Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#825
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 20.07.2023, 16:33:04 Navigator: 30 miljoonaa euroa EU-tukea talvimerenkulun 187 miljoonan euron Motorways of the Seas hankkeelle – pääosa Ruotsille

Hanke sisältää sekä selvityksiä että varsinaisia investointeja. Ruotsi rakentaa hankkeessa uuden sarjan ensimmäisen 32 metrin rännin jäänmurtajan, joka tulee palvelemaan Perämeren liikennettä. ... Suomi tekee hankkeessa myös pienemmän ns. B-luokan jäänmurtajan konseptikehityksen. Kun Suomi aikanaan tekee päätöksiä uusien murtajien rakentamisesta, tullaan näille investoinneille hakemaan EU-tukea seuraavista mahdollisista tukiohjelmista.

Markkinaoikeuden ratkaisusta MAO:447/2024 selviää, että tämä projekti ei ole edennyt hankintapäätöksestä tehdyn valituksen takia.

edit: T&T: Suomen 1,0 miljoonan euron jäänmurtajahankinta kaatui oikeudessa "kohtuuttomien vaatimusten" takia – Tästä on kyse

edit: Lisätietoa projektista WINMOS-hankkeen sivuilta:

Work package 3: Studies of smaller icebreaker's properties for future assistance needs
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Rapakon takana on julkaistu taas uusi arvio Yhdysvaltain rannikkovartioston tulevien jäänmurtajien hinnasta. Kongressin budjettitoimiston laivan kevytpainoon perustuva laskelma antaa ymmärtää, että ensimmäinen alus tulee maksamaan noin 1.9 miljardia dollaria (1.7 miljardia euroa tämän päivän kurssilla) ja kaksi seuraavaa kukin 1.6 miljardia dollaria (1.44 miljardia euroa); yhteishinta on siis 5.1 miljardia dollaria (4.5 miljardia euroa). Arvio on noin 60 % korkeampi kuin USCG:n oma arvio, joka tullaan päivittämään myöhemmin tänä vuonna. Odotettavissa iltaan asti grillattua sinipukuista amiraalia kongressin grillissä...

Vertailun vuoksi Suomen koko jäänmurtajalaivaston uusiminen maksaisi noin puolitoista miljardia euroa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kiinan uuden jäänmurtajan suunnittelu etenee ja rakentaminen alkaa ensi vuonna:

Global Times: R&D of next-gen icebreaker progresses smoothly in China

Ainut tekninen tieto, jota jutusta voi onkia, on jäänmurtokyky: kiinalaisen tulkinnan mukaan "raskaan jäänmurtajan" jäänmurtokyky on jopa 2 metriä. Alus lienee siis suurempi ja tehokkaampi kuin Xue Long 2.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#828
Kiinalainen jäätämurtava tutkimusalus Xue Long 2 on tullut yllätysvierailulle Murmanskiin. Alus on käynyt vuosittain tekemässä tiedettä arktisilla vesillä, mutta toistaiseksi se on pysytellyt idän suunnalla ja palannut takaisin Beringinsalmen läpi. Tällä kertaa alus purjehtikin länteen "pohjoisen kautta" ja lähestyi Murmanskia suoraan pohjoisesta. Viime syksynä alus saavutti myös ensimmäisenä kiinalaisaluksena maantieteellisen pohjoisnavan.

BarentsObserver: Chinese icebreaker makes port call in Murmansk
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#829
Eero Mäkinen on kirjoittanut laajalti Ruotsin ja vähän Suomenkin jäänmurtajahankinnoista:

Navigator: Selkeät linjaukset Ruotsin jäänmurtajatoiminnassa, uusien laivojen hankinta silti takkuista
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#830
Kauppalehdessä on niin ikään kirjoitettu tänään jäänmurtajista:

Suomi ja Ruotsi haluaisivat tilata jäänmurtajia kimpassa, mutta poliitikot eivät asiaa päätä – Tästä on kyse

edit: Myös raumalainen kansanedustaja Matias Marttinen on tuoreeltaan kirjoittanut aiheesta mielipidekirjoituksen:

UutisRauma: Marttinen: Jäänmurtajahankinnat luovat paljon mahdollisuuksia Raumalle
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#831
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 13.06.2024, 20:50:46 Ruotsi unelmoi uudesta polaaritutkimuslaivasta ja on julkaissut tekniset vaatimukset kommentoitavaksi:

Technical requirement for new polar research vessel

BarentsObserver on tuoreeltaan kirjoittanut Ruotsin kaavailemasta uudesta polaaritutkimusaluksesta:

Landmark Nordic declaration includes plan for new icebreaker

Jutussa viitataan myös Suomen ja Ruotsin pääministerien julkilausumaan, jossa sivutaan projektia yhdessä kappaleessa. Mielestäni tuota julkilausumaa, jonka synnyttäneeseen tapaamiseen myös Kakk... Kauppalehti viittasi, on tulkittu BarentsObserverissa kuitenkin hieman virheellisesti; tämä on aiemmin ollut puhtaasti ruotsalainen projekti.

