin 80000 hevosvoiman) akselitehollaan.

Maailman vanhin edelleen rakenteilla oleva jäänmurtaja Kerchenskiy Proliv ("Kertšinsalmi") on myös päässyt perille Vladivostokin varustelulaituriin. Alus uitettiin Amur-joen varrella sijaitsevalta telakalta ponttoonien varassa. Tästä huolimatta se ui valokuvien perusteella edelleen huolestuttavan syvällä. Aluksen köli laskettiin jo vuonna 2010 ja sen rakentaminen oli pitkään pysähdyksissä muun muassa huomattavaan ylipainoon johtaneiden suunnitteluvirheiden seurauksena. Fiaskon seurauksena Venäjän meripelastusviranomainen tilasi saksalaiselta Nordic Yards -telakalta kaksi vastaavaa pelastusjäänmurtaja, jotka valmistuivat vuonna 2015.

KHV: Ледокол «Керченский пролив» прибыл на достроечную базу АСЗ во Владивостоке (Google-käännös: Icebreaker "Kerch Strait" arrived at the outfitting base of the shipyard in Vladivostok)

Zvezdan telakalla rakenteilla oleva jäätämurtava shuttle-tankkeri Valentin Pikul on ollut reilun viikon mittaisilla merikokeilla ja luovutettaneen lähiaikoina. Alus on sukua Varandeyn öljyterminaalin ja Murmanskin väliä suhaavien Vasily Dinkov'n, Timofey Guzhenko'n ja Kapitan Gotsky'n kanssa, ja tuleekin samalle reitille. Teknisiä erikoisuuksia ovat korkean jääluokan lisäksi kaksi Azipod-ruoripotkuria sekä keulalastausmahdollisuus. Alus on virallisesti rakennettu Venäjällä jos jätetään huomiotta nuo kolme aiempaa puolisisarta rakentaneen Samsungin toimitta täysin varusteltu perälaiva, joka kuvattiin Etelä-Koreassa kolme ja puoli vuotta sitten.

Lännestä ei tällä haavaa oikeastaan mitään uutta jäänmurtajien saralta. Atle juhli viime viikolla Ruotsissa pyöreitä; aluksen luovuttamisesta tuli 20.10. kuluneeksi tasan 50 vuotta. Onnittelemme vetreää vanhusta ja toivomme menestystä käynnissä olevalle uudisrakennushankkeelle!

edit: Zvezdalta kantautui myös toinen uutinen, jonka mukaan Arctic LNG 2 -projektin kipeästi kaipaamat toisen sukupolven jäätämurtavat LNG-tankkerit myöhästyvät jälleen ja ensimmäinen luovutettaisiin vasta ensi vuoden puolella. Aluksia tilattiin alun perin 15 ja ne oli tarkoitus rakentaa yhteistyössä etelä-korealaisen Samsungin kanssa. Sodan sytyttyä yhteistyö ulkomaisten partnereiden kanssa kuitenkin karahti kivelle: Samsung vetäytyi toimitettuaan perälaivat ensimmäiseen viiteen tankkeriin ja membraanitankkijärjestelmiä toimittava ranskalainen GTT totesi, että kolmannesta rungosta eteenpäin telakka on omillaan. Huhujen mukaan myös muiden länsikomponenttien saatavuudessa on ongelmia, joten saas nähdä, miten näiden kanssa lopulta käy.

Kommersant: До танкеров, как до «Звезды» (Google-käännös: Tankers are as far away as Zvezda)

Toisaalla japanilainen MOL yrittää irtautua projektista ja löytää ostajaa — tappiolla, jos ei muu auta — kolmelle Hanwhan telakan rakentamalle toisen sukupolven Arc7-kaasutankkerille, joista yhtäkään ei ole virallisesti toimitettu, ja yhdelle Kiinassa rakennetulle jäätämurtavalle kaasukondensaattitankkerilleen, joka harhailee päämäärättömästi jossain Etelä-Kiinan merellä.
#19
Muut alukset / Vs: Famnenilla pohjakosketus A...
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 29.10.2024, 19:03:41
Nyt Famnenilla on toisenlainen pohjakosketus : alus on joutunut ulosmittaukseen. Turun Sanomissa 29.10. on ilmoitus asianomaiskuulemisesta ulosmitatun omaisuuden tiimoilta ja tämä omaisuus on Famnen. Aika hiljaiseloa sillä on vuosikaudet ollutkin.
#20
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Kai Heino - 29.10.2024, 17:55:27
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 14.09.2024, 00:15:01 Turun Sanomien mukaan taitaa olla viimeinen Tasmanian eli Australian tilaus, kun myöhästyi vuoden, tuli lisähintaa ja myöhästymiskorvaukset jätettiin pois, että telakka selvisi ja laivat saadaan valmiiksi.
Eipä ollutkaan aluksilla kiirettä. Hätäisiä laivoja ovat, kun matkanopeuden ovat lähellä 30 solmua. Muistaakseni Mystarillakin ajettiin merikokeissa liki 30 solmua.