Sisävesiliikenteen nykytila

Aloittaja Arto Papunen, 10.02.2021, 05:16:38

« edellinen - seuraava »

Tapio Väyrynen

Sandra D:n eli vanhan Standartin huippunopeus 70-luvulla oli 13,5 solmua.
Minusta kulki joskus Sigtseeing ajoissa yli 12 solmua matkanopeutena jos tarve vaati.

Sandra D olisikin hyvä alus Kuopio Savonlinna välille.

Raimo Roininen

Vip Cruicen sivulta suora lainaus: Reittisuunnitelma 2021
30.6. Savonlinna – Kuopio. Lähtö Savonlinnasta klo 10, Oravi klo 12:30, Kerma 16:00, Kuopio klo 21.
1.7. Maisemaristeilyt Kuopiossa klo 11, 13, 15 ja klo 19. Lisäksi mahdollisuus järjestää tilausristeilyjä.
2.7. Kuopio – Savonlinna, lähtö klo 10.


27.7. Savonlinna – Kuopio. Lähtö Savonlinnasta klo 10, Oravi klo 12:30, Kerma 16:00, Kuopio klo 21.
28.7. Maisemaristeilyt Kuopiossa klo 11, 13, 15 ja klo 19. Lisäksi mahdollisuus järjestää tilausristeilyjä.
29.7. Kuopio – Savonlinna, lähtö klo 10.
Kivahan se olisi tänäkin kesänä laiva kera matkustajat nähdä,ja vielä oikea höyryllä lulkeva .Siis kyseessä s/s Savonlinna

Arto Papunen

Silver Starilla ollut ongelmia:

"Hopea Linjat Oy:n Silverstar alukseen tuli tekninen vika kun alus oli Nokialla Putaanvirrassa. Pelastuslaitos avusti kolmella veneellä haverialuksen Nokian Edenin satamaan. Tapahtumahetkellä aluksessa oli 30 henkilöä ja 4 miehistön jäsentä. Alus ei ollut uppoamisvaarassa ja kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa. Matkustajat jatkoivat risteilyä yhtiön toisella aluksella"

Raimo Roininen

Lainaus käyttäjältä: Raimo Roininen - 01.06.2021, 21:29:03
Vip Cruicen sivulta suora lainaus: Reittisuunnitelma 2021
30.6. Savonlinna – Kuopio. Lähtö Savonlinnasta klo 10, Oravi klo 12:30, Kerma 16:00, Kuopio klo 21.
1.7. Maisemaristeilyt Kuopiossa klo 11, 13, 15 ja klo 19. Lisäksi mahdollisuus järjestää tilausristeilyjä.
2.7. Kuopio – Savonlinna, lähtö klo 10.


27.7. Savonlinna – Kuopio. Lähtö Savonlinnasta klo 10, Oravi klo 12:30, Kerma 16:00, Kuopio klo 21.
28.7. Maisemaristeilyt Kuopiossa klo 11, 13, 15 ja klo 19. Lisäksi mahdollisuus järjestää tilausristeilyjä.
29.7. Kuopio – Savonlinna, lähtö klo 10.
Kivahan se olisi tänäkin kesänä laiva kera matkustajat nähdä,ja vielä oikea höyryllä lulkeva .Siis kyseessä s/s Savonlinna
[/quoteEipä sitä sitten mennytkään  >:(]

Mikko-Oskari Koski

Vip Cruisen pitkät ajot ss.Savonlinnalla ovat todellinen kunnianosoitus Saimaan järvimatkailutraditioita kohtaan; muutenhan liikenne Vuoksen vesistössä on mennyt pelkästään paikallisristeilyihin. Puulämmitteisen höyrylaivan operointi pitkillä matkoilla on epätodennäköinen menestystuote, mutta varmasti maksuvalmiille pokalle elämys.
Edelle kopypeistattujen tietojen täydentäjäksi kerrottakoon, että ss.Savonlinna käy myös Joensuussa 8.-10.7. sekä 19.-21.7. ja Lappeenrannassa 15.-17.7. ja 2.-4.8. Kuopioon tehdään mainittujen lisäksi reissu myös 5.-7.8. Kaikilla matkoilla noudatetaan samaa kaavaa, eli ensimmäisenä päivänä ajetaan Savonlinnasta kohteeseen, toisena pyöritetään siellä paikallisristeilyjä ja kolmantena tullaan takaisin Savonlinnaan. Koko päivän siirtymisestä perittävä kuljetusmaksu on 95€.

