Kulkuväylät, reitit ja laivojen kohtaamiset

Aloittaja Joni Huopana, 31.07.2001, 21:20:31

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

#30
Joo, tuo lisärajoituspaikka olisi Rymättylän ja Nauvon välisellä alueella Airistonselän eteläosissa. Rajoitusta vaativat etupäässä ammattikalastajat ja heitä ei voi olla kuulematta, koska ammattikalastus on nykyään Suomessa hupeneva luonnonvara. ::)
Jos rajoitus saatettaisiin voimaan, se pidentäisi ajoaikaa TKU-MHQ (edellyttäen, että muualla saisi ajaa kuten ennenkin ja reitti olisi Hjulgrund-Ledsund-Korsö ja laiva siis jokin S.Europaa pienempi) kahdeksan minuuttia. Käytännössä Europan visiitti samalla reisuulla sekä Tukholmassa että Maarianhaminassa ei tämän aikataulusuunnitelman mukaan olisi mahdollista, koska alle tunnissa alus ei kummassakaan päädyssä käänny. Muut alukset voisivat nippanappa selvitäkin.

Rosella ajaa MHQ-TKU-osuuden neljällä koneella ja sehän tunnetusti kulkee hyvin. Alus ehtii varsin usein Turkuun Siljan terminaalin 3-kaijaan jo ennen sovittua 20.58-aikaa. Kiinnittyminen tehdään siksi, ettei alus reagoisi lisäkierroksia ottavan Bellan potkurivirtoihin. Toinen, varmsti kyllä edullisempi vaihtoehto olisi ajaa Rosella Linnanaukolle eli Siljan ja länsilaiturin väliin odottelemaan, että Bella on mennyt alta pois, mutta silloin sen saapumisaika Turkuun voisi olla vasta 21.20, kun se nyt on muistaakseni 21.10. Yömatkalla TKU-MHQ Rosella sitten ajaakin kahdella koneella, silti vaatii taitoa saada tuohon matkaan kulumaan 8 tuntia...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Santeri

#31

LainaaJoo, tuo lisärajoituspaikka olisi Rymättylän ja Nauvon välisellä alueella Airistonselän eteläosissa. Rajoitusta ativat etupäässä ammattikalastajat ja heitä ei voi olla kuulematta, koska ammattikalastus on nykyään Suomessa hupeneva luonnonvara.
Jos rajoitus saatettaisiin voimaan, se pidentäisi ajoaikaa TKU-MHQ (edellyttäen, että muualla saisi ajaa kuten ennenkin ja reitti olisi Hjulgrund-Ledsund-Korsö ja laiva siis jokin S.Europaa pienempi) kahdeksan minuuttia. Käytännössä Europan visiitti samalla reisuulla sekä Tukholmassa että Maarianhaminassa ei tämän aikataulusuunnitelman mukaan olisi mahdollista, koska alle tunnissa alus ei kummassakaan päädyssä käänny. Muut alukset voisivat nippanappa selvitäkin.

Nyt tuohon juttuun ollaan saatu päätös joka on laivayhtiöille myönteinen eli rajoitusta ei tule.

Uutinen Ylen Teksti-TVstä:
SAARISTOMEREN merenkulkupiiri on päättänyt, että laivojen ei tarvitse alentaa nopeuttaan Airistolla.        
Rymättylän kunta oli vaatinut nopeusrajoituksia, koska katsoo laivojen nostamien aaltojen uhkaavan luontoa.  


Joni Huopana

#32
Miten on, missä ja mihin aikaan Helsinki-Tukholma -laivat kohtaavat toisensa? Entä Helsingin- ja Turun-laivat keskenään?