Suomalainen jäänmurtajiin erikoistunut suunnittelutoimisto Aker Arctic on tosiaan ollut mukana projektin alkusuunnittelussa:

A fast digital connection across the Arctic

Ruotsin polaaritutkimussihteeristön (Polarforskningssekretariatet) johtaja piti kyseisen lafkan asiakasseminaarissa myös esityksen kaapeliprojektista, johon tuo tutkimusalus-jäänmurtaja kiinteästi liittyy:

North Pole Fiber, a step in the Polar Connect initiative

edit: ...ja sama suomeksi:

Verkkouutiset: Ei mikä tahansa alus – Suomen ja Ruotsin julistus sisältää uuden jäänmurtajan
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#833
gCaptain uutisoi, että jenkkien keskiraskas jäänmurtaja USCGC Healy on palannut palvelukseen ja matkalla takaisin pohjoisen vesille. Kuten aiemmin tässä viestiketjussa on kirjoitettu, edellinen matka keskeytyi tulipaloon aluksen konehuoneessa.

Jenkkien raskas jäänmurtaja USCGC Polar Star palasi telakalta kotisatamaansa Seattleen ja valmistautuu ensi talven Antarktiksen-matkaan.

Vuosia sitten käytöstä poistettu sisaralus USCGC Polar Sea sen sijaan on hinattu telakalle, jossa aluksen runko puhdistetaan ennen siirtoa Suisun Bay'n "reservilaivastoon". Useimmille jenkkialuksille tämä on viimeinen ankkuripaikka ennen naulatehdasta. 2000-luvulla loputtomista laivariveistä on yksi toisensa jälkeen hinattu Texasissa sijaitsevalle romuttamolle esimerkiksi toisen maailmansodan aikaiset Victory-laivat. "Koipussitettujen" alusten kunnosta saa hyvän kuvan tästä kuvareportaasista, jossa on pari otosta myös vuonna 2012 romutetulta jäänmurtaja USCGC Glacierilta.

Rapakon takana on myös kirjoitettu jenkkitelakoiden kyvyttömyydestä rakentaa jäänmurtajia sekä kyselty kesällä julkistetun ICE Pactin perään. War on the Rocks -podcast omisti myös tuoreen jaksonsa aiheen käsittelylle. Myös jäänmurtajista bloggaava Peter Rybski on kirjoitellut sekä jenkkimurtajista yleisesti että ICE Pactista erityisesti.

Loppukevennyksenä kymmenminuuttinen dokumentti Wärtsilän jääkoelaitoksesta ja jäänmurtoon liittyvästä tutkimuksesta 1980-luvun loppupuolelta:

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Suomessa rakennettulla satamamurtaja Kapitan Kosolapovilla (Wärtsilä 409; 1976) on tapahtunut korjaustöiden yhteydessä räjähdys, jossa on loukkaantunut kaksi polttoainetankissa tulitöitä tehnyttä työntekijää.

Jutussa viitataan myös taannoiseen tulipaloon romutettavana olleella jäänmurtaja Ermakilla (Wärtsilä 398; 1974). Tulitöiden kanssa tulee siis olla tarkkana.

Maritime Executive: Explosion on Russian Icebreaker Undergoing Repairs Injures Two Workers
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Intiassa haikaillaan Rosatomin jäänmurtajatilausten perään, koska Euroopasta ei myydä pakotteiden tai muiden syiden takia, ja kiinalaiset, japanilaiset ja korealaiset telakat on työllistetty ainakin vuoteen 2028 asti:

The Economic Times: Russia eyes Indian yards to build four non-nuclear icebreaker ships to back its Northern Sea Route plan

Jutun mukaan kiikarissa on kaksi telakkaa — toinen valtion omistama ja toinen yksityinen — joille tavoitellaan intialaisittain sanottuna "kuuden tuhannen kymmenen miljoonan" rupian eli noin rapiat 650 miljoonan euron tilausta neljästä isosta ei-ydinkäyttöisestä jäänmurtajasta. Jutusta ei käy ilmi, onko kyseessä yksittäisen laivan hinta, joka olisi korkeahko intialaiselle telakalle, vai koko neljän laivan sarjan hinta, joka taas olisi epärealistisen halpa.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana jutussa heilutetaan porkkanana suuria öljytankkereita, joita voitaisiin tilata myöhemmin. Ilmeisesti jäänmurtajien rakentamista ei nähdä kaupallisesti houkuttelevana.

Juttu päättyy loppukaneettiin, jossa todetaan, että telakoiden huolena on jäänmurtajien rungossa käytettävä erikoisteräs ja jäänmurtajaan sopivien moottorien saatavuus. Itse lisäisin listalle myös sen, että Venäjän kanssa nykyisessä maailmantilanteessa bisnestä tekevä telakka päätyy äkkiä länsimaiden mustalle listalle...
All information and details given in good faith but not guaranteed!