Vip Cruisea, sen paremmin kuin muitakaan savonlinnalaisoperaattoreita ei kuitenkaan käy tippaakaan kateeksi. Jo toisen kerran peräkkäin vuoden potentiaalisin hyvin maksava asiakaskunta eli oopperavieraat loistaa poissaolollaan. Paikallisreissut ja Punkaharjun linjakin operoidaan höyrylaivoilla (tosin öljypolttoisilla), mikä edellyttäisi tulopuolellekin jotain varmaa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Lasse Reunanen

Lahdessa pitkään liikennöinyt Aino on siirtynyt Saimaalle ja tänään aloittaa liikennöinnin Ristiinan, Astuvansalmen kalliomaalausten ja kesäravintola Kallioniemen välillä, hieman suunnitelmista myöhässä. Nimeksi, ainakin markkinointinimeksi on ilmeisesti muuttunut Astuvan Aino. https://ravintolakallioniemi.fi/tana-kesana-paaset-ainolla-astuvansalmen-kalliomaalauksille/
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Pekka Hömppi

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 05.07.2021, 14:30:16
Vip Cruisen pitkät ajot ss.Savonlinnalla ovat todellinen kunnianosoitus Saimaan järvimatkailutraditioita kohtaan; muutenhan liikenne Vuoksen vesistössä on mennyt pelkästään paikallisristeilyihin. Puulämmitteisen höyrylaivan operointi pitkillä matkoilla on epätodennäköinen menestystuote, mutta varmasti maksuvalmiille pokalle elämys.
Edelle kopypeistattujen tietojen täydentäjäksi kerrottakoon, että ss.Savonlinna käy myös Joensuussa 8.-10.7. sekä 19.-21.7. ja Lappeenrannassa 15.-17.7. ja 2.-4.8. Kuopioon tehdään mainittujen lisäksi reissu myös 5.-7.8. Kaikilla matkoilla noudatetaan samaa kaavaa, eli ensimmäisenä päivänä ajetaan Savonlinnasta kohteeseen, toisena pyöritetään siellä paikallisristeilyjä ja kolmantena tullaan takaisin Savonlinnaan. Koko päivän siirtymisestä perittävä kuljetusmaksu on 95€.

Vip Cruisea, sen paremmin kuin muitakaan savonlinnalaisoperaattoreita ei kuitenkaan käy tippaakaan kateeksi. Jo toisen kerran peräkkäin vuoden potentiaalisin hyvin maksava asiakaskunta eli oopperavieraat loistaa poissaolollaan. Paikallisreissut ja Punkaharjun linjakin operoidaan höyrylaivoilla (tosin öljypolttoisilla), mikä edellyttäisi tulopuolellekin jotain varmaa.

Ja tuon Lappeenrannan risteilyn 15.-17.7.  jättivät tekemättä. Eikä tietenkään mitään ilmoitettu etukäteen lipun ostaneille. Meillä viisi henkeä odotti Lappeenrannan satamassa, että milloin laiva tulee ensimmäiseltä maisemaristeilyltä. Ei tullut koskaan, koska ei s/s Savonlinna tullut edes Lappeenrantaan.

Pekka Hömppi

Sisävesiliikenteen nykytila ei ole kovinkaan hyvä, jos asiat hoidetaan näin.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008156633.html

Lasse Reunanen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Hömppi - 30.07.2021, 16:51:44 Sisävesiliikenteen nykytila ei ole kovinkaan hyvä, jos asiat hoidetaan näin.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008156633.html
Ei paljon paremmalta vaikuta Leinosen touhut tänä kesänäkään.

https://yle.fi/a/74-20099795
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Timo Selkälä

Heillähän (VIP) käytiin varsinainen mediataistelu jossa syytettiin yhtä jos toista tasoa tänä kesänä.

Mutta ei tuo pienpaattien nykytilanne ole yhtään parantunut viime vuosina, päinvastoin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.