Mikko-Oskari Koski

#33
Nordlandia suuntasi aamulla 23.5.2002, allekirjoitanutkin mukanaan, kohti Tallinnaa varsin kummallista reittiä: Länsisatamasta käännyttiin kohti Harmajaa, mikä ehti jo kovasti minuakin 8.kannen peräosassa ilahduttaa, kunnes Pihlajasaaren itäpuolelta koukattiinkin Tiirakarin ja Pihliksen välistä takaisin syväväylälle. Järjestely johtui siitä, että risteilijä Marco Polo eli entinen Alexandr Pushkin tuli vastaan.
Kapteeni Hans Karlsonin reittivalinta oli tosi omituinen, eihän tuosta pääsyt edes oikaisemaan. Lisäksi Harmajan väylällä ei ollut edes ruuhkaa, koska nopeat vehkeet painelivat alta pois ja Sija Symphonykin kohdattiin vasta Kasuunin kohdalla. Mutta poikkeuksellisen hyvällä näkyvyydellä HEL-TLL-reissu todella meni kuin siivillä, eikä sillä niin väliä, mistä laiva meni.

Tallinnassa oli johonkin turistikarttaan piirretty Tukholman lautan lähtevän länteen jo Naissaaren eteläpuolelta. Sehän ei pitäne paikkaansa, vaan TLL-STO-Tallinkit ajavat Naissaaren pohjoiskärjestä kohti Porkkalan länsipuolista aluetta, jossa sitten suunnilleen Sandhamnin latitudilla ottavat suunnan kohti länttä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joni Huopana

#34
Olin 19.-21.5. Gabriellalla - tasan 10 vuotta laivan neitsytmatkasta. :D

Aamulla Tukholmaan tullessa 8.30 maissa Isabella ja Europa tulivat vastaan. Satamassa oli päivän myös Norwegian Dream, ja ilman laituripaikkaa kellui vanha Albatross. Vajaa tunti ennen lähtöä nähtiin Birka Princess ja Rosella. Saipa kerralla monet kuvat!  8)

Salomon Kaukiainen

#35

LainaaTallinnassa oli johonkin turistikarttaan piirretty Tukholman lautan lähtevän länteen jo Naissaaren eteläpuolelta. Sehän ei pitäne paikkaansa, vaan TLL-STO-Tallinkit ajavat Naissaaren pohjoiskärjestä kohti Porkkalan länsipuolista aluetta, jossa sitten suunnilleen Sandhamnin latitudilla ottavat suunnan kohti länttä.

Ainakin mitä itse olen nähnyt niin noi Tukholmaan menevät laivat ajavat ylensä Naissaaren eteläpuolelta, samoin kuin Finnjet Saksaan mennessään. Tämähän tietty riippuu myös keleistä.
Ja jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin Sandhamnhan on reilusti etelämpänä kuin Tallinna...
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Matti Kauppinen

#36
Osaisiko joku kertoa aiheeseen liittyen, että mihin aikaan ja missä Turku - Tukholma -linjan laivat kohtaavat Birka Princessin? Samoin kiinnostaisi tietää myös missä ja mihin aikaan Turun lautat kohtaavat merellä Finnlinkin laivat?

Heikki Kautiainen

#37
turku tukholma linjan laivoist en tiä. mut Europa ainaski kohtaa kesäisin birkan, rosellan, ja Bal....birger Jarlin hiukan kapelskärin jälkeen tai enne, en nyt muista. mut joka tapauksessa Furusundin jälkeen. eli n. puolen päivän aikaan. paras paikka bongata ne europalta käsin on tietty kansi 12 keulaosa, tai peräosa sauna osaston vierestä.

Finnlinkkiä onki hiema pahempi bongata, ne kun tulee ja menee miten sattuu

Matti Kauppinen

#38
No, minä lähden 18.6. Silja Festivalille. Birka Princess uudessa ulkoasussaan olisi tosiaan kiva saada kuvattua. Katsoin juuri Tukholman risteilijälistaa ja 18.6. Tukholmassa on Radisson Diamond ja Braemar, joten pitää olla kannella silloin illalla Tukholman saaristossa kameran kanssa. ;)

Santeri

Harmi Matti, että et mene Festivalille jo 14.6 sillä sillon Birka Princess menee Tallinnaan ja kuvan "tietoihin" olisi voinut lisätä Birka Princess matkalla Tallinnaan.
Reitihän on Tukholma-Tallinna-Visby-Maarianhamina-Tukholma.
No muistakaa kaikki ainakin katsoa Tallinnan webbicamerasta kun harvinainen vierailija on siellä. No meneehän se tänä kesänä pari kertaa Tallinnaan jos ekalla kerran ei sitä bongaa.

Santeri

Niin juu muuten Silja Serenaden aikatauluun voi tutustua tarkemmin Silja Serenaden kotisivuilla josta löytyy oikein tosi hieno kartta. ;D ;D
Tiedoksi siis kaikille jotka ei ole sivuilla käynyt, että sellaisetkin sivut on olemassa joita pitää aluksen päälikkö.
Tosin ne sivut on päivitystä vaille.

http://personal.inet.fi/atk/navigation/route.html

Joni Huopana

#41
Kiinnostaisi tietää, minkämoista pelivaraa laivoilla on nopeuden/aikataulujensa suhteen.

Saaristoissahan on paljon nopeusrajoituksia? Millä vauhdilla avomerellä mennään? Turku-Tukholma-reitti on vissiin aika tiukka. Minkämoisia mahtanee olla teoreettiset minimiajat vaikka Helsinki-Tukholma-reitillä?

(Onpas kysymystulva...  ::))

Juha Westerlund

#42
Niin..En tiedä sitten, aika harvoin nooita aikatauluja saadaan ihan ajamalla kiinni, jos sattuu niin että kyse on enemmän kuin tunnista! Mutta onhan toki tosi myös se että on mahdollista ottaa koneista irti 110%(Load limit setting) ja silloin voidaankin mennä oikein reilusti yli max-nopeuden... :P Ja siinä on tunnelmaa ;D ;D 8) Onhan ne vihreät tosin saaneet saaristoon rajoitukset, aallon muodostuksen vuoksi kai... 8)

Eerik Laine

Ainakin Tallinkilla on Tallinna - Tukholma reitillä ehkä vähän liikaakin pelivaraa.... ReBa lähtee Tallinnasta 18:00 ja saapuu Tukholmaan 10:00.

Hyvänä esimerkkinä aikataulun väljyydestä oli esim ReBan ensimmäinen (Tallinkin) matka 4.1.2001 Tallinasta Tukholmaan. Tuolloin Tallinnasta laiva pääsi matkaan vasta puoli kymmenen jälkeen eli yli 3½ tuntia myöhässä. Silti laiva saapui kuulemma kaikesta huolimatta täysin ajoissa Tukholmaan!  :D

Salomon Kaukiainen

#44
Jos  nyt oikein muistan niin Tukholman laivat joutuvat ajamaan paluumatkalla lähes maksiminopeutta kun aikaa on aikaeron takia tunti vähemmän kuin mennessä. Symphonylla nopeus taisi olla jopa 21 solmua, näin ainakin kapteeni sanoi vuonna
-96 eikä se matka ole tainnut siitä vähentyä...

Tallinnan reitillä lautoilla yleinen 3½ tunnin ylitys vaatii n. 17 solmun nopeuden. Nykyiset laivathan pääsevät maksimissaan vähän päälle 20 solmua jolloin aika olisi vähän vajaa kolme tuntia. Toisaalta taas Finnjet pääsisi täydellä nopeudella lahden yli n. kahdessa tunnissa, eli pelivaraa laivalla on parhaimmillaan yli 2 tuntia.
Tuolla Tallinna-Tukholma reitillä tarvittava matkanopeus taitaa olla jotain 17 solmun paikkeilla, eli ReBahan pystyy helposti ajamaan aikataulua kiinni.